Datorn beter sig märkligt, spel kraschar samt bluescreens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Vet inte vad den ligger på, möjligt att det du säger stämmer ska kolla snart. Men kan det verkligen förklara alla andra problem jag har nämnt? Jag har haft detta i ca 1 år(överklockningen då) och det är först idag som det har börjat göra såhär. Visst mitt SC2 började krascha för någon vecka sedan men då var det bara det som var problemet.

Edit: I bios så kom inte CPU volten up över 1.240, så det du säger borde ju inte stämma då???? och som sagt så har jag haft denna överklockningen i säker 8 månader utan att något skumt har hänt.

Edit2 : Har testat att installera andra spel på steam och detta fungerar utan problem. Det är alltså bara mitt csgo som det har blivit något galet med. Står fortfarane update paused och när jag försöker starta det så händer inget på ett tag sen kommer det upp en ruta som säger att update filerna är corrupt

Har du inte haft några BSOD tidigare? Det kan vara så att din överklockning är stabil.
Knappade du in en högre siffra i IBT så att flera omgångar kördes i direkt följd? Hur lång tid tog det?
Klarar den en stund i IBT så har problemet antagligen inte med processorn att göra.
Lite memtest och/eller Prime95 på det så kan du sannolikt utesluta RAM också.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Har du inte haft några BSOD tidigare? Det kan vara så att din överklockning är stabil.
Knappade du in en högre siffra i IBT så att flera omgångar kördes i direkt följd? Hur lång tid tog det?
Klarar den en stund i IBT så har problemet antagligen inte med processorn att göra.
Lite memtest och/eller Prime95 på det så kan du sannolikt utesluta RAM också.

Jag har kört testet totalt 5 gånger men där 4 av dem var på max stress level. Alla är dock körda minimum "times to run". Varje omgång har tagit i genomsnitt 12 minuter. Ska starta en till nu, fast denna gången höja till 10 (time to run)

Vad menar du med BSOD?
Vad är det jag ska välja i prime95? fattar nada i det programmet

Edit: Körde den på 10 nu och det var inga problem, tog 29 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Jag har kört testet totalt 5 gånger men där 4 av dem var på max stress level. Alla är dock körda minimum "times to run". Varje omgång har tagit i genomsnitt 12 minuter. Ska starta en till nu, fast denna gången höja till 10 (time to run)

Vad menar du med BSOD?
Vad är det jag ska välja i prime95? fattar nada i det programmet

Edit: Körde den på 10 nu och det var inga problem, tog 29 min.

När du startar Prime95 väljer du "just stress testing" (eller motsvarande lydelse).
Välj "Torture test", och "Blend". Testet kör då tills du stannar det. Ett par timmar är inte fel, men du kan också låta testet gå över natten.

BSOD står för Blue Screen Of Death. Blåskärm mao.

När du kört dom tio rundorna i IBT bör du ha fått upp en liten ruta som talade om att systemet varit stabilt i x sekunder. Om det hände, och temperaturen va OK så har systemet klarat testet.

Det verkar inte som att dina problem beror på CPU eller RAM, såhär långt.
Det kan vara så att systemet är stabilt vid hög belastning, men instabilt vid låg belastning. Det beror på hur du har överklockat.

Testa gärna DiskCheckup också.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

När du startar Prime95 väljer du "just stress testing" (eller motsvarande lydelse).
Välj "Torture test", och "Blend". Testet kör då tills du stannar det. Ett par timmar är inte fel, men du kan också låta testet gå över natten.

BSOD står för Blue Screen Of Death. Blåskärm mao.

När du kört dom tio rundorna i IBT bör du ha fått upp en liten ruta som talade om att systemet varit stabilt i x sekunder. Om det hände, och temperaturen va OK så har systemet klarat testet.

Det verkar inte som att dina problem beror på CPU eller RAM, såhär långt.
Det kan vara så att systemet är stabilt vid hög belastning, men instabilt vid låg belastning. Det beror på hur du har överklockat.

Testa gärna DiskCheckup också.

Har kört Prime95 i ca 1h 30 min, dock inte "blend", kör igång Prime95 "blend" ikväll då när det är hockey så kan den gå ett par timmar ikväll. DiskCheckup körde jag igår på min SSD och där var inga problem, han dock inte klart hela sökningen på min andra hårddisk så får göra om det senare.

Cpun blev som varmast 71 grader.
Jag har fått BSOD 2 gånger efter att jag har överklockat. Det var dock ett antal månader sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Har kört Prime95 i ca 1h 30 min, dock inte "blend", kör igång Prime95 "blend" ikväll då när det är hockey så kan den gå ett par timmar ikväll. DiskCheckup körde jag igår på min SSD och där var inga problem, han dock inte klart hela sökningen på min andra hårddisk så får göra om det senare.

Cpun blev som varmast 71 grader.
Jag har fått BSOD 2 gånger efter att jag har överklockat. Det var dock ett antal månader sedan

OK. Lägg gärna upp screenshots där vi kan se SMART-värdena för respektive disk. (Siffrorna under "SMART Info" alltså)

Får du frysningar, BSOD eller spontan omstart under idle någon gång?

Hur har du överklockat? Offset eller fast spänning?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK. Lägg gärna upp screenshots där vi kan se SMART-värdena för respektive disk. (Siffrorna under "SMART Info" alltså)

Får du frysningar, BSOD eller spontan omstart under idle någon gång?

Hur har du överklockat? Offset eller fast spänning?

Okej, körde memtest86 precis och fick efter en runda 63099 errors. Jag har Offset -0.010V

Nej har aldrig fått frysningar eller spontana omstarter under idle. De 2 gångerna jag fick bluescreen skedde båda när jag satt och spelade

http://bildr.no/view/ZXViTVZk http://bildr.no/view/dm44NjRa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Okej, körde memtest86 precis och fick efter en runda 63099 errors. Jag har Offset -0.010V

Nej har aldrig fått frysningar eller spontana omstarter under idle. De 2 gångerna jag fick bluescreen skedde båda när jag satt och spelade

OK. Då har du med största sannolikhet hårdvarufel. Återställ BIOS om du inte redan gjort det (Load defaults).
Kör sedan memtest igen. Om du får fel, så kör du en sticka i taget. Testa att flytta runt en sticka mellan olika slots också.

edit: Inget uppenbart fel på diskarna.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK. Då har du med största sannolikhet hårdvarufel. Återställ BIOS om du inte redan gjort det (Load defaults).
Kör sedan memtest igen. Om du får fel, så kör du en sticka i taget. Testa att flytta runt en sticka mellan olika slots också.

edit: Inget uppenbart fel på diskarna.

Den håller på o gå igen med default bios settings, gått 40% och den visar 26512 errors så långt

Edit: uppe i över 60296 errors nu, 54% klart
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Den håller på o gå igen med default bios settings, gått 40% och den visar 26512 errors så långt

Edit: uppe i över 60296 errors nu, 54% klart

Du behöver inte köra klart. Det är ett katastrofdåligt resultat. Tänker du på ESD när du hanterar dina datorkomponenter? Om inte; gör det i fortsättningen.
Kör en sticka i taget.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du behöver inte köra klart. Det är ett katastrofdåligt resultat. Tänker du på ESD när du hanterar dina datorkomponenter? Om inte; gör det i fortsättningen.
Kör en sticka i taget.

Nej det gör jag inte direkt, men har nästan aldrig rört dem, framförallt inte på nån månad. Beror väl lite på hur du menar med ESD också, jag har inte några band om det är något sådant du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Nej det gör jag inte direkt, men har nästan aldrig rört dem, framförallt inte på nån månad

Dels kan det ta tid innan man märker av fel, dels kan ESD-skador skapa försvagningar i en krets som leder till att kretsen börjar bete sig illa långt senare.
Många struntar i ESD eftersom dom tror att risken är liten. Jag gissar att det är en klen tröst för dig just nu. Det finns bra trådar klistrade i forumet om du vill lära dig hur ESD funkar, och hur man skyddar sina prylar.

Nu gäller det att ta reda på om det är processor, RAM eller moderkort som genererar fel. Antagligen inte CPU, eftersom IBT och Prime95 funkade.

edit: Vad jag menade med frågan om ESD va: Tar du hänsyn till risken som elektrostatiska laddningar medför för känslig elektronik? Om man inte har väldigt bra koll på hur laddningar beter sig så bör man använda ett ESD-armband (oftast ändå, eftersom det är praktiskt). Men man måste använda det rätt, och vidta vissa andra åtgärder också. Läs dom klistrade trådarna om du är osäker.

Permalänk
Mattecoach

Mest troligt är att det är fel på minnen, vilket också är konsistent med de fel TS upplever. Som sagt, börja med att testa ett minne i taget och se om det bara är fel på ett av dem.

Det behöver inte vara ESD-skada.

Permalänk

Okej tagit ut ena stickan o starta memtest igen gått 15% o inga fel än

Edit: 30% inga fel
Edit2: första rundan klar på sticka 1, inga fel
Edit3: direkt error när jag drog igång på andra stickan
Edit4: bytte slot på sticka 2, memtest visar fortfarande massa erros

så vad gör jag härifrån då? Då är det ena stickan som är problemet?
Skickades från
m.sweclockers.com

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av ixyyy1337:

Skickades från
m.sweclockers.com

Yes, mest troligt. Du kan köra datorn med bara den hela stickan ett tag och se om felen är borta, sen beställa nytt minne. Eller ja, jag skulle inte beställt något nytt innan allt annat var ställt utom allt rimligt tvivel iaf.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Yes, mest troligt. Du kan köra datorn med bara den hela stickan ett tag och se om felen är borta, sen beställa nytt minne. Eller ja, jag skulle inte beställt något nytt innan allt annat var ställt utom allt rimligt tvivel iaf.

Mitt Cs fungerar igen, har inte märkt av något gällande min webbläsare, det felet som kom upp innan har inte kommit upp än. Dock så kan jag fortfarande inte uppdatera mitt antivirus program, samma problem fortfarande. Samt så kan jag inte ansluta till några grupp chatts inne i Starcraft. Vet inte om det med Starcraft är direkt relevant. Mitt Starcraft har dock heller inte kraschat än

Edit: Det där med chattrummen i sc2 kan vi stryka, fler än jag som har problem så

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Mest troligt är att det är fel på minnen, vilket också är konsistent med de fel TS upplever. Som sagt, börja med att testa ett minne i taget och se om det bara är fel på ett av dem.

Det behöver inte vara ESD-skada.

Alldeles riktigt, det behöver inte vara en ESD-skada. Jag ville bara göra det tydligt att ESD kan sluta precis såhär.

Skrivet av ixyyy1337:

Skickades från
m.sweclockers.com

Du är på rätt spår. Att stickan som inte genererade fel funkar i alla slots pekar på att det inte är fel på moderkortet. Då är allt annat uteslutet, plus att stickan konsekvent genererar fel.
Bara att dumpa den trasiga stickan. Kör gärna en längre omgång memtest på den återstående stickan. Sedan kan du vara trygg i att grejerna är stabila.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Alldeles riktigt, det behöver inte vara en ESD-skada. Jag ville bara göra det tydligt att ESD kan sluta precis såhär.

Du är på rätt spår. Att stickan som inte genererade fel funkar i alla slots pekar på att det inte är fel på moderkortet. Då är allt annat uteslutet, plus att stickan konsekvent genererar fel.
Bara att dumpa den trasiga stickan. Kör gärna en längre omgång memtest på den återstående stickan. Sedan kan du vara trygg i att grejerna är stabila.

Okaj, tack för all hjälp. Men vad kan det bero på att jag inte kan uppdatera mitt antivirus program då? (Microsoft Security Essentials är det jag har)

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av ixyyy1337:

Okaj, tack för all hjälp. Men vad kan det bero på att jag inte kan uppdatera mitt antivirus program då? (Microsoft Security Essentials är det jag har)

Inte en aning. Testa att ominstallera? Tror faktiskt inte att det är relaterat till detta fel.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Inte en aning. Testa att ominstallera? Tror faktiskt inte att det är relaterat till detta fel.

Jupp, installerade om det nu och samma problem kom när jag skulle uppdatera det...

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Gör det ens någon skillnad ifall min cpu ligger på 3.5(standard) eller som jag hade överklockat den till 4.2. Är det ens lönt, om man ska överklocka så ska man väl egentligen försöka få upp den till över 4.5? Tänker mest på att min cpu är av den äldre varianten så vill hellre överklocka än att köpa nytt

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av ixyyy1337:

Gör det ens någon skillnad ifall min cpu ligger på 3.5(standard) eller som jag hade överklockat den till 4.2. Är det ens lönt, om man ska överklocka så ska man väl egentligen försöka få upp den till över 4.5? Tänker mest på att min cpu är av den äldre varianten så vill hellre överklocka än att köpa nytt

Allt gör skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

2600K är fortfarande att betrakta som en modern processor. Den är stark.
Redan 4,2GHz innebär en betydande prestandaboost. Men högre klock är förstås inte fel.
Om du filar lite på inställningarna så tror jag att du kan ta dig två eller fler steg högre, med acceptabel temperatur.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

2600K är fortfarande att betrakta som en modern processor. Den är stark.
Redan 4,2GHz innebär en betydande prestandaboost. Men högre klock är förstås inte fel.
Om du filar lite på inställningarna så tror jag att du kan ta dig två eller fler steg högre, med acceptabel temperatur.

Ok, får väl ta o sätta mig in i det ordentligt denna gången Ungefär vad ska tempen inte gå över för att det ska vara bra?
Dem förinställda alternativen som finns i bios är väl inte direkt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Ok, får väl ta o sätta mig in i det ordentligt denna gången Ungefär vad ska tempen inte gå över för att det ska vara bra?
Dem förinställda alternativen som finns i bios är väl inte direkt bra?

Jag har inte stenkoll på 2600K på rak arm. Men 70°C är helt lugnt. Jag antar att den börjar throttla någonstans i området 90-100°C.
Antagligen kommer du inte att använda processorn mer än några år, så slitage är kanske inte så mycket att bry sig om egentligen.
En hård gräns går där den börjar throttla, eftersom det sabbar prestandan.
(Nej, förinställda alternativ är inget jag rekommenderar)

Vilken klock som är lätt att få ut visar sig rätt snabbt bara du börjar testa. Sen kanske du kan få upp den något steg, eller få ner tempen några grader, med lite finlir. Du skulle kunna börja med 4,4GHz, vilken spänning behövs för stabilitet där? Hur varmt blir det?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag har inte stenkoll på 2600K på rak arm. Men 70°C är helt lugnt. Jag antar att den börjar throttla någonstans i området 90-100°C.
Antagligen kommer du inte att använda processorn mer än några år, så slitage är kanske inte så mycket att bry sig om egentligen.
En hård gräns går där den börjar throttla, eftersom det sabbar prestandan.
(Nej, förinställda alternativ är inget jag rekommenderar)

Vilken klock som är lätt att få ut visar sig rätt snabbt bara du börjar testa. Sen kanske du kan få upp den något steg, eller få ner tempen några grader, med lite finlir. Du skulle kunna börja med 4,4GHz, vilken spänning behövs för stabilitet där? Hur varmt blir det?

okej får sätta mig in i det senare, nya minnen först dock haha