Ubuntu på viritualbox, segt/laggar

Permalänk
Medlem

Ubuntu på viritualbox, segt/laggar

Installerade Ubuntu med viritualbox, första gången så följde jag en guide som sa åt mig att ha 1 gig ram och 8 gb utrymme.
Men jag tyckte att det va lite för segt så jag ökade ramen till 2 gig ungefär och 16 gb till utrymmet. Men nu är det ännu segare än första gången, så jag undrar vad ska jag ha för inställningar för att få den bästa prestandan utan/ med så lite lagg som möjligt?

Oerhört tacksam för svar,,

Permalänk
Inaktiv

Grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Aktivera 2D och 3D grafikacceleration så kanske det hjälper.

Annars, vad är det för dator som kör VirtualBox? CPU?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne har du att tillgå? Vilken cpu har datorn? Aktiverat virtualiseringsstödet i bios? Installerat gäsrt tillägg ( jämför med drivrutiner) i Ubuntumaskinen.

Hårddiskutrymmet spelar ingen roll för prestandan om det inte är knökfullt. Ubuntu ska klara sig på 1gb ram även om den nog mår bättre med två

Permalänk

Släng ut Unity. Och att öka hårddiskstorleken gör ingen skillnad.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Grafikinställningar.

Skrivet av NodCommander:

Aktivera 2D och 3D grafikacceleration så kanske det hjälper.

Annars, vad är det för dator som kör VirtualBox? CPU?

Skrivet av jocke92:

Hur mycket minne har du att tillgå? Vilken cpu har datorn? Aktiverat virtualiseringsstödet i bios? Installerat gäsrt tillägg ( jämför med drivrutiner) i Ubuntumaskinen.

Hårddiskutrymmet spelar ingen roll för prestandan om det inte är knökfullt. Ubuntu ska klara sig på 1gb ram även om den nog mår bättre med två

Skrivet av gothenburg:

Släng ut Unity. Och att öka hårddiskstorleken gör ingen skillnad.

Intel Core i3-2350M 2.30 GHz
Ram 4 GB
SKa testa att göra det ni säger nu!

Permalänk
Medlem

Testa att öka processor användandet av Virtualboxen ifrån 1 till 2 kärnor. Kör alltid med 2 kärnor när jag labbar, är för segt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curudel:

Testa att öka processor användandet av Virtualboxen ifrån 1 till 2 kärnor. Kör alltid med 2 kärnor när jag labbar, är för segt annars.

Installerad det istället för win, sjukt nöjd!!

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Aktiverat virtualiseringsstödet i bios?

Just den här biten är ju superviktig för det gör grym skillnad att köra VirtualBox med eller utan VT-x eller liknande.

Visa signatur