Permalänk

Fractal Design chassin

Hejsan!

undrar mest vilket Fractal Design chassi som är mest lämpat för

Speldator:
Nuvarande chassi: Silverstone Raven 02 ... alldeles för stor låda då datorn har 3 diskar

Filmdator
Nuvarande låda: Antec 180p .. lite liten låda för 7 diskar ..

Vilken av alla Fractal Design är bäst lämpade för respektive setup ? alla sert juh i princip likadana ut

kom med för å nackdelar med dom olika lådorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinywitch:

Hejsan! [...]

Lämpligt att jag sitter på 2 datorer, en filmdator och en speldator, och båda använder sig av Fractal Design chassin! haha

Jag använder ett Define R4, men till en speldator i dag hade jag valt i mellan Define R5 och Define S. Define 5 om du ska satsa på en seriös vattenkylning/hybrid build, och ett R5 om du satsar på rejält ljuddämpat!

Till min filmdator använder jag Node 304 vilket är ett SUPERbra chassi, verkligen inget att klaga på där!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

En fördel som många nämner med Fractal lådorna är dess ljuddämpning på vissa modeller och det förs också fram som ett av de största försäljningsargumenten, men jag vill mena att det går att få vilken låda som helst tyst, och om inte tystare, om man sätter i egna mattor. Dessa är ofta tjockare och man får välja vad man ska sätta dem. En annan sak som jag vill nämna i förbifarten och som påverkar är att t.ex. tillverkaren Phanteks har sin medföljande PWM hub som ger bra förutsättning för låga varvtal på fläktarna och även låg ljudnivå på hela lådan, även möjligheten att t.ex. stoppa i en 200mm fläkt i fronten på vissa Phanteks chassin påverkar positivt.

För att svara på din fråga så skulle ett Define S med egna ljuddämpningsmattor var ett bra val och avvägning.

Permalänk

@Limpfittz: Node funkar inte bra å inte heller S då ingen av dom har cd-rom enheter

så kanske man skall önska sig

Fractal Design Define R5, Svart, fönstersida till filmdatorn
och
Fractal Design Define R5, Titanium, fönstersida till speldatorn

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R5, Titanium helt klart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför byter du inte bara chassi mellan datorerna?
Då borde du ju få en smidig landator och en rymlig filmdator.

Permalänk

@Cool Runnings: mjaaah mitt 180p har väl sett sina bästa dar efter sisådär en 7-8 trogen tjänst
och mitt raven 02 har ingen bra hdd rack kapacitet alls .. ås jag är less på dom båda

Permalänk
Medlem

OK, en bra anledning med andra ord

R5 sägs vara riktigt trevliga chassin, men funderar om du inte ska ha ett mindre chassi om du ofta åker på LAN med din dator. Har dock ingen aning om hur storleksskillnaden mellan R5 och ditt nuvarande chassi. R5 är inte otympligt på något vis, mest att ju mindre ju smidigare att packa med sig.