Permalänk
Inaktiv

Jag rekomenderar att dricka mer mjölk, kanske du har skära ben? ( tunna ben )
Rör på dig lite mer, behöver inte springa dock!
ba ut o gå lite, plocka upp lite hantlar o så, inget överdrivet.
kanske du sover konstigt, när du sitter vid datorn försök sitta rak i ryggen även vid svanken.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt viktigt att träna kroppen och hålla igång annars så sjunker allt ihop och belastar leder och skelett.
Musklerna är till för att bär upp och stabilisera leder och skelett och inte tvärt om.
Det finns inga genvägar utan med dagens stillasittande livsstil (gör så att många åldras i förtid gällande skelett och leder) så måste man träna och hålla igång för att kroppen ska må bra.
Om man inte kan springa så kan man gå, cykla, simma vilket är mer skonsamt för kroppen.

Permalänk
Medlem

Kan du möjligtvis ha fått reumatism?

Inte säker men, jag själv som har det känner igen mig vid det du skriver om här.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Du ska till en läkare omedelbums, skit i alla husmorstips här, gå till en läkare och följ deras råd. Man har bara en kropp.

F.ö. tycker jag många har en otrevlig ton, hjälp grabben vafan.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizty:

Jo de blir en del datasittande då jag inte har några polare att vara med Jag är 184 och väger 65 x)

Du e fan på gräns till undervikt då!
Jag är 1,72 och väger 82kg.
Tro mig, jag är långt ifrån tjock, och jag tränar inte ens

Permalänk
Medlem

@Wizty: Sök läkare, bara att ringa valfri vårdcentral.
Att följa råd som någon gett dig på internet är inte att rekommendera och det kan i värsta fall gå riktigt illa.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Inlägg som tipsar om träning för en 14 åring med så stora problem har ju tappat verklighetsförankringen.

Du känner din kropp bäst, brist på träning och stillasittande bör inte orsaka några större problem upplever du att det är mer än så sök hjälp och lyssna inte på massa idiot förslag

Via VC så ju större symptom bild du har desto större chans att dom benämner det som psykiskt/inbillning eller vid påtryckningar kroniskt "egen erfarenhet, min och många andras" för min del tog det 10år att få behandling för ett fästingbett hade extrema smärtor, diffade 40kg i vikt upp och ner sår, utslag osv trots det så fick jag alltså i slutändan behandling av privatläkare vilket hjälpte oerhört men kommer nog aldrig att bli helt återställd.

Svensk sjukvård är alltså värdelös om det skulle visa sig vara någon form av infektion som är svår att upptäcka.
EDIT: källa läs diagnoskriterier själva

1. Fundera på hur stora dina problem om smärtorna är normala, är dom inte det
2. Prata med dina föräldrar
3. Sök hjälp, acceptera inte ett nej från VC utan en rimlig förklaring
4. Sök privat om inte det fungerar

Permalänk
Medlem

Jag är idag 30 och när jag var 18 fick jag punktering och volta med en bil. Fick en whiplashskada och har haft samma ont i nacken och i ryggen. Fick göra massa tester och allt visade att det inte var alls bra. Jag börja på eget initiativ att styrketräna för att träna upp musklerna runt där jag hade ont.
Idag har jag väldigt lindriga problem med smarta i ryggen och nacke pga att jag börja styrketräna.

Måste bara säga att det kommer ta tid att bygga upp för man kan inte bara kasta på tungt direkt utan får öka sakta men säkert.

/Hcz

Permalänk
Medlem

Lite konstigt då att han frågar om råd här och inte går till sina föräldrar och berättar som det är.
Nu så är han i den åldern då man växer mycket och allt inte hänger med i kroppen vilket kan orsaka instabilitet och smärta.
Har själv haft skolios i min ungdom och vissa gånger så hade jag riktigt ont men det gick att träna bort.
Idag är jag helt fri i från detta problem.
Jag kan garantera att detta är till stor del orsakad utav en stillasittande livsstil, Kroppen är gjord för man ska arbeta fysiskt med den.
Visst det finns även sjukdomar som kan orsaka dessa problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

Jag rekomenderar att dricka mer mjölk, kanske du har skära ben? ( tunna ben )
Rör på dig lite mer, behöver inte springa dock!
ba ut o gå lite, plocka upp lite hantlar o så, inget överdrivet.
kanske du sover konstigt, när du sitter vid datorn försök sitta rak i ryggen även vid svanken.

Nja det behövs inte Dricker oftast en halvliter till varje måltid och mitt skelett har jag alltid ansett som starkt Yes ska bli mannen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Avstängd

Sorry men kan inte svara alla, era svar är dock hjälpsamma så tro inte att jag ignorerar er

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Skrivet av Wizty:

Jo de blir en del datasittande då jag inte har några polare att vara med Jag är 184 och väger 65 x)

Skrivet av jojjeofc:

Du e fan på gräns till undervikt då!
Jag är 1,72 och väger 82kg.
Tro mig, jag är långt ifrån tjock, och jag tränar inte ens

Är sj 186cm lång och väger 65 kg, dock är jag 25 år Har aldrig haft några problem med rygg, ben eller skört skelett. Så hans vikt spelar nog ingen roll
Vid den ålder var jag nog lite mer hurtig dock, cyklade och gick mkt osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crillie90:

Är sj 186cm lång och väger 65 kg, dock är jag 25 år Har aldrig haft några problem med rygg, ben eller skört skelett. Så hans vikt spelar nog ingen roll
Vid den ålder var jag nog lite mer hurtig dock, cyklade och gick mkt osv.

Ja jag e 16,snart 17
Min stora syster, när hon var 14-15 hade hon även liknande problem.
Visade sig att hon tydligen hade en "sne" ryggrad

Permalänk
Medlem

sms nacke / hänga med huvudet hela dagen.
huvud med sin vikt ska balensera jämt på nackkotorna
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/794054-bilden-pa-17-aring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Du är alltså 184cm lång och väger 65Kg ? Isf är du ju iaf inte överviktig. Om du får ont så att du håller på att smälla av efter 20min sprint så står nog inte allt rätt till. Uppsök omedelbart en läkare så att det kan utredas vad du har för problem/lider av och förhoppningsvis kan hjälpa dig.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver, ta kontakt med en sjukgymnast! Där får du övningar som hjälper mot dina problem. Du kan också få tips om hur du skall gå vidare..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Ey, vette fan vart jag ska vända mig så får göra ett tappert försök och spamma runt på olika forum xD Jag är idag 14 år och har ett antal förjävliga problem som jag väldigt gärna skulle vilja bli av med, fortsätter det såhär så kommer jag sitta i en rullstol om ca 20 år.. Som ni vet sitter man rätt mycket i skolan och det leder till att man blir lite ihopsjunken, så typ varenda minut får jag lov att knäcka nacken/övre ryggen, jag gör det genom att dra ut bröstet och sedan böjja huvudet bakåt, här är en bild på vilket område där kotorna knäcks: http://i.imgur.com/Xcd5Z85.png

När ryggen känns sunkig o rutten så kör jag denna metoden, jag håller båda händerna på ryggen och böjjer mig bakåt, då brukar ett par kotor knäckas o jaa.. Sträcker jag mig så brukar det knaka till ändå. Jag brukar även få ont i ländryggen då jag suttit ett tag.. Vet seriöst inte vad jag ska göra åt det här skiten, vet liksom inte hur jag ska börja träna osv. Tar jag inte tag i det nu så kommer det ju vara såhär livet ut

BTW, nämn inte att jag ska börja springa osv då jag endast kan springa typ 20 meter innan knäna börjar smärta REJÄLT, det är ingen smärta man bara kan skita i för det är verkligen omöjligt, varje jävla steg är en plåga. Sist jag var ut och försökte springa så kände jag mig som en jävla flodhäst, höfterna var den enda dämpningen då knäna inte alls vill hjälpa till. Jag är inte överviktig så det är inte vikten som är ett problem?!

Finns nog ingen här som kan hjälpa mig men det är värt ett försök.

Du frågade visserligen om ditt problem med nacken, men det låter som att dina knän är minst lika illa. Kan du inte springa alls utan att få ont så står inte allt rätt till.

Fick själv i den åldern (kanske 12-13 år, är 19 nu) plötsligt ont i mitt högra knä och kunde knappt stödja på det. Jag spelade fotboll då, så jag brydde mig inte riktigt utan antog att jag hade skadat mig där på något sätt. Det blev lite bättre, men kunde efter 2 veckor fortfarande inte springa - så då tog jag kontakt med läkare. Visade sig att jag hade grova problem med fötterna, vilket ledde till att mina knän belastades fel.

Ett par "skräddarsydda" skoinlägg från ortoped, och nya skor, senare försvann problemet helt, har inte haft ont sedan dess - trots träning.

Uppsök läkare och berätta om alla dina problem, både nacken och knäna - det låter som något behöver göras

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att du söker upp hjälp hos läkare före du börjar träna ordentligt, det kan göra mer skada än nytta om det är något annat än dålig muskelstyrka som orsakar dina problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RAA76:

sms nacke / hänga med huvudet hela dagen.
huvud med sin vikt ska balensera jämt på nackkotorna
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/794054-bilden-pa-17-aring...

Njaa de skulle jag inte kunna tänka mig, tittar oftast ner på mobilen med ögonen eller så har jag mobilen framför ansiktet medans jag sitter rakt upp!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Dom flesta säger att jag ska kontakta sjukgymnast osv men uuh, tanken om att berätta dom här problemen för en Dr. får mig att må dåligt, de är piss svårt och formulera sig om smärtorna liksom, dessutom så kommer Dr. tro jag är nån fjant som söker hjälp för små problem aja jag vette tusan, ska höra med morsan vad hon tycker x)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Angående din rygg så bör du ha någon som tar en ordentlig titt på den. Efter det så ska du börja med lyft om det är möjligt.

För övrigt så kan du cykla för att träna bena... . När du väll kan börja springa så ska du ändra din träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Dom flesta säger att jag ska kontakta sjukgymnast osv men uuh, tanken om att berätta dom här problemen för en Dr. får mig att må dåligt, de är piss svårt och formulera sig om smärtorna liksom, dessutom så kommer Dr. tro jag är nån fjant som söker hjälp för små problem aja jag vette tusan, ska höra med morsan vad hon tycker x)

Förstår hur du menar, men hur ska du lösa problemet om du inte vill ta till hjälp?`

Sedan, om du sitter mycket & inte tränar någonting, så kan du faktiskt vara fet (på insidan) även om du inte är tjock eller överviktig. Om det är så det är så kan det vara en faktor till att du inte orkar mycket. Då skulle det faktiskt vara bra om du försökte promenera/cykla/springa (om du hittar en lösning till dina smärtor).

Du nämnde förut att du slutar träna efter en vecka? Jag skulle kunna tipsa dig om att sätta upp ett schema kanske, som du inte får bryta även om du inte vill göra övningarna. Tänk på att det är viktigt och gör det bara, passar bra nu till sommarlovet också. Eller gå till ett gym eller något ställe utomhus och gör det, då brukar det kännas "viktigare", om du förstår vad jag menar.

Lycka till!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Sjukgymnasten kommer INTE tycka att du är en fjant! Då skulle han vara en sjukt dålig sådan.
Gå till sjukgymnast ffs!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Börja cykla... Klarar du inte av att cyckla så bör du uppsöka en läkare så fort som möjligt.

Jorå de kan jag men behöver en ny cykek ifall jag ska börja göra det som en träning typ, har just nu en herrcykel.. Btw så blev mina knän ännu ruttnare sen förra cykelturen med min polare xD Var mycket uppförsbackar i slutet som antagligen tog skada på knäna, har haft ont över en vecka nu så får hoppas det släpper snart (Om det gör) :/

Visa signatur

Permalänk
Jubileumsmästare

Låter som att du sitter still för mycket, i kombination med för lite aktivitet. Mitt råd är att du, bland annat, går ut och går emellanåt. Det räcker med 20-30 minuter.
Gör även den här övningen dagligen. Den hjälper dig att stärka ryggen. Gör ~20 repetitioner på varje sida, i tre-fyra set och en-två gånger om dagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizty:

Jorå de kan jag men behöver en ny cykek ifall jag ska börja göra det som en träning typ, har just nu en herrcykel.. Btw så blev mina knän ännu ruttnare sen förra cykelturen med min polare xD Var mycket uppförsbackar i slutet som antagligen tog skada på knäna, har haft ont över en vecka nu så får hoppas det släpper snart (Om det gör) :/

Låter som att du kör på en väldigt hög växel i backar. Bara att växla ner två steg. Ska du börja träna cyckling så rekommenderar jag att du lägger dig en växel under än vad du vill ligga på. Satsa på att hålla en hög cadance istället för en hög hastighet. Orkar du inte trampa mycket fortare så är det alltid en dum idé växla upp. (Överänsträngning)

För i övrigt så rekommenderar jag att du börjar lyfta vikter. Så länge det inte är fel på din rygg.

EDIT: Som nybörjare utan motivation/kondition? Så kan du nog börja med att cyckla 2 mil var tredje dag. Orkar du inte det så äter du för dåligt. Ska du även börja med lyft så kan du träna varannan dag och växla mellan de två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Förstår hur du menar, men hur ska du lösa problemet om du inte vill ta till hjälp?`

Sedan, om du sitter mycket & inte tränar någonting, så kan du faktiskt vara fet (på insidan) även om du inte är tjock eller överviktig. Om det är så det är så kan det vara en faktor till att du inte orkar mycket. Då skulle det faktiskt vara bra om du försökte promenera/cykla/springa (om du hittar en lösning till dina smärtor).

Du nämnde förut att du slutar träna efter en vecka? Jag skulle kunna tipsa dig om att sätta upp ett schema kanske, som du inte får bryta även om du inte vill göra övningarna. Tänk på att det är viktigt och gör det bara, passar bra nu till sommarlovet också. Eller gå till ett gym eller något ställe utomhus och gör det, då brukar det kännas "viktigare", om du förstår vad jag menar.

Lycka till!

Yes yes! Tycker gym är så sjukt avancerat och det kostar en del för mig faktiskt :/ Buss kostar 60kr dit och hem, sen gymkort kommer kosta en hel del så :/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Låter som att du kör på en väldigt hög växel i backar. Bara att växla ner två steg. Ska du börja träna cyckling så rekommenderar jag att du lägger dig en växel under än vad du vill ligga på. Satsa på att hålla en hög cadance istället för en hög hastighet. Orkar du inte trampa mycket fortfare så är det alltid en dum idé växla upp.

Jo jag läste om det.. Dock är lägsta växeln gränsfall för att ens komma upp i backarna xD Går bra trögt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Det är den ända lösningen för dig att kontakta en läkare som får undersöka dig så att du kommer tillrätta med dina problem.
Var bara tydlig med vart du har ont i kroppen och vilka symptom du känner.
Som du beskriver det så är det inga små problem, utan du har ont och har man haft detta en tid så ska man söka hjälp, det är det läkarna är till för att lyssna och hjälpa sina patienter.
Man får ingen tapperhetsmedalj för att gå omkring och lida

Permalänk
Avstängd

Juste, en sak till! Har ni någon känsel lite nedanför mitten av ryggraden? Asså på skinnet, jag skulle kunna ta en tång o klämma sönder skiten för jag känner inte ett piss när jag klämmer där x)

Visa signatur