Svårt att sälja utan att göra stora förluster?

Permalänk
Avstängd

Svårt att sälja utan att göra stora förluster?

Hur gör ni för att inte förlora stora belopp vid försäljning?
Går det att minska fallet?

Exempelvis har jag haft först 3 Dell U2515H som jag sålt för olika belopp kring 2K.
Hade totalt 6 skärmar, varav jag sålt 4 nu.
2 skärmar köptes för 2.7K styck,, övriga 4 för 3.2K styck.

Nu är det tom svårt att bli av med de sista två för 3.400.- för båda trots att det är en mycket bra och populär skärm som kostar 3000.- styck i butik.

Är annons med bra bild att utgå ifrån? Sälja till pantbank?
Jag brukar normalt inte sälja saker för att jag är lite lat.

Har dragit av 40% på två skärmar som stått på i kanske 15 timmar och har kvitto och garanti. Är inte det en ganska bra prissättning?

Det är en jobbig och dyr värld för oss som gillar att köpa och byta prylar titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Så dessa skärmar är i princip knappt använda? Har jag förstått dig rätt? Om så är fallet kanske grundproblemet ligger i varför du köper nya skärmar så ofta och tröttnar fort när du vet att du förlorar på det?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Inaktiv

Det är alltid en förlust med begagnade saker och ja det är köparens marknad helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ja, det är dyrt att köpa prylar titt som tätt.
Om inte skärmarna har några defekter så tror jag att du kan få åtminstone nära dom pengar du ber om.
Har ingen erfarenhet av pantbank, men gissar att det ger påtagligt sämre med pengar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det räcker med att ta hem en produkt och använda den en gång så sjunker priset/värdet på den markant på begagnatmarknaden. Likadant med nya bilar det räcker med att den har rullat ut från platsen där den köptes så sjunker den markant i värde. Det bara är så. Har man tur kan man hitta en köpare som ger en bra peng men det kan man inte räkna med och då får man ofta vänta väääldigt länge om ett sånt tillfälle ska dyka upp. Det är som sagt köparnas marknad helt enkelt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Sweclockers marknad är inte världens bästa marknad att utgå ifrån heller när man säljer saker. Många vill ju ha prylarna gratis i princip. Men visst går det att sälja undan saker snabbt om man sänker värdet med 60-70%. Tror detta delvis beror på åldergruppen som hänger här också.

Men sen är det också ganska så solklart att köper och säljer du saker konstant så går du minus oavsett. Köp det du verkligen vill ha istället och håll kvar prylarna? Fast jo, jag är väl lite likadan. Byter ofta hårdvaran trotts att det inte behövs men blir en hobby så att säga.

Permalänk
Medlem

Många gånger är det så att det jag hittar begagnat är sådant jag inte "måste" ha och då får det vara billigt om jag skall köpa det.
En begagnat pryl i 2k klassen är inte "billig" om säljaren begär 1800:- då lägger jag heller dom sista 200 på en ny.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funnyvlad:

Så dessa skärmar är i princip knappt använda? Har jag förstått dig rätt? Om så är fallet kanske grundproblemet ligger i varför du köper nya skärmar så ofta och tröttnar fort när du vet att du förlorar på det?

Vet inte, sjukdom?

Nej, nu behöver jag prioritera om och behöver platsen där skärmarna varit.
Sen är jag väl rätt impulsiv. Köper, kommer på andra tankar senare osv.

Pengarna är inte hela världen men när de knappt är använda är det ju trist att förlora över 1.000.- per skärm.
Skit samma, får hyra ett förråd hos Selstor snart och spara saker istället.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Försök i första hand att kontrollera ditt beroende av att köpa nytt hela tiden. Det är inte nyttigt i längden. Jag har varit likadan med mobiltelefoner och haft ca. 15 stycken på 3 år. Men det är ju också för att jag har haft ett oerhört starkt intresse ang. mobiler och alla olika system och köpt och haft det mesta man kan ha i mobilväg med många olika operativsystem och lekt med en hel del. Men det har jag lagt av med nu för jag insåg att det i längden blir en väldigt dyr hobby och det finns roligare saker som jag kan lägga alla de pengarna på. Så nu har jag haft samma mobil i 4 månader och jag har än idag inga som helst planer på att byta ut den jag har.

Antar att du kanske lider av buyers remorse en hel del? I så fall har du ett problem. Se över det i så fall i första hand.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jättebra att folk gör så, det är kul att kunna fynda för mig som inte är så kräsen på det allra senaste. Sen om det är ett fall för lyxfällan är en helt annan femma. Men det är skysst med en stor och bred begagnad marknad med billiga priser!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ibland måste man ha tur att hitta köpare som verkligen letar efter det du har att erbjuda.
Tyvärr är 50% av priset en tämligen vanlig modell av vad man kan förvänta sif även av mycket bra saker för folk verka tror helt enkelt att man överdriver kvaliteten på sakerna man säljer.

Sedan så får man ha is i magen. Komma på en smärtgräns för vad man faktiskt kan ta och acceptera för pris samt vad man inte säljer för helt enkelt.

Jag tycker att SweClockers fungerar OK. Men det är mer för mindre saker och för generella datorprylar den fungerar bäst. För större saker är Blocket - trots brister - bäst. Så mycket fler människor som är där för att just köpa coh sälja. Men som sagt, is i magen och då det inte finns några snabba affärer så var inte otålig såvida du inte har bråttom. Ibland får man också helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att folk helt enkelt inte vill betala för det man säljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag tycker det är jättebra att folk gör så, det är kul att kunna fynda för mig som inte är så kräsen på det allra senaste. Sen om det är ett fall för lyxfällan är en helt annan femma. Men det är skysst med en stor och bred begagnad marknad med billiga priser!

Återigen ett bevis på att det är köparens marknad

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Köpare bryr sig inte ett dugg om en sak har stått på i 5 eller 500 timmar när de köper begagnat - eller hur mycket energi du lagt ner på underhåll. Allt de bryr sig om är

1: Vad kostar varan ny i butik
2: Är det värt att spara x kronor mot att köpa i butik ("är detta en bra deal för mig här och nu")

att du bara haft något ett par timmar är totalt ointressant. För köparen spelar det ingen roll - förpackningen är bruten och varan använd

Permalänk
Medlem

Tycker nog folk som säljer glömmer av det faktum att de mycket väl kan köpt varan dyrt. Vilket gör att skillnaden blir än större.

Edit: asså generellt, inte just i OPs fall.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Vill man bli av med grejorna snabbt får man sälja billigt annars kan det ta ett bra tag och fler försök så beror på hur bråttom man har.
Själv skulle jag inte köpa något begagnat bara för att spara en mindre slant, det måste vara ett rejält klipp runt 50%

Permalänk
Medlem

Jag tror att misstaget folk gör är att de tror att begagnad kontra nytt har någonting med slitage på varan att göra. Så är inte fallet. Anledningen till att bilen tappar värde så fort den rullas ut ur bilhandlarens portar har inget med att bilen i praktiken är sämre än den var inne i butiken, utan helt enkelt att den inte längre kan klassas som "ny". Tidigare hade den "ny"-stämpel på sig, efter att den rullat 100m har den en "begagnat"-stämpel på sig. Obetydligt begagnad? Spelar ingen roll, fortfarande begagnad.

Det är fånigt, men så ser det ut.
Personligen har jag handlat begagnade grejer ända sedan 11-års åldern, och kommer högst troligen att fortsätta göra det. Men visst gör man konstant avvägningen om det är värt att spara X kr istället för att handla nytt.

My 4 cents.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Sen har nån hittat på moms. Vet inte hur det gick igenom men nu är det så.

Så när man köper en grej för 8000:- så är det bara 6400:- som är för själva produkten (varuvärde). Det får man inte glömma bort.

Därefter är det en fråga om vad som är ett rimligt avdrag för värdeminskning. Det kan ju röra sig om 10-40% för en fullt fungerande produkt kanske. Så då blir det ju ett totalt avdrag på 30-50% från nypris i butik.

Men när jag ser försök att sälja en ny produkt, fast begagnad, för över varuvärdet så suckar jag. Jag tänker i varje fall inte köpa någon moms i andra hand. Förutsatt att produkten fortfarande går att köpa i butik för det priset.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Mina chanser att enkelt lösa garantiärenden och annat trassel när jag köper från en random privatperson, måste jag förutsätta, är mycket sämre jämfört med om jag köpt från en välrenommerad större ÅF.

Många resonerar inte så och köper begagnat ändå. Många betalar också överpris på begagnat pga. okunskap.

Citat:

Det är en jobbig och dyr värld för oss som gillar att köpa och byta prylar titt som tätt.

Det glädjer mig.

Permalänk
Skrivet av AKB48:

Jag brukar alltid ha annonser med bilder och då se till att produkterna ser schysta ut och att bilden ser bra ut. Behöver inte vara en fotostudio direkt men vissa lägger ju upp foton där sakerna ser smutsiga / dammiga ut och liknande, det är ju inget kul. Sen brukar jag skriva när de är inköpta och att kvitto,kartonger,tbh etc. finns med. Du verkar ju gjort allt det så jag har eg. inget att anmärka på.

Det enda är ju att du skriver vad du köpt skärmarna för, det som är intressant är ju vad de finns att köpa för just idag gällande nypris som verkar vara 2990kr/st på DustinHome som billigast. 2st skärmar för 3400kr dvs. 1700kr/st är 1200kr mindre per skärm än nypris. Så länge du påpekat att du har kvitto och att man kan prova skärmarna hos dig för BBL & döda pixlar etc. så ser jag ingen anledning att du inte skulle få sålt dem.

Säljer du dem enbart i paket? Pröva att säg att om någon köper båda får de dem för 3200kr och annars 1700kr/st och att du då säljer dem styckvis också.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Den produkt du säljer måste ju va attraktiv på marknaden om du ska få ut bra för den begagnad. Gamla klassiska tillgång och efterfrågan. Ibland kan du ju sälja begade saker för mer än nya för de finns inte att tillgå längre. Inte direkt normen men.

Budgivning kan ju absolut hjälpa att trigga priserna samt givetvis bilder etc.

När det gäller bildskärmar så vill man ju gärna kunna se vilket skick de är i så de är ju svårt få nära nypris. Då ska du ha någon senare modell som är svår att få tag på helt enkelt och är FOTM just då.

Verkar va en enorm ruljans på high end skärmarna här på sweclockers dyker upp nya varje dag så definitivt köparens marknad. Men man måste ha balls of steels för att köpa lcd bildskärm begat. Clouding hotet är överhängande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x