Byta windows 8 till windows 7

Permalänk
Medlem

Redan nu: STORT TACK till alla som verkligen bidrar med hjälp här!!!
Väldigt tacksamt!!!!

( hoppas någon gång kunna hjälpa tillbaka)

Schysst!

Permalänk
Inaktiv

Min laptop kom med W8, installerade bara W7 och allt aktiverades utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Är Classic Shell så nära windows 7 man kan komma?

Nej, men imho är det tillräckligt nära och open source.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Här är ett citat från manualen för Lenovo IdeaPad Z500/P500

"The default boot mode for your computer is UEFI mode. If you choose to install a legacy Windows operating system (that is, any operating system prior to Windows 8) on your computer, you must change the boot mode to Legacy support. A legacy Windows operating system cannot be installed until you change the boot mode."

Manual för Lenovo IdePad Z500/P500 (PDF) https://www.lenovo.com/shop/americas/content/user_guides/z500...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Windows 10 har buggar just nu. Kör på Windows 8.1 istället tills färdiga versionen av Windows 10 kommer. Förstår inte varför du vill ha Windows 7. Windows 8.1 har bättre prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte? TS vill uppenbarligen ha funktion och utseende som 7an ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Inte? TS vill uppenbarligen ha funktion och utseende som 7an ger.

Finns mer funktioner i Windows 8.1. Orkar inte skriva här. Du kan kolla Strejf stora tråd om Windows 8.1. Angående utseende är det smaksak.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej, det är Startisback http://startisback.com/ är den enda som är en exakt kopia, start8 och clasisic shell bara liknar Windows 7 startmeny

Tack för tipset!
Tror du den finns på svenska också?

Permalänk
Medlem

ok, så överlag kan man säga att det är egentligen bättre för prestandan att behålla windows 8.1 än att installera windws 7 på den nya laptopen? Rent prgrammässigt och för prestanda`?
( kanske ska testa någon av de dära programmen som rekommenderats för aatt få det att likna w7. För windows 8 är för mig helt helt ohanterbart och bara frustration och ...arghet..haha=)=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Tack för tipset!

Included translations

English, Russian, Brazilian Portuguese, European Portuguese, French, Danish, Greek, Italian, Turkish, Spanish, German, Polish, Czech, Croatian, Slovak, Finnish, Korean, Dutch, Norwegian, Serbian, Slovenian, Bangla, Hungarian, Swedish, Simplified Chinese, Indonesian, Arabic, Thai, Traditional Chinese, Farsi, Ukrainian, Lithuanian, Bulgarian, Latvian, Japanese, Romanian.

StartisBack länk http://startisback.com/#download-tab

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Pegget:

ok, så överlag kan man säga att det är egentligen bättre för prestandan att behålla windows 8.1 än att installera windws 7 på den nya laptopen? Rent prgrammässigt och för prestanda`?
( kanske ska testa någon av de dära programmen som rekommenderats för aatt få det att likna w7. För windows 8 är för mig helt helt ohanterbart och bara frustration och ...arghet..haha=)=)

Ja! Bättre prestanda, bättre OS, bättre nätverksstack, bättre säkerhet, ja bättre allt!
Lär dig det nya GUI't! Windows 7 GUIt kommer inte komma tillbaka!
Dessutom använder man ju knappt GUIt alls, så förstår inte varför detta skulle vara ett problem!?
Allt är ju sökbart, tryck Win knappen o börja skriv det du vill använda! Man behöver aldrig hoppa in i charms eller något heller för den delen!

Permalänk
Medlem

vad är GUi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

Tack för tipset!

Startisback är skit. Hälften av gångerna man trycker på startknappen dyker startskärmen upp istället för startmenyn. Det har inte hänt en enda gång sedan jag bytte till classic shell.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Included translations

English, Russian, Brazilian Portuguese, European Portuguese, French, Danish, Greek, Italian, Turkish, Spanish, German, Polish, Czech, Croatian, Slovak, Finnish, Korean, Dutch, Norwegian, Serbian, Slovenian, Bangla, Hungarian, Swedish, Simplified Chinese, Indonesian, Arabic, Thai, Traditional Chinese, Farsi, Ukrainian, Lithuanian, Bulgarian, Latvian, Japanese, Romanian.

StartisBack länk http://startisback.com/#download-tab

Sorry för att jag frågar igen!=)....men har laddat ner detta nu.
öppnat det.
kanske krävs det att betala för att få det på svenska? ( såg att det var väldans billigt)

I startmenyn finns StartisBack, men innehållet i den mappen är "empty"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

öppnat det.
kanske krävs det att betala för att få det på svenska? ( såg att det var väldans billigt)

Jag har inte laddat hem eller använt StartisBack så jag vet ej hur nedladdningen eller betalningen fungerar, vi får hoppas att någon annan kan svara på dina frågor.

Edit: Har du läst vad LemonIllusion skriver i inlägg nr 42 #15361644

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kan bara tillägga att jag kört StartisBack tidigare, men tycker nu att Classic Shell lätt slår det på fingrarna. Classic Shell är även mycket mer än enbart startmenyn. För ett par år sedan var däremot StartisBack bättre.

Pegget, tycker du kan testa dig fram och se vad du gillar bäst. StartisBack fungerar fint om man vill köra det som en renodlad Windows 7-meny, men blir lätt klumpigt att använda för allt annat. Man behöver inte helelr betala för StartisBack, utan det enda som händer (efter 30 dagar?) är att en nag-screen kommer upp varje gång du startar om datorn. Classic Shell är däremot helt gratis.

Själv kör jag Classic Shell tillsammans med WinAero 2.0 skin:
http://winaero.com/blog/get-the-best-looking-start-menu-for-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Finns mer funktioner i Windows 8.1. Orkar inte skriva här. Du kan kolla Strejf stora tråd om Windows 8.1. Angående utseende är det smaksak.

Det må så vara. Mitt uttalande står kvar.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt Stardocks Start8.
Du kan ladda hem den och testa gratis. Fungerar så jäkla underbart bra att jag nu föredrar Windows8 mer än 7an.

Permalänk
Medlem

Start Menu 8 funkar bra och är gratis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Att gå från min 7 till 8 är lite som att lära sig cykla. Frustrerande innan man kan, men man tar sig fram så mycket snabbare när man lärt sig. Det viktigaste att veta är win+d och win+"sök" (dvs win och börja skriva vad man letar efter. Mycket hög träffsäkerhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

vad är GUi?

Graphical User Interface, användarmijö baserad på grafik istället för text (tänk MS DOS och andra liknande i bla Linux/Unix).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Startisback är skit. Hälften av gångerna man trycker på startknappen dyker startskärmen upp istället för startmenyn. Det har inte hänt en enda gång sedan jag bytte till classic shell.

Har aldrig hänt för mig med Startisback.

Skrivet av Pegget:

öppnat det.

Kommer faktiskt inte ihåg hur eller om det var någon skillnad med testversion och reggad betald version, men mitt startisback är på svenska.
Samt menyerna till höger är samtliga svenska.

Tänk på att välja rätt version, det är olika för Windows 8 och Windows 8.1

Sen har testat dom 3 vanligaste startmenyerna, Classic shell, start 8, och startisback, alla 3 är bra, är bara småsaker som skiljer.
Dock startisback är den ända som faktiskt ser ut som Windows 7 meny, så det fick avgöra för min del.

Förutom Startisback så kör jag också shadowFX från stardock gör att fönster får en skugga, tar bort en del av den lite sterila känslan som Windows 8 ger + blir lite snyggare, i övrigt inte gjort nått, man kan få Windows 8 att se precis ut som Windows 7 med fönster och Aero, ta bort ribbon osv, men det hela är ganska buggigt kan vara så struntade i den saken, även om jag helst skulle vilja ha det så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hej!
TACK för alla tips, förslag och all kunskap!!! ( ungefär 99,5% visste jag inte sedan innan=) )
Gjorde nu en liten kovändning och hmm...ja kanske ska man ändå behålla w8 och har börjat lite med det här Classic Shell, även om det inte liknar original W7 som jag har i min gamla dator, men det verkar som det ska gå att justera!

tack igen!