Iphone omfattas av kopieringsavgiften enligt dom i hovrätten

Permalänk
Medlem

Gubbjävlar som bestämmer sånt här.

Trevligt.

Orkar seriöst inte bry mig längre, är så himla trött på alla bullshit avgifter.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyintaz:

Hur fan betyder det att piratkopiering även ska vara lagligt? That makes no sense

Om de kan ta betalt för något ingen gör så kan vi göra något utan att betala. Upphovsrätten är vidrig som den är och det är varje människans skyldighet att bryta mot den. Avtalet mellan samhället och "skapare" bröts av "skaparna" då de i princip började lobba in oändlig upphovsrätt alltså finns det absolut inga etiska anledningar att bry sig om upphovsrätten. Att staten bryr sig är bara bevis på plutokratin som råder i Sverige inte att upphovsrätten är vettig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag hoppas att Apple dras med i smeten så att Copyswede läggs ner en gång för alltid! Vad gör ens Copyswede med den kopieringsavgiften som de behöver? Ingen vet- men ändå tycker domstolen att de ska ha rätt. Copyswede måste väl få hela slanten av allt med tanke på hur domarna valde att svälja alltihoppa.

Finns det ingen moralisk punkt på att Copyswede är helt övertygade om att alla som använder Iphone är piratkopierare? Det är inte olagligt att privatkopiera så det faller ju lite på att man har en kopieringsavgift när det är till för att kompensera för piratkopieringen.

Vart pengarna tar vägen finns redovisat i Copyswedes årsredovisningar, det är bara att gå in på deras hemsida och läsa om man faktiskt är intresserad

Skrivet av Ozzed:

Ja så som lagen är utformad så är det en korrekt bedömning. Se'n tycker jag och många andra med mig såklart att lagen är tokigt utformad.

Se'n hur de kunnat "bevisa" att folk privatkopierar musiken fattar jag inte heller. Folk streamar väl bara. Är det Privatkopiering verkligen?

I tidigare fall har man låtit göra undersökningar där man frågar folk om/när/hur man privatkopierar, antar att man gjort så även här. Följer det tidigare mönster så har båda sidor gjort undersökningar men försvaret har inte lyckats bevisa att man INTE privatkopierar.

Skrivet av KAN1N:

Men om jag lägger in min mobil på en vän eller familjemedlems Itunes och ska dela vissa låtar måste jag acceptera att skrota alla låtar jag själv har i mobilen?
Jag kan alltså inte privatkopiera utan jag kan endast spela upp skivan i min mobil?

Om du spelar upp låtar från en fysisk skiva i din mobil har du privatkopierat, även om du själv äger skivan.

Skrivet av Miska:

"Copyswede kräver 73 miljoner kronor för den uteblivna kopieringsavgiften." -varav 70 miljoner av dessa hamnar i ledningens egna fickor och inte i företagets verksamhet.

Jävla BULLSHIT hela Copyswede!

Som sagt tidigare, copyswede redovisar rätt tydligt var pengarna tar vägen, bara att titta i deras årsredovisning som finns på deras hemsida.

Skrivet av Sebbepojken:

Egentligen klandrar jag inte Copyswede - de har en briljant affärsidé där de kan kassera in pengar på sånt här utan att behöva redovisa exakt var alla pengar tar vägen. Den man bör klandra är lagboken, som möjliggör den här verksamheten.

Som sagt tidigare, copyswede redovisar rätt tydligt var pengarna tar vägen, bara att titta i deras årsredovisning som finns på deras hemsida.

Skrivet av whisky:

Min telefon är särskilt avsedd för kommunikation, inte musik- och filmlagring. Lagen är skev, men så är även tolkningen av lagen. Skevast av allt måste ändå Copyswede vara...

Domarna har tidigare tolkat formuleringen "särskilt lämpad" som att om att om man vill privatkopiera så är telefonen lämplig för det. Vad det huvudsakliga användningsområdet är är i sammanhanget mindre relevant.

Skrivet av Tguk:

Tycker det är mycket intressant att de har "bevisat" att telefoner används i tillräckligt stor utsträckning för att anses vara särskilt enade för privatkopiering. Själv vet jag inte någon som någonsin har gjort det med sin telefon. Nästan värt att läsa hela domen för att se vart de har hittat detta bevis.

Som sagt, troligen handlar det om undersökningar, har för man att man tidigare använt SIFO för att göra telefonintervjuer med folk. Sedan bör man vara medveten om att detta målet gäller för 2009 då det troligen var betydligt vanligare med privatkopiering i mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

I tidigare fall har man låtit göra undersökningar där man frågar folk om/när/hur man privatkopierar, antar att man gjort så även här. Följer det tidigare mönster så har båda sidor gjort undersökningar men försvaret har inte lyckats bevisa att man INTE privatkopierar.

Nej, och det är ju där det blir lte vridet. Att det går att privatkopiera på en enhet gör idag att den räknas som "särskillt avsedd" för ändamålet, även om ingen i praktiken gör det.

Sedan blir ju i så fall DRM ett problem. Det inför ju en teknisk begränsning för något som man enligt Copyswede har rätt till. Det är för snårigt och för dumt alltihop.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, och det är ju där det blir lte vridet. Att det går att privatkopiera på en enhet gör idag att den räknas som "särskillt avsedd" för ändamålet, även om ingen i praktiken gör det.

Sedan blir ju i så fall DRM ett problem. Det inför ju en teknisk begränsning för något som man enligt Copyswede har rätt till. Det är för snårigt och för dumt alltihop.

Telefonen har en mikrofon, det är bara att spela upp ljudet musiken via en stereo och spela in det via mikrofonen, mono och skitljud, jomenvisst, men den är ju "särskilt ämnad" för att registrera ljud

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lika bra att gå hela vägen redan nu och kräva avgift från alla med fungerande öron och ögon då dessa är "särskild ämnade" för att konsumera media.

Permalänk
Medlem

Jaja då är det dags att börja privatkopiera igen, brukar köra google play Music, Movies osv annars men varför ska jag betala för något speciellt när enheten är särskild avsedd för privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Egentligen klandrar jag inte Copyswede - de har en briljant affärsidé där de kan kassera in pengar på sånt här utan att behöva redovisa exakt var alla pengar tar vägen. Den man bör klandra är lagboken, som möjliggör den här verksamheten.

Dessutom är CopySwede en ekonomisk förening, och inget som har med staten att göra. Så det saknas nog motstycke i andra branscher där en ekonomisk förening har rätt att straffbeskatta varor. Bedrägeri eller beskyddarverksamhet skulle jag kalla det.

Kikar man i deras årsredovisning så ser man också att de sitter på ett kapital i storleksklassen 560.000.000:- och utbetalningarna 2013 året var i storleksklassen 200.000.000. Det kan inte kosta 360.000.000 att driva den ekonomiska föreningen. Alltså samlar man pengar på hög = man betalar ut mycket mindre än man får in eftersom man inte hittar mottagare för dessa pengar.

Ersättningen utbetalas baserat på "undersökningar" från SIFO bl a (har fått olika uppgifter när jag haft mailväxling med CS och när jag läser på deras hemsida) som ska visa VAD som privatkopieras. Jomenvisst, de blir säkert väldigt rättvisande...

Intressant också är att jag INGENSTANS sett någon mottagare av denna ersättning uttala sig. Antagligen förbinder man sig att inte yppa något om detta likt STIMs medlemmar (ren skit enligt en medlem (musiker) som jag pratat med, vill minnas att han använde ordet "slavkontrakt" eller något sånt).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens en enda låt inlagd på min telefon. Förutom de som följer med IOS...

Jag förstår grejen med detta men jag känner att det är väl inte riktigt rätt heller, inte för att jag har nå bättre förslag men då ska man börja privatkopiera på en nivå där man inte "går back" på avgiften.
Jag köpte en tele med litet lagringutrymme just för att jag inte har något behov av att lagra.

Visst den totala kostnaden för mig om jag köper en ny produkt är minimal men jag tycker bara vi betalar avgifter på avgifter med skatt på skatt å allt vad det är.
Men jag har inget bättre förslag så jag kan väl lika gärna hålla tyst. Sen vad kan jag göra åt saken mer än att utnyttja min rätt till privatkopiering. Nej justja jag köper inte musik eller film då jag redan betalar andra för att få streama det...

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vart pengarna tar vägen finns redovisat i Copyswedes årsredovisningar, det är bara att gå in på deras hemsida och läsa om man faktiskt är intresserad

Det jag läst tidigare i andra källor är att det inte i detalj framgår vilken person i ex. musikbranchen som får vilket belopp. Eller menar du att de redovisar det i sin årsredovisning? Jag har en kompis som spelar i ett relativt stort svenskt rockband. Jag har frågat honom och han har inte sett röken av privatkopieringsersättning från Copyswede.

Permalänk
Medlem

Skulle vara lite kul om Apple låste ner möjligheterna på en svensk-såld iPhone så att endast musik köpt i itunes går att lägga in på sin iPhone.
Men det kanske inte spelar någon roll för copyswede, det är väl privatkopiering det också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Jag har inte ens en enda låt inlagd på min telefon. Förutom de som följer med IOS...

Jag förstår grejen med detta men jag känner att det är väl inte riktigt rätt heller, inte för att jag har nå bättre förslag men då ska man börja privatkopiera på en nivå där man inte "går back" på avgiften.
Jag köpte en tele med litet lagringutrymme just för att jag inte har något behov av att lagra.

Visst den totala kostnaden för mig om jag köper en ny produkt är minimal men jag tycker bara vi betalar avgifter på avgifter med skatt på skatt å allt vad det är.
Men jag har inget bättre förslag så jag kan väl lika gärna hålla tyst. Sen vad kan jag göra åt saken mer än att utnyttja min rätt till privatkopiering. Nej justja jag köper inte musik eller film då jag redan betalar andra för att få streama det...

Nu betalar du ju inte bara "privatkopieringsersättning" för iPhones, utan i stort sett ALL elektronik med lagringsutrymme, datorer, servrar, hårddiskar (såväl interna som externa), skrivbart media t ex CD/DVD-skivor, USB-minnen, surfplattor osv osv eftersom dessa anses vara "särskilt ämnade" för lagring av privatkopierat material. I ett tidigare räkneexempel i en artikel här på Swec så visade man att för en 120GB SSD så får CopySwede mer pengar än vad vinsten för samma enhet för återförsäljaren är... Det blir lite tokigt när politiker som är teknikanalfabeter får vara med och formulera lagar om sånt dom inte har en aning.

Jag kan försäkra att våra SAN, DAS och NAS:ar på jobbet INTE är "särskilt ämnade" för att lagra privatkopierat material. Visst man kan regga sig som "professionell användare" och på så vis slippa avgiften för lagringsmedia MEN det är väldigt få återförsäljare som vill göra sig det omaket.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

*LER*

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Oavsett om den anses vara ämnad för privatkopiering eller inte, varför ska det finnas en avgift?
Bör inte man vara tillåten att privatkopiera utan kostnad? Varför inte?

För att det är fjantigt att bara ta betalt en gång. Hur skulle det se ut, va?

Köper du en cd (med drm, så klart). Det är första betalningen. Sen ska du beta för samma skräp som inte ens går att kopiera, då du köper dator, telefon, video, surfplatta och lite fler saker.

Den som trodde att det var billigt att lyssna på musik är lurad.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Om de kan ta betalt för något ingen gör så kan vi göra något utan att betala. Upphovsrätten är vidrig som den är och det är varje människans skyldighet att bryta mot den. Avtalet mellan samhället och "skapare" bröts av "skaparna" då de i princip började lobba in oändlig upphovsrätt alltså finns det absolut inga etiska anledningar att bry sig om upphovsrätten. Att staten bryr sig är bara bevis på plutokratin som råder i Sverige inte att upphovsrätten är vettig.

Jag må tycka att privatkopieringsavgiften är jättelöjlig, vill bara få fram det först.

Att DU och dina närmaste vänner inte använder den betyder inte att det aldrig används. Jag använder det själv för CD skivor jag har köpt för att stöjda artister jag verkligen vill stödja (inga jävla bolag bakom dessa) samt så vet jag att min far använder privatkopieringen extremt mycket, då hela hans musiksamling är inlagt på en iPod. Detta är 2 pers i min familj, enbart min familj på 4 pers.

Jag kan inte svara på hur många som använder det i Sverige, men jag kan tro att det faktiskt kan vara en relativt hög siffra i vissa åldersgrupper.

Upphovsrätten är bra för mindre skapare, de har ett skydd att falla sig tillbaka på, även fast de är okej med att folk kanske laddar hem. Den artisten som jag följer kärt med mitt hjärta föredrar en lojal fan som kanske laddat ner, då denna fan kommer ge igenom via andra metoder, än att kunna stämma skiten ur något och helt förstöra dennas liv.

Lagen är bra, det är väl mer hur stora företag använder sig av den

Permalänk

Wow, finns det inte värre saker i världen som man kan ödsla energi på? Detta är ju bara löjligt ...

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Skrivet av abki:

Kan inte se att det är något fel på lagarna. De har tillkommit genom våra allmänna val. Vi kanske ska börja klaga på vår demokrati och hur den fungerar. Det ska inte gå att köpa lagar som görs i visa fall.

Läckta mail från Wikileaks visar att USA bestämmer över svensk domstol och svensk regering när det gäller media. Hollywoods mediebolag är mycket mäktiga. Bl.a. hotade USA med handelskrig mot Ryssland om inte Ryssland stängde ned en illegal MP3 sajt. Om Hollywood kan styra vad Vita Huset ska göra, så är lilla Sverige en smal sak. Det lustiga är att svensk media har ignorerat dessa läckta wikileaks mail som bevisar detta. Men nu kan ni själva läsa och se.
http://falkvinge.net/2010/12/25/det-kom-en-julklapp/

Citat:

Några dagar innan jul fick jag ett paket med några telegram ur WikiLeaks’ stora samling, “som kanske kunde intressera mig”, av en anonym källa. De hade publicerats delvis av SVT tidigare.

Men det var vad som inte hade publicerats av SVT som var rena sprängstoffet. Det tog mig fyra dagar att förstå vad jag precis hade fått i svart på vitt, och jag har fortfarande inte smält det. Kortfattat: varenda lag, varenda utredning som varit fientlig mot nätet, ungdomar och medborgarrätter här i Sverige de senaste åren har varit beställningsjobb av USAs regering och amerikanskt näringsliv. Vi anade att det var så, men hade trott att det kanske kommit lite härifrån och lite därifrån. Det var fel. Det var koordinerat och den svenska regeringen hade fått en checklista att bocka av, och beskrivs i diplomattelegrammen som “mycket samarbetsvillig” och “är helt med på noterna”.

Sedan 2006 har vi påstått att datalagring, polismetodutredning, utredningen som ville stänga av folk från nätet (Renforsutredningen), den politiska rättegången och förföljelsen av The Pirate Bay, IPRED och FRA alltihop är del i en större helhet, en sammanhängande helhet som är styrd av amerikanska intressen. Det har låtit konspiratoriskt i överkant. Rentav löjligt. Vi har menat att den amerikanska regeringen jagar på en systematisk nedmontering av medborgarrätter i Europa och på andra platser för att amerikanska företags dominans inte ska riskeras, och då framför allt på upphovsrätts- och patentområdet.

Men plötsligt stod det där i svart på vitt. Så långt att de tjänstemän på Justitiedepartementet som har skrivit själva lagtexten till IPRED, tjänstemän som jag har namngivit och kritiserat, har varit på ambassaden och fått instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Känns som att problemet ligger i att de flesta som sett till att detta går igenom är av generation äldre. Fasta i sina gamla sätt, vägrandes allt vad samhällsutveckling innebär.

Det har inget samhällsutveckling att göra. Det kommer finnas sådana här blodsugare i nästkommande generationer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är en stekpanna särskilt ägnad för att slå folk i huvudet med? Hela konstruktionen är ju byggd för detta speciellt de av gjutjärn, visst det går att använda en stekpannan till annat än att klubba ner folk med, men vem tusan lagar mat hemma och inte köper ute år 2015?
Antalet stekpannor som används till detta är nog fler än antalet mobiltelefoner som används för privatkopiering av musik.

En mobiltelefon är dessutom väldigt omständligt att privatkopiera musik till och ytterst få orkar speciellt nu när det är så lätt att köpa musik eller piratkopiera där man får en stor del av jobbet redan klart.

Har de ens gjort en undersökning om hur stor del av alla som äger en Iphone som har den tekniska kompetensen som krävs för att kunna privatkopiera? Detta p.g.a. av att iphonen inte precis är byggd för detta utan att man ska använda betaltjänsterna istället.
Problemet är att när de i våra domstolar inte har kompetensen som krävs att kunna sätta på och stänga av en Iphone, så är det svårt att förklara för dem att alla användare som kan detta inte nödvändigtvis behöver vara så tekniska på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jo, privatkopiering gäller enligt lagen även om du kopierar din egen skiva till dig själv för att slippa köpa två skivor att ha på två ställen.

....

Det är fortfarande privatkopiering såfort du duplicerar materialet. Även om du bara gör en kopia av din egen skiva åt dig själv.

Jo så är det.
Så köper man en låt på Itunes och vill lägga den någonstans så blir det en privatkopia. Eller ska vi kalla det en piratkopia, den är betald men måste betalas en gång till.
Varför ska upphovsrätt innebära att man ska få ta betalt för samma sak flera gånger. Inte betalar jag en avgift till rörmokaren, butiken som sålt toastolen, den som tillverkat den eller designat den varje gång jag använder den.

Det är nästan som Paul McCartney. Han lyckades att få sina fans att samla in pengar åt honom bara för att han skulle ha något att leva på då han blev äldre. Han har bara drygt 6 miljarder med en årsinkomst på dryg 200 miljoner så synd om han är det, en riktig fattiglapp.
Han är en av de pådrivande personerna till dagen upphovsrätt, någon att klaga hos.

Permalänk
Medlem

Bara att skicka in CV:t till CopySwede då, verkar ju vara där stålarna kommer hamna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Gubbjävlar som bestämmer sånt här.

Trevligt.

Orkar seriöst inte bry mig längre, är så himla trött på alla bullshit avgifter.

Gubbjävlar? Tycker det ser ut som en hel del kvinnor som sitter i Copyswedes styrelse, men det är lätt att bara bli arg på egna föreställningar, eller hur?

http://www.copyswede.se/om-copyswede/styrelse-och-medlemsorganisationer/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Gubbjävlar? Tycker det ser ut som en hel del kvinnor som sitter i Copyswedes styrelse, men det är lätt att bara bli arg på egna föreställningar, eller hur?

http://www.copyswede.se/om-copyswede/styrelse-och-medlemsorganisationer/

Skickades från m.sweclockers.com

Iphone omfattas av kopieringsavgiften enligt dom i hovrätten.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Det är sjukt hur dessa 40-talister som inte kan någonting om hur tekniken fungerar ska bestämma sånna saker.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Om inte Copyswede finns så blir det socialbidrag för Ken Ring.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Lagen är definitiv förlegad idag, det är inte särskilt många som privatkopierar mera på det sätt som ursprungstanken med lagen var till för.

Sen finns ingen rimlighet i att det finnas privatkopieringsavgifter samtidigt som de media som man ska kopiera är kopieringskyddat och det är olagligt att kringgå kopieringsskydden. Det borde i så fall vara förbjudet med koperingsskydd. Ponera att alla filmer, musik, spel etc skulle vara kopieringsskyddade, skulle vi då fortfarande betala privatkopieringsavgifter?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Så när jag köper all min musik från iTunes och strömmar via Spotify så är det privatkopiering.
Eller får man betala bara för att man kan privatkopiera?
Vad blir härnäst? Fortkörningsböter bara för att man kan köra fort med bilen?

detta var helt ärligt den bästa liknelse jag hört på länge!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Men vad i hela helvetet?! HUR kan den här idiotin få fortsätta? Skandal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja så som lagen är utformad så är det en korrekt bedömning. Se'n tycker jag och många andra med mig såklart att lagen är tokigt utformad.

Se'n hur de kunnat "bevisa" att folk privatkopierar musiken fattar jag inte heller. Folk streamar väl bara. Är det Privatkopiering verkligen?

Nog för att många strömmar sin musik numera, men själv skulle jag aldrig få för mig det. Har all musik, som jag lagligt köpt genom spel eller online tjänster i .mp3 eller .flac filer på datorn/telefonen. Men lagen är hopplöst utdaterad, ingen modern digital enhet är särskillt ägnad åt privatkopiering så som kassettbanden en gång var, vilket nästan endast användes privat för just privatkopiering.

Att sedan påstå att just in Iphone av all enheter skulle vara speciellt ägnad för privatkopiering gör bara det hela ännu mera på svart och vitt. Ingen filhanterar och så är man låst till Itunes i stort sett.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om ni inte har gjort det, skriv under nu!
http://stoppacopyswede.se/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD