GTA V PC Dålig prestanda men hyffsad dator?

Permalänk

GTA V PC Dålig prestanda men hyffsad dator?

Hej.
Jag har lite problem med GTA V så runt 40-60 fps när jag spelar med det mesta på Normal.

Delar:

  • MSI GeForce GTX 780 Gaming 3GB x2 (SLI)

  • IntelCore i7 4770k 3,5 ghz.

  • 16 GB Ram 1600 mhz

  • 700 W psu

Tycker att jag bör kunna ligga på 60+ allafall efter som jag kör med det mesta på Normal. Upplösningen i spelet är 1980x1080.

Permalänk

Hej!

Vilka drivare har du samt har du testat äldre/nyare?

Har du testat om det kan vara ett drivar problem och SLI, alltså testat bara med ett kort då?

//RK

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Skrivet av rkfreestyler:

Hej!

Vad säger minnes användningeni GTA?

//RK

Den säger så här:

Permalänk
Medlem

Spelet är dåligt optimerat, i swecs test så ju bättre gpu man hade så hackade spelet mer på lägre inställningar. Prova att dra upp allting ett par snäpp och se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Spelet är dåligt optimerat, i swecs test så ju bättre gpu man hade så hackade spelet mer på lägre inställningar. Prova att dra upp allting ett par snäpp och se vad som händer.

Det har jag testa, har testa alla olika sorters inställningar. Blir nästan varken sämre eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Spelet är dåligt optimerat, i swecs test så ju bättre gpu man hade så hackade spelet mer på lägre inställningar. Prova att dra upp allting ett par snäpp och se vad som händer.

Jag kör med allt på very high i 2560x1440 på ett GTX690 i 50-70fps så det där är bullshit.

2st 780 ska garanterat ha en bra bit över 80 fps i den upplösningen med allt på very high.

Permalänk
Medlem

Om du optimerar via geforce experiens vad får du för fps då?
Jag optimera och sänkte lite för mer flyt ligger kring 60-80 i staden (kan kolla mer i kväll exakt)
1080p high : Evga 780 acx: 3570k 4,23ghz : 16gb ram

Permalänk

Ändra soft shadows till soft om jag minns rätt

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Om du inte har det redan, ladda ned MSI Afterburner. Sedan lämnar du ett screenshot här på alla graferna från när du spelar (frigör till ett eget fönster). Det som är mest intressant är GPU och CPU användning, samt temperaturer och arbetsfrekvenser.

Lita inte på GTA V egna påstådda minnesanvänding, läs av värdet i MSI Afterburner.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Am86:

Om du optimerar via geforce experiens vad får du för fps då?
Jag optimera och sänkte lite för mer flyt ligger kring 60-80 i staden (kan kolla mer i kväll exakt)
1080p high : Evga 780 acx: 3570k 4,23ghz : 16gb ram

Skrivet av overheizer:

Ändra soft shadows till soft om jag minns rätt

Om jag gör det blir det tok mycket värre, då får jag runt 30-50.

Skrivet av Am86:

Om du optimerar via geforce experiens vad får du för fps då?
Jag optimera och sänkte lite för mer flyt ligger kring 60-80 i staden (kan kolla mer i kväll exakt)
1080p high : Evga 780 acx: 3570k 4,23ghz : 16gb ram

Skrivet av overheizer:

Ändra soft shadows till soft om jag minns rätt

Skall ta och testa det senare underdagen, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag kör med allt på very high i 2560x1440 på ett GTX690 i 50-70fps så det där är bullshit.

2st 780 ska garanterat ha en bra bit över 80 fps i den upplösningen med allt på very high.

Vilken bra inställning, så bara för att det fungerar för dig är det bullshit? läs swec's test istället för att där dom bekräftar det så det du säger är "bullshit". Eller så kan du prova att googla
Jag har ett R9 295X2 och får dippar från 7fps till 90fps på low/normal 2560x1440 med rejäla hack ospelbart men även problem på high
Kör jag ultra så förvinner dipparna spelet ligger mellan 40-70 med mindre microstuttering men fortfarande spelbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Vilken bra inställning, så bara för att det fungerar för dig är det bullshit? läs swec's test istället för att där dom bekräftar det så det du säger är "bullshit". Eller så kan du prova att googla
Jag har ett R9 295X2 och får dippar från 7fps till 90fps på low/normal 2560x1440 med rejäla hack ospelbart men även problem på high
Kör jag ultra så förvinner dipparna spelet ligger mellan 40-70 med mindre microstuttering men fortfarande spelbart

Det är snarare i låg upplösning än låga inställningar det där sker.

Det är många med AMD som har problem pga drivrutinerna, med ett kort som ditt borde det inte heller vara några problem att ligga stabilt runt 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Vilken bra inställning, så bara för att det fungerar för dig är det bullshit? läs swec's test istället för att där dom bekräftar det så det du säger är "bullshit". Eller så kan du prova att googla
Jag har ett R9 295X2 och får dippar från 7fps till 90fps på low/normal 2560x1440 med rejäla hack ospelbart men även problem på high
Kör jag ultra så förvinner dipparna spelet ligger mellan 40-70 med mindre microstuttering men fortfarande spelbart

Gta v är ett märkligt spel, olika områden är olika tunga, jag kan ha 90+ fps inne i stan och 50 ute i naturen ibland, med allt på högsta bortsett från advanced graphics,
det låter dock nästan som att bara ett av dina kort används?.

har jag på vissa saker i advanced grapichs så går det bra i stan men ner mot 30 ute på land, dessutom är det här spelet väldigt bra på att skapa tearing och eller microstutter:P

Permalänk
Skrivet av Sirme:

Gta v är ett märkligt spel, olika områden är olika tunga, jag kan ha 90+ fps inne i stan och 50 ute i naturen ibland, med allt på högsta bortsett från advanced graphics,
det låter dock nästan som att bara ett av dina kort används?.

har jag på vissa saker i advanced grapichs så går det bra i stan men ner mot 30 ute på land, dessutom är det här spelet väldigt bra på att skapa tearing och eller microstutter:P

Båda korten används, Allafall enligt MSI after burner och tror icke att det ljuger.

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt, jag får snitt 80-120fps med mitt 780Ti i 1080p, då är allt på high-very high.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Väldigt märkligt, jag får snitt 80-120fps med mitt 780Ti i 1080p, då är allt på high-very high.

Kör vanligt gtx 780 inte TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Gta v är ett märkligt spel, olika områden är olika tunga, jag kan ha 90+ fps inne i stan och 50 ute i naturen ibland, med allt på högsta bortsett från advanced graphics,
det låter dock nästan som att bara ett av dina kort används?.

har jag på vissa saker i advanced grapichs så går det bra i stan men ner mot 30 ute på land, dessutom är det här spelet väldigt bra på att skapa tearing och eller microstutter:P

Nja kolla siffrorna i swec's test så ser du att R9 295X2 får lägre FPS i deras testrigg 31fps på som lägsta intervall på high i 2560x1040 och motsvarande i ultrax4 2560x1040 ger 44fps.
För mig motsvarar low/normal/high 7fps och ultrax4 strax över 30fps antagligen så får CPU'n jobba mer på lägre inställningar och min CPU är inte high end.

http://www.sweclockers.com/artikel/20336-snabbtest-grafik-och...

Permalänk

Jag måste vara lyckligt lottad med min 7970 Ghz och i7 4790k. Kör på högsta inställningar med AA off och extended distance scaling till hälften (extended distance scaling tar rejält med fps), samt skugga till high/soft. Snittar på 60 fps minst i stan, och 45 fps i skog.

Kolla på denna länk - http://www.geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc...

En väldigt omfattande test på hur vardera grafikinställning påverkar fps i spelet.

Permalänk

Tänkte att det kunnde vara fel på en av grafikkorten kanske? Har inga andra "Krävnade" spel ju nu.
Men gjorde ett test på 3dmark och här är mitt result: http://www.3dmark.com/3dm/6872710

Permalänk
Entusiast

Kan det vara så att du har massor med Advanced settings på?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Kanske är som för mig med nedan setup.

När jag startar spelet ligger jag runt 30fps. Tabbar jag ut och in igen så dubbleras FPSn och ligger oftast runt 66fps (vsync on, 66hz).

Permalänk
Medlem

Några informativa klipp från youtube som kan hjälpa dig hitta lagom nivå på ögongodiset i GTA V.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

60hz skärm och vsync?

jag har EVGA 780 SLI med en sämre processor än dig och ligger på stabila 60-80, allt maxat förutom MSAAx2+ Nvidia FXAA

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Kan det vara så att du har massor med Advanced settings på?

Nej, det har jag inte. Men skall dubbelkolla lite senare.

Skrivet av ZonCo:

Kanske är som för mig med nedan setup.

När jag startar spelet ligger jag runt 30fps. Tabbar jag ut och in igen så dubbleras FPSn och ligger oftast runt 66fps (vsync on, 66hz).

Sakll ta och testa det. Tackar,

Skrivet av eMannen:

Några informativa klipp från youtube som kan hjälpa dig hitta lagom nivå på ögongodiset i GTA V.

Länkar:

Skall kollas igenom tackar.

Permalänk
Skrivet av stn1337:

60hz skärm och vsync?

60 hz, vsync är inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonThePirat:

60 hz, vsync är inte på.

Sätt på Vsync, har varit många konstiga problem i det här spelet utan vsync

Permalänk
Medlem

Litet snabbtips, iaf du inte orkar göra det jag föreslog i mitt förra inlägg. Gå in i Nvidias kontrollpanel, gå till "Hantera 3D-inställningar". Välj fliken "Programinställningar" och välj Grand theft Auto V. Ändra inställningen "Läget Energisparfunktioner" till "Föredra maximal prestanda".

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av CarlssonThePirat:

Hej.
Jag har lite problem med GTA V så runt 40-60 fps när jag spelar med det mesta på Normal.

Delar:

  • MSI GeForce GTX 780 Gaming 3GB x2 (SLI)

  • IntelCore i7 4770k 3,5 ghz.

  • 16 GB Ram 1600 mhz

  • 700 W psu

Tycker att jag bör kunna ligga på 60+ allafall efter som jag kör med det mesta på Normal. Upplösningen i spelet är 1980x1080.

Hur stor page fil kör du? GTA rekommenderar 8gb+ jag har lite samma problem att det laggade med allt innan men när jag gjorde min page fil till 16gb funkade det bra,

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Sätt på Vsync, har varit många konstiga problem i det här spelet utan vsync

Ingen skillnad med vsync av eller på tyvär, men tackar!

Skrivet av alex5555:

Litet snabbtips, iaf du inte orkar göra det jag föreslog i mitt förra inlägg. Gå in i Nvidias kontrollpanel, gå till "Hantera 3D-inställningar". Välj fliken "Programinställningar" och välj Grand theft Auto V. Ändra inställningen "Läget Energisparfunktioner" till "Föredra maximal prestanda".

Skall ta och testa det nu, instalderade precis gta v igen.

Skrivet av trisse23:

Hur stor page fil kör du? GTA rekommenderar 8gb+ jag har lite samma problem att det laggade med allt innan men när jag gjorde min page fil till 16gb funkade det bra,

Den ligger redan på 16gb

Permalänk

från MSI