Vad ska jag spela härnäst?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag spela härnäst?

Jag har spelat av och till sedan anno dazumal (läs: började med spel man knappade in i Basic och inte kunde spara mellan sessioner för det fanns ingen bandstation på den lilla VIC20-datorn, sedan textadventures, spel av typ pong samt ännu senare MUD och Grim Fandango, Civilization (fast den tråkar ut mig) etc), men inte så mycket på senare år förutom lite WoW och Star Wars the Old Republic.

Sonen fick i alla fall DA: Inquisition i höstas, och det såg så kul ut så jag tog och köpte en kopia till mig själv. Sedan var jag fast (igen). Nu har jag plöjt hela Dragon Age-serien, Mass Effect 1-3, Skyrim, Witcher 1 & 2 och alla Assassin's Creed förutom nån DLC (spelar Rogue just nu). Det var trevligt när en stor del av ovan nämnda spel var på rea upp till 70% - jag passade på att handla då. Kingdoms of Amalur Reckoning har jag också spelat kom jag på.
Witcher 3 är förbokad så det är väl nästa efter jag är färdig med Rogue, men sedan då? Ett nytt Assassin's Creed kommer i höst, men det är många sena kvällar utan spel innan dess. Maken jobbar skift och titta på tv efter att barnen lagt sig är bara alltför trist.

Ni ser väl i alla fall på ett ungefär vilken typ av spel jag föredrar. Jag vill ha en story och att man kan känna för protagonisten. Inte alltför gammalt (även om jag kan tänka mig att spela första spelet i en serie för att få storyn). Jag är inte så intresserad av fleranvändarspel, utan jag vill ha RPG/Action av liknande typ som de jag nämnt ovan.

Nån som kan tipsa om nåt bra spel/spelserie som jag kan grotta in mig i efter Witcher 3 så vore jag oerhört tacksam!

OBS! Enbart PC-spel.

Permalänk
Medlem

Du har inte spelat GTA-serien?

Permalänk
Skrivet av _ae_:

Jag har spelat av och till sedan anno dazumal (läs: började med spel man knappade in i Basic och inte kunde spara mellan sessioner för det fanns ingen bandstation på den lilla VIC20-datorn, sedan textadventures, spel av typ pong samt ännu senare MUD och Grim Fandango, Civilization (fast den tråkar ut mig) etc), men inte så mycket på senare år förutom lite WoW och Star Wars the Old Republic.

Sonen fick i alla fall DA: Inquisition i höstas, och det såg så kul ut så jag tog och köpte en kopia till mig själv. Sedan var jag fast (igen). Nu har jag plöjt hela Dragon Age-serien, Mass Effect 1-3, Skyrim, Witcher 1 & 2 och alla Assassin's Creed förutom nån DLC (spelar Rogue just nu). Det var trevligt när en stor del av ovan nämnda spel var på rea upp till 70% - jag passade på att handla då. Kingdoms of Amalur Reckoning har jag också spelat kom jag på.
Witcher 3 är förbokad så det är väl nästa efter jag är färdig med Rogue, men sedan då? Ett nytt Assassin's Creed kommer i höst, men det är många sena kvällar utan spel innan dess. Maken jobbar skift och titta på tv efter att barnen lagt sig är bara alltför trist.

Ni ser väl i alla fall på ett ungefär vilken typ av spel jag föredrar. Jag vill ha en story och att man kan känna för protagonisten. Inte alltför gammalt (även om jag kan tänka mig att spela första spelet i en serie för att få storyn). Jag är inte så intresserad av fleranvändarspel, utan jag vill ha RPG/Action av liknande typ som de jag nämnt ovan.

Nån som kan tipsa om nåt bra spel/spelserie som jag kan grotta in mig i efter Witcher 3 så vore jag oerhört tacksam!

OBS! Enbart PC-spel.

plöj igenom äldre klassiker Fallout 1-2-3-new vegas. diabolo 2 & 3. Path of Exile.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Knights of the Old Republic 1 & 2 verkar uppfylla dina krav och är ruskigt bra klassiska spel!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Bioshock är också klassiker. Klart intressanta spel. Tänk bara på att spara på ammo i dem. Annars kan man köra fast

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Att döma av situationen här hemma så fastnade gumman för ett spel hon aldrig egentligen hade spelat då det inte är hennes typ av spel men det heter The unfinished Swan, tydligen något beroendefframkallandei all ssin enkelhet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Första "Risen" är en av mina favoriter, Riktigt bra spel

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du har inte spelat GTA-serien?

Hmm... Nej, den har inte känts så lockande efter recensionerna jag skummade för ett tag sedan. Lite väl grabbig kanske. Man är ju kvinna, mamma och i viss mån uråldrig dinosaurie, vet du...

Har den serien ändå kvaliteter som du tror jag skulle uppskatta? I så fall kanske jag skulle testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Hmm... Nej, den har inte känts så lockande efter recensionerna jag skummade för ett tag sedan. Lite väl grabbig kanske. Man är ju kvinna, mamma och i viss mån uråldrig dinosaurie, vet du...

Har den serien ändå kvaliteter som du tror jag skulle uppskatta? I så fall kanske jag skulle testa.

Visserligen är det mycket grovt våld, naket med mera men serien har ett flertal riktigt bra stories och bra karaktärer. Upp till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

plöj igenom äldre klassiker Fallout 1-2-3-new vegas. diabolo 2 & 3. Path of Exile.

Diablo 1, 2 och 3 har jag spelat men var inte så där jätteförtjust i av nån anledning.
Fallout och Path of Exile ska jag kolla upp tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Knights of the Old Republic 1 & 2 verkar uppfylla dina krav och är ruskigt bra klassiska spel!

Åh, de spelen hade jag glömt att jag skulle kolla upp! Tack för påminnelsen!

Permalänk
Medlem

Baldur's Gate, lite föråldrade men grymt bra spel. Annars kanske Morrowind och Oblivion från TES ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Metro serien är bra tycker jag personligen. Ta en titt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Bioshock är också klassiker. Klart intressanta spel. Tänk bara på att spara på ammo i dem. Annars kan man köra fast

Det ska jag tänka på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Att döma av situationen här hemma så fastnade gumman för ett spel hon aldrig egentligen hade spelat då det inte är hennes typ av spel men det heter The unfinished Swan, tydligen något beroendefframkallandei all ssin enkelhet

Den verkar inte finnas på PC eller hittar jag den bara inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Första "Risen" är en av mina favoriter, Riktigt bra spel

Hmm... Hur är del 2 då? Också en favorit eller når den inte upp till ettans kvaliteter?

Permalänk
Avstängd

Fallout-serien (främst 1:an och 2:an), Planescape Torment, Baldurs Gate 1 och 2, Divinity: Original Sin, Wasteland 2 och nya Pillars of Eternity.

Då har du att göra en ganska lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Baldur's Gate, lite föråldrade men grymt bra spel. Annars kanske Morrowind och Oblivion från TES ?

Baldurs Gate tror jag att jag testade för en del år sedan, men Morrowind och Oblivion kanske är nåt. Har de åldrats med värdighet eller blir man frustrerad över interfacet/grafiken?

Permalänk
Medlem

Wastelands 1 & 2, sedan Fallout 1 & 2, efter det så har du Fallout 3 & New Vegas som bygger på mycket liknande system som Skyrim.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Den verkar inte finnas på PC eller hittar jag den bara inte?

Sorry så långt tänkte jag inte, det verkar inte finnas till PC

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompaz:

Metro serien är bra tycker jag personligen. Ta en titt på den.

Är det spelen med Metro Redux i namnet du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Baldurs Gate tror jag att jag testade för en del år sedan, men Morrowind och Oblivion kanske är nåt. Har de åldrats med värdighet eller blir man frustrerad över interfacet/grafiken?

Det finns grafikpacks för båda, om jag inte har fel, och menyerna är helt okej. Du kan kika på Skyblivion, Oblivion i Skyrims motor. Det finns en motsvarande för Morrowind som är längre kommen. De var inte klara när jag kikade sist men kolla!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Skrivet av _ae_:

Hmm... Hur är del 2 då? Också en favorit eller når den inte upp till ettans kvaliteter?

Det är en helt annan typ av spel, Jag gillar det inte, Mkt sämre combat, Ingen riktigt öppen värld på samma sätt som det är i Risen 1 osv

Risen 3 verkar mer likt Risen 2 men jag vet inte hur det är då jag inte spelat det så mkt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Mycket Action spels rekommendationer tycker jag nog det va.

final fantasy VII. Mångas favvo RPG själv föredrar jag VI och IX. Men det är bara 7:an av dessa om finns till PC.
Divinity: Original sin. Fantastisk story. Bra humor.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Är det spelen med Metro Redux i namnet du menar?

Redux är uppimpade versioner av orginalen.
I serien så ska du börja med Metro 2033 (redux), har ej spelat dem men lever dem upp till böckerna är dem riktigt bra. Originalen är billigare men som namnet antyder, inte lika bra rent estetiskt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hjälpsam

Ett par veckor kvar till early på detta spelet. Jag vet att jag och en halv miljard andra kommer köra den hårt

Korsa DayZ survival, Minecraft och en släng av Lost World på det = ARK

http://store.steampowered.com/app/346110/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

@Fluf:

Kommer definitivt spela ARK, Verkar riktigt bra

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Mycket Action spels rekommendationer tycker jag nog det va.

final fantasy VII. Mångas favvo RPG själv föredrar jag VI och IX. Men det är bara 7:an av dessa om finns till PC.
Divinity: Original sin. Fantastisk story. Bra humor.

Om jag inte fattat helt fel så ska ju FF: XI också finnas i någon Windows version

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Redux är uppimpade versioner av orginalen.
I serien så ska du börja med Metro 2033 (redux), har ej spelat dem men lever dem upp till böckerna är dem riktigt bra. Originalen är billigare men som namnet antyder, inte lika bra rent estetiskt.

Estetiskt är bra, och redux verkar vara det enda jag hittar av Metro i alla fall. (Kikade på steam.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Estetiskt är bra, och redux verkar vara det enda jag hittar av Metro i alla fall. (Kikade på steam.)

Såg nu att dem slutat sälja orginalet av 2033. Men redux är bättre på alla sätt så inga problem där
http://store.steampowered.com/app/43110/
http://store.steampowered.com/app/286690/

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.