Datorn slocknar när jag spelar krävande spel.

Permalänk
Inaktiv

Datorn slocknar när jag spelar krävande spel.

Hallå, min dator har nu slocknat 3 gånger idag när jag spelat h1z1. Laddade ner HWmonitor och såg att den låg på ca 80 grader innan den slocknade. Stängde av den och dammade bort det värsta. Startade sedan spelet igen och den va på ca 73 grader. Är dessa temperaturer normala?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det handlar om processorn eftersom du la tråden här.
Vilken processor handlar det om?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Jag gissar att det handlar om processorn eftersom du la tråden här.
Vilken processor handlar det om?

AMD fx 6350 six core

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag gissar att det handlar om processorn eftersom du la tråden här.
Vilken processor handlar det om?

Skulle vara bra att veta, samt om TS kör med boxkylarn eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Hallå, min dator har nu slocknat 3 gånger idag när jag spelat h1z1. Laddade ner HWmonitor och såg att den låg på ca 80 grader innan den slocknade. Stängde av den och dammade bort det värsta. Startade sedan spelet igen och den va på ca 73 grader. Är dessa temperaturer normala?

Det är temperaturer processorn ska klara av, det kan vara något annat strul med processorn dock.

* Vad är det för CPU? (edit: AMD fx 6350 six core)
* Stock kylare? (edit: stock)
* OS? (edit: win 7)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpfittz:

Det är temperaturer processorn ska klara av, det kan vara något annat strul med processorn dock.

* Vad är det för CPU?
* Stock kylare?
* OS?

Innan har processorn vart på 3.9 ghz. Nu helt plötsligt står den på 4.32. Hur ändrar jag tbx? :S har inte ens rört något

Permalänk
Inaktiv

Har stockkylare. Och windows 7. Det som oroar mig nu är som jag skrev ovanför. Att den ändrat hastighet utan att jag gjort det.

Permalänk
Medlem

Den har turbo som sträcker sig till 4,2GHz. Antingen har du ändrat inställningar i BIOS eller så är kylaren felaktigt monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Innan har processorn vart på 3.9 ghz. Nu helt plötsligt står den på 4.32. Hur ändrar jag tbx? :S har inte ens rört något

Skrivet av anon223880:

Har stockkylare. Och windows 7. Det som oroar mig nu är som jag skrev ovanför. Att den ändrat hastighet utan att jag gjort det.

Låter som turbo funktionen i processorn, det är en inbyggd funktion. Kolla noga så att processorkylaren är ordentligt monterad på processorn, annars måste det nästan ligga i BIOS, kolla över dina inställningar noggrant. Stämmer allt så långt skulle jag mer tro på att det är något strul med moderkortet eller kanske t.om nätaggregatet i och med att du kraschar i load.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

80C är riktigt varmt, har för mig att de max ska ligga runt 65C under load.

Permalänk
Avstängd

ja 63c brukar dom väll skriva är max tempen så skulle haft ner den lite mer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

80C är riktigt varmt, har för mig att de max ska ligga runt 65C under load.

Skrivet av lord_vasagos:

ja 63c brukar dom väll skriva är max tempen så skulle haft ner den lite mer

Skrivet av Limpfittz:

Låter som turbo funktionen i processorn, det är en inbyggd funktion. Kolla noga så att processorkylaren är ordentligt monterad på processorn, annars måste det nästan ligga i BIOS, kolla över dina inställningar noggrant. Stämmer allt så långt skulle jag mer tro på att det är något strul med moderkortet eller kanske t.om nätaggregatet i och med att du kraschar i load.

Skrivet av lorgix:

Den har turbo som sträcker sig till 4,2GHz. Antingen har du ändrat inställningar i BIOS eller så är kylaren felaktigt monterad.

Fick tbx den till 3,9 nu. Eftersom crasharna började komma efter jag ändrade till optimalt i bios och sedan ändrade tbx när datorn började crasha så tror jag det har o göra med att processor hastigheten gick aldrig tbx. har aldrig haft detta problem innan jag ändrade det. Tror ni detta har löst det? kan dom där extra 0.3 ghz till processorn gjort att den blev för varm?

Permalänk
Medlem

63 låter som väldigt lågt enligt mig iaf

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Fick tbx den till 3,9 nu. Eftersom crasharna började komma efter jag ändrade till optimalt i bios och sedan ändrade tbx när datorn började crasha så tror jag det har o göra med att processor hastigheten gick aldrig tbx. har aldrig haft detta problem innan jag ändrade det. Tror ni detta har löst det? kan dom där extra 0.3 ghz till processorn gjort att den blev för varm?

I det här fallet skulle jag misstänka att du helt enkelt bara har en CPU som går ganska varmt. Ett köp av en ny CPU-kylare och byta ut din gamla stock hade nog inte varit ett dumt alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpfittz:

I det här fallet skulle jag misstänka att du helt enkelt bara har en CPU som går ganska varmt. Ett köp av en ny CPU-kylare och byta ut din gamla stock hade nog inte varit ett dumt alternativ.

Får isf lämna in den till inet. DÅ jag inte vågar byta själv :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

ja 63c brukar dom väll skriva är max tempen så skulle haft ner den lite mer

Skrivet av djnaden:

63 låter som väldigt lågt enligt mig iaf

lorden har rätt sen börjar de trottla å tillsist stängs de av

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zfrigg:

lorden har rätt sen börjar de trottla å tillsist stängs de av

Lirar cs nu och den ligger på ca 62 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

lorden har rätt sen börjar de trottla å tillsist stängs de av

Det beror väl ändå till viss del på moderkort.

Skrivet av anon223880:

Lirar cs nu och den ligger på ca 62 grader

Håll koll på om klockfrekvensen throttlas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Det beror väl ändå till viss del på moderkort.

Håll koll på om klockfrekvensen throttlas.

va innebär throttlas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

va innebär throttlas?

Om klockfrekvensen dras ner när den når högre temps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Om klockfrekvensen dras ner när den når högre temps.

Jag kan inte se det i HWmonitor :/

Permalänk
Medlem

Det bör du kunna.
Som det var tidigare, att den klockade upp sig är för övrigt så det ska vara.
Ditt problem ligger inte i CPU'ns hastighet, utan i att du inte hanterar värmen på ett bra sätt. Hitta någon i närheten som kan hjälpa dig med att kontrollera din kylning. Är det ett nytt problem med en gammal rigg är det möjligen en fläkt som gett upp, annars kanske damm / skit, eller något som lossnat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Jag kan inte se det i HWmonitor :/

Ska finnas där, men finns ju även:

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Stockkylaren är katastrofal, men som MR B säger har det hänt plötsligt kan det vara nåt som har hänt. De 80C du talade om tidigare är inte normalt med stockkylaren (utan överklock) om du så är i öknen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Ska finnas där, men finns ju även:

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Stockkylaren är katastrofal, men som MR B säger har det hänt plötsligt kan det vara nåt som har hänt. De 80C du talade om tidigare är inte normalt med stockkylaren (utan överklock) om du så är i öknen.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det bör du kunna.
Som det var tidigare, att den klockade upp sig är för övrigt så det ska vara.
Ditt problem ligger inte i CPU'ns hastighet, utan i att du inte hanterar värmen på ett bra sätt. Hitta någon i närheten som kan hjälpa dig med att kontrollera din kylning. Är det ett nytt problem med en gammal rigg är det möjligen en fläkt som gett upp, annars kanske damm / skit, eller något som lossnat.
B!

http://imgur.com/DHDwgnK det där e allt jag ser

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Där de står AMD FX-6350 finns det en flik som heter Clocks tryck där så ska du få se

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TT00bbee:

Där de står AMD FX-6350 finns det en flik som heter Clocks tryck där så ska du få se

vissa kärnor kör max hela tiden. Medans andra går på 1405 mhz. Oxå byter dom hela tiden. Är det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

vissa kärnor kör max hela tiden. Medans andra går på 1405 mhz. Oxå byter dom hela tiden. Är det normalt?

Kan tänka mig att de är när CPUn går in i bost så är de bara några kärnor som kan göra de. Folk får gärna rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av TT00bbee:

Kan tänka mig att de är när CPUn går in i bost så är de bara några kärnor som kan göra de. Folk får gärna rätta mig om jag har fel

Så är det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kör ett stresstest. Throttlar processorn då så är något fel.

Permalänk
Avstängd

att mhz åker upp och ner är helt normalt och man kan ha 2 aktiva kärnor med högbelastning eller 6 som går i tex 2200 mhz hoppar upp till max och beror på hur mycket cpu´n behöver belastas och är normal strömsparar funktion och helt som det ska

cpu´n ska inte överstiga 63c enligt amd men går att pressa dom mer om man stänger av skydd tex ...men orginal så ska man inte behöva ha temps över det och stock kylaren är inte bra och kan ligga ganska nära den gränsen medans fläkten kan leva loppan och låta illa och värmen är inte ett ovanligt problem för att datorn hänger sig och 62c i cs kan vara ganska många graders skillnad i tyngre spel men beror på saker där med som vsync på av tex dä av ger högre temp

problemet med optimala inställningar låter med som ett troligt problem då dom oftast bara klockar ner sig p.g.a värme men kan även hänga sig och vet inte på rak arm vilka inställningar ditt moderkort ändrar när du kör optimalt men ibland är det minnes timings tex som kan göra att datorn ballar till aggressivare strömmatning till cpu så allt kan köra lite mer snappy osv som ställer till problem

så det är omöjligt att ge exakt svar men optimalt kan vara allt möjligt som timings ökad värme på både mosfets och cpu eller timings minnena och div annat så off/normal på den fixa värmen..och vill du köra stock kylare byt kylpasta och gör rent riktigt för dom är dåliga även utan damm och kör något test för att kolla värme/stabilitet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w