Permalänk
Medlem

Hjälp med R7 250X!

Hej, mitt förra grafikkort krånglade, (Radeon Sapphire HD 7750 1GB GDDR5) så jag fick ett nytt på garantin av Komplett, nu ett R7 250X 1GB GDDR5. Problemet är att jag som inte är datakunnig alls inte vet hur jag ska få igång det. jag har stoppat in det i datorn men när jag kopplar bildskärmen till kortet så blir den bara svart och blinkar i energisparläge. Jag har laddat hem drivrutiner men det hjälper inte. Kollar jag i enhetshanteraren står det bara Intel(R) HD Graphics under bildskärmskort. Hur får jag datorn att fatta att den ska använda grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Gå in i datorns bio och ändra videoläge till exempelvis PCIE-vga eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedo:

Hej, mitt förra grafikkort krånglade, (Radeon Sapphire HD 7750 1GB GDDR5) så jag fick ett nytt på garantin av Komplett, nu ett R7 250X 1GB GDDR5. Problemet är att jag som inte är datakunnig alls inte vet hur jag ska få igång det. jag har stoppat in det i datorn men när jag kopplar bildskärmen till kortet så blir den bara svart och blinkar i energisparläge. Jag har laddat hem drivrutiner men det hjälper inte. Kollar jag i enhetshanteraren står det bara Intel(R) HD Graphics under bildskärmskort. Hur får jag datorn att fatta att den ska använda grafikkortet?

Det kan vara att ditt moderkortsbios behöver uppdateras då det ofta blir så här när man sätter i ett nytt grafikkort. Testa att använda ditt gamla grafikkort om detta funkar i bios och flasha ditt moderkort med det senaste bios:en.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har inte kvar det gamla grafikkortet. Jag var tvungen att skicka in det till komplett för att få ett nytt. Jag fick med en strömsladd i förpackningen också, är det något som måste kopplas in? Förra kortet hade ingen strömsladd till sig.

Jag är som sagt helt noob vad gäller datorer, jag gör det folk säger åt mig att göra och då funkar det bra. Hur går jag in och ändrar i bios? Guide for dummies plz ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedo:

Jag har inte kvar det gamla grafikkortet. Jag var tvungen att skicka in det till komplett för att få ett nytt. Jag fick med en strömsladd i förpackningen också, är det något som måste kopplas in? Förra kortet hade ingen strömsladd till sig.

Jag är som sagt helt noob vad gäller datorer, jag gör det folk säger åt mig att göra och då funkar det bra. Hur går jag in och ändrar i bios? Guide for dummies plz ^^

Sitter det extraströmuttag på kortet ska detta kopplas in i kortet från ditt nätagg. Vad har du för prylar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

250x ska behöva en strömsladd om denna bild stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag har detta:
Corsair CX 430W PSU
Intel Core i5-3570 Processor
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
WD Desktop Blue 500GB

Och nu tydligen nämnda grafikkort.

Kan vara felet att inte nån strömsladd är tillkopplad då. Jag använder datorn just nu så jag kan inte kolla exakt, men var ska sladden kopplas in isåfall? Nätagget?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedo:

Jag har detta:
Corsair CX 430W PSU
Intel Core i5-3570 Processor
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
WD Desktop Blue 500GB

Och nu tydligen nämnda grafikkort.

Kan vara felet att inte nån strömsladd är tillkopplad då. Jag använder datorn just nu så jag kan inte kolla exakt, men var ska sladden kopplas in isåfall? Nätagget?

Det ska finnas en PCI-e kabel med 6 + 2 pinnars som du ska koppla in från det nätagget ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du säker på att skärmen är kopplad till grafikkortet och inte moderskortet?

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Du måste koppla in strömsladden till ditt grafikkort, annars så funkar det inte.
Det finns en sladd som är märkt PCI-E på ditt nätaggregat, koppla in denna på kontakten som sitter på ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Okej då ska jag kolla detta. återkommer med resultat och ja, just nu är skärmen kopplad till moderkortet, annars hade jag inte sett nånting

Permalänk
Medlem

Nu har jag skruvat upp burken och sladden ska in i grafikkortet, men sladden jag fick med är en 6-8 pin. Så den kan inte anslutas till sladden som heter PCI-E i nätagget. Kan jag koppla in dom 2 4-pin sladdarna i vilka som helst i nätagget?

Skickades från m.sweclockers.com

Ahaaa... haha dum jag känner mig. Drar ju sladden som heter pci-e till kortet. Haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedo:

Nu har jag skruvat upp burken och sladden ska in i grafikkortet, men sladden jag fick med är en 6-8 pin. Så den kan inte anslutas till sladden som heter PCI-E i nätagget. Kan jag koppla in dom 2 4-pin sladdarna i vilka som helst i nätagget?

Ahaaa... haha dum jag känner mig. Drar ju sladden som heter pci-e till kortet. Haha

Hur gick det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur gick det?

Jag vet inte. En kompis kom precis när jag skulle börja dra sladdar och nu dricker jag vin på en picknickfilt. Men jag återkommer!

Permalänk
Medlem

Kom hem nyss efter en blöt kväll, knipsade lite buntband och satte i pci-e kabeln i grafikkortet och nu funkar allt prima. tack för all hjälp! sweclockers kan man alltid lita på!