Permalänk
Medlem

CAD- dator

Tjenare! försöker peta ihop en dator att främst köra Solidworks för en rimlig penning (privatbruk). är jag något på spåren med detta? vill gärna att prisklassen är som den i länken
länk till kundvagnen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7976006/joels-cad-burk-v-1

Permalänk

är det inte bättre att köra på ett Intel-bygge med en 4690k då Solidworks mestadels använder endast en kärna, och där är Intel bättre än AMD (prestanda per kärna).
Den där SSD:n brukar vi avråda här på forumet då den är ökänd för att ge dålig prestanda. Välj hellre ex. en Samsung 850 EVO.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@t4235:
Jag vet inte hur Solidworks hanterar kärnor men allmänt brukar väl amd processorer vara sämre eftersom de har fler kärnor men lägre ipc.
Är silverkylpasta verkligen nödvändigt? och varför tar du inte en hyper 212 evo istället som är billigare?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt en xeon CPU i en CAD burk.
Och Dell datorer är inte dumma när det kommer till stabila saker. Ett begagnat gammalt titan kort hade verkligen inte varit fel om du kan få tag i ett sådant.

Men i stort ser väl det bra ut att cada på.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |