Trasigt 5870 kort? baka i ugn kanske?

Permalänk
Medlem

Trasigt 5870 kort? baka i ugn kanske?

Tjenare!

Dator är snart 5 år och enda jag behövt bytt var nätagget för ett år sedan och funkat felfritt med det nya fram tills nu.
I går så körde jag både virusscan och formaterade om datorn med win7 samma skiva som jag alltid använder.
installerade först Avast efter ny installation av Windows, sedan
Och nu till problemet:
Installerade AMD´s drivrutin till mitt 5870 kort och startade om datorn, på väg in i Windows när skrivbordets ikoner och allt ska komma fram så stannar datorn så bara bakgrundsbilden syns på skrivbordet och ett klickljud från musen kommer även varje gång,inget mer händer där efter.
Tänkte Ok då får jag prova starta Explorer.exe via aktivitetshanteraren men får en svart skärm bara när jag tryckt ctrl+alt+del , så jag kan inte välja aktivitetshanteraren ens, sen om man trycker på Esc knappen så kommer man tillbaka så man ser bara bakgrundsbilden.

först så tog jag bort drivrutiner i felsäkert läge vanligt, men nu senare även med DDU programmet i felsäkert läge, och även kört med CCleaner.
har provat nyaste drivrutinen och den näst nyaste på sidan och även från skivan som jag fick för snart 5 år sedan, exakt samma fel uppstår
att datorn stannar vid uppstart av skrivbordet.

hm mer:
Kör med lite äldre drivrutiner till moderkortet som alltid funkat bra.
Kört med Avast Free och fått 0 i virus.
Har kört Windows update till max

Sitter och funderar på om man ska baka kortet i ugnen kanske nu är sista alternativet?
på detta vis: https://www.youtube.com/watch?v=aK7RZjAC-qE

Uppskattar all hjälp jag kan få

Dator info:

Permalänk

Kör MSCONFIG ! Under fliken Systemstart kan du klicka i att "Starta utan grafiskt gränssnitt" eller "Enkel grafik".
Då bör du kunna avgöra om grafikkortet har problemet eller om du har annat under Windows som hänger datorn.
Att starta upp i "Felsäkert Läge" har liknande effekt eftersom grafiken även då kör med begränsad funktion.

Att baka grafikkort hjälper mest mot randiga/prickiga eller döda grafikkort...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

ska prova återkommer strax med svar

Permalänk
Medlem

följ det som waxinator skrev och stäng även av fabriksöverklockningen via msi afterburner när du väl kommer igång med windows igen. (850 på core och 1200 på memory ska det vara på referenskortet.)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Är tillbaka nu, testade det som waxinator sa, enda skillnaden blev att det kom 8 gröna prickar uppe i vänstra hörnet innan skrivbordet låste sig som vanligt, så jag gick in i felsäkert läge och körde med programmet DDU, det du sa mini-z1994 om afterburner har jag inte testat ännu, har inte kört tidigare med afterburner och vet inte om det går eftersom jag inte kommer in i windows medans jag har kortet installerat, vad tror ni?

edit: går ju att installera afterburner, men vet inte om det går att ställa in clock på kortet om inte kortet är installerat?

Permalänk

"Gröna prickar...". Om du senare som sista chans beslutar dig för att baka kortet så strippa kortet och vira in runda kondensatorer och plast detaljer i aluminiumfolie.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

japp stämmer gröna prickar i vänstra hörnet som är lika stora och på rad med en svart bakgrund, men sen kommer man till skrivbordet och man ser bara bakgrundsbilden man har och då låser sig datorn.

så bakning är enda chansen kvar nu?

Permalänk

Nja... bakning är SISTA varianten precis före beställning av nytt kort.

Näst sista varianten är att installera om Windows och låta Windows Update ladda ner drivrutiner som saknas.
Du kan även testa Windows 8.1 i 30 dagar eller Windows 10'an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok just nu är då windows update uppdaterat till max, men att byta windows känns lite konstigt när det funkat bra tidigare,
men kan vara värt att prova, inge andra förslag?

tack som fasen att ni hjälper mig! uppskattas!

Permalänk
Medlem

Har nu testkört med en kompis kort i min dator och jag såg direkt att det fungerade så då konstaterade jag att kortet var trasigt.
Det blev att jag beställde ett nytt grafikkort från Nvidia och det fungerade nu med det nya kortet utan problem