Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Nu får du också läsa högre upp i tråden då TS sa att han ville köra allt på ultra och inte sänka grafiken.

Ah ja, nu ser jag det. Du har rätt. Då blir det betydligt knepigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Det varierar väldigt kraftigt vilka spel som stödjer multi-gpu och inte, vid release stödjer nästan inga spel multi-gpu.

Håller inte riktigt med dig här, Nvidia är riktigt duktiga på att släppa drivers med bra SLI stöd för nästan alla större spel vid release, och om dom inte gör det brukar det nästan alltid gå att aktivera det själv genom Nvidia Inspector och välja att köra spelet i ett SLI-mode för ett annat spel. Jag har själv kört två st 660ti's i 3 år, och har bara stött på ett fåtal spel som SLI inte funkat bra med, och dessa har varit spel där prestandan av ett 660ti räckt till att maxa spelet endå.

Permalänk
Medlem

970 SLI räcker länge och bra för 1440p. Kör du i 144 Hz så kanske 980 SLI är lite bättre, Titan X SLI är i mitt tycke overkill för den upplösningen. Men vill du spara pengar och få best bang for the buck är 970 SLI det bästa som finns just nu!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förstår dock inte riktigt varför du jämför 980Ti SLI med ett ensamt Titan-X? 980Ti är ju ett Titan-X fast med 6GB minne.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20332-geforce-gtx-980-ti-red...
Mao är 980Ti SLI ett billigare SLI alternativ än Titan-X SLI.

Som jag skrev i mitt inlägg är det endast Sweclockers som säger att ett 980Ti är ett okapat Titan-X ALLA andra läckor och sidor på nätet säger att det är ett kapat Titan-X. Förutom de sidor som refererar till Sweclockers angående detta, men än en gång: Sweclockers har inte länkat några källor på detta.

Skrivet av Mocka:

Se länken ovan, 980Ti är färdig och nVidia vill lansera den i samband med lanseringen av 390. Titan-X var knappast ett kort menat för den stora massan och därför passar 980Ti bra in som ett superkort som klår 390 men samtidigt inte kostar skjortan. Skulle förvåna mig om 980Ti kostar 8k men visst, man vet aldrig med nVidia. Tror dock de kommer köra en aggressiv prissättning som de gjorde med 970.

Det tror jag också att dem kommer att göra, men man vet aldrig.
Om du tror att dom kommer prissätta deras nya "gamingkort" aggressivt i stil med 970 så kommer du förmodligen ha väldigt fel (tror jag).
Ett 980 idag ligger på 6k-7.5k och säljer även detta väldigt bra. Eventuellt att 980Ti kommer som billigast landa på den platsen och knuffa ner 980 lite i pris. Men förmodligen kommer det ligga på 7k och uppåt då det enda AMD har att sätta emot på den nivån är deras HBM-modell och den förväntas vara en "extrem"-produkt med betydligt högre prissättning än innan.
Detta på grund att det fortfarande är väldigt dyrt att massproducera den nya minnestekniken och det kommer alltså inte finnas så många utav dem för att kunna sälja dem billigt, ens om det hade lönat sig i produktkostnad.
Med andra ord kommer 980Ti's konkurrenter vara två år gamla kretsar som är överklockade, något jag inte tror kommer vara speciellt populärt hos potientiella kunder och därför kommer förmodligen inte Nvidia behöva prissätta sitt 980Ti aggressivt utan kan lägga det runt 7k-8, samtidigt som dem kanske sänker 980 till 5-6k.

Skrivet av Mocka:

Som sagt är 980Ti ett Titan-X så det borde prestera likadant men med hjälp av tredjepartskylning prestera bättre pga större svängrum för överklockning. Ren spekulation från min sida men teoretiskt sett borde det stämma.
Sen menade jag att 980Ti "totalmaxar" VRAM mässigt Var lite otydlig där.

Nej, det kommer det FÖRMODLIGEN (inte 100% säkert, men källor lutar åt det) fortfarande inte att vara enligt resten av internet än Sweclockers. Något jag skrev i mitt inlägg och påtalade att det ENDAST är Sweclockers som säger att det är det, helt utan källor. Så jag förstår inte varför du ändå tar upp och säger att det "är så", jag säger åtminstonde att det "verkar inte" bli så.

Skrivet av Mocka:

Håller med att SLI inte är problemfritt men på dig låter det som att SLI aldrig fungerar och det är inte sant. Se Witcher 3 t ex, perfekt SLI vid launch. Finns fler exempel men sant att Shadows of Mordor inte funkade vid launch, dock tur att man kunde köra AFR2 tillsvidare. FC4 är bara skräp och det känns mest som utvecklarnas fel. ACU fungerade väl rätt bra vad jag minns men var alldeles för CPU hungrigt (för mig iaf).

Det har jag aldrig sagt, så hitta inte på saker jag inte säger.
Witcher tre var långt ifrån perfekt vid launch av många anledningar utöver SLI.
Personligen hade jag flimrande texturer med mer än ett kort och har fortfarande, men det kan vara pga av att det är ett Nvidia köpt spel och jag sitter på AMD. Men skall man behöva bry sig om vem som utvecklat spelet för att få bra prestanda när man sitter på två kort?
"FC4 är bara skräp" är DIN åsikt om ett spel, och jag säger endast allmänt för TS att alla spel inte fungerar med flera kort, något som är relativt viktigt att veta om du planerar att köpa det.

Skrivet av Mocka:

Sen ang VRAM, att rekommendera 8-10GB bara för att ett spel eller moddat Skyrim kräver det känns rätt överdrivet. Jag har personligen klarat mig bra hittills med 3.5GB men förstår att det inte håller om två år. Dock tycker jag 6GB är nästa naturliga steg och det vore skumt om kommande spel som Division eller Batman kräver 8-10GB, inte alla som har råd med Titan-X :s
Det där med DX12 däremot har jag ingen kunskap om så jag låter bli att kommentera det

Du tycker det känns överdrivet, du kan inte säga att det ÄR överdrivet.
Många personer gillar att köra med moddar, eftersom att TS sa att han ville köra på ultra som högsta prio och gillar att spela spel som GTAV så antar jag att det kan förkomma moddar, något som äter vram till frukost.
Speciellt om det är grafikmoddar, som eventuellt är aktuellt då bra grafik verkade vara viktigt för TS.
Sedan förstår jag inte hur du kan diskutera framtidssäkerheten för ett grafikkort om du inte har koll på tekniken som väntar runt hörnet.
Har du inte kunskap om hur framtiden inom spelutveckling och tekniken för detta ser ut så borde du inte ge folk tips på vad de kommer behöva inom 1-2 år inom framtiden. Relativt enkel logik enlig mig.

Skrivet av Mocka:

Ingen fara men tänk på att du också har felaktig information Alla kan inte kunna allt (utom vissa galna gurus här på SweC) och man skriver så gott man kan tycker jag Sen finns alltid utrymme för rättningar och jag har inga problem med att ta kritik bara den är konstruktiv.

Jag har aldrig sagt att min information är "korrekt", jag säger att min information är osäker och informerar när jag gör antaganden om saker.
Det enda jag sa var att jag inte gillar när andra personer säger "såhär är det" med felaktig eller osäker information.
Något som du har gjort nu på två poster i rad, det finns inga bevis för att 980Ti kommer vara ett olåst Titan-X och endast ha hälften i Vram. Sweclockers har sagt det i en artikel utan källor, men inga andra sidor i VÄRLDEN säger det (om dem inte refererar till Sweclockers som källa). Nu kan jag ha missat någon sida självklart, men vad jag har sett så stämmer det och jag blir gärna motbevisad.

Dvs, jag säger inte att min information är "rätt", jag säger bara att du säger "såhär är det" angående något som det finns bevis för än, därför ville jag påtala detta.
Då det värsta jag vet är någon som bara kastar ur sig "sanna antaganden" utan att berätta om att det är antaganden som kan få någon annan att göra dåliga inköp med deras pengar.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

970 SLI räcker länge och bra för 1440p. Kör du i 144 Hz så kanske 980 SLI är lite bättre, Titan X SLI är i mitt tycke overkill för den upplösningen. Men vill du spara pengar och få best bang for the buck är 970 SLI det bästa som finns just nu!

Förutom att folk som spelar på 1440p med SLI kan få mycket problem med minnesbuggen och sedan kan inte korten leverara "ultra 144hz 1440p" som TS ville.

(https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tuqd4/i_bench...)
Du får bra fps, men du kan få extremt mycket microstutter-problem i vissa spel som drar mer än 3.5GB vram.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Förutom att folk som spelar på 1440p med SLI kan få mycket problem med minnesbuggen och sedan kan inte korten leverara "ultra 144hz 1440p" som TS ville.

Du får bra fps, men du kan få extremt mycket microstutter-problem i vissa spel som drar mer än 3.5GB vram.

Hm det kan vara iofs ett problem. Men ser man till att hålla sig under 3.5 GB VRAM så borde det inte vara några större problem. Just nu verkar det ju ändå komma en massa spel som kräver mer och mer VRAM, skulle inte bli förvånad om det vore så att 4 GB är för lite för 1440p redan för nästa års titlar Tänker man "framtidssäkerhet" så är 980 ett nästan lika osäkert kort som ett 970 och då är det kanske lika bra att spara pengar och skaffa kort som redan klarar av att maxa eller nästan maxa dagens spel i 1440p.

Som exempel: mitt 780 med "endast" 3 GB VRAM gör sig ändå förvånansvärt bra i 1080p med nästan maxade inställningar. Hade jag skaffat en 1440p skärm så hade jag samtidigt skaffat ett extra 780 för SLI och detta skulle då hjälpa mig att nästan maxa grafikinställningarna i de flesta spel (dock ej t.ex. Witcher 3)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Håller inte riktigt med dig här, Nvidia är riktigt duktiga på att släppa drivers med bra SLI stöd för nästan alla större spel vid release, och om dom inte gör det brukar det nästan alltid gå att aktivera det själv genom Nvidia Inspector och välja att köra spelet i ett SLI-mode för ett annat spel. Jag har själv kört två st 660ti's i 3 år, och har bara stött på ett fåtal spel som SLI inte funkat bra med, och dessa har varit spel där prestandan av ett 660ti räckt till att maxa spelet endå.

Mycket möjligt, jag hade två 680 4GB i SLI innan jag bytte till mina nuvarande kort.
Det senaste har jag haft många spel jag inte kunnat spela vid release och det var därför jag skrev "multi-gpu" och inte SLI då jag inte har någon personlig erfarenhet på SLI sedan för 18 månader sedan.
Jag har däremot en vän, som fortfarande sitter kvar på 680 SLI och han har väldigt mycket problem med många spel. Så mycket att ha nu väljer att sälja sin dator för att slippa SLI-problemen. Så jag antar att det kan variera rätt kraftigt.

Jag vet bara att Shadow of Mordor inte hade det vid release, som är en relativt stor Nvidia titel.
Sedan har Dragon Age:I och Farcry 4 fortfarande problem med multi-gpu över lag, även dessa är två stora titlar.
Dessutom ser inte jag "mecka själv med workarounds" som att spelet stödjer multi-gpu.

Som sagt, många av spelen jag har försökt spela på release det senate året har inte haft CF stöd. När jag har googlat på det har jag sett att folk med SLI har haft samma problem många av gångerna. Något som kanske är felaktigt och kanske är handhavande fel av dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Mycket möjligt, jag hade två 680 4GB i SLI innan jag bytte till mina nuvarande kort.
Det senaste har jag haft många spel jag inte kunnat spela vid release och det var därför jag skrev "multi-gpu" och inte SLI då jag inte har någon personlig erfarenhet på SLI sedan för 18 månader sedan.
Jag har däremot en vän, som fortfarande sitter kvar på 680 SLI och han har väldigt mycket problem med många spel. Så mycket att ha nu väljer att sälja sin dator för att slippa SLI-problemen. Så jag antar att det kan variera rätt kraftigt.

Jag vet bara att Shadow of Mordor inte hade det vid release, som är en relativt stor Nvidia titel.
Sedan har Dragon Age:I och Farcry 4 fortfarande problem med multi-gpu över lag, även dessa är två stora titlar.
Dessutom ser inte jag "mecka själv med workarounds" som att spelet stödjer multi-gpu.

Som sagt, många av spelen jag har försökt spela på release det senate året har inte haft CF stöd. När jag har googlat på det har jag sett att folk med SLI har haft samma problem många av gångerna. Något som kanske är felaktigt och kanske är handhavande fel av dem.

Det förstås. Även om det är bättre nu än t.ex. för 5 år sedan så går väldigt långsamt med utvecklingen för SLI och CrossFire. Vilket är väldigt synd med tanke på att fler och fler högupplösa skärmar kommer ut på marknaden och "snart" blir väl 1440p och/eller 4K standard för gaming. Får väl hoppas att AMD och Nvidia satsar mer på att lösa dessa problem så att vi äntligen kan se en stabilare upplevelse i alla spel och kanske även 100% boost i FPS när man lägger till ett grafikkort till sitt system!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det förstås. Även om det är bättre nu än t.ex. för 5 år sedan så går väldigt långsamt med utvecklingen för SLI och CrossFire. Vilket är väldigt synd med tanke på att fler och fler högupplösa skärmar kommer ut på marknaden och "snart" blir väl 1440p och/eller 4K standard för gaming. Får väl hoppas att AMD och Nvidia satsar mer på att lösa dessa problem så att vi äntligen kan se en stabilare upplevelse i alla spel och kanske även 100% boost i FPS när man lägger till ett grafikkort till sitt system!

Japp! Jag har själv stört mig enormt på att det inte är bättre stöd än vad det är för multi-gpu, då som sagt skärmar och spel kräver det.
Vi får väl se hur det blir med DirectX 12, då sägs det ju att två kort kommer ses som en prestanda-enhet av systemet.
Man skall eventuellt även kunna kombinera AMD och Nvidia kort.
Men det är många om och men och förmodligen ett år eller två framåt innan det blir fullt implementerat i majoriteten av spel.

Nu skall jag sätta mig med den roliga sysslan att plocka isär min vattenkylning då mitt Titan-X är på väg till mig och jag skall lämna multi-gpu bakom mig.

Visa signatur

Permalänk

Skulle någon vilja vara snäll och dumma ner det hela till mig? Jag ska själv köpa nytt grafikkort och skärm snart, och är verkligen splittrad. Först tänkte jag skaffa en 1440p 144hz skärm, men efter att ha läst igenom denna tråden verkar det inte så vettigt längre. Jag tänkte också köpa två 290X, men de planerna rann snabbt ut i sanden när jag insåg att jag antagligen behövde vattenkylning och en ny PSU till dem. Nästa tanke i ledet var ett 980, men nu när vettiga 970 kort sänkts i pris gled tankarna över till SLI med två sådana istället.

Som jag förstått det spelar det ingen roll om man har två 970 eller bara ett, spel kan inte använda mer vram än vad ett av korten tillhandahåller, alltså 3,5gb i 970 exemplet. Stämmer det då att jag borde tänka om och kanske skaffa ett kort med mer vram om jag vill säkra framtiden lite och även köra på ultra? Jag har ett 680 för tillfället och har medvetet hållit mig från att spela DA:I, ACU och nu också Witcher 3.

Fråga två är om det är värt det att köpa en 1440@144hz skärm, eller ska jag skaffa en 1080@144hz istället, alternativt en 1440@60hz? Ser man verkligen stor skillnad på upplösningen på en 27" skärm?

Jag är verkligen inte gjort av pengar och anser köp av skärm och grafikkort vara en investering, så om jag kan spara in pengar någonstans så gör jag gärna det. Att köpa Titan X eller 980 SLI är alltså inte på tapeten, men om 980ti kommer ha 6gb vram skulle jag kunna tänka mig att skjuta till 2000kr jämfört med ett vanligt 980 eller 970 SLI.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@RizSilver

köp en 1440p korea skärm där du kan få ut 96-120Hz, kolla begmarknaden efter grafikkort om du vill spara X antal lax.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

@Maul99:

Det finns inget grafikkort som klarar 144hz 1440p. Det får du inte ens med 980 SLI.

Därför jag inte finner det värt att köpa en 144hz 1440p skärm än.
Det är tyvärr väldigt många spel som inte stödjer multi-gpu och när du spelar ett sådant spel, får du helt plöstligt ännu mindre fps eller sämre grafik än med ett Titan X.

Därför hade jag köpt ett Titan X, då det tyvärr inte finns något singelkort som klarar 144hz 1440p, men Titan X är det närmsta och då slipper man SLI-problem.

Här har du även tester: 980 SLI kostar mer än Titan-X och du får ändå inte 144hz i 1440p.
http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...
Dessutom får du som sagt SLI-problem och ibland endast prestandan av ett 980 beroende på spel.

Om du vill ha 144hz i 1440p och inte vill sänka dina inställningar för att få det, får du nog satsa på Titan-X Tri-SLI för 36000kr.
Och då kommer du ändå stöta på SLI-problem i spel som inte stödjer mer än ett kort.

Det du vill ha existerar helt enkelt inte än för några rimliga pengar, tyvärr. Jag hade själv gärna haft det annars.

Wut? jag får mellan 100-150 fps med exakt den skärmen OP skriver om som jag fick hem igår. du menar att inte ens CS klarar driva 1440p eller?
hitta inte på

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Jag fuskar iofs med en 4K skärm så kanske inte riktigt samma krav. Men för min del funkade inte 970 i SLI speciellt bra. Kanske mest berodde på just 4K och minnesproblemen med 970. Så bytte till ett 980 och tänkte skaffa ett till... men det har inte blivit ett till ännu iaf. Funkar så mycket bättre med ett kort än två. Jag har länge annars grejat med sli, även 3-way och 4-way tidigare (GTX670). Jag upplever att det faktiskt blir ett bättre 'flyt' i spelen med ett 980 kort än två 970!! Men det är min upplevelse och notera med en 4K skärm.

Vore det inte för att du skaffat en G-synk skärm undrar jag om jag inte iaf skulle rekomendera dig att köpa två 290X kort nu när de är så billiga, kostar ju mindre än ett 980 kort..

Men, med G-sync skärm, och Titan X sååå dyrt, skulle jag nog iaf säga, köp ett 980 kort, kanske beg?

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orbsaaeri:

Jag fuskar iofs med en 4K skärm så kanske inte riktigt samma krav. Men för min del funkade inte 970 i SLI speciellt bra. Kanske mest berodde på just 4K och minnesproblemen med 970. Så bytte till ett 980 och tänkte skaffa ett till... men det har inte blivit ett till ännu iaf. Funkar så mycket bättre med ett kort än två. Jag har länge annars grejat med sli, även 3-way och 4-way tidigare (GTX670). Jag upplever att det faktiskt blir ett bättre 'flyt' i spelen med ett 980 kort än två 970!! Men det är min upplevelse och notera med en 4K skärm.

Vore det inte för att du skaffat en G-synk skärm undrar jag om jag inte iaf skulle rekomendera dig att köpa två 290X kort nu när de är så billiga, kostar ju mindre än ett 980 kort..

Men, med G-sync skärm, och Titan X sååå dyrt, skulle jag nog iaf säga, köp ett 980 kort, kanske beg?

Grejen är mer att FreeSync skärmarna som finns ute inte är IPS utan TN, mina ögon klarar inte av den panelen. Den IPS-skärm med FreeSync verkar inte leverera 144hz så Predator-skärmen är den bästa som finns just nu. Hade samma skärm funnits med FreeSync hade jag nog inte tvekat på att satsa på det där AMD-kortet. Som det ser ut nu så blir det antingen att köpa ett Titan X eller vänta på 980 ti. Titan X känns mer framtidssäkert pga minnet, och så slipper jag SLIia. Jag har ju pengar att spendera men visst är det dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Wut? jag får mellan 100-150 fps med exakt den skärmen OP skriver om som jag fick hem igår. du menar att inte ens CS klarar driva 1440p eller?
hitta inte på

Nu pratar vi om krävande spel på Ultra, och inte CS som ser ut som Nintendo 64.
TS pratade bland annat om GTA-V, som är betydligt mer krävande än CS:GO som idag är tre(?) år gammalt?

Men det är klart, om du endast hoppar mitt in i tråden och läser mitt argument ensamt så förstår jag att du reagerar som du gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RixSilver:

Skulle någon vilja vara snäll och dumma ner det hela till mig? Jag ska själv köpa nytt grafikkort och skärm snart, och är verkligen splittrad. Först tänkte jag skaffa en 1440p 144hz skärm, men efter att ha läst igenom denna tråden verkar det inte så vettigt längre. Jag tänkte också köpa två 290X, men de planerna rann snabbt ut i sanden när jag insåg att jag antagligen behövde vattenkylning och en ny PSU till dem. Nästa tanke i ledet var ett 980, men nu när vettiga 970 kort sänkts i pris gled tankarna över till SLI med två sådana istället.

Som jag förstått det spelar det ingen roll om man har två 970 eller bara ett, spel kan inte använda mer vram än vad ett av korten tillhandahåller, alltså 3,5gb i 970 exemplet. Stämmer det då att jag borde tänka om och kanske skaffa ett kort med mer vram om jag vill säkra framtiden lite och även köra på ultra? Jag har ett 680 för tillfället och har medvetet hållit mig från att spela DA:I, ACU och nu också Witcher 3.

Fråga två är om det är värt det att köpa en 1440@144hz skärm, eller ska jag skaffa en 1080@144hz istället, alternativt en 1440@60hz? Ser man verkligen stor skillnad på upplösningen på en 27" skärm?

Jag är verkligen inte gjort av pengar och anser köp av skärm och grafikkort vara en investering, så om jag kan spara in pengar någonstans så gör jag gärna det. Att köpa Titan X eller 980 SLI är alltså inte på tapeten, men om 980ti kommer ha 6gb vram skulle jag kunna tänka mig att skjuta till 2000kr jämfört med ett vanligt 980 eller 970 SLI.

Tacksam för svar.

Eftersom att 970 har 4GB så får du enorma problem över 3.5GB usage. Det hade varit bättre om de hade 3.5GB men nu har de tyvärr en tiondels prestanda på den sista 0.5GB vram.

Om du skall ha en 27" skall du inte köpa 1080p, det är pixligt på normalt avstånd.
Då behöver du en 1440p skärm, huruvida du behöver 144hz eller inte är upp till dig.
Jag tycker det hade varit kul att ha 144hz men när majoriteten av personer får testa 1440p 60hz och 1080p 144hz väljer majoriteten 1440p 60hz enligt vad jag har läste när jag letade skärm.
De personer som prioriterar hög 144hz över bättre grafik är de som i princip endast spelar CS eller tävlingsinriktade spel.
Medans personer som spelar lite allt möjligt nöjer sig oftast med 60fps och snyggare grafik.
Det är dock helt upp till var och en och du kanske föredrar högre hz över bättre grafik, det enda du kan göra är att testa.

Jag rekommenderar helt klart 980Ti över ett 980, samtidigt som jag avråder dig totalt från 970SLI då det kan orsaka väldiga problem på 1440p eller högre upplösning (beroende på spel).
Beroende på hur mycket 980Ti kommer ut för kanske 980SLI sjunker tillräcklig för att du skall kunna köpa det istället.

Angående skärm är det billigare att köpa en 60hz 1440p skärm än 144hz 1440p skärm, så där kan du spara pengar om du gör det valet.

Jag rekommenderar inte att köpa en Korea-skärm som någon i tråden skrev.
Det kan kräva en mängd extra arbete för att få någorlunda bild och det beror lite på "tur" om du får en utan pixelfel eller liknande.
Dessutom kostar de ändå 2-3k med frakt etc och du kan ju lista ut själv hur supporten med en ebay-säljare i Kina är.
Min vän har en Korea-skärm, han är nöjd men han har fått plocka isär skärmen för att fixa backbleed och liknande.
Dessutom betalade han 2700kr för den, samtidigt som jag betalade 3700kr för min 1440p 60hz skärm som är en betydligt stabilare och bättre skärm (förutom att han får 96hz).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

Jag upplever att det faktiskt blir ett bättre 'flyt' i spelen med ett 980 kort än två 970!! Men det är min upplevelse och notera med en 4K skärm.

Bättre flyt får du eventuellt för minnesproblemet med 970 som du slipper, alternativt att det är ingen microstuttering på singelkort över lag.

Jag skulle nog inte rekommendera någon att skaffa AMD-CF faktiskt då AMD är mycket långsammare med multi-gpu stöd än Nvidia tyvärr.
Ett ensamt 290X är bra kort för pengarna, men två är extremt mycket värme att kyla och sämre drivrutiner än Nvidia.

Freesync-skärmar har ju fortfarande problem med bildkvalitén tyvärr så 1-2k mer för en fungerande skärm kanske är värt det om man inte orkar vänta.

Begagnat är alltid smidigt om det går att hitta och man inte behöver det senaste, men ett 980 för att spela på 1440p 144hz och ultra känns som för lite prestanda med rätt stor mängd. Möjligtvis om TS kan hitta två begagnade 980, men då får man tänka på de eventuella problem som SLI kan innebära.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Vnox: Rekommenderar du fortfarande att jag köper ett Titan X tillsammans med skärmen? Hur är det med att köpa begagnat? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

@Vnox: Rekommenderar du fortfarande att jag köper ett Titan X tillsammans med skärmen?

Det är helt upp till dig.

Jag rekommenderar ett Titan-X men det är för att jag har pengarna till det och det är det enda kortet som fyller mina krav (vram osv) som jag har argumenterat för tidigare.
Så det beror helt på vad du har för krav och ekonomi.
Genom alla år har det alltid varit bättre att köpa ett starkare singelkort än två klenare kort. Nu kan man ifråga sätta hur mycket det fortfarande stämmer, men om inte annat så behöver du tänka på den extra värmeutvecklingen samt strömmen som två kort drar, osv.

Alternativt i framtiden kanske jag känner att jag behöver köpa ett till och då får jag göra det, förhoppningsvis kanske man kan hitta ett begagnat då och spara lite cash. Men det närmsta året kommer jag sitta med ett Titan-X i min burk och spela på 1440p 60hz och ultra (oavsett multi-gpu stöd eller ej).

Mitt Titan-X kommer för övrigt på måndag, då jag var en dag sen med att beställa det fick jag det inte idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

@Vnox: Rekommenderar du fortfarande att jag köper ett Titan X tillsammans med skärmen? Hur är det med att köpa begagnat? :S

Jag rekommenderar dig att läsa detta test:

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...

Där jämför dem Titan X, Titan X-SLI, 970-SLI och 980-SLI.
De pratar även lite om problemen med att ha mer än ett grafikkort.

Samt även denna sida:

http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...

Då de visar lite speltester på ett lätt överklockat Titan X.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vnox:

Eftersom att 970 har 4GB så får du enorma problem över 3.5GB usage. Det hade varit bättre om de hade 3.5GB men nu har de tyvärr en tiondels prestanda på den sista 0.5GB vram.

Om du skall ha en 27" skall du inte köpa 1080p, det är pixligt på normalt avstånd.
Då behöver du en 1440p skärm, huruvida du behöver 144hz eller inte är upp till dig.
Jag tycker det hade varit kul att ha 144hz men när majoriteten av personer får testa 1440p 60hz och 1080p 144hz väljer majoriteten 1440p 60hz enligt vad jag har läste när jag letade skärm.
De personer som prioriterar hög 144hz över bättre grafik är de som i princip endast spelar CS eller tävlingsinriktade spel.
Medans personer som spelar lite allt möjligt nöjer sig oftast med 60fps och snyggare grafik.
Det är dock helt upp till var och en och du kanske föredrar högre hz över bättre grafik, det enda du kan göra är att testa.

Jag rekommenderar helt klart 980Ti över ett 980, samtidigt som jag avråder dig totalt från 970SLI då det kan orsaka väldiga problem på 1440p eller högre upplösning (beroende på spel).
Beroende på hur mycket 980Ti kommer ut för kanske 980SLI sjunker tillräcklig för att du skall kunna köpa det istället.

Angående skärm är det billigare att köpa en 60hz 1440p skärm än 144hz 1440p skärm, så där kan du spara pengar om du gör det valet.

Jag rekommenderar inte att köpa en Korea-skärm som någon i tråden skrev.
Det kan kräva en mängd extra arbete för att få någorlunda bild och det beror lite på "tur" om du får en utan pixelfel eller liknande.
Dessutom kostar de ändå 2-3k med frakt etc och du kan ju lista ut själv hur supporten med en ebay-säljare i Kina är.
Min vän har en Korea-skärm, han är nöjd men han har fått plocka isär skärmen för att fixa backbleed och liknande.
Dessutom betalade han 2700kr för den, samtidigt som jag betalade 3700kr för min 1440p 60hz skärm som är en betydligt stabilare och bättre skärm (förutom att han får 96hz).

Tack för ett bra och utförligt svar.

Nej, någon korea-skärm är jag inte intresserad av p.g.a just de anledningar du sa. Att behöva mecka med en skärm (vilket jag dessutom saknar kunskap för) och inte ens vara garanterad ett bra resultat bara för att spara en tusenlapp tycker jag inte är lönt. Jag ska nog börja leta runt lite efter 60hz 1440p skärmar istället.

Angående grafikkorten, om jag skulle skaffa 980 SLI, skulle jag inte sitta i (nästan) samma sits som om jag köpte 970 SLI, nämligen med för lite vram, eller är problemet unikt för 970 p.g.a att kortet inte kan utnyttja de sista 0,5gb effektivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RixSilver:

Tack för ett bra och utförligt svar.

Nej, någon korea-skärm är jag inte intresserad av p.g.a just de anledningar du sa. Att behöva mecka med en skärm (vilket jag dessutom saknar kunskap för) och inte ens vara garanterad ett bra resultat bara för att spara en tusenlapp tycker jag inte är lönt. Jag ska nog börja leta runt lite efter 60hz 1440p skärmar istället.

Angående grafikkorten, om jag skulle skaffa 980 SLI, skulle jag inte sitta i (nästan) samma sits som om jag köpte 970 SLI, nämligen med för lite vram, eller är problemet unikt för 970 p.g.a att kortet inte kan utnyttja de sista 0,5gb effektivt?

Lugnt.

Problemet med 970SLI är att deras Vram har problem.
De har 4GB men de sista 0.5GB har riktigt usel prestanda, detta märks på högre upplösningar (som drar mer vram) och är något personer med två kort då oftast märker. Ett kort har helt enkelt inte beräkningskraften som krävs för att driva grafik som drar mer än 3.5GB och därför märks det mer sällan med endast ett kort.

Det är möjligt att du får slut på vram med 980-SLI och deras 4GB också, då jag personligen maxade 4GB gränsen för två år sedan med ett kraftigt moddat Skyrim på 1080p, men det beror helt och hållet på vad du spelar.

Jag skulle nog rekommendera minst 6GB vram för att vara lite mer framtidssäker, även om jag tycker det är för lite för mig och mina krav är inte alla lika överdrivna som mig.
Om du ändå skall skaffa två kort, trots alla eventuella problem och nackdelar det kan ha (det finns självklart fördelar också), så borde två 980 vara tillräckligt för 1440p och 60hz om jag minns rätt, något du kanske kan få tag på billigare begagnat.
Kolla testet nedan för att se exakt hur mycket fps du kan förvänta dig beroende på vad du väljer.
(http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...)

Personligen är jag trött på att ha flera kort och skall därför sätta in ett Titan X i min dator på måndag.
Ja, jag hade i spel med multi-gpu stöd förmodligen kunnat ha högre fps för samma eller liknande peng, men med ett grovt överklockat Titan X (vattenkylning) kommer jag förmodligen ligga på 70-90fps i de flesta spel jag spelar på 1440p och ultra.
Eftersom jag bara har en 60hz skärm är det gott och väl mer än vad jag egentligen behöver, dvs så har jag lite marginal för kommande mer krävande spel, något jag anser vara framtidssäkert.
Dessutom slipper jag kyla två kort och alla andra negativa saker med multi-gpu som jag har tagit upp i tråden flera gånger om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Det hade varit bättre om de hade 3.5GB men nu har de tyvärr en tiondels prestanda på den sista 0.5GB vram.

Det är faktiskt en sjunde del. 150GB/s på den snabba delen och 22.35GB/s på den långsamma. 22.35GB/s är på tok för lågt, fyller bara på med korrekt data.

Jag har själv gjort en lång (och rätt utdragen) debatt om detta i denna tråden. Har där förklarat varför dem 512MB oundvikligt kommer orsaka problem om dem används. Skriver just nu ett program som testar hur stabilt spel kör vid olika minnes mängder. Notera däremot att testet jag gör är syntetiskt då jag inte är grafik programmerare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är faktiskt en sjunde del. 150GB/s på den snabba delen och 22.35GB/s på den långsamma. 22.35GB/s är på tok för lågt, fyller bara på med korrekt data.

Jag har själv gjort en lång (och rätt utdragen) debatt om detta i denna tråden. Har där förklarat varför dem 512MB oundvikligt kommer orsaka problem om dem används. Skriver just nu ett program som testar hur stabilt spel kör vid olika minnes mängder. Notera däremot att testet jag gör är syntetiskt då jag inte är grafik programmerare.

Jag hade faktiskt ingen aning om exakt mängd prestanda, jag vet bara att det var där i kring någonstans.
Oavsett om det är en sjundedel eller tiondel så skapar det problem i alla fall, men bra att du delar med dig av korrekt information.

Då har jag ännu en länk att använda mig av vid framtida diskussioner då.
Trevligt, lycka till!

Visa signatur

Permalänk

Det är tyvärr väldigt många spel som inte stödjer multi-gpu

Skrivet av Vnox:

Det varierar väldigt kraftigt vilka spel som stödjer multi-gpu och inte, vid release stödjer nästan inga spel multi-gpu.

Om man är inbiten spelare så har man väl koll på vilka spel som stödjer SLI eller inte? Du menar alltså att få spel stödjer multi-GPU, vilka populära titlar idag gör det inte? (jag tänker nu inte på de som haft problem inledningsvis, och inte typ Indie heller)

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Skrivet av Vnox:

Lugnt.

Problemet med 970SLI är att deras Vram har problem.
De har 4GB men de sista 0.5GB har riktigt usel prestanda, detta märks på högre upplösningar (som drar mer vram) och är något personer med två kort då oftast märker. Ett kort har helt enkelt inte beräkningskraften som krävs för att driva grafik som drar mer än 3.5GB och därför märks det mer sällan med endast ett kort.

Det är möjligt att du får slut på vram med 980-SLI och deras 4GB också, då jag personligen maxade 4GB gränsen för två år sedan med ett kraftigt moddat Skyrim på 1080p, men det beror helt och hållet på vad du spelar.

Jag skulle nog rekommendera minst 6GB vram för att vara lite mer framtidssäker, även om jag tycker det är för lite för mig och mina krav är inte alla lika överdrivna som mig.
Om du ändå skall skaffa två kort, trots alla eventuella problem och nackdelar det kan ha (det finns självklart fördelar också), så borde två 980 vara tillräckligt för 1440p och 60hz om jag minns rätt, något du kanske kan få tag på billigare begagnat.
Kolla testet nedan för att se exakt hur mycket fps du kan förvänta dig beroende på vad du väljer.
(http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...)

Personligen är jag trött på att ha flera kort och skall därför sätta in ett Titan X i min dator på måndag.
Ja, jag hade i spel med multi-gpu stöd förmodligen kunnat ha högre fps för samma eller liknande peng, men med ett grovt överklockat Titan X (vattenkylning) kommer jag förmodligen ligga på 70-90fps i de flesta spel jag spelar på 1440p och ultra.
Eftersom jag bara har en 60hz skärm är det gott och väl mer än vad jag egentligen behöver, dvs så har jag lite marginal för kommande mer krävande spel, något jag anser vara framtidssäkert.
Dessutom slipper jag kyla två kort och alla andra negativa saker med multi-gpu som jag har tagit upp i tråden flera gånger om.

Då har jag förstått problemet med 970 rätt. Min tankegång var att om man lätt kommer upp i de 3,5gb med spel som redan är släppta, då är steget till 4gb och gränsen för vad 980 klarar inte alls långt borta. Jag vill inte spendera 6000kr på ett kort nu för att behöva köpa nytt om sex månader, men om jag inte har råd med Titan X finns det få andra kort att välja på.

Nej, jag vill ju inte köra SLI/CF, men det verkade vara det enda vettiga med både 290X och 970, då båda skulle ge markant prestandaökning jämfört med singel 980 för samma pris. Plånboken tillåter inte 980 SLI med nuvarande prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RixSilver:

Då har jag förstått problemet med 970 rätt. Min tankegång var att om man lätt kommer upp i de 3,5gb med spel som redan är släppta, då är steget till 4gb och gränsen för vad 980 klarar inte alls långt borta. Jag vill inte spendera 6000kr på ett kort nu för att behöva köpa nytt om sex månader, men om jag inte har råd med Titan X finns det få andra kort att välja på.

Nej, jag vill ju inte köra SLI/CF, men det verkade vara det enda vettiga med både 290X och 970, då båda skulle ge markant prestandaökning jämfört med singel 980 för samma pris. Plånboken tillåter inte 980 SLI med nuvarande prissättning.

Finns 290x med 8GB vram FYI. Bara så du vet att det finns billigare kort med galen mängd VRAM. 970 hade inte hanterat all den VRAM bra då den har för långsam minnesbandbredd (ignorerat dem 512MB), men 290x har 300GB/s, med lite överklockning lätt 400GB/s+.

Lätt val om du vill ha mycket VRAM. Visserligen CFX för optimal prestanda men det fungerar fortfarande med ett singel kort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Om man är inbiten spelare så har man väl koll på vilka spel som stödjer SLI eller inte? Du menar alltså att få spel stödjer multi-GPU, vilka populära titlar idag gör det inte? (jag tänker nu inte på de som haft problem inledningsvis, och inte typ Indie heller)

http://www.geforce.com/games-applications/pc-games

Här har du en lista på spel där Nvidia själv listar upp vad de stödjer i olika spel och inte.

Wolfenstein the New Order har fortfarande inte stöd för SLI enligt Nvidia, en relativt stor titel jag snabbt bläddrade upp i listan.
Farcry 4 säger dem har det, men jag vet att det fortfarande har problem, samma med Dragon Age:I.

Smaken är som baken, jag har själv fått nog med att ha mer än ett grafikkort och alla eventuella problem det ger beroende på spel.
(utöver temperatur och strömförbrukning, samt ljud om du kör luftkylt.)

Visa signatur