Byta key i windows pro insider preview?

Permalänk
Medlem

Byta key i windows pro insider preview?

Hej har tänkt köra windows 10 när det släpps.

idag har jag en cd-key man fick för själva insider preview, men kan jag ändra den till en windows 8 cd-key istället för att installera windows 8 och sedan uppgradera till windows 10?

man kanske måste installera om windows 10 ändå när det släpps? eller går det att bara ta en update till retail version?

kanske för tidigt för att någon ska veta vid det här laget...

EDIT: nvm provade slå in windows 8 keyn i windows 10 preview och den funderade ett tag sedan stod det att keyn var godkänd typ att jag hade aktiverat windows så får väl se om man måste installera om sen

Permalänk

Licens nyckeln som du får med Windows 10 Preview är densamma som alla fått, så den gäller inte för släppet i juli. Tanken är att du skall ha en giltig Windows nyckel (7, 8, 8.1) aktiverad när du uppgraderar till officiella Windows 10 versionen. Preview versionen kan inte uppgraderas till den slutliga versionen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Du ska kunna uppgradera nuvarande Windows 10 TP till den slutgiltiga versionen sedan när den släpps.

https://twitter.com/GabeAul/status/606478162684297217

Permalänk

@Åsa-Nisse: Detta kan inte stämma. Windows 10 Preview kontrollerar inte om du har en tidigare giltig nyckel eftersom den använder en generell nyckel. För att kunna uppgradera till slutlig version så måste du ha en giltig (Win 7, 8, 8.1) nyckel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@Åsa-Nisse: Detta kan inte stämma. Windows 10 Preview kontrollerar inte om du har en tidigare giltig nyckel eftersom den använder en generell nyckel. För att kunna uppgradera till slutlig version så måste du ha en giltig (Win 7, 8, 8.1) nyckel.

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

Citat:

I want to try Windows 10 out before upgrading or buying it:

You can install Windows 10 Insider Preview available today as a dual boot configuration with your existing version of Windows. The Windows 10 Insider Preview is eligible to be upgraded to the final release. There will also be a trial version of the final release available so you can wait for that too if you wish.

Skillnaden mot att göra som t.ex. jag har gjort, att uppgradera min 8.1 Pro installation till Windows Insider Preview är ju att när jag sedan uppgraderar till den slutgiltiga versionen så är den redan aktiverad.

När man väl gjort det ska man kunna hämta hem en ISO-fil och göra en clean install om man vill.

Permalänk
Medlem

Nytt blogginlägg som bland annat tar upp vad som gäller övergången från Insider Preview till färdig version när det gäller aktivering: http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...

Citat:

Windows Insiders running the Windows 10 Insider Preview (Home and Pro editions) with their registered MSA connected to their PC will receive the final release build of Windows 10 starting on July 29th. This will come as just another flight. I’ve gotten a lot of questions from Windows Insiders about how this will work if they clean installed from ISO. As long as you are running an Insider Preview build and connected with the MSA you used to register, you will receive the Windows 10 final release build and remain activated. Once you have successfully installed this build and activated, you will also be able to clean install on that PC from final media if you want to start over fresh.

Permalänk
Medlem

som jag nämnde tidigare gick det att knappa in en windows 8 key i windows 10 preview, så det borde fungera så att man bara byter ut den keyn alla har fått för ett testa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Åsa-Nisse:

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

Skillnaden mot att göra som t.ex. jag har gjort, att uppgradera min 8.1 Pro installation till Windows Insider Preview är ju att när jag sedan uppgraderar till den slutgiltiga versionen så är den redan aktiverad.

När man väl gjort det ska man kunna hämta hem en ISO-fil och göra en clean install om man vill.

Och hur vet du det?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Nytt blogginlägg som bland annat tar upp vad som gäller övergången från Insider Preview till färdig version när det gäller aktivering: http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...

Det inlägget har nu ändrats och frasen om att aktiveras automatiskt har tagits bort och numera lyder det:

Citat:

As long as you are running an Insider Preview build and connected with the MSA you used to register, you will receive the Windows 10 final release build. Once you have successfully installed this build, you will also be able to clean install on that PC from final media if you want to start over fresh. It’s important to note that only people running Genuine Windows 7 or Windows 8.1 can upgrade to Windows 10 as part of the free upgrade offer.*