Permalänk
Medlem

Blockera nödsamtal

Jag har ett par gamla avlagda telefoner som jag tänkt att barnen skulle kunna ha och spela spel på osv, men det går ju att ringa nödsamtal även utan sim-kort, så jag undrar om det finns någon möjlighet att spärra så att det inte går att ringa alls.
Det handlar om android-lurar och i första hand en Galaxy S3 Mini.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Jag har ett par gamla avlagda telefoner som jag tänkt att barnen skulle kunna ha och spela spel på osv, men det går ju att ringa nödsamtal även utan sim-kort, så jag undrar om det finns någon möjlighet att spärra så att det inte går att ringa alls.
Det handlar om android-lurar och i första hand en Galaxy S3 Mini.

Är flygplansläge ett alternativ? Vet inte om det bara är i android 5 som man kan ha "flera konton" och där kan ge olika behörighet till saker?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Att blockera möjligheten att ringa nödsamtal känns inte särskilt genomtänkt...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Att blockera möjligheten att ringa nödsamtal känns inte särskilt genomtänkt...

Gissar att du saknar den funktionen på GBAs och PSPs också då?

Obs, ironi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Är flygplansläge ett alternativ? Vet inte om det bara är i android 5 som man kan ha "flera konton" och där kan ge olika behörighet till saker?

Nja, det föreligger risk att de, om än oavsiktligt, kommer att råka stänga av flygplansläge, så det är väl kanske inte riktigt 100 kanske. Annars har jag åxå tänkt på det.

Skrivet av e1m1:

Att blockera möjligheten att ringa nödsamtal känns inte särskilt genomtänkt...

Alternativet är ju att telefonen ligger i en låda med ett, så småningom, urladdat batteri. Så det kommer inte att bli några nödsamtal ringda ändå.
Att ha en surfplatta utan telefondel är ju ungefär lika genomtänkt?
Sådana säljs ju till höger och vänster...
Visst, tänker man ett scenario där min familj förolyckats och någon som inte har en egen telefon kommer fram och tar första bästa av våra "telefoner" för att kunna larma och det sedan inte funkar för att nödsamtal är blockat så tar det ju några extra minuter innan hen tar nästa telefon, men hur stor är sannolikheten att dessa tre kriterier sammanfaller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Att blockera möjligheten att ringa nödsamtal känns inte särskilt genomtänkt...

Avsevärt mer genomtänkt än din kommentar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag kommer att tänka på root (om det behövs) och kanske Tasker, om man ringer ett speciellt nummer så lägger det automatiskt på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nja, det föreligger risk att de, om än oavsiktligt, kommer att råka stänga av flygplansläge, så det är väl kanske inte riktigt 100 kanske. Annars har jag åxå tänkt på det.

Alternativet är ju att telefonen ligger i en låda med ett, så småningom, urladdat batteri. Så det kommer inte att bli några nödsamtal ringda ändå.
Att ha en surfplatta utan telefondel är ju ungefär lika genomtänkt?
Sådana säljs ju till höger och vänster...
Visst, tänker man ett scenario där min familj förolyckats och någon som inte har en egen telefon kommer fram och tar första bästa av våra "telefoner" för att kunna larma och det sedan inte funkar för att nödsamtal är blockat så tar det ju några extra minuter innan hen tar nästa telefon, men hur stor är sannolikheten att dessa tre kriterier sammanfaller?

Sant. Tänkte dock mer att de faktiskt skulle bära med sig telefonerna och så när de är ute, men antar att det endast är för hemmabruk, och visst, då spelar det väl knappast någon roll

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Förklara för dom. Nödnummer ringer man inte. Så är det klart

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag hade android nu, men finns det inte skins/teman där man kan anpassa mobilen lite som man vill? Tänkte om man helt enkelt kunde dölja "Ring upp" ikonen. Bara en tanke

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilixi:

Jag kommer att tänka på root (om det behövs) och kanske Tasker, om man ringer ett speciellt nummer så lägger det automatiskt på?

Att använda tasker på det sättet har jag inte tänkt på, men det är ju möjligen en lösning. Frågan är om det är tillräckligt failsafe. Ska definitivt undersökas.

Skrivet av e1m1:

Sant. Tänkte dock mer att de faktiskt skulle bära med sig telefonerna och så när de är ute, men antar att det endast är för hemmabruk, och visst, då spelar det väl knappast någon roll

Ja, då hade det såklart varit bra, men än så länge är de så små att de ändå inte går någonstans på egen hand. När de väl är så gamla att de är ute själva eller med kompisar eller så så kommer de sannolikt att ha "riktiga" telefoner med kontantkort eller liknande, så kan man nå dem och de kan åtminstone ringa nödsamtal om pengarna skulle vara slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Att använda tasker på det sättet har jag inte tänkt på, men det är ju möjligen en lösning. Frågan är om det är tillräckligt failsafe. Ska definitivt undersökas.

Ja, då hade det såklart varit bra, men än så länge är de så små att de ändå inte går någonstans på egen hand. När de väl är så gamla att de är ute själva eller med kompisar eller så så kommer de sannolikt att ha "riktiga" telefoner med kontantkort eller liknande, så kan man nå dem och de kan åtminstone ringa nödsamtal om pengarna skulle vara slut.

Jag satt och testade detta idag och lyckades göra en profil som fungerar.

Profiles
State -> Phone -> Call
Type: Outgoing
Number: 112

Tasks
Task -> Wait
Seconds: 1
Phone -> End Call

Permalänk
Expertgissare

Kanske ännu lättare om man har root är att helt enkelt radera telefonappen, vet inte 100 om det går men det är ju en app om jag inte minns mig helt fel

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ladda ner valfri Launcher (tex Nova) och sedan döljer du telefon-appen i app-drawern och tar bort den på andra ställen. Sen tar du bort låsskärmen helt, så att ingen kan komma åt telefon-appen. Det borde fungera tycker jag?

Annars fungerar nog Tasker fint.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Säg bara åt dem att inte ringa nödsamtal?

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb