5,25" floppy drive på ett nyare moderkort.

Permalänk
Medlem

5,25" floppy drive på ett nyare moderkort.

Jag vill bara förmedla en lösning på ett problem som jag haft. Jag behövde läsa ett par disketter och min stationära dator har fortfarande en floppykontroller. Det är ett P5Q SE moderkort med Xeon modifierad sockel och Bios. Floppykontrollern har stöd för 5,25" enheter även om det enbart går att välja 3,5" 1,44MB eller 720K. Jag löste det med att starta upp datorn med ett 32 bit Windows OS, valet föll på WinXP. Därefter så startade jag programmet ACE, valde att ändra rad 1 kolumn 0 till 20 hexadecimalt vilket betyder att man får ta det ursprungliga värdet i fältet och komma ihåg det, subtrahera eller addera beroende på om talet ökat eller minskat och sedan föra in det i checksumman på rad 2 kolumn F.

Detta är en video som beskriver hur man lägger till den som B: istället för att ändra som jag gjort, men på mitt moderkort fattades det fysiska anslutningar från floppykontrollern till min shughart bus 34-pin.

https://www.youtube.com/watch?v=z9YXyfG0Vf0

Här är CMOS-mappen. http://www.bioscentral.com/misc/cmosmap.htm

Detta fungerar inte på UEFI-bios. Dessutom krävs en integrerad floppykontroller för detta.

En 1,44MB 3,5" diskettstation går att ansluta via USB vilket inte en 1,2MB 5,25" går att göra.

Observera att det är riskfritt att ändra i CMOS-bios, misslyckas man helt så nollställer man bara BIOS genom att flytta en bygel på moderkortet eller ta ut batteriet och vänta i 10 sekunder.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Sjysst. Tack för tipset!

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Kul att du tyckte det! Hoppas någon mer här på retrohörnan kommer att göra samma bios-mod som jag gjort. Det var ett kul projekt!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.