The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sweets589:

Absolut att de allra flesta texturer ser bra ut men då och då stöter jag på t.ex. en bokhylla eller tak som ser helt bedrövligt ut. Hoppas fortfarande på ett high resolution-texture pack här

Japp men sen använder dom sig även av metoder att ladda in lågupplösta texturer som "placeholders" till dess den högupplösta är på plats detta kan man märka på Geralt ansikte ibland när man precis har laddat in ett nytt område, han kan se riktigt grötig ut i fejjan en stund innan den högupplösta texturer är på plats. Därför kan man också ibland stöta på en mix.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Uppe i 30h och spelet blir ju bara bättre och bättre, helt otroligt. Var grymt hypad inför spelet, detta motsvarade definitivt mina förväntningar o beyond!

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Uppe i 30h och spelet blir ju bara bättre och bättre, helt otroligt. Var grymt hypad inför spelet, detta motsvarade definitivt mina förväntningar o beyond!

Ja - jag kan bara hålla med. Jag är helt chockad av hur bra spelet är, dom måste ha jobbat som dårar för att få till allt detta. Jag ska köpa allt som CD Projekt RED gör till fullpris, Witcher 1, 2 och 3 + expansioner. Så här bra spel MÅSTE sponsras så mycket det går.

Tittar man på metacritic så har ju spelet redan 9.0 i user rating och jämförs redan med "the all time greats" som BG1 och BG2, det är extremt ovanligt.

Inte ens Skyrim (som är ett riktigt bra spel på sitt sätt) brukar jämföras med BG1 och BG2.

Det är bara att njuta av Witcher 3 och inse att ett spel som detta kommer kanske bara vart tionde år, det är något helt unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av classekillr:

Älskar detta spel. La mina points på helt fel grejer, så började en ny runda. Springer mest runt och utforskar, knappt någon main story alls
Men en fråga, hur uppgraderar man vapen/armour?

Hitta diagram.
Finns en pot för 1000crowns som gör att man kan resetta sina skillpoints.

Skrivet av morganF:

OBS!! LITEN SPOILER

Har precis gjort "wandering in the dark", och nu finns det ett sidequest med keira metz. Jag går till henne, och såg att man kan köpa massa bra grejer av henne. Min fråga är om man alltid kommer kunna köpa grejer från henne genom hela spelet, eller om hon försvinner när man gör sidequestet? Såg även att hon säljer potionen som gör att man spendera om sina skillpoints, kan man använda denna mer än en gång?

Dold text

Nej, försvinner och en gång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ja - jag kan bara hålla med. Jag är helt chockad av hur bra spelet är, dom måste ha jobbat som dårar för att få till allt detta. Jag ska köpa allt som CD Projekt RED gör till fullpris, Witcher 1, 2 och 3 + expansioner. Så här bra spel MÅSTE sponsras så mycket det går.

Tittar man på metacritic så har ju spelet redan 9.0 i user rating och jämförs redan med "the all time greats" som BG1 och BG2, det är extremt ovanligt.

Inte ens Skyrim (som är ett riktigt bra spel på sitt sätt) brukar jämföras med BG1 och BG2.

Det är bara att njuta av Witcher 3 och inse att ett spel som detta kommer kanske bara vart tionde år, det är något helt unikt.

Witcher 3 är ett väldigt bra "stand-alone"spel men en väldig besvikelse rent storymässigt om du har spelat Witcher 1 och 2 och importerat en save. EXTREMT få referenser, förklaringar och dy.l. till det som hände mellan Witcher 2 och 3 och personerna som var involverade. I princip inget av valen du gör i 2:an påverkar något alls i 3:an, och det finns många konstiga dialoger mellan främst Geralt och andra karaktärer i 3:an där de borde agera väldigt annorlunda.

Istället för att rada upp allt som jag blir besviken av så finns det en väldigt bra lista på CDPRs forum:

Spoilervarning! http://forums.cdprojektred.com/threads/39535-SPOILERS-The-lac...

Det är främst detta som gör att jag inte kan ranka det som det bästa RPGet jag spelat just på grund av att jag har spelat de tidigare spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Witcher 3 är ett väldigt bra "stand-alone"spel men en väldig besvikelse rent storymässigt om du har spelat Witcher 1 och 2 och importerat en save. EXTREMT få referenser, förklaringar och dy.l. till det som hände mellan Witcher 2 och 3 och personerna som var involverade. I princip inget av valen du gör i 2:an påverkar något alls i 3:an, och det finns många konstiga dialoger mellan främst Geralt och andra karaktärer i 3:an där de borde agera väldigt annorlunda.

Istället för att rada upp allt som jag blir besviken av så finns det en väldigt bra lista på CDPRs forum:

Spoilervarning! http://forums.cdprojektred.com/threads/39535-SPOILERS-The-lac...

Det är främst detta som gör att jag inte kan ranka det som det bästa RPGet jag spelat just på grund av att jag har spelat de tidigare spelen.

Out of curiosity - vad tycker du är det bästa RPG spelet som du spelat?

(Jag säger inte heller att W3 är perfekt, jag har ju inte ens klarat spelet ännu. Och det finns gott om detaljer som kunde varit bättre.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Out of curiosity - vad tycker du är det bästa RPG spelet som du spelat?

(Jag säger inte heller att W3 är perfekt, jag har ju inte ens klarat spelet ännu. Och det finns gott om detaljer som kunde varit bättre.)

Jaaa det är lite svårt det där faktiskt. På rak arm är Witcher 2, Dragon Age: Origins och Dark Souls 2 (föredrar tvåan då det har bättre PC-kompatibilitet ) de hetaste kandidaterna. Tycker dock att det är svårt att bestämma vilket som är bäst, så jag föredrar att säga att de ligger på delad första plats Men som sagt, Witcher 3 skulle definitivt vara en av kandidaterna om det t.ex. fanns referenser till förra spelen beroende på val, samt att mötena med återkommande karaktärer faktiskt speglade valen som gjordes.

Det finns självklart alltid saker som kan förbättras Efter att ha spelat mer Witcher 3 jämfört med releasedagen/dagen, då jag klagade lite på den, så tycker jag att combat är mycket bättre i 3:an jämfört med 2:an, så där får Witcher 3 och CDPR ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jaaa det är lite svårt det där faktiskt. På rak arm är Witcher 2, Dragon Age: Origins och Dark Souls 2 (föredrar tvåan då det har bättre PC-kompatibilitet ) de hetaste kandidaterna. Tycker dock att det är svårt att bestämma vilket som är bäst, så jag föredrar att säga att de ligger på delad första plats Men som sagt, Witcher 3 skulle definitivt vara en av kandidaterna om det t.ex. fanns referenser till förra spelen beroende på val, samt att mötena med återkommande karaktärer faktiskt speglade valen som gjordes.

Det finns självklart alltid saker som kan förbättras Efter att ha spelat mer Witcher 3 jämfört med releasedagen/dagen, då jag klagade lite på den, så tycker jag att combat är mycket bättre i 3:an jämfört med 2:an, så där får Witcher 3 och CDPR ett stort plus.

Har inte spelat DS2 men bra val på Witcher 2 och DA:O helt klart!

Mina val av "ALL-TIME-GREATS" är: BG1, BG2, Fallout 1, Fallout 2, DA:O, Witcher 1, Witcher 2, Skyrim, KOTOR och sedan hela Mass Effect sagan spelad "back-to-back".

Folk klagar på slutet i Mass Effect 3 men om man spelat hela mass effect från start till slut med en karaktär och ALL dlc (speciellt leviathan) så är faktiskt slutet på ME3 ganska logiskt och passar bra.

Fallout 1 skulle jag inte kunna spela om idag, det är för segt. Fallout 2 har jag spelat säkert 5 gånger, det är ett fantastiskt spel om man kan vänja sig vid grafiken.

DA:O är den perfekta moderna tolkningen av BG1 och BG2. Och BG1 och BG2 har jag så klart spelat, det är episkt och alla som gillar RPG MÅSTE spela BG1 och BG2.

Skulle jag bara välja ett enda "perfekt" RPG måste det dock bli KOTOR. Alla borde spela KOTOR.

W3 är grymt bra, men inte helt lättsmält om man inte har spelat W1 och W2. Det förstår jag.

Till detta vill jag lägga: Divinity: Original Sin. Bästa moderna RPG på mycket länge. Extremt bra RPG spel.

Sedan ligger "Pillars of Eternity" på min hårddisk. Men det får vänta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Well, både Dark Souls och Bloodbourne är ju rätt poppis på konsoller, så tror inte att det var just för konsolspelare, utan för att bli mer tillgänglig till en större publik, fast iof är varken din eller min förklaring egentligen en anledning till att inte ha fler svårighetsgrader, så antar att de inte ville lägga tid på det när det som redan fanns räckte för the general public.

Känns som folk glömt bort vad Nintendo-hard och liknande innebär eller bara är för unga för att ha spelat spel på 80 och 90-talet. Nintendos moderna plattformsspel kan vara rätt brutala svårighetsmässigt med, mitt personliga favoritexempel är Donkey Kong Country: Tropical Freeze till Wii U. FROMs titlar är ju också exempel på mer krävande spel och även dessa härstammar från konsoller.

Det går ju alltid göra spelet svårare om man själv vill det. Dör du i spelet, starta om. Eller om man verkligen gillar att plåga sig, blir man träffad så starta om.

Skrivet av Dblood:

Hehe, jag kan fortfarande säga samma sak och då är jag nästan 100 timmar in i spelet, enligt GOGs räknare då. xD

Skrivet av Snigeln Bert:

Nu blir det ju samtidigt väldigt svårt att anpassa ett spel efter så många olika alternativ det kan bli när man måste utgå från inte bara ett tidigare spel utan två (se Mass Effect-serien). Jag anser att de har valt rätt, sammanfattat Witcher 2 med några av de större skillnaderna och istället gjort miljarder små val i Witcher 3 istället.

Vad gäller frågan över spel du gillar så undrar jag om du även gillar några äldre RPGs. Tänker då mer specifikt på Black Isles gamla klassiker. Baldurs Gate 1 och 2 samt Planescape: Torment? Personligen anser jag bara att Dragon Age: Origins platsar bland toppspelen, Witcher 2 tyckte jag själv var något av en besvikelse efter tvåan (små begränsade områden, linjärt) även om de gjorde en hel del brar saker. Dark Souls 2 saknar lite för mycket i story-avdelningen för min del. Nu har ju FROMs titlar såklart mycket lore men det är ju ganska tunt jämförelsevis med andra mer typiska RPGs. Gameplay-mässigt är det dock rätt trevliga spel.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lirat i ett x-antal timmar, men det är en sak som irriterar mig och det är att spelet nästan ser tecknat ut. När jag kollar på andra screenshots av spelet så ser det inte alls ut som mitt... Jag märkte inte detta när jag lirade på min TV, men nu när jag satte mig vid datorn så kan jag inte tänka på något annat. Kanske inte riktigt tecknat, men det känns inte helt riktigt. Har försökt att pilla i inställningar, men ingen framgång... Det känns lite som om jag skulle spela på low

Här finns lite bilder som jag tog lite hastigt nu: http://imgur.com/a/scTHi

EDIT: Spelet känns väldigt vasst i grafiken nu när jag kollar noggrannare. Även text och HUD i spelet känns väldigt "choppigt" i kanterna och lite smått suddigt pga det. Vad fan kan jag ha för något märkligt igång?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Känns som folk glömt bort vad Nintendo-hard och liknande innebär eller bara är för unga för att ha spelat spel på 80 och 90-talet. Nintendos moderna plattformsspel kan vara rätt brutala svårighetsmässigt med, mitt personliga favoritexempel är Donkey Kong Country: Tropical Freeze till Wii U. FROMs titlar är ju också exempel på mer krävande spel och även dessa härstammar från konsoller.

Det går ju alltid göra spelet svårare om man själv vill det. Dör du i spelet, starta om. Eller om man verkligen gillar att plåga sig, blir man träffad så starta om.

Jo, och det säger ju sig självt att spel som Witcher 3 kan vara väldigt lätta även på svåraste svårighetsgraden om man ser till att alltid ha bästa gearen, ha en build som fokuserar på en try-hard build, och håller sig till monster/quests som är på ens lvl eller lägre. Tror inte att Witcher 3 är i närheten av tillräckligt polerat för att det skulle tillåta att man spelade så att man startar om ifall man blir träffad (då menar jag alltså om man inte enbart är ute efter en "feeling cheated"-simulator.), däremot kan man ju begränsa vilken gear man får använda, t.ex bara använda starter gear, eller att satsa på quests som är minst 4 lvls högre än en eller liknande

Har för övrigt för mig att svåraste svårighetsgraden är just permadeath, dvs. att sparningen försvinner om man dör.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Nu har jag lirat i ett x-antal timmar, men det är en sak som irriterar mig och det är att spelet nästan ser tecknat ut. När jag kollar på andra screenshots av spelet så ser det inte alls ut som mitt... Jag märkte inte detta när jag lirade på min TV, men nu när jag satte mig vid datorn så kan jag inte tänka på något annat. Kanske inte riktigt tecknat, men det känns inte helt riktigt. Har försökt att pilla i inställningar, men ingen framgång... Det känns lite som om jag skulle spela på low

Här finns lite bilder som jag tog lite hastigt nu: http://imgur.com/a/scTHi

EDIT: Spelet känns väldigt vasst i grafiken nu när jag kollar noggrannare. Även text och HUD i spelet känns väldigt "choppigt" i kanterna och lite smått suddigt pga det. Vad fan kan jag ha för något märkligt igång?

Ja oj, det var inte vidare detaljerat.
Har du allt på högsta? Ta en riktig närbild på Geralt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja oj, det var inte vidare detaljerat.
Har du allt på högsta? Ta en riktig närbild på Geralt.

Jag uppdaterade nu mitt album med några närbilder på Geralt. Jag kör allt på Ultra förutom några som är på High. Det är fan skrämmande
De som är på High är typ Texture och Grass.

EDIT: Länkar igen http://imgur.com/a/scTHi
La dit några extra bilder. Tog även med på inställningarna i Nvidias kontrollpanel (som jag inte har rört för 5 öre).
Jag lätt GeForce Exp. göra en optimering av spelet för att se hur de tyckte att spelet skulle köras, sen ändrade jag settings efter det och hade det bara som utgångspunkt.

För övrigt kör jag med GTX780

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Jag uppdaterade nu mitt album med några närbilder på Geralt. Jag kör allt på Ultra förutom några som är på High. Det är fan skrämmande
De som är på High är typ Texture och Grass.

Du borde verkligen prova sweetFX. Gör det så mycket bättre.
Prova med att nollställa allt i nVidia för spelet. Läs lite på nätet hur folk med nVidia ställer in sina grejer.
Kör AMD så jag har ingen aning.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Har för övrigt för mig att svåraste svårighetsgraden är just permadeath, dvs. att sparningen försvinner om man dör.

Finns ingen sån svårighetsgrad i Witcher 3, fanns dock i Witcher 2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du borde verkligen prova sweetFX. Gör det så mycket bättre.
Prova med att nollställa allt i nVidia för spelet. Läs lite på nätet hur folk med nVidia ställer in sina grejer.
Kör AMD så jag har ingen aning.

Jag testade att köra en total nollställning på allt i Nvidia utan någon som helst framgång... Får fortsätta och köra tills dess att jag finner en lösning, haha. Och ja, ska ta och testa SweetFX till Witcher 3. Ser riktigt nice ut!

Någon med Nvidia som kanske vet vad mitt problem kan bero på? Blir fan galen snart, haha...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Har inte spelat DS2 men bra val på Witcher 2 och DA:O helt klart!

Mina val av "ALL-TIME-GREATS" är: BG1, BG2, Fallout 1, Fallout 2, DA:O, Witcher 1, Witcher 2, Skyrim, KOTOR och sedan hela Mass Effect sagan spelad "back-to-back".

Folk klagar på slutet i Mass Effect 3 men om man spelat hela mass effect från start till slut med en karaktär och ALL dlc (speciellt leviathan) så är faktiskt slutet på ME3 ganska logiskt och passar bra.

Fallout 1 skulle jag inte kunna spela om idag, det är för segt. Fallout 2 har jag spelat säkert 5 gånger, det är ett fantastiskt spel om man kan vänja sig vid grafiken.

DA:O är den perfekta moderna tolkningen av BG1 och BG2. Och BG1 och BG2 har jag så klart spelat, det är episkt och alla som gillar RPG MÅSTE spela BG1 och BG2.

Skulle jag bara välja ett enda "perfekt" RPG måste det dock bli KOTOR. Alla borde spela KOTOR.

W3 är grymt bra, men inte helt lättsmält om man inte har spelat W1 och W2. Det förstår jag.

Till detta vill jag lägga: Divinity: Original Sin. Bästa moderna RPG på mycket länge. Extremt bra RPG spel.

Sedan ligger "Pillars of Eternity" på min hårddisk. Men det får vänta.

Har endast spelat Baldur's Gate på GBA och var rätt ung då så jag har inte mycket att säga om det Divine Divinity spelade jag också på PC för läänge sedan, samma studio som Divinity: Original Sin

Fallout 1 och 2 har jag inte spelat men jag har Fallout 3 på PS3. Det är definitivt roligt, men, precis som Skyrim finns det många brister vilket gör att de inte hamnar på min topplista.

Mass Effect 1 och 2 gillar jag skarp, 3:an tycker jag var rätt skoj fram till runt 95 % av storyn, typ innan man åker till jorden. Har dock bara spelat "vanilla"-slutet, alltså inte Extended, DLCs eller liknande.

Har Knights of the Old Republic och Divinity: Original Sin installerade men har aldrig orkat ta mig igenom mer än början. Vet att jag borde, men det händer liksom aldrig.

Skrivet av anon5930:

Nu blir det ju samtidigt väldigt svårt att anpassa ett spel efter så många olika alternativ det kan bli när man måste utgå från inte bara ett tidigare spel utan två (se Mass Effect-serien). Jag anser att de har valt rätt, sammanfattat Witcher 2 med några av de större skillnaderna och istället gjort miljarder små val i Witcher 3 istället.

Vad gäller frågan över spel du gillar så undrar jag om du även gillar några äldre RPGs. Tänker då mer specifikt på Black Isles gamla klassiker. Baldurs Gate 1 och 2 samt Planescape: Torment? Personligen anser jag bara att Dragon Age: Origins platsar bland toppspelen, Witcher 2 tyckte jag själv var något av en besvikelse efter tvåan (små begränsade områden, linjärt) även om de gjorde en hel del brar saker. Dark Souls 2 saknar lite för mycket i story-avdelningen för min del. Nu har ju FROMs titlar såklart mycket lore men det är ju ganska tunt jämförelsevis med andra mer typiska RPGs. Gameplay-mässigt är det dock rätt trevliga spel.

Hmm, du förstod kanske inte riktigt vad jag menade. Jag efterfrågar inte att varje enskilt val ska ha minst ett sidoquest, utan mer att valen du gör påverkar dialoger mellan Geralt och andra med en eller två rader extra text eller referenser på Notice Board, någonting helt enkelt. Detta är då de mindre valen, men jag vet inte hur långt du har kommit i Witcher 3 så jag vågar inte ge konkreta exempel ens i spoiler.

Det jag stör mig mest på är de till synes stora valen du gör i Witcher 2 inte alls påverkar Witcher 3, det blir ingen extra dialog med någon, det står ingenting i böcker, ingenting nämns på Notice Boards m.m. hur det blev så här i alla fall oberoende av dina val, eftersom spelet alltid har samma utgångsläge. Det som står i spoilern nedan är vilka val som kan göras i Witcher 2 och hur de inte påverkar Witcher 3.

Val för Roche:

• Välja om kung Henselt ska leva eller inte

• Rädda Anaïs istället för Triss och ge henne till Radovid eller John Natalis

• Rädda Triss istället för Anaïs

• Döda eller låta draken leva (ovetandes att det är Saskia som kontrolleras av Philippa)

Vilket gör att:

1. (Henselt lever och du räddar Triss) Henselt tar hela Aedirn, Temeria delas mellan Radovid och Henselt. Roche räddar Anaïs själv, blir fredlös och går under marken. Triss berättar att Silé är en förrädare vilket leder till att magikerna inte blir förföljda. Du får även veta att Iorveth är än mer efterlyst.

2. (Henselt dör och du räddar Triss) Successionskris i Aedirn och Kaedwen, Temeria upphör att existera, annars samma som 1.

3. (Henselt lever och du ger Anaïs till Natalis) Henselt tar hela Aedirn, Anaïs blir drottning av Temeria med Natalis som regent, Triss blir räddad av Letho medan Shilard får magikerna att bli förföljda.

4. (Henselt dör och du gör Anaïs till Radovid) Temeria blir ett protektorat av Redania, Anaïs gifter sig (troligen) senare med Radovid när hon blir äldre, successionskris i Aedirn och Kaedwen, magikerna förföljda.

5. (Henselt lever och du ger Anaïs till Radovid) I princip samma som 4. förutom att Henselt styr över hela Aedirn och Kaedwen.

För alla dessa kan du välja att om du vill döda draken eller inte ovetandes att det är Saskia.

Val för Iorveth:

• Avrätta eller fria Prince Stennis

• Rädda Philippa och därmed även Saskia istället för Triss

• Rädda Triss istället för Philippa med följden att välja om Saskia ska dö eller inte

Vilket gör att:

1. (Stennis död, räddar Triss, Saskia lever) Saskia tar kontroll över Pontar Valley, Kaedwen tar över Aedirn, Iorveth räddar Philippa men blir skadad och omringad där du kan välja att hjälpa honom eller inte, magikerna blir inte förföljda.

2. (Stennis död, räddar Triss, Saskia dör) Henselt tar Aedirn men Pontar Valley blir fortsatt omstritt, annars samma som 1.

3. (Stennis lever, räddar Triss, Saskia lever) Stennis blir kung av Aedirn, Saskia tar kontroll över Pontar Valley men Stennis motsätter sig, annars samma som 1.

4. (Stennis lever, räddar Triss, Saskia dör) Stennis blir kung av Aedirn och tar över Pontar Valley, annars samma som 1.

5. (Stennis dör, räddar Philippa och Saskia) Kaedwen tar över Aedirn, Saskia blir fri från Philippa och tar Pontar Valley, Iorveth blir inte skadad, Letho räddar Triss, Shilard får magikerna förföljda.

6. (Stennis lever, räddar Philippa och Saskia) Stennis blir kung av Aedirn, Saskia blir fri från Philippa och tar kontroll av Pontar Valley som Stennis motsätter sig, Letho räddar Triss, Shilard får magikerna förföljda.

För alla dessa val (både Roche och Iorveth) kan du välja att slåss mot Aryan eller inte, låta Silé leva eller dö och slåss mot Letho eller inte.

Sätter en spoiler till då detta avslöjar lite om hur vissa sidouppdrag i Witcher 3 utspelas. Läs på egen risk

Det kan tyckas vara många olika val och därför många olika sätt att påverka Witcher 3. Tyvärr är det endast tre (3! du läste rätt!) som faktiskt påverkar något över huvud taget i Witcher 3, och det är hur du hanterar Silé, Letho, och Aryan. Alltså är det endast ett val under prologen och två val i epilogen som faktiskt spelar någon roll i hela Witcher 2, som inte tycks vara stora. Valen om hur kungadömena påverkas spelar ingen roll eftersom det ser exakt likadant ut i början av Witcher 3 hur du än gör.

• Henselt dör i Witcher 2 → Kaedwen kapitulerar direkt.

• Stennis överlever i Witcher 2 → Aedirn blir erövrat av Nilfgaard utan referenser som t.ex. att Stennis dör i ett slag, att Nilfgaard hade svårare att invadera p.g.a. en enande kraft (Stennis) jämfört med om han dog.

• Stennis dör i Witcher 2 → Aedirn blir erövrat av Nilfgaard utan referenser som t.ex. att Aedirn snabbt blir erövrat då landet (antagligen) slits itu av inbördeskrig då de inte har en kung eller något liknande.

• Saskia överlever eller dör spelar ingen roll då hon aldrig nämns eller dyker upp någon gång alls.

• Anaïs blir räddad och Temeria ett protektorat → Anaïs nämns aldrig i spelet, Temeria blir erövrat i alla fall på exakt samma sätt som om du inte räddar henne, det nämns inte om hon fortfarande är hos Radovid eller inte m.m.

• Anaïs blir räddad och Temeria är ett självständigt land → Natalis blir på exakt samma sätt mystiskt försvunnen, Anaïs nämns aldrig i spelet, Temeria blir fortfarande exakt likadant erövrat.

• Räddar Triss istället för Anaïs → Magikerna blir fortfarande förföljda vilket i sig är helt ok eftersom det är Eternal Fire som gör det, men det nämns inget om att magikerna inte blev förföljda sedan Loc Muine utan allt säger att de började bli förföljda redan där (i kontrast mot vad som faktiskt hände i Witcher 2 när du räddar Triss...).

Dessa tre val som faktiskt påverkar spelet då? Jo, om Aryan överlever utspelar sig uppdraget Broken Flowers lite annorlunda med några andra dialoger, that's it. Silé är med i ett sidouppdrag men dör hur du än gör. Även Letho är med i ett sidouppdrag och det är en rätt bra follow-up från Witcher 2.

Dold text

Så att ha spelat igenom hela serien är dessa tre saker det enda som förs över. Har du spelat igenom Witcher 1 också och lät Anna och Siegfried (eller någon av dem) överleva finns det inga referens eller något alls till dem, trots att t.ex. Anna ska vara Radovids fru. Att hon är hans fru gör det också konstigt att det går att lämna över Anaïs till honom i Witcher 2, eftersom Foltest säger att hon är hans fru i prologen om du räddade henne i Witcher 1.

Dold text

Är lite för ung för att ha spelat äldre titlar som BG1/2, har dock spelat BG på GBA Planescape har jag inte hört talas om. De äldre titlarna jag gillar är The Legend of Zelda, men det är ju inte direkt RPG.

Jag gillar både Witcher 1 och 2 men det är något med 2:an som bara får mig att fastna Därför ligger spelet högt på listan.

Något jag kan hålla med om dock är att Dark Souls 2 är linjärt och så, men jag gillar ändå storyn och speciellt att det faktiskt är svårt. Visst är det lättare än 1:an, men samtidigt inte lika bökigt att köra med tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, och det säger ju sig självt att spel som Witcher 3 kan vara väldigt lätta även på svåraste svårighetsgraden om man ser till att alltid ha bästa gearen, ha en build som fokuserar på en try-hard build, och håller sig till monster/quests som är på ens lvl eller lägre. Tror inte att Witcher 3 är i närheten av tillräckligt polerat för att det skulle tillåta att man spelade så att man startar om ifall man blir träffad (då menar jag alltså om man inte enbart är ute efter en "feeling cheated"-simulator.), däremot kan man ju begränsa vilken gear man får använda, t.ex bara använda starter gear, eller att satsa på quests som är minst 4 lvls högre än en eller liknande

Hmm, jag tror inte att högst svårhetsgraden i Witcher 3 är permadeath. Däremot är Insane i Witcher 2 permadeath Skulle aldrig orka spela på det dock, fy bubblan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Fallout 1 och 2 har jag inte spelat men jag har Fallout 3 på PS3. Det är definitivt roligt, men, precis som Skyrim finns det många brister vilket gör att de inte hamnar på min topplista.

Fallout 1 och 2 kan inte jämföras med Fallout 3 då de är helt olika typer av spel.
FO1&2 är RPGs i stil med Baldur's Gate (eller Divinity: Original Sin för att jämföra med en mer modern titel) vilket är ganska långt ifrån vad FO3 är.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Hmm, jag tror inte att högst svårhetsgraden i Witcher 3 är permadeath. Däremot är Insane i Witcher 2 permadeath Skulle aldrig orka spela på det dock, fy bubblan.

Räcker med att man trillar av en 3m hög klippa så är det godnatt.

Permalänk

Är ju bara en enklare meny för att göra de .ini tweeks man redan har full tillgång till? Visst, blir lite enklare att ändra i .ini:n, men det brukar man väl ändå bara göra vid ett tillfälle tills man är nöjd?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är ju bara en enklare meny för att göra de .ini tweeks man redan har full tillgång till? Visst, blir lite enklare att ändra i .ini:n, men det brukar man väl ändå bara göra vid ett tillfälle tills man är nöjd?

Bara och bara. Någon har tagit sig tid att göra ett program som hjälper oss med inställningar i spelet.
Jag tycker det är väldigt tacksamt och programmet är nifty och inte minst gratis.
Massor med inställningar för sweetFX med.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Spelet fortsätter imponera med sina gråzoner etiskt och moraliskt. Tjejen som ligger hos Tomira i början av spelet får fortsatta konsekvenser beroende på vilka val man gjorde. Blev stoppad nu när jag red igenom en garnison, långt senare, av en soldat som tydligen var hennes pojkvän. Rätt otroligt hur berörd man blir för även dessa småsaker, men det visar ju vilken kärlek och arbete utvecklarna lagt ned i spelet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Spelet fortsätter imponera med sina gråzoner etiskt och moraliskt. Tjejen som ligger hos Tomira i början av spelet får fortsatta konsekvenser beroende på vilka val man gjorde. Blev stoppad nu när jag red igenom en garnison, långt senare, av en soldat som tydligen var hennes pojkvän. Rätt otroligt hur berörd man blir för även dessa småsaker, men det visar ju vilken kärlek och arbete utvecklarna lagt ned i spelet.

Sånt gör spelet riktigt bra. Det behöver inte vara något stort heller.

I övrigt hade jag lite funderingar på om jag verkligen skulle raida hennes örtodling, men de växte tillbaks så snabbt att jag tyckte det var ok. Jag pilfrar inget från folks hem i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag provade Hairworks ini-tweaken (sänkte till 2xMSAA) och det gjorde faktiskt en del för prestandan i mitt fall. Men det drar fortfarande väldigt mycket kräm förstås. Värt testa för er som kör med det om ni inte redan gjort det.
http://www.geforce.com/whats-new/guides/the-witcher-3-wild-hu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fallout 1 och 2 kan inte jämföras med Fallout 3 då de är helt olika typer av spel.
FO1&2 är RPGs i stil med Baldur's Gate (eller Divinity: Original Sin för att jämföra med en mer modern titel) vilket är ganska långt ifrån vad FO3 är.

Jaha, ok. Kanske får ta och spela Fallout 2 någon gång i så fall.

Skrivet av Buio:

Räcker med att man trillar av en 3m hög klippa så är det godnatt.

Ja, det är något jag stör mig på väldigt mycket i Witcher 3. Hoppar du ned för ett stup på 2m dör du nästan, 3m är du definitivt död. Visst att det ska finnas fall damage, men den är väldigt överdriven.

Permalänk
Medlem

Jag testar att skriva nu igen när folk faktisk kanske är vakna, haha

Det är så att jag har stora problem med grafiken... Ta en titt här http://imgur.com/a/scTHi

Detta är Ultra med några få settings på High, men det känns nästan som en hybrid mellan Low och High. All växtlighet bland annat är väldigt vass i bilden, samtidigt som den är väldigt otydlig med texturer som får mig att känna att jag kör på Very Low. Landskap ser helt otäcka ut...

Det stör mig som fan då detta faktiskt håller mig tillbaka från att njuta av spelet totalt. Jag har testat att gå in i Nvidias kontrollpanel och återställt allt, sedan jag har rört alla settings för grafik (i hopp om att det ska rätta till sig), men utan någon som helst framgång. Nästa steg jag funderar på är att installera om spelet, men det har jag ingen större lust med då det tar ett tag att ladda ner igen.

Jag märkte nyss även att spelet känns lite som om jag hade spelat spelet genom spets eller någon form av väv, då jag ibland känner av rutsystem över hela skärmen. Tänker då om det är något med resolution någonstans som spökar, men det låter ju inte rätt. Har suttit och googlat på detta hela natten nu, så ni får ursäkta stavfel och alla andra pinsamheter

För övrigt så spelar jag med GTX780@1080p

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Sjuuukt bra spel asso!

Permalänk
Avstängd

Sjukt bra spel asso!