Permalänk
Medlem

Datorn låter ganska mycket (fläktarna)

Hallå!

Ok så jag vet inte om jag inbillar mig men tycker att man dator har börjat låta lite mer, fast det har varit så här ett tag. Det är väl fläktarna antar jag som man hör? Kan man fixa så dom låter mindre? Vet inte 100 % om det är fläktarna dock.

Permalänk
Medlem

Visst. Sänk hastigheten så sänks ljudnivån. Berätta mer vilken fläkt som låter mest och hur den styrs idag så kan vi hjälpa genom att rekommendera en lämplig metod att sänka hastigheten.

Öppna burken och lyssna noga. Stoppa fläktarna en och en gör det enkelt att identifiera boven/arna i dramat.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Visst. Sänk hastigheten så sänks ljudnivån. Berätta mer vilken fläkt som låter mest och hur den styrs idag så kan vi hjälpa genom att rekommendera en lämplig metod att sänka hastigheten.

Öppna burken och lyssna noga. Stoppa fläktarna en och en gör det enkelt att identifiera boven/arna i dramat.

Hur sänker jag hastigheten på mina fläktar? Har 0 koll på det. Och hur stoppar jag fläktarna en och en?

Jag städar aldrig min dator, kan det vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hur sänker jag hastigheten på mina fläktar? Har 0 koll på det. Och hur stoppar jag fläktarna en och en?

Jag städar aldrig min dator, kan det vara felet?

Om du inte har dammfilter så kan ansamlingen av damm skapa en påtaglig skillnad i ljudnivå med tiden.
Blås rent med tryckluft (på burk, exempelvis).
Du kan stoppa fläktar genom att försiktigt sätta ett finger emot lämplig del av resp fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hur sänker jag hastigheten på mina fläktar? Har 0 koll på det. Och hur stoppar jag fläktarna en och en?

Jag städar aldrig min dator, kan det vara felet?

Att stoppa fläktarna gör du enklast med fingret eller något mjukt typ en tops "använd inte en penna". för att sen sänka farten kan du använda den programvara som kommer med ditt moderkort. om det är fläkten på gpu test med att skappa en fläktkurva i msi after burner.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du inte har dammfilter så kan ansamlingen av damm skapa en påtaglig skillnad i ljudnivå med tiden.
Blås rent med tryckluft (på burk, exempelvis).
Du kan stoppa fläktar genom att försiktigt sätta ett finger emot lämplig del av resp fläkt.

Ditt chassi har filter på fläktarna i front och botten vilket gör att det inte bör finns så mycket damm i burken. om det är dam på fläktarna torka med en våt trasa

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hur sänker jag hastigheten på mina fläktar? Har 0 koll på det. Och hur stoppar jag fläktarna en och en?

Jag städar aldrig min dator, kan det vara felet?

Du kan sänka hastigheten på många olika sätt. Om fläkten har 4 pinnar så kan du styra hastigheten mha PWM (pulse width modulation) via BIOS eller SpeedFan. Om fläkten har 3 pinnar så kan du sänka antalet volt du matar den med. Alla datorfläktar på konsumentmarknaden matas med 12V, sänker du denna siffra så sänks hastigheten och därmed ljudnivån. Du sänker antal volt genom att löda på ett motstånd på +kabeln, dra 5 V eller 7V från molex, koppla på ett variabelt motstånd eller köpa en fläktkontroller.

Stoppa ALDRIG en fläkt genom att stoppa in ett finger eller föremål som vissa tydligen tipsar om här. Dra istället försiktigt ut kontakten från moderkortet. Rör aldrig moderkortet. Greppa sladden och dra försiktigt rakt iväg från moderkortet. Släpper inte kontakten så greppar du övre delen av kontakten och drar där.

Om din städrutin är orsaken till oljud är helt ointressant. Öppna datorlådan. Finns det damm och möjligtvis annat skräp inuti så städar du. Stäng av datorn och dra ur elkabeln. Blås med tryckluft på burk på dammiga kretskort. Tocka försiktigt med en ytterst lite fuktig trasa på plast/plåt.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Du kan sänka hastigheten på många olika sätt. Om fläkten har 4 pinnar så kan du styra hastigheten mha PWM (pulse width modulation) via BIOS eller SpeedFan. Om fläkten har 3 pinnar så kan du sänka antalet volt du matar den med. Alla datorfläktar på konsumentmarknaden matas med 12V, sänker du denna siffra så sänks hastigheten och därmed ljudnivån. Du sänker antal volt genom att löda på ett motstånd på +kabeln, dra 5 V eller 7V från molex, koppla på ett variabelt motstånd eller köpa en fläktkontroller.

Stoppa ALDRIG en fläkt genom att stoppa in ett finger eller föremål som vissa tydligen tipsar om här. Dra istället försiktigt ut kontakten från moderkortet. Rör aldrig moderkortet. Greppa sladden och dra försiktigt rakt iväg från moderkortet. Släpper inte kontakten så greppar du övre delen av kontakten och drar där.

Om din städrutin är orsaken till oljud är helt ointressant. Öppna datorlådan. Finns det damm och möjligtvis annat skräp inuti så städar du. Stäng av datorn och dra ur elkabeln. Blås med tryckluft på burk på dammiga kretskort. Tocka försiktigt med en ytterst lite fuktig trasa på plast/plåt.

Varför ska jag inte stoppa fläkten med ett finger eller likande? Att stoppa in handen och dra ut en kabel verkar lite dumt om du inte använder ESD armband.

fläktar tar igen skada av att stoppas några sekunder.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför ska jag inte stoppa fläkten med ett finger eller likande? Att stoppa in handen och dra ut en kabel verkar lite dumt om du inte använder ESD armband.

fläktar tar igen skada av att stoppas några sekunder.

För att den våldsamma hastighetsförändringen kan skada fläkten fysiskt.

Du ska alltid använda ESD armband eller jorda på annat sätt.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Ok men jag kan alltså använda ett program för att styra mina fläktar? För jag har inte jätte bra koll på detta. Jag har fläktarna tydligt även fast jag har mina lurar på + typ kollar stream. Det är ganska störande ibland

Jag antar att det är fläktarna som låter? För det finns väl inget annat som kan göra att det låter? Oftast är det väl fläktarna som gör att det låter från datorn?

Men som någon sa ovan, ska jag sätta på datorn och ta av skyddet och lyssna i datorn vad som låter mest?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggwp:

För att den våldsamma hastighetsförändringen kan skada fläkten fysiskt.

Yepp. Fingret använder jag ändå och det har gått bra so far men det är bra att informera om risken med knäckta fläktblad.

Skrivet av ggwp:

Du ska alltid använda ESD armband eller jorda på annat sätt.

Näe. Jord har inget i sammanhanget att göra. Glöm den delen. Finns ungefär en oändlig mängd trådar om detta redan ;).
ESDarmband kopplat till chassit är däremot lämpligt.

Edit:
Mer om potentialutjämning för att undvika ESDskador. ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1316080-statisk-ele...

Skrivet av Ollwee:

Ok men jag kan alltså använda ett program för att styra mina fläktar? För jag har inte jätte bra koll på detta. Jag har fläktarna tydligt även fast jag har mina lurar på + typ kollar stream. Det är ganska störande ibland

Jag antar att det är fläktarna som låter? För det finns väl inget annat som kan göra att det låter? Oftast är det väl fläktarna som gör att det låter från datorn?

Men som någon sa ovan, ska jag sätta på datorn och ta av skyddet och lyssna i datorn vad som låter mest?

Det kan vara hårddiskar som låter också, men det är väl troligtvis fläktarna. Bara att öppna sidan på datorn och lyssna när den är igång. ggwp har gått igenom det väl med 3-pinfläktar och 4-pinsfläktar ovan och vad du har för alternativ beroende på fläkttyp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Men som någon sa ovan, ska jag sätta på datorn och ta av skyddet och lyssna i datorn vad som låter mest?

Ja, utan att veta exakt vad det är som låter så är det svårt att ge några rekommendationer. En pappersrulle kan vara användbar för att lokalisera ljud mer exakt, det kan vara svårt att höra vart ett ljud kommer ifrån. Du bör också kolla upp temperaturerna i dator, det kan ju hända att någon komponent blir överhettad och därför varvar på för att försöka kyla sig. Att bara sänka fläktarna är ju inte så bra i så fall. Du kan kolla temperaturer med t.ex. HWMonitor.

Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Fingret använder jag ändå och det har gått bra so far men det är bra att informera om risken med knäckta fläktblad.

Det brukar räcka att bara trycka med ett finger i mitten av fläkten för att stoppa den mjukt, man behöver inte röra vid fläktbladen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Fingret använder jag ändå och det har gått bra so far men det är bra att informera om risken med knäckta fläktblad.

Näe. Jord har inget i sammanhanget att göra. Glöm den delen. Finns ungefär en oändlig mängd trådar om detta redan ;).
ESDarmband kopplat till chassit är däremot lämpligt.

Edit:
Mer om potentialutjämning för att undvika ESDskador. ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1316080-statisk-ele...

Det kan vara hårddiskar som låter också, men det är väl troligtvis fläktarna. Bara att öppna sidan på datorn och lyssna när den är igång. ggwp har gått igenom det väl med 3-pinfläktar och 4-pinsfläktar ovan och vad du har för alternativ beroende på fläkttyp.

Skrivet av perost:

Ja, utan att veta exakt vad det är som låter så är det svårt att ge några rekommendationer. En pappersrulle kan vara användbar för att lokalisera ljud mer exakt, det kan vara svårt att höra vart ett ljud kommer ifrån. Du bör också kolla upp temperaturerna i dator, det kan ju hända att någon komponent blir överhettad och därför varvar på för att försöka kyla sig. Att bara sänka fläktarna är ju inte så bra i så fall. Du kan kolla temperaturer med t.ex. HWMonitor.

Det brukar räcka att bara trycka med ett finger i mitten av fläkten för att stoppa den mjukt, man behöver inte röra vid fläktbladen.

Ok tack!

Körde HWmonitor och eftersom jag är ganska okunning inom detta så tog jag en bild på resultatet.

Hur ser detta ut? Hade bara LoL client igång.

http://i.imgur.com/AezTnTD.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok tack!

Körde HWmonitor och eftersom jag är ganska okunning inom detta så tog jag en bild på resultatet.

Hur ser detta ut? Hade bara LoL client igång.

http://i.imgur.com/AezTnTD.png

Temperaturerna ser ut att vara helt ok på processorn i alla fall. Grafikkortet ser lite konstigt ut eftersom temperaturen är samma för min och max, men det kan vara HWMonitor har problem att läsa av temperaturen på grafikkortet korrekt.

Däremot så snurrar ju fläkten till CPU-kylaren i nästan 1500 RPM enligt HWMonitor, så det kommer ju att låta en hel del (kan vara något annat som låter ännu mer dock). Tyvärr så verkar ju det vara i närheten av den lägsta hastigheten som kylaren är specad för, och recensioner av kylaren nämner också att fläkten är rätt högljudd. För att en 120mm-fläkt ska räknas som tyst så ska du helst ner under 1000 RPM, gärna runt 700-800 RPM. Det finns många sätt att sänka hastigheten på en fläkt som ggwp redan räknat upp, och det går även att byta ut fläkten mot en bättre. Håll koll på temperaturerna om du sänker hastigheten bara, jag vet inte riktigt hur såna där vattenkylare reagerar. Så länge som CPUn håller sig under ca 65 grader så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Temperaturerna ser ut att vara helt ok på processorn i alla fall. Grafikkortet ser lite konstigt ut eftersom temperaturen är samma för min och max, men det kan vara HWMonitor har problem att läsa av temperaturen på grafikkortet korrekt.

Däremot så snurrar ju fläkten till CPU-kylaren i nästan 1500 RPM enligt HWMonitor, så det kommer ju att låta en hel del (kan vara något annat som låter ännu mer dock). Tyvärr så verkar ju det vara i närheten av den lägsta hastigheten som kylaren är specad för, och recensioner av kylaren nämner också att fläkten är rätt högljudd. För att en 120mm-fläkt ska räknas som tyst så ska du helst ner under 1000 RPM, gärna runt 700-800 RPM. Det finns många sätt att sänka hastigheten på en fläkt som ggwp redan räknat upp, och det går även att byta ut fläkten mot en bättre. Håll koll på temperaturerna om du sänker hastigheten bara, jag vet inte riktigt hur såna där vattenkylare reagerar. Så länge som CPUn håller sig under ca 65 grader så är det lugnt.

ok men du rekommenderar att jag bytar ut vattenkylaren? ÄR det inte svårt? Behöver jag lämna in den eller kan man göra det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

ok men du rekommenderar att jag bytar ut vattenkylaren? ÄR det inte svårt? Behöver jag lämna in den eller kan man göra det själv?

Nja, du behöver inte byta ut hela kylaren, det kan räcka med att bara byta ut fläkten på den. Det är en vanlig 120mm-fläkt vad jag kan se. Du kan också testa att koppla fläkten till moderkortet om den nu är kopplad till kylaren, moderkortet kanske kan styra den bättre. Men det är så klart möjligt att byta hela kylaren också, en bra luftkylare kommer att vara tystare vid samma kylförmåga, se t.ex. SPCRs recension.

Men som sagt så är det inte säkert att det är CPU-kylaren som låter mest heller, det kan vara något annat också. Och då hjälper det ju inte att tysta ner CPU-kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, du behöver inte byta ut hela kylaren, det kan räcka med att bara byta ut fläkten på den. Det är en vanlig 120mm-fläkt vad jag kan se. Du kan också testa att koppla fläkten till moderkortet om den nu är kopplad till kylaren, moderkortet kanske kan styra den bättre. Men det är så klart möjligt att byta hela kylaren också, en bra luftkylare kommer att vara tystare vid samma kylförmåga, se t.ex. SPCRs recension.

Men som sagt så är det inte säkert att det är CPU-kylaren som låter mest heller, det kan vara något annat också. Och då hjälper det ju inte att tysta ner CPU-kylaren.

Till TS
Som andra varit inne på tidigare, upp med chassisidan, stanna en fläkt i taget och lyssna vilken det är som låter mest. Berätta för oss vilken det är så kan vi säga om det går att göra något åt.

Ta några kort så vi får se hur det ser ut i datorn. Ta kort med ljuset i rummet på så vi kan se tydligt hur det ser ut.

Vad du än gör så dammsug INTE datorn om det är väldigt dammigt i den. Köp luft på burk och blås ur den, helst utomhus. Du kan blåsa bort mycket damm med lungorna bara också, möjligen med hjälp utav ett sugrör. Dra bara inte in utan blås, annars blir det nog inte så kul.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Till TS
Som andra varit inne på tidigare, upp med chassisidan, stanna en fläkt i taget och lyssna vilken det är som låter mest. Berätta för oss vilken det är så kan vi säga om det går att göra något åt.

Ta några kort så vi får se hur det ser ut i datorn. Ta kort med ljuset i rummet på så vi kan se tydligt hur det ser ut.

Vad du än gör så dammsug INTE datorn om det är väldigt dammigt i den. Köp luft på burk och blås ur den, helst utomhus. Du kan blåsa bort mycket damm med lungorna bara också, möjligen med hjälp utav ett sugrör. Dra bara inte in utan blås, annars blir det nog inte så kul.

Ok ska göra det i eftermiddag!

Permalänk

Istället för att montera fläckarna med skruvar så kan man montera dem med gummi snoddar för att sänka resonansen.

Om det ligger lösa plastkablar i datorn så är det bra att buntband'a dem så dem inte kan röra sig.

Hård diskar kan skapa mycket resonans. Kolla så att dem är bra monterade med alla skruvar. Ibland kan dessa också monteras med gummi skruvar eller liknande för att minska hörbara vibrationer.

Fläktar som inte är kopplade till moderkortet kan väsnas mycket då dem ofta alltid kör på full fart. Man kan koppla dem till moderkortet eller en fläkt kontroller.

Kolla om Moderkortet har ett Eco mode för fläktar för att sänka deras hastighet enkelt. Men var försiktig om du har vattenkyllning i datorn.

Grafik kort som låter mycket kan vara pilligt och kul att fixa. Men var noggrann med att temperaturerna inte överstiger min dator kommer att brinna upp och mitt liv hatar mig nivån.

Smuts i fläktarna kan vara vedervärdigt. Att rengöra och olja dessa är inte omöjligt, men enklast är oftast att köpa nytt.

En dammfri dator...

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

För att den våldsamma hastighetsförändringen kan skada fläkten fysiskt.

Våldsamt och våldsamt, det är inte "pinne i cykelhjul" proceduren du skall använda

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Riv ut alla fläktar och ersätt med vattenkylning!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Riv ut alla fläktar och ersätt med vattenkylning!?

Jo men vad kommer det kosta honom? 3-4000kr i alla fall om han ska ha ett fläktlöst system som är något att ha. Sen måste du tänka på vem du säger det till. Är hans kunskaper låga så det kanske inte det första att tipsa om. Varför krångla till det?

Vi vet inte kravet på ljudnivå eller budget.

Att riva ut alla fläktar och vattenkyla är dyrt och inte helt enkelt för en nybörjar-moddare.

Så TS, hur har det gått?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jo men vad kommer det kosta honom? 3-4000kr i alla fall om han ska ha ett fläktlöst system som är något att ha. Sen måste du tänka på vem du säger det till. Är hans kunskaper låga så det kanske inte det första att tipsa om. Varför krångla till det?

Vi vet inte kravet på ljudnivå eller budget.

Att riva ut alla fläktar och vattenkyla är dyrt och inte helt enkelt för en nybörjar-moddare.

Så TS, hur har det gått?

Knappast så mycket. 2'000 pix, max. Och det fina är att det är en investering för framtiden. Mitt system har hängt med i 13 år nu och 5 uppgraderingar. Det enda jag bytt är vattenblocken för CPU (en gång), en halvmeter slang (1 gång) och GPU (5 ggr) vilket är överkomligt i kostnad (har aldrig betalat mer än 700 kr/styck för GPU-blocken).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Knappast så mycket. 2'000 pix, max. Och det fina är att det är en investering för framtiden. Mitt system har hängt med i 13 år nu och 5 uppgraderingar. Det enda jag bytt är vattenblocken för CPU (en gång), en halvmeter slang (1 gång) och GPU (5 ggr) vilket är överkomligt i kostnad (har aldrig betalat mer än 700 kr/styck för GPU-blocken).

Passivt? En bra redig radiator som räcker till passiv kylning kostar nog bara den över 1000kr utan problem...

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT kollade, ligger runt 1000kr.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Knappast så mycket. 2'000 pix, max. Och det fina är att det är en investering för framtiden. Mitt system har hängt med i 13 år nu och 5 uppgraderingar. Det enda jag bytt är vattenblocken för CPU (en gång), en halvmeter slang (1 gång) och GPU (5 ggr) vilket är överkomligt i kostnad (har aldrig betalat mer än 700 kr/styck för GPU-blocken).

Du får gärna visa vart han köper vattenkylt passivt med block för cpu, gpu, moderkort och möjligen något mer block plus pump, slang, nipplar och radiator för under 2000kr

Det var en sak, priset. Men sen svårighetsnivån för den personen vi nu pratar om som förmodligen knappt har skruvat i en dator. Är det verkligen det vettigaste tipset för en sån person?

Är universallösningen alltid passiv vattenkylning?

Tänk om det är nätagget som låter mest. Vad gör han då? Jo byter nätagg eller köper vattenkylning åt agget isället...

[Sarkasm på]
Jag skulle säga att han låter någon custombygga en totalt tyst prestandadator åt honom så är problemet löst...
[Sarkasm av]
...men vad kostar det?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ladda ner "Open Hardware Monitor". Sänk en fläkt i taget till exempelvis 60% och lyssna om det låter mindre. Kolla samtidigt i programmet "Real temp" så inte temperaturen går upp i taket.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Hej TS. Jag har också en Antec Kuhler 620 (Ja orginalfläkten låter som ett jävla flygplan) och sitter med ett Corsair Air 540 chassi, min dator är i princip ljudlös nu, så kan dela med mig om vad jag gjorde.

Byt ut orginalfläkten på CPU kylaren till en Noctua F12 PWM
http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm-120mm

Koppla den nya CPU fläkten till en PWM kontakt på moderkortet, INTE till kylaren.
OBS: Glöm ej att koppla in sladden från pumpen (3pin hona) till ex. cpu_fan2 på moderkortet.

Byt ut chassifläktar till exempelvis
http://www.inet.se/produkt/6308829/noctua-nf-a14-pwm-140mm

Jag har 1x 120mm till CPUn och 2x 140Mmm som chassifläktar
Till dessa medföljde förlängningssladd samt PWM splitter, så att du kan köra 2 PWM fläktar i en port på moderkortet.

Via speedfan sen så kan du ställa in en custom fläktkurva för CPUn och chassifläktarna.
Jag kör min CPU fläkt på 50%, ca 750RPM som minst. Detta håller min processor på ca 28grader vid idle och helt ljudlös.
Går du lägre så hör du att det börjar låta från kylaren, typ som att vattnet slutar cirkulera.

Jag har satt min CPU kurva i speedfan på 50% hastighet fram till ca 45grader där den därefter successivt börjar öka.

Mina 2 chassifläktar körs på 10-18% i idle och deras hastighet beror på bland annat grafikkortets tempertur.
Mitt grafikkort ligger på ca 30 grader idle och fläktkurvan är inställd att öka när grafikkortet närmar sig 45-50 grader.

Detta gör datorn i princip ljudlös i ett tyst rum, får verkligen anstränga mig för att höra den. Det jag hör då är grafikkortet då jag inte hittade något sätt att få fläkten på den att köras under 40% av kapacitet. Vid load däremot så är den inte så tyst då jag kör fläktarna på max ganska tidigt för att hålla ner temperaturen, men man kan naturligtvis ställa in detta efter behov.

Jag kör i princip samma komponenter som dig fast min 3570k@4.3-4.5ghz och ett GTX 660.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Riv ut alla fläktar och ersätt med vattenkylning!?

Du är medveten att även vattenkylning måste ha fläktar nånstans för att kylas. Vattenkylning "löser" inte problemet, bara "sådär", utan den fördel är att kunna transportera värmen från en liten punkt, till en större för att kunna kylas enklare. Eftersom hans temps verkar vara hur bra som helst redan så han inte behov av kraftigare, utan bara tysta fläkte (iaf när den inte jobbar extrem-hårt).
Chassit för HDD och moderkortet bör ha nån fläkt för att få lite flöde iaf.

Dessutom om du kolla upp hans info, så ser du att han redan har en vätskekylning för CPUn, vars fläkt verkar gå i 1400+ RPM, och troligen är orsaken till en hel del ljud. Så han bör testa gratis alternativet först, dvs försök låta moderkortet styra den fläkten och sänka dens ljudnivå. Fungerar inte det, byt till en bättre fläkt för några 100kr.

Alla behöver inte svindyra 1500-3000kr passiva super duper kylare... vad många fler dock behöver är vettiga svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du är medveten att även vattenkylning måste ha fläktar nånstans för att kylas. Vattenkylning "löser" inte problemet, bara "sådär", utan den fördel är att kunna transportera värmen från en liten punkt, till en större för att kunna kylas enklare. Eftersom hans temps verkar vara hur bra som helst redan så han inte behov av kraftigare, utan bara tysta fläkte (iaf när den inte jobbar extrem-hårt).
Chassit för HDD och moderkortet bör ha nån fläkt för att få lite flöde iaf.

Dessutom om du kolla upp hans info, så ser du att han redan har en vätskekylning för CPUn, vars fläkt verkar gå i 1400+ RPM, och troligen är orsaken till en hel del ljud. Så han bör testa gratis alternativet först, dvs försök låta moderkortet styra den fläkten och sänka dens ljudnivå. Fungerar inte det, byt till en bättre fläkt för några 100kr.

Alla behöver inte svindyra 1500-3000kr passiva super duper kylare... vad många fler dock behöver är vettiga svar.

Måste man ha fläktar till vattenkylning? Jag har bara en fläkt i min dator och den sitter i nätagget... Min radiator står i fönstret och fungerar fin-fint med självkonvektion, även när det är >30 grader varmt i mitt 'lekrum'. Burken är givetvis inte LAN-vänlig men det går om man planerar lite.

Vad gäller radiatorer så funkar det mesta om man är lite finurligt lagd.

Skrivet av blade80:

Du får gärna visa vart han köper vattenkylt passivt med block för cpu, gpu, moderkort och möjligen något mer block plus pump, slang, nipplar och radiator för under 2000kr

*SNIPP!*

[Sarkasm på]
Jag skulle säga att han låter någon custombygga en totalt tyst prestandadator åt honom så är problemet löst...
[Sarkasm av]
...men vad kostar det?

Aquatuning och Vattenkylning har båda paket för <2000 pix, de är förvisso inte passiva men fläktar som sitter utanför chassit skapar inte oljud inne i chassit...

Det kan kosta gratis, om du betalar för grejorna så kan jag tänka mig att pilla ihop dem åt dig...men bara om du är snäll!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Ok har en fråga till: Jag har nu köpt luft på burk. Ska jag ha datorn stående eller liggandes när jag blåser ut datorn? Och ska jag blåsa över allt ? Eller ska man ta komponent för komponent?

Andra frågan: När jag ska lyssna vad som låter mest i datorn ska jag ha den ståendes eller liggandes när den är på?

Skrivet av Paddanx:
Skrivet av ZAIZAI: