Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Montering av dator, behöver hjälp med koppling av komponenter!

Permalänk
Medlem

Montering av dator, behöver hjälp med koppling av komponenter!

Hej.

Har precis fått hem mina delar från inet.
Första gången jag bygger ihop en dator själv.

Har två frågor.

1. Har satt dit grafikkortet och allt verkar sitta som det ska. Går det inga sladdar från grafikkortet någonstans?

2. Var ska sladdarna från ssd sitta på moderkortet. Står inte i manualen. Moderkortet är ett z97s krait edition.

iveyivey

Förtydliga trådtiteln
Permalänk
Medlem

Beror på! Vad är det för grafikkort? De flesta behöver även en till två stycken kablar för ytterligare eltillförsel, men om du inte hittar någon sådan kontakt på grafikkortet så betyder det att den inte behöver några ytterligare kablar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort har du? Vissa kräver ingen extra el.
Dem ska sitta i SATA 3 porten. Varje SSD ska ha el och data.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

1. Strömsladden som ska sitta i grafikkortet kommer från nätaggregatet, och ska tryckas in i grafikkortet. Så det ska gå en sladd till kortet och inte ifrån

2. Sladden från hårddisken ska in i en sata kontakt på moderkortet. Helst port nr 1 om det ska vara en OS disk. Om du läser manualen tillräckligt så hittar du vart den ska in

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Hej.

Har precis fått hem mina delar från inet.
Första gången jag bygger ihop en dator själv.

Har två frågor.

1. Har satt dit grafikkortet och allt verkar sitta som det ska. Går det inga sladdar från grafikkortet någonstans?

2. Var ska sladdarna från ssd sitta på moderkortet. Står inte i manualen. Moderkortet är ett z97s krait edition.

iveyivey

No offence men om du behöver ställa dessa frågor bör du, innan du rör något mer i datorn, kolla igenom några guider på hur man bygger en dator! https://www.youtube.com/watch?v=roFb3TNePIg denna är bra. Linustechtips har flera build guides så jag rekommenderar att du kollar dessa innan du gör något mer

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

1. Grafikkort ska ha ström kopplat, sladdarna för detta sitter på nätaggregatet, 6 eller 6+2 pin kontakt som det brukar stå "PCI-E" på.

2. Antar att du köpt en 2.5" SSD, blir då att ansluta ström från nätaggregatet och SATA kabel (ligger nog ett par i moderkortslådan) till en kontakt som bara passar för just dem. Sitter vinklade åt sidan till höger om kylflänsen som sitter under ram.

Edit: lite sen på kritan ser jag.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! geforce gtx 720 ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

@iveyivey - Tänk gärna på att försöka beskriva din tråd i titeln, så att folk som kan hjälpa dig ser vad du undrar över. Även om det är generell hjälp så kan vi vara lite mer precisa än "montering", ok?

Lycka till med din dator, läs gärna en extra gång på regelverket?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

@iveyivey - Tänk gärna på att försöka beskriva din tråd i titeln, så att folk som kan hjälpa dig ser vad du undrar över. Även om det är generell hjälp så kan vi vara lite mer precisa än "montering", ok?

Lycka till med din dator, läs gärna en extra gång på regelverket?

MyReggad ska tänka på det i fortsättningen.

Ska man ta bort någonting när sata ska sitta eller ska den in från sidan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inga av sladdarna som jag fick med från moderkortet passar i sats 3. Alla är för stora.
Är det något speciellt namn på sladden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Inga av sladdarna som jag fick med från moderkortet passar i sats 3. Alla är för stora.
Är det något speciellt namn på sladden?

Skickades från m.sweclockers.com

Då försöker du antagligen koppla sakerna fel, du ska ha fått med SATA kablar med moderkortet och de passar bara på 1 sätt.

Det finns 2 kontakter på dina diskar, en för SATA kabeln som går mellan disk och moderkort/kontroller och en som går mellan nätagg och disk.

SATAkabel (färg kan variera) bör ligga i lådan för moderkortet.

SATA strömkabel, sitter på nätagget

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då försöker du antagligen koppla sakerna fel, du ska ha fått med SATA kablar med moderkortet och de passar bara på 1 sätt.

Det finns 2 kontakter på dina diskar, en för SATA kabeln som går mellan disk och moderkort/kontroller och en som går mellan nätagg och disk.

Lite sata express. Där i krokarna den ska in?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Lite sata express. Där i krokarna den ska in?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu hittade jag. Ska den kopplas in ssd sladden ata den som är ensam eller den med 4 ingångar. Den ensamma har 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Nu hittade jag. Ska den kopplas in ssd sladden ata den som är ensam eller den med 4 ingångar. Den ensamma har 2.

Koppla in den i den understa på den ensamma, det är port 1 vilket även står i manualen för moderkortet i stycke 1-20.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Någon säger sata 1 och någon säger sata 3. Vad gäller?
har en vanlig hdd jag tänkt sätta in också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Någon säger sata 1 och någon säger sata 3. Vad gäller?
har en vanlig hdd jag tänkt sätta in också.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har bara SATA3 i systemet, men du ska koppla systemdisken på port 1, dvs den som är märkt SATA1.
Du kan kolla bilden jag redigerade in i posten ovanför.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Glöm inte distanserna mellan moderkort och chassi!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick dit den där jäveln!

Har en 6+2 pin nu. Har ingen aning om var den ska sitta. Satte kortet i pci 2... finns inga taggar på sladdarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Fick dit den där jäveln!

Har en 6+2 pin nu. Har ingen aning om var den ska sitta. Satte kortet i pci 2... finns inga taggar på sladdarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar att vi gått vidare till grafiken nu

Så vitt jag kan se så behöver inte ditt grafikkort MSI 750ti någon extra ström utan den får det som behövs från PCI sloten.så 6+2 kabeln behöver du inte bry dig om. Kan givetvis ha fel då jag inte äger ett sånt kort själv, men från vad jag kan se på bilder så finns ingen sådan kontakt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Fick dit den där jäveln!

Har en 6+2 pin nu. Har ingen aning om var den ska sitta. Satte kortet i pci 2... finns inga taggar på sladdarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni som kan... det finns ingen 6/8 strömmat till geforce gtx 750 tI ? Hittar fan inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Gissar att vi gått vidare till grafiken nu

Så vitt jag kan se så behöver inte ditt grafikkort MSI 750ti någon extra ström utan den får det som behövs från PCI sloten.så 6+2 kabeln behöver du inte bry dig om. Kan givetvis ha fel då jag inte äger ett sånt kort själv, men från vad jag kan se på bilder så finns ingen sådan kontakt.

Jävligt schysst av dig TiasE!

Då ska vi se... har köpt en fläkt. Ska jag ta bort den befintliga fläkten som finns? Har fractal definitivt r5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Jävligt schysst av dig TiasE!

Då ska vi se... har köpt en fläkt. Ska jag ta bort den befintliga fläkten som finns? Har fractal definitivt r5

Skickades från m.sweclockers.com

Är det chassifläkt eller processorkylare du syftar på nu?
Kan nämligen inte se någon chassifläkt i din kundvagn (spanar in din andra tråd)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Är det chassifläkt eller processorkylare du syftar på nu?

Chassifläkt den som sitter över ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Chassifläkt den som sitter över ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Vad du ska göra med den extra fläkten är helt upp till dig, varför köpte du den till att börja med? Vill du förbättra kylningen så sätt den på en tom fläktplats, köpte du den för att du ville ha en tystare fläkt en den som sitter i chassit som standard så byt ut den, vad du hade för tanke bakom den extra fläkten vet du bäst själv.

Ser som sagt ingen chassifläkt i din kundvagn vilket är varför jag undrade.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vad du ska göra med den extra fläkten är helt upp till dig, varför köpte du den till att börja med? Vill du förbättra kylningen så sätt den på en tom fläktplats, köpte du den för att du ville ha en tystare fläkt en den som sitter i chassit som standard så byt ut den, vad du hade för tanke bakom den extra fläkten vet du bäst själv.

Ser som sagt ingen chassifläkt i din kundvagn vilket är varför jag undrade.

De på köpråd rekade denna riG.

Cooper master hyper 212..

Är det speciella skrivar man har när man skruvar ihop en vanlig hdd. Ska jag koppla den över ssd port 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

De på köpråd rekade denna riG.

Cooper master hyper 212..

Är det speciella skrivar man har när man skruvar ihop en vanlig hdd. Ska jag koppla den över ssd port 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Cooler Master Hyper 212 är en processorkylare, inte en chassifläkt.
Spana in denna video för instruktion för installation, hoppas du inte monterat dit den kylare som följde med processorn redan för då blir det massa extrajobb med rengöring av processorn.

https://www.youtube.com/watch?v=n47WBQI31eE

Skruvar för montering av diskar följer med chassit och du kan koppla in SATA kabeln i valfri port, men lika bra att sätta den i port 2.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Cooler Master Hyper 212 är en processorkylare, inte en chassifläkt.
Spana in denna video för instruktion för installation, hoppas du inte monterat dit den kylare som följde med processorn redan för då blir det massa extrajobb med rengöring av processorn.

https://www.youtube.com/watch?v=n47WBQI31eE

Skruvar för montering av diskar följer med chassit och du kan koppla in SATA kabeln i valfri port, men lika bra att sätta den i port 2.

Ah klart jag gjort det
Ska jag lägga en klick pasta jag med med på processorn som han gjorde?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iveyivey:

Ah klart jag gjort det
Ska jag lägga en klick pasta jag med med på processorn som han gjorde?

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att du rengjort processorn ordentligt så ja, mängden pasta ska vara ungefär som ett okokt riskorn, det är alltså väldigt lite pasta som behövs. För mycket pasta försämrar värmeledningsförmågan.

Men har varit en lång dag för mig så jag ska röra mig bort från datorn nu, hoppas det går bra för dig och att det finns någon snäll själ på forumet som hjälper dig om du har fler frågor.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Efter att du rengjort processorn ordentligt så ja, mängden pasta ska vara ungefär som ett okokt riskorn, det är alltså väldigt lite pasta som behövs. För mycket pasta försämrar värmeledningsförmågan.

Men har varit en lång dag för mig så jag ska röra mig bort från datorn nu, hoppas det går bra för dig och att det finns någon snäll själ på forumet som hjälper dig om du har fler frågor.

Stort tack för hjälpen ska du ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var bor du någonstans? Även om det är enklare än man tror att montera en dator så finns det säkert någon vänlig SweCare i närheten där du bor som kan vägleda dig på plats om du så önskar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060