Permalänk
Medlem

AMD kylare placering

HejsanHejsan! Skall försöka hålla det hela kort och gott.
Jag har en dator här hemma som jag tänkte byta ut CPU-kylare på för att hela lösningen i maskinen är jätte korkat tycker jag(se bild 1) , jag som inte någonsin har haft något intresse i AMD trodde jag kunde byta ut kylaren mot en annan dyrare variant jag hade liggandes (se bild 2) och vända på skroten så varmluften tas utåt.
Det visar sig att man inte kan vända på den alls.

Så nu står jag med problemet att varmluft från grafikkortet sugs upp av processor fläkten, processorfläkten drar igenom varmluft som sedan åker rakt in i nätagget. Detta gör att datorn låter ganska mycket för min smak och blir ganska varm(minns tyvärr inte exakt vad för grader det ligger på). Somsagt har jag aldrig handskats med AMD förrut och vet inga andra lösning än att köpa vattenkylning och ett annat chassi där jag slipper ha nätagget i taket.
Kan det finnas någon annan lösning eller vet någon om det går att vända på hela socket "ställningen" på nått vänster :)?

PS: detta är en dator jag inte byggt ihop själv. Hade jag gjort det hade jag inte behövt fråga här på forumet och bygget hade varit mer uttänkt :3 .

BILD 1
http://imgur.com/Fdv75tC

BILD 2
http://imgur.com/4wPU5Qt

Permalänk
Medlem

Du kanske kan modda kylaren, men smidigast är nog att köpa en bra kylare som är bättre designad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du kanske kan modda kylaren, men smidigast är nog att köpa en bra kylare som är bättre designad

Skickades från m.sweclockers.com

Vet dock ej hur jag skall modda den.... :(. Ifall det blir att jag köper något nytt får jag köpa nytt chassi o ett slutet vattenkylningssystem, det kommer svida i plånboken

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flowball:

Vet dock ej hur jag skall modda den.... :(. Ifall det blir att jag köper något nytt får jag köpa nytt chassi o ett slutet vattenkylningssystem, det kommer svida i plånboken

Problemet med att inte kunna vända på kylaren har endast med fästninglösningen att göra. Skaffar du en kylare med en bra fästning så kommer det gå att vända på kylaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vattenkylning ska väl inte vara nödvändigt. Möjligtvis ett chassi med nätaggregatet i botten och möjlighet att montera ett par fläktar i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Vattenkylning ska väl inte vara nödvändigt. Möjligtvis ett chassi med nätaggregatet i botten och möjlighet att montera ett par fläktar i fronten.

Det lutar sig åt den lösningen!
Ville att det ska bli så billigt som möjligt nu när man inte har så mkt pengar...

Permalänk
Medlem

För 600 spänn hittar du ett par vettiga alternativ.

Fractal Design core 2500
Corsair Carbide 200R

Bra chassin båda två

Permalänk
Medlem

en bra kylare eller en ok låda, kostnaden är nästan den samma.
(begagnad ok låda vore "mitt i prick")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

För 600 spänn hittar du ett par vettiga alternativ.

Fractal Design core 2500
Corsair Carbide 200R

Bra chassin båda två

ohh fräsha! Har du någon personlig favorit ? Motivera isf!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

en bra kylare eller en ok låda, kostnaden är nästan den samma.
(begagnad ok låda vore "mitt i prick")

Helt rätt!! Körde i Arctic kylaren nu och graderna sänktes med mer än 25*C..... Chockerande resultat TBH ))) Tar och lägger ut en blänkare på marknaden efter ett billigt chassi...! Du råkar inte ha något liggandes eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowball:

ohh fräsha! Har du någon personlig favorit ? Motivera isf!!

Nej jag har bra erfarenhet av både fractal design och corsair, dock inte av något av dessa två chassina faktiskt.
Är du osäker, kolla igenom lite olika recensioner och videos på youtube osv, det är det bästa rådet jag kan ge