En ren gissning här: byter man till DX10 så tappar man bl.a. stöd för någorlunda effektivt multitrådning som ändå finns i DX11, så kör man med DX10-backend borde spelet dels utnyttja kärnor sämre men framförallt så minskas nog antalet trådar man ens försöker använda då DX10 i stort sätt helt saknar stöd för att användas från flera trådar. DX10 är "thread-safe" och det verkar man uppnått genom att sätta ett stort lås runt alltihop så är bara en tråd i taget som kan befinna sig i DX-biblioteken. DX11 har en del finesser så att flera trådar samtidigt kan använda DX-biblioteken.
SweC-redaktionen kanske hatar denna titel redan efter allt testade ;), men skulle vara intressant att se CPU-skalningen även på DX10, eller i alla fall resultaten på de CPUer med 2-kärnor. Kanske är så att de som lyckas köra detta på t.ex. Pentium eller andra 2-kärniga modeller utan HT-stöd kör med DX10.