Permalänk
Medlem

Sweclockers Bygg guide :)

Tja alla!

Vore det inte bra/kul om Jonas eller Emil gjorde en komplett build guide på hur man bygger ihop en dator. Är väldigt mycket trådar om folk som har nya datorer som dem inte riktigt kan bygga ihop. Så en liten trevlig guide skulle ju kunna vara kul att hänvisa till. Visst det finns ju massor med guider på te.x Youtube men att ha en Sweclockers guide till folk som kommer hit och vill ha hjälp med just att få ihop sin första dator. Att ha guiden på svenska tror jag skulle hjälpa ganska mycket för det blir ju ändå rätt mycket fackspråk. Kommer ihåg mitt första bygge då jag inte tryckte i 8pins kontakten ordentligt till cpu:n ca 5-7 timmar senare upptäckte jag mitt misstag! och börjar asgarva. Va tycker ni andra?

Ha det gött Johan

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Tja alla!

Vore det inte bra/kul om Jonas eller Emil gjorde en komplett build guide på hur man bygger ihop en dator. Är väldigt mycket trådar om folk som har nya datorer som dem inte riktigt kan bygga ihop. Så en liten trevlig guide skulle ju kunna vara kul att hänvisa till. Visst det finns ju massor med guider på te.x Youtube men att ha en Sweclockers guide till folk som kommer hit och vill ha hjälp med just att få ihop sin första dator. Att ha guiden på svenska tror jag skulle hjälpa ganska mycket för det blir ju ändå rätt mycket fackspråk. Kommer ihåg mitt första bygge då jag inte tryckte i 8pins kontakten ordentligt till cpu:n ca 5-7 timmar senare upptäckte jag mitt misstag! och börjar asgarva. Va tycker ni andra?

Ha det gött Johan

Det är en grym ide!

Permalänk
Medlem

@bobzombie: Låter som en trevlig ide tycker jag. Här finns ju medlemmar med olika nivåer av kunskap så det finns garanterat folk här som skulle ha nytta av det.

Permalänk
Medlem

Håller definitivt med där, finns en hel del misstag man läser om i forumet. Det skulle vara kul om dom gjorde en totalguide på hur man bygger en dator med allt från att skydda sig för ESD till att installera operativsystemet samt drivrutiner. Gärna i videoformat vilket Sweclockers har visat sig vara bra på att göra.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

@bobzombie: Låter som en trevlig ide tycker jag. Här finns ju medlemmar med olika nivåer av kunskap så det finns garanterat folk här som skulle ha nytta av det.

Ja precis tycker faktiskt att det är lite konstigt att det inte finns nån på Sveriges största sida för hårdvara

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Finns ju ungefär tjugiotvåtusen guider all over the web i alla olika format. Om man på riktigt är intresserad av att bygga ihop sin egna dator så är man nog kompetent till att använda en sökmotor

Tycker Sweclockers ska fortsätta lägga sin tid på att få ut färska benchmarks på ny hårdvara och spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Håller definitivt med där, finns en hel del misstag man läser om i forumet. Det skulle vara kul om dom gjorde en totalguide på hur man bygger en dator med allt från att skydda sig för ESD till att installera operativsystemet samt drivrutiner. Gärna i videoformat vilket Sweclockers har visat sig vara bra på att göra.

Ja visst te.x att dom tar årets sommardator den ska ju ändå byggas men visst det tillkommer ju massor med jobb att filma det. Men tror att det skulle uppskattas av väldigt många

Visa signatur

Permalänk

Eftersom det inte ser ut att bli så mycket till sommardator i år så kanske detta kan vara ett bra alternativ
Kanske se det lite som ett komplement till alla sommardatorer som byggts genom åren

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Finns ju ungefär tjugiotvåtusen guider all over the web i alla olika format. Om man på riktigt är intresserad av att bygga ihop sin egna dator så är man nog kompetent till att använda en sökmotor

Tycker Sweclockers ska fortsätta lägga sin tid på att få ut färska benchmarks på ny hårdvara och spel!

Jo visst finns det de. Men inte på Sveriges största forum för hårdvara, låter lite konstigt i mina öron. Sen om man får problem så kan man ju googla och oftast är topp hitsen man får på Google just träffas från Sweclockers. Då kan det ju vara bra att ha en intern guide att hänvisa till.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Att göra en A-Ö byggguide är ungefär 3-4 fulla arbetsdagar för minimum två personer att göra det rätt. Det med filmning och klippning, utöver det skall planering, manus, storryboard etc till. Så det är en massa jobb bakom en 20minuters film.

Komplett har en och Gigabyte Rasmus har gjort en juste serie också som är lätta att referera till med avsnitt och/eller tidsstämpel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Att göra en A-Ö byggguide är ungefär 3-4 fulla arbetsdagar för minimum två personer att göra det rätt. Det med filmning och klippning, utöver det skall planering, manus, storryboard etc till. Så det är en massa jobb bakom en 20minuters film.

Komplett har en och Gigabyte Rasmus har gjort en juste serie också som är lätta att referera till med avsnitt och/eller tidsstämpel.

Jo massor med jobb blir det ska tydligen vara knepigt att filma just en guide för hur man bygger i en dator men konstiga vinklar och ett chassi som skymmer. Men om man kollar på alla fantastiska guider som finns på forumet te.x för överklockning. Så är ju alla efter det att man byggt sin dator, så allt finns utom just själva datorbyggandet. Vilken låter lite konstigt när man säger det högt tycker jag iaf

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk

Vet att både NetonNet och komplett har gjort guider på detta så det finns redan. Men visst vore det bra om sweclockers gjorde en guide också.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Massa arbete för en guide folk inte kommer se.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det får du så gärna göra Bra guide! Får börja hänvisa folk till denna guide och nu vet jag hur du ser ut oxå blir ju lite nyfiken efter podcasten du var med i.

Ha det gött

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Fluf
"Ta i en diskbänk". Ni på Komplett borde snarare skämmas lite för det rådet.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pecill:

@Fluf
"Ta i en diskbänk". Ni på Komplett borde snarare skämmas lite för det rådet.

Inget fel i att ha en rimligt neutral laddning i kroppen innan man potensutjämnar med chassit och övriga komponenter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att det kommer kosta mer att producera själva videon än vad SC kommer tjäna på antalet visningar. Sen som många andra skrivit: det finns tusentals guider på Youtube redan.