Min Dyra Dator laggar! Vet ej vad felet är!

Permalänk

Min Dyra Dator laggar! Vet ej vad felet är!

Hej! Min dator beter sig konstigt! Speciellt för prestandan den har. Det är så att när jag tabbar ur spel (vissa) så laggar musen och när jag skriver någonstans tar det typ 3 sek för bokstaven att komma fram. Blir en sorts "Delay" kan försvinna efter en stund, allmänt seg blir den! Har svårt att riktigt gissa problemet! Kanske är det CPU:n som är typ kass :S Elr Moderkortet som är kasst, lite svårt att veta liksom. Kanske är det bara mitt ram minne. Ligger vanligt på 70-80% användning vid normal use med typ ett par bakgrunds program några vanliga program och då mitt chrome med 14 flikar typ, brukar även har ett chrome fönster med twitch på vänster skärm. Spelar jag ligger jag på 90-96% Känns dock inte som att det är det som får datorn att lagga så satans dock. Vill gärna komma till boten med detta så jag kan få ut den prestandan jag betalt för! Så jag kan se till att RMA:a något om det är isönder osv! Specs Below!

Chassi: Cooler Master HAF-X.
Motherboard: Asus Rampage IV Extreme.
Processor: Intel I7 4820K Ivy Bridge-Extreme
Ram: Corsair Vengeance 8GB 2133Mhz
GPU: Zotac Geforce Gtx 970 Amp! Extreme
PSU: Corsair AX860I.
CPU Cooling: Corsair H100I 4x Corsair SP120 Performance Edt.
SSD: Samsung 840 Evo 120GB
SSD: Samsung 840 Evo 250GB
SSD: Samsung 840 Evo 250GB
HDD: Western Digital Caviar Black 2TB
HDD: Western Digital Caviar Black 2TB

Kör även på 4 Skärmar, en 1080p 24" 2 st 1080p 27" en Swift 1440P 27"

Har även ett problem, det är att ibland så crashar mitt GTA, det är ju bara pga spelet. Men då och då fryser spelet sen stängs alla skärmar av och det går några sekunder sen startar hela datorn om sig! Vet inte om det är GTA som crashar sen crashar hela PC:n elr om det är något annat. Stog en gång att OC failed, då gick jag in och resetta det bara (igår) Hände idag igen dock stog det bara dom vanliga alternativen (Starta windows normalt) Om ni kanske vet vad det är och kan hjälpa är det jävligt schysst!

Permalänk
Medlem

Tanka hem "Whocrashed".

Kör och kolla felkoderna.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Tanka hem "Whocrashed".

Kör och kolla felkoderna.

Okej, Ty

Permalänk
Medlem

Låter lite högt med 70-80% belastning på RAM vid normal användning (om jag tolkade det rätt).
Visst att chrome äter ram, men inte så mycket..

Kör du 64bit OS?

Permalänk
Medlem

Lagget du beskriver skulle kunna vara när du tabbar till och från program/mappar/annat som ligger på någon av dina mekaniska diskar som gått in i "sleep mode". Då tar det 2-3 sekunder för disken att snurra igång igen. Det finns en inställning för det så att din disk inte går in i sleep mode, lite osäker på var dock. Men kolla under energi-alternativ.

Varför datorn dör vet jag inte dock.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

Låter som att du behöver mer ramminne skulle jag säga. Hade själv problem med blåskärm / spel kraschar när jag hade 8gb, nu med 16 så funkar det att lira mitt 100gb Skyrim samt ha Chrome o lite extra igång. Lagget är jag inte säker på då jag inte minns sådana problem, men det är möjligt att ram är orsaken, annars så låter teorin om sovande diskar som något att kika på.

Edit: Nej, mina ramminnen är inte defekta, de har genomgått många rundor memtest

Permalänk
Skrivet av MHolfve:

Låter lite högt med 70-80% belastning på RAM vid normal användning (om jag tolkade det rätt).
Visst att chrome äter ram, men inte så mycket..

Kör du 64bit OS?

Aa har rätt mycket i bakgrunden skulle jag tro, aa kör ju givet med 64 Bit

Skrivet av SYRE:

Lagget du beskriver skulle kunna vara när du tabbar till och från program/mappar/annat som ligger på någon av dina mekaniska diskar som gått in i "sleep mode". Då tar det 2-3 sekunder för disken att snurra igång igen. Det finns en inställning för det så att din disk inte går in i sleep mode, lite osäker på var dock. Men kolla under energi-alternativ.

Varför datorn dör vet jag inte dock.

Låter som att det kan vara det! Dock ligger Chrome på 120GB OS disken (SSD) Så tror inte det är det ändå. Men lika bra att jag fixar den inställningen ändå! Tackar.

Skrivet av wille93:

Låter som att du behöver mer ramminne skulle jag säga. Hade själv problem med blåskärm / spel kraschar när jag hade 8gb, nu med 16 så funkar det att lira mitt 100gb Skyrim samt ha Chrome o lite extra igång. Lagget är jag inte säker på då jag inte minns sådana problem, men det är möjligt att ram är orsaken, annars så låter teorin om sovande diskar som något att kika på.

Edit: Nej, mina ramminnen är inte defekta, de har genomgått många rundor memtest

Aaa planerar att uppgradera till 32GB ram eventuellt 16GB. Ska kika på diskarna men skeptisk till att det är det.

Förövrigt kan jag säga att jag nu vet att det "lagget" försvinner efter en stunds urtabbning.
Har dock inte fått en enda BSOD på denna datorn se min senaste clean install vilket vart förra året innan jul tror jag.
Tack för alll hjälp! Men behöver mer :3 Kan även säga att förra gången jag hade datorn delad och satte ihop den hade nån filur skruvat i fler moderkortsdistanser för att hjälpa så jag startade datorn och den kortades 2 ggr, kanske har med det att göra elr? Tycker det ska klara av det då strömmen gick rätt in i chassit och tillbaks till PSU som slog ifrån.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet att det vart lite lagg när jag hade för lite ram, men 2-3 sekunder tror jag inte.. Detta kan dock ha att göra med vad som ligger och degar på disken, dvs pagefilen eller vad den nu hette. Du kan ju prova att öka denna och se om det har att göra med att den är för liten, eller, om det är pga att den används öht. (tippar på för liten då jag är väldigt skeptisk till det andra alternativet..)

Permalänk
Medlem

840evo som spökar eller?

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Jag vet att det vart lite lagg när jag hade för lite ram, men 2-3 sekunder tror jag inte.. Detta kan dock ha att göra med vad som ligger och degar på disken, dvs pagefilen eller vad den nu hette. Du kan ju prova att öka denna och se om det har att göra med att den är för liten, eller, om det är pga att den används öht. (tippar på för liten då jag är väldigt skeptisk till det andra alternativet..)

Aa känns inte direkt som att det är ramet, då jag inte känner att det skulle kunna lagga datorn på det sättet. Har också hört det här om en "pagefil" Har inte den blekaste aning om vad det är, såg ett inlägg på FB (Swerigs) om en grabb som snacka om det men läste det inte. Kan du förklara elrska jag googla det? Kanske har med det och göra så om det är lätt att fixa så äre ju kanske värt ett försök.

Skrivet av 0x90:

840evo som spökar eller?

Kanske kanske :/ Dom har ju snackat om ny fix, frågan är om man vågar ladda ner den så inte diskarna dör som 850:ns förra update... xD

Permalänk
Medlem

Läs på om pagefilen och kolla upp om den ligger på SSD/mekanisk disk. Låter väldigt troligt att det är den som kickar in

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Läs på om pagefilen och kolla upp om den ligger på SSD/mekanisk disk. Låter väldigt troligt att det är den som kickar in

Jag gör det och återkommer! Har inte den blekaste om vad en pagefil är så!

Permalänk
Hedersmedlem

Det laggar väl alltid till ett par sekunder när man tabbar till eller från ett spel som kör i fullscreen. Gillar man inte det så kan man köra windowed mode.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Såja! Vet vad det är och den verkar ligga fint på OS disken på 8GB :S

http://prntscr.com/6uttvt

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det laggar väl alltid till ett par sekunder när man tabbar till eller från ett spel som kör i fullscreen. Gillar man inte det så kan man köra windowed mode.

Kör borderless :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quvantum HD:

Såja! Vet vad det är och den verkar ligga fint på OS disken på 8GB :S

http://prntscr.com/6uttvt

Ahh, du hittade lite info. Det jag tänkte att du kunde prova är att öka den, till t ex 20gb, men detta betyder såklart att du förlorar lite diskutrymme.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Ahh, du hittade lite info. Det jag tänkte att du kunde prova är att öka den, till t ex 20gb, men detta betyder såklart att du förlorar lite diskutrymme.

Jo det klart, försökte även göra mig av med bakgrundsprogram som inte behövdes.. Stängde även av Rainmeter men gjorde ju typ ingen skillnad ligger på 70-80% Normal use ändå.. Samt problemet kvarstår! Är lite osäker på om det kan va 840evo:n som har prestanda problem då jag antar att pagefilen skrivs till rätt ofta så borde den inte direkt få det problemet med dålig läs hastighet/skriv. Elr har jag fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quvantum HD:

Jo det klart, försökte även göra mig av med bakgrundsprogram som inte behövdes.. Stängde även av Rainmeter men gjorde ju typ ingen skillnad ligger på 70-80% Normal use ändå.. Samt problemet kvarstår! Är lite osäker på om det kan va 840evo:n som har prestanda problem då jag antar att pagefilen skrivs till rätt ofta så borde den inte direkt få det problemet med dålig läs hastighet/skriv. Elr har jag fel?

Möjligen att det är minnesläckor som spökar, jag är tveksam då det inträffat 1 gång för min del men det kan du väl kika på.. Har för mig att jag kikade lite med programmet "Rammap", så det kan du prova. (eller det är 1 gång som det varit så pass illa rättare sagt)
Tja, det kan väl ha med 840 evo att göra. Problemet ligger ju inte bara i skriv/läs utan även responstiden försämras, vilket är precis vad man söker i en ssd. Fanns något program man kunde köra som typ, skriver om all data på disken, och på så vis fick den att fungera korrekt igen.. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette men det kanske någon annan kan komma på

Permalänk

När du pratar om att det laggar sådär när du skriver när du tabbat ut ur ett spel; pratar du om GTA 5 då? För i så fall så är det så för alla, är något skumt med menyer i GTA 5, så att ens frame rate hoppar runt som fan, vilket gör att det blir jättehackigt, och det hänger även med när man tabbar ut ur spelet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

När du pratar om att det laggar sådär när du skriver när du tabbat ut ur ett spel; pratar du om GTA 5 då? För i så fall så är det så för alla, är något skumt med menyer i GTA 5, så att ens frame rate hoppar runt som fan, vilket gör att det blir jättehackigt, och det hänger även med när man tabbar ut ur spelet.

Ahhh, det va som fan! Aa bara Gta vad jag vet än sålänge! Tack för hjälpen, får väl bara vänta på updates