Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

GTA V PC Dålig prestanda men hyffsad dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonThePirat:

Ser inte något som är onormalt direkt. Det som inte finns med i ditt screenshot är vilka frekvenser GPU:erna jobbar i och jag kan inte heller se några mätvärden för CPU:n.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Märkligt... Du ser min spec å jag får typ 70-75fps (med fåtal dippar) med GTA V Drivaren till nvidia, kollat så att sli är påslagen? den brukar vara av default efter drivar-byte

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Ser inte något som är onormalt direkt. Det som inte finns med i ditt screenshot är vilka frekvenser GPU:erna jobbar i och jag kan inte heller se några mätvärden för CPU:n.

Gör om gör rätt ursäkta stora bilder:
CPU usage samt temperaturer:

Diverse:

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Märkligt... Du ser min spec å jag får typ 70-75fps (med fåtal dippar) med GTA V Drivaren till nvidia, kollat så att sli är påslagen? den brukar vara av default efter drivar-byte

Ja, SLI på samt senaste driversna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonThePirat:

Gör om gör rätt ursäkta stora bilder:
CPU usage samt temperaturer:
http://puu.sh/hDtE0/de150a7ede.png

Diverse:
http://puu.sh/hDtFW/fe6ac0845d.png

Sådär ja, nu ser vi lite mer Vad jag kan se är det som det ska vara, men någon annan här kanske ser någon konstigt?

Edit: Ser förresten ut som om du har begränsat fps:en? Kör du med vsync?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Sådär ja, nu ser vi lite mer Vad jag kan se är det som det ska vara, men någon annan här kanske ser någon konstigt?

Edit: Ser förresten ut som om du har begränsat fps:en? Kör du med vsync?

I just denna kör jag med Vsync på, brukar dock ej göra det.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att mitt spel ligger runt 40 fps med i7 4790k och ett 980 på 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonThePirat:

I just denna kör jag med Vsync på, brukar dock ej göra det.

Mm förstod det. Vsync i GTA V är ett måste för mig, spelet är hur laggit som helst utan det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Hej!

Något jag såg var intressant på alternativen på bilden du har var att den räknar ihop minnet på dina grafikkort vilket den inte bör göra trots SLI(kör även SLI och det blir inte så för mig).

Kör du windows 10 eller någon annan skum mjukvara?

Skulle du kunna dra ur ett kort för att verifiera SLI fel eller ej?

//RK

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Skrivet av rkfreestyler:

Hej!

Något jag såg var intressant på alternativen på bilden du har var att den räknar ihop minnet på dina grafikkort vilket den inte bör göra trots SLI(kör även SLI och det blir inte så för mig).

Kör du windows 10 eller någon annan skum mjukvara?

Skulle du kunna dra ur ett kort för att verifiera SLI fel eller ej?

//RK

Jag kör Windows 7. Tar jag bort SLI så visar den bara 3gb vilket är som det skall. Kör jag SLI igen så går den upp till 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonThePirat:

Jag kör Windows 7. Tar jag bort SLI så visar den bara 3gb vilket är som det skall. Kör jag SLI igen så går den upp till 6.

Kör du windowed mode eller fullscreen? jag har 4770k och 2st 780 i min med men har inga problem med prestandan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av rkfreestyler:

Hej!

Något jag såg var intressant på alternativen på bilden du har var att den räknar ihop minnet på dina grafikkort vilket den inte bör göra trots SLI(kör även SLI och det blir inte så för mig).

Kör du windows 10 eller någon annan skum mjukvara?

Skulle du kunna dra ur ett kort för att verifiera SLI fel eller ej?

//RK

Skrivet av CarlssonThePirat:

Jag kör Windows 7. Tar jag bort SLI så visar den bara 3gb vilket är som det skall. Kör jag SLI igen så går den upp till 6.

När jag kör SLI visar den att jag har 8gb... 2x4gb kort.. Får inga problem med fps:en så det är nog inte det!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

På 3Dmark länken ser det ut som du kör din processor i stock, inte turbo?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonThePirat:

Hej.
Jag har lite problem med GTA V så runt 40-60 fps när jag spelar med det mesta på Normal.

Delar:

  • MSI GeForce GTX 780 Gaming 3GB x2 (SLI)

  • IntelCore i7 4770k 3,5 ghz.

  • 16 GB Ram 1600 mhz

  • 700 W psu

Tycker att jag bör kunna ligga på 60+ allafall efter som jag kör med det mesta på Normal. Upplösningen i spelet är 1980x1080.

Jag kan inte se att du har gjort det viktigaste av alla saker när det gäller att driva nya spel; avinstallera dina grafikdrivare med DDU och installera senaste (beta?) drivrutin.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av smygolf:

På 3Dmark länken ser det ut som du kör din processor i stock, inte turbo?

Kör inte turbo, brukar ha CPUn överclokad men inte vid detta tillfälle.

Skrivet av WoG:

Jag kan inte se att du har gjort det viktigaste av alla saker när det gäller att driva nya spel; avinstallera dina grafikdrivare med DDU och installera senaste (beta?) drivrutin.

Det har jag gjort, dock inte beta drivers.
Får ta och testa, tack!

Permalänk

Testade du att spela med bara ett kort?

För den bör ej stacka minnena som den gör för dig.

//RK

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk

Tror jag kom på vad felet var, eller skulle gissa på att ett av korten inte mådde såbra därav att den dog idag.

Som tur har jag garanti kvar och skall prata med Inet imorgon.

Permalänk
Skrivet av rkfreestyler:

Testade du att spela med bara ett kort?

För den bör ej stacka minnena som den gör för dig.

//RK

Enligt andra källor så skall den stackas. är du säker på att du har satt på SLI ?

Permalänk

Hej!

Carlsson, Sli var på men jag hade problem med en drivare insåg jag när jag kikade på usage just i GTA5.

I andra spel såsom metro med mera användes det fullt ut.

Tack för att du gjorde att jag kollade in i det dock d jag nu kan ha högre grafik i gta

//RK

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Inaktiv

Konstigt har du testat att ominstallera drivrutinerna? Har du överklockat eller något sådan? Det är ju rätt så dålig fps iallafall. Jag har asus gtx 780 directcu ii och kör det mästare på max och jag har runt 45-75.

Permalänk
Skrivet av rkfreestyler:

Hej!

Carlsson, Sli var på men jag hade problem med en drivare insåg jag när jag kikade på usage just i GTA5.

I andra spel såsom metro med mera användes det fullt ut.

Tack för att du gjorde att jag kollade in i det dock d jag nu kan ha högre grafik i gta

//RK

Glad att jag kunde hjälpa till!