Beställde 980 och fick 970 i lådan, ÅF hävdar att jag bytt ut det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du käkat svamp?

Snacka om att förstöra för sig själv. Har du inte lärt dig tidigare att oförskämdheter gör att man i nästan alla sammanhang automatiskt förlorar så har du det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Minns att jag hade ett nästan identiskt "ärende" när jag jobbade i en mindre datoraffär i Malmö för en herrans massa år sedan.

Kunden hade köpt ett nytt Voodoo2-kort. Ett Diamond om jag inte minns fel.
Nån timme senare återkommer kunden och säger att det inte låg nåt voodoo-kort i kartongen utan bara "skräp". Minns inte exakt vad som låg i lådan, men har minnen av nåt gammalt ISA-kort och nån sladd.

Iaf...vi som affär hade ju inte mycket att komma med. Antingen ljuder kunden, men det är ju inget vi kan bevisa, eller så har vi fått skräp från vår leverantör, och då ska kunden givetvis ha ett äkta kort i utbyte.

När situationen uppstod för oss så tyckte vi det var en så komplett osannolik historia att oddsen för att kunden skulle ljuga var minimal. Han fick ett nytt kort.

Så situationen här är ju liknande... Antingen ljuger Soderan och försöker med en rejäl rövare

Eller så har han fått ett 970-kort i lådan och då är det väl rätt sannolikt att nån hos affären han köpte kortet bytte kortet innan det gick ut till kund.
Jag är övertygad om att dom flesta större återförsäljare har inplastningsmaskiner så att ingreppet inte har märkts alls.

Ta reda på serienumret på 970-kortet, det borde gå att spåra om man kontaktar generalagenten. Då vet man iaf till vilken återförsäljare det gamla kortet gått.

Edit: Noterade precis att Soderan har skrivit ett inlägg här i forumet och hans konto reggades för typ en halvtimme sedan...

Och vad vill du ha sagt med det? Något inlägg måste väl bli det första eller? Tycker du jag borde ha väntat med att skapa tråden? Eller var det något annat du tänkte på? Tycker du får utveckla det där lite.

Permalänk
Medlem

För er som undrar vilken låda den kom i så var det en GTX 980-låda.

Edit: Vill tillägga att jag inte la märke till om förpackningen var bruten eller ej, öppnade den som vanligt. Tittade inte om den var bruten, förväntade mig ju inte att det skulle ligga ett GTX 970 i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soderan:

Edit: Vill tillägga att jag inte la märke till om förpackningen var bruten eller ej, öppnade den som vanligt. Tittade inte om den var bruten, förväntade mig ju inte att det skulle ligga ett GTX 970 i lådan.

Och hur var det med serienumret som det också frågats efter i tråden? Stämmer de överens eller är de olika?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@Soderan:
Sen kommer den uppenbara frågan med, har du ägt ett GTX970 någon gång? Vill du ha ett gratis 980 till för SLI?
Det här låter lite som ett fult försök till bedrägeri mer än något annat. Med serienummret på GTX970t kan nvidia ta reda på till vilken leverantör den skickades och när det såldes, är det du kan du väl bli polisanmäld av komplett och hamna i brottsregistret som en bedragare, har du tänkt igenom allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Soderan:
Sen kommer den uppenbara frågan med, har du ägt ett GTX970 någon gång? Vill du ha ett gratis 980 till för SLI?
Det här låter lite som ett fult försök till bedrägeri mer än något annat. Med serienummret på GTX970t kan nvidia ta reda på till vilken leverantör den skickades och när det såldes, är det du kan du väl bli polisanmäld av komplett och hamna i brottsregistret som en bedragare, har du tänkt igenom allt?

Rent spontant så känns det inte som att någon som skulle försöka bedraga en butik skulle göra en tråd om det och be om råd, i alla fall om du frågar mig... men den här historien låter väldigt konstig. Stämmer serienumrena överrens med det som står på kartongen så är det ju Gigabyte som har klantat sig. Annars kanske det är en returnerad produkt där de har missat att personen som lämnade tillbaka kortet bytte ut grafikkortet. Har sett det ske förut.

Permalänk

Som man brukar säga:

pics or it didn't happen

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Är kartongerna ens förseglade på dessa grafikkort? Minns inte att mitt GTX 970 hade det. Bara en liten tejpbit på påsen runt själva grafikkortet och den är inte svår att återställa om man skulle vilja få den att se oöppnad ut.

Permalänk
Medlem

grafikkorts kartonger har alltid en liten tejpbit för se om obrutet eller brutet. om ingen tejp fanns är kartongen brutet.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

grafikkorts kartonger har alltid en liten tejpbit för se om obrutet eller brutet. om ingen tejp fanns är kartongen brutet.

Det har de inte alls, MSIs kartonger till exempel har aldrig tejpbitar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Rent spontant så känns det inte som att någon som skulle försöka bedraga en butik skulle göra en tråd om det och be om råd, i alla fall om du frågar mig... men den här historien låter väldigt konstig. Stämmer serienumrena överrens med det som står på kartongen så är det ju Gigabyte som har klantat sig. Annars kanske det är en returnerad produkt där de har missat att personen som lämnade tillbaka kortet bytte ut grafikkortet. Har sett det ske förut.

Kan ju också ha som plan att använda forum/socialamedier för att nästan tvinga ÅF till goodwill.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soderan:

Skrivet av altair4:

Är kartongerna ens förseglade på dessa grafikkort? Minns inte att mitt GTX 970 hade det. Bara en liten tejpbit på påsen runt själva grafikkortet och den är inte svår att återställa om man skulle vilja få den att se oöppnad ut.

Skrivet av Ninjaflipp:

Klart kartongerna har en "plombering". Alla fyra MSI 970or jag har öppnat hade en rund klisterlapp på båda sidorna av kartongen som man antingen får skära itu med kniv eller peta loss. Var längesedan jag öppnade en produkt som åtminstone kostar mer än några hundralappar som inte hade någon form av klisterlapp eller liknande (om de nu inte är helt inplastade).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tror knappast någon försöker sig på en fuling med att byta kort OCH SEDAN skapar en tråd om det när det inte lyckas. Då skulle han väl bara acceptera att det inte funkade och gå vidare i livet. Man får ju liksom förutsätta att OP är ärlig, och det är ganska oförskämt att antyda något annat.

Någon lösning på situationen har jag dock inte. :/

Permalänk

Sjuk upplevelse aså :S

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Har själv jobbar i en datorbutik och en sak som hände mig var att en kund kom in och köpte en Creative Dvd spelare till sin dator. En stund senare kom han in igen och sa att han har en Mac och därför vill returnera dvd'n. Han visade också att lådans säkerhetsmärkning forfarande fanns kvar. Mycket riktigt han fick pengarna tillbaka och gick. Efter en stund kom vår datorbyggare ut i butiken hämtade den retailförpackade dvd för att montera i en dator. I dvd lådan fanns en diskstation ingen dvd, vad vi kom fram till var att man kan öppna lådan undertill ta ut innehållet ersätta det med skräp och all säkerhetsmärkning ser riktig ut.

Permalänk
Medlem

Hypotetiskt exempel, hypotetiskt:

1. Beställ ett 970 från återförsäljare 1.
2. Beställ ett 980 från återförsäljare 2.
3. Skapa konto på ett stort datorforum där återförsäljare två är aktiv.
4. Skapa en tråd och påstå att återförsäljare två har skickat ett felaktigt kort. Uppge inte namnet direkt!
5. Efter tråden tagit fart, uppe namnet på återförsäljare två.
6. Vänta tills återförsäljare två dyker upp i tråden.
7. Hoppas på att återförsäljare två ersätter det "felaktiga" kortet av goodwill.
8. Skicka tillbaka 970 kortet, du har nu två stycken 980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Klart kartongerna har en "plombering". Alla fyra MSI 970or jag har öppnat hade en rund klisterlapp på båda sidorna av kartongen som man antingen får skära itu med kniv eller peta loss. Var längesedan jag öppnade en produkt som åtminstone kostar mer än några hundralappar som inte hade någon form av klisterlapp eller liknande (om de nu inte är helt inplastade).

Kartongen till mitt 970 hade enligt mitt minne inget sådant och när jag kollar på kartongen nu finns inga spår av att det någonsin funnits heller.
Kan självklart minnas fel, men jag är inte direkt sån som sitter och petar bort eventuella tejpbitar utan jag skär upp om det är så.

Edit: och köpte kortet tidigt dag 1 så det handlar inte om en retur heller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Mitt MSI 980 GTX gaming från Inet hade tejpbit på både sidorna.. vet det för klistrade fast de på lådan av lathet att slänga.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Det som gör att jag inte riktigt köper det här är ju att vi fortfarande inte sett en bild på kartong och kort, samt att TS inte verkar ha speciellt bra argument för sin sak.

Jag själv sparar alltid kartongerna i alla fall tills jag ser att allt fungerar som det ska. Brukar även spara lådor till tex grafikkort i källaren ifall man vill sälja eller transportera på bra vis.

Permalänk
Medlem

Stämmer TS Serienummer på kortet överens med kartongen?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

4. Skapa en tråd och påstå att återförsäljare två har skickat ett felaktigt kort. Uppge inte namnet direkt!
7. Hoppas på att återförsäljare två ersätter det "felaktiga" kortet av goodwill.

Fungerar troligen inte då återförsäljare 2 lär vilja ha det felaktiga kortet för att undersöka vad som hänt. Då kan det inte returneras samtidigt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det finns ett subforum på Flashback för sådant här. Samhälle -> Konspirationer och alternativa teorier.

Visa signatur
Permalänk

Oavsett linje i vad som faktiskt har hänt eller vad bakomliggande orsak är ser jag det mycket oseriöst att på ett mail svara som ÅF:en gjorde. Hur kan man med ett sådant komplext case bara tro att kunden som kontaktar har gjort något fel?

Jag hoppas verkligen att då får igenom ditt ärende på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att det är netonnet som du har köpt ifrån. Ja, de ställer tillbaka brutna, uppackade och återlämnade produkter i hyllorna. Skitdåligt av dem eftersom det är annars en väldigt bra butik. Senast jag var i butik och skulle köpa mitt nätagg fanns det både 1300 wattarn och 1000 wattarn som hade brutna förpackningar. Jag pratade med en säljare som sa "brutna förpackningar hamnar i fyndhörnan." men han öppnade förpackningen för att visa att allt var där.
Ni som köpt nätagg från evga vet att man får med en lite väska för kablarna. Kablarna ligger inte i väskan från fabrik.
När han visade mig att ingen hade rört insidan av lådan låg alla kablar i den lilla väskan

Netonnet ställer tillbaka returexemplar i butik. Vad de än säger om detta så är det vad de gör.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att när någon reagerar med "har du käkat svamp" så tyder detta på extrem irritation pga att man fått fel kort?
Dvs när man försöker blåsa en återförsäljare på ett kort är inte meningen "har du käkat svamp" det första man försöker smöra med.

På något vänster tror jag på TS.
Skall följa tråden.

Ps: Låter som att det har med Netonnet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Fungerar troligen inte då återförsäljare 2 lär vilja ha det felaktiga kortet för att undersöka vad som hänt. Då kan det inte returneras samtidigt.

Hur tänker du nu?
ÅF2 kommer ju få GTX 970 som kunden köpt från ÅF1. Kunden sitter kvar med ett GTX 980. ÅF2 skickar då ut ännu ett GTX 980. Kunden sitter nu med två GTX 980.

TS: Ge ÅF serienummer från kortet. De kan då kolla upp hur kortet har cirkulerat runt via leverantör och i vilka händer det har kommit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Gällande moderkort då mocka mitt msi x99s sli plus som jag fick för några veckor sen hade ingen plombering på lådan alls. Däremot var moderkortets påse tejpad så man såg att ingen myglat med det:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Om paketet har skickats till dig är det lätt att bevisa att paketet med innehåll väger lika mycket efter att du öppnat och prövat som det gjorde hos posten/ÅF. Korten bör inte ha identisk vikt.

Som nämnts tidigare så har du också serienumret till kortet. Det kan spåras för att se att det inte kommer från en ÅF som du har handlat ett sådant kort ifrån. Är kortet från samma ÅF som du köpt 980 ifrån och samtidigt inte köpt något 970 ifrån har du tillräckligt för att påvisa att felet inte ligger hos dig.

Känns som om tråden är löst i vilket fall som helst. Du har fått dina råd och problemet kan lösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffor:

Om paketet har skickats till dig är det lätt att bevisa att paketet med innehåll väger lika mycket efter att du öppnat och prövat som det gjorde hos posten/ÅF. Korten bör inte ha identisk vikt.

Som nämnts tidigare så har du också serienumret till kortet. Det kan spåras för att se att det inte kommer från en ÅF som du har handlat ett sådant kort ifrån. Är kortet från samma ÅF som du köpt 980 ifrån och samtidigt inte köpt något 970 ifrån har du tillräckligt för att påvisa att felet inte ligger hos dig.

Känns som om tråden är löst i vilket fall som helst. Du har fått dina råd och problemet kan lösas.

Vettigt inlägg.

Tycker åf agerar värre än TS. Indirekt anklaga sin kund för att vara en lögnare och bedragare utan att ta reda på fakta innan... Det om något är oförskämt.

TS, du får gärna outa butiken. Vill inte handla från ett sånt företag.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Soir:

Hur tänker du nu?
ÅF2 kommer ju få GTX 970 som kunden köpt från ÅF1. Kunden sitter kvar med ett GTX 980. ÅF2 skickar då ut ännu ett GTX 980. Kunden sitter nu med två GTX 980.

Tolkade fel och tänkte att det sista var returnera 970 till första försäljaren så 980 nr 2 blir gratis inte billigare.

Skrivet av Raffor:

Blir stora felmarginaler där, packmaterial och sådant väger också en del och är svårt att få exakt samma vikt på om man inte returnerar hela lådan med material. Det kräver då också att man endast beställt den varan och inte en enda pryl till i samma sändning.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)