SSD-enheter spås nå samma prisnivå som hårddiskar 2016

Permalänk
Melding Plague

SSD-enheter spås nå samma prisnivå som hårddiskar 2016

Mekaniska hårddiskar är fortfarande avsevärt billigare än SSD-enheter, någonting det kan bli ändring på under 2016 i takt med att fler tillverkare tar klivet till minnestekniken 3D NAND.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

...och då börjar någon stor fabrik brinna.

Permalänk

Var det inte något liknande man sa innan när man krympte tillverkningstekniken också? Det hade varit bra om det hade hänt men det känns ganska långsökt minst sagt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Låter för bra för att vara sant. Tillverkarna tillåter inte att priserna sjunker så snabbt. De vill mjölka sina nu varande fabriker så länge som möjligt. Sedan måste 3D Nand bli mer kostnadseffektiv och Intel/Micron har ju inte ens introducerat sina än så det lär ta ett tag innan priser kommer ner i HD priser. Sedan får man ju inte glömma att hårddiskar faller i pris också.

Jag tror mer på 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Var det inte något liknande man sa innan när man krympte tillverkningstekniken också? Det hade varit bra om det hade hänt men det känns ganska långsökt minst sagt.

Skrivet av anon162230:

Låter för bra för att vara sant

Är ju bara kolla på priserna så ser ni att det går åt det hållet.

Man får en 500GB~ SSD nu får samma pris som jag betalade för min 80GB SSD för fyra år sen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

...och då börjar någon stor fabrik brinna.

Någon anlägger en brand så är priserna justerade till "rimligare" nivåer igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om detta någonsin kommer att hända, då blir det verkligen att man lägger över alla sina spel för att få lite snabbare laddningstid och stabilitet...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Avstängd

Va fan jag som tänkte köpa en 500GB ssd nu. Men nu blir jag tvingad att sitta med min 80GB SSD i minst 6 månader till, förmodligen ett år

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Entusiast

Jag tror inte att de behöver nå samma priser för att slå igenom stort. Just nu verkar många tillverkare slänga in 1 TB HDD i laptopar och de kostar runt 50 öre per GB i dagsläget. Du kan gå upp till 2 TB för lägre pris per GB men totala priser blir högre och 2 TB är inte så intressant för den stora massan. Tittar vi på SSD så ligger de billiga på runt 3,50 kr per GB så en faktor 7 mer. Fast jag tror inte att folk i allmänhet hade brytt sig så mycket om de "bara" fick 500 GB istället för 1 TB. I alla fall inte om tillverkarna börjar skriva ut IOPS bredvid hårddisk och SSD för att visa hur mycket större siffror man kan få. Offra halva lagringsutrymmet för att få 90 000 IOPS istället för 50-80. Halva utrymmer för 1000 gånger mer IOPS måste ju vara bra. Ingen vet vad IOPS är men 1000 gånger mer kan ju inte vara dåligt. Så då har vi halverat lagringsutrymmet eller kanske en fjärdedel och då ligger vi helt plötsligt inte så långt bort om vi tittar på faktiskt kostnad för enheten. Med M.2 kommer även tillverkningspriset gå ner framöver. Det där metallchassit är ju bara slöseri med pengar på en SSD. Det gör även designen av laptopen eller datorn billigare.

Så jag tror inte heller att vi når samma priser som HDD än på ett tag men jag tror inte att vi behöver gå ner så lågt för att SSD ska ta över för de har andra fördelar som gör det mer attraktivt än bara pris per GB och då inte bara hastigheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Är ju bara kolla på priserna så ser ni att det går åt det hållet.

Man får en 500GB~ SSD nu får samma pris som jag betalade för min 80GB SSD för fyra år sen.

Önskedröm, priser på hårddiskar faller ju också så 2016 kanske du får 5TB HD för 500 spänn. Tror inte SSD kommer ikapp förrän 2020.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaya:

Va fan jag som tänkte köpa en 500GB ssd nu. Men nu blir jag tvingad att sitta med min 80GB SSD i minst 6 månader till, förmodligen ett år

Tror visserligen inte att utvecklingen stannat av om ett år heller. Vill du inte se snabb utveckling efter ditt köp så får du nog vänta rätt många år ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tror att det inte kommer att hända. Runt 2018 kanske det sker. Jag skulle tro att SSD kommer kosta runt 3-4 gånger så mycket som en hårddisk 2016.

Permalänk

Låter som sagt för bra för att vara sant, men det vore trevligt att snart kunna köpa 500GB - 1TB till humana priser.

Permalänk
Skrivet av kaya:

Va fan jag som tänkte köpa en 500GB ssd nu. Men nu blir jag tvingad att sitta med min 80GB SSD i minst 6 månader till, förmodligen ett år

Jag förstår inte din logik.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta att jämföra mot mekaniska hårddiskar som under 2015 når 10 TB.

Med markanta nackdelar bör noteras.

Permalänk
Medlem

Bara SSD blir standard i alla datorer är jag nöjd ex borde en 120gig ssd sitta i laptops för 3000kr det skulle göra de mycket trevligare att använda. Men samtidigt vill de ju ha något att locka med så du väljer dyrare dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@MrNeikter:

Det är väl det minsta man kan förvänta sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Önskedröm, priser på hårddiskar faller ju också så 2016 kanske du får 5TB HD för 500 spänn. Tror inte SSD kommer ikapp förrän 2020.

Kanske det, dock verkar ju priserna ha ökat senaste året.

Köpte dock detta förra sommaren, WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III (IntelliPower / 64MB Cache / WD30EFRX)
Artikelnummer: 157565 5 st à 1095 kr

Nu kostar samma disk 1349 kr.
Dock är det väl dollarn som ställt till det där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När det gäller enterprisediskar kan jag tänka mig att det skulle kunna stämma, vanliga hårddiskar är nämligen rätt dyra i det segmentet.

På konsumentsidan kommer vi nog dit såsmåningom, men det lär antagligen dröja några år till.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djlasseman:

Jag förstår inte din logik.

Om nyheten stämmer så kostar en 500GB SSD ca 400 kronor om ca 6 månader, då känns det väldigt bortkastat att betala 2000kr idag.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Att teknikerna skulle nå prisparitet inom loppet av endast 18 månader får därför ses som osannolikt.

Dagens underdrift...

Om pris per GB mellan HDD och SSD är likvärdigt innan början på 2017 kommer jag att äta upp min hatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Om nyheten stämmer så kostar en 500GB SSD ca 400 kronor om ca 6 månader, då känns det väldigt bortkastat att betala 2000kr idag.

Men nyheten stämmer inte, eller ja, den stämmer såtillvida att någon har förutspått detta.
Men det kommer inte hända.
Så du kan lugnt köpa en ny SSD i dagsläget, visst kommer den vara billigare om 6 månader, men inga större skillnader.

Permalänk
Medlem

Önskvärt om inte annat, men lite skeptisk till att det kommer ske redan nästa år.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Självklart kommer inte SSD priserna ner till HD nivåer eftersom HD priserna kommer att följa med nedåt per MB åtminstone så länge lönsamheten kan hållas uppe. HD diskar kommer fortsättningsvis fortfarande att ha en fördel avseende lagringskapacitet, det blir ganska mycket kiselyta för att kunna nå 10TB lagring på SSD.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Vore riktigt härligt. Jag använder inte HDD alls i min nuvarande rigg, bara SSD. Men skulle vara trevligt med större och billigare SSD i stil med HDD. Men har svårt att tro redan 2016. Möjligtvis 2020..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Om nyheten stämmer...

Precis, sannolikheten att den stämmer är väldigt nära noll. Önsketänkande från en flummig bloggare brukar sällan slå igenom.

Permalänk
Skrivet av kaya:

Om nyheten stämmer så kostar en 500GB SSD ca 400 kronor om ca 6 månader, då känns det väldigt bortkastat att betala 2000kr idag.

Ok. Men du tänkte köpa en disk idag, för vad den kostar idag. Och nu känner du dig tvingad att avvakta på en spådom om att SSD kommer kosta mindre inom en snar framtid.
Jag förstår inte detta.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Samma pris skulle väl innebära att mekaniska hårddiskar helt skulle sluta säljas? Annars tror jag att mekaniska diskar även i fortsättningen blir billigare än SSD för vem skulle vilja betala samma pris för mekanisk disk som SSD? Men de mekaniska diskarna blir nog mer ämnade åt backuper eftersom SSD inte är optimalt om man lägger den på hyllan för långtidsförvaring.

Permalänk
Medlem

När man räknade på det för fyra, fem år sedan så ingick det ju att tro att HDD-priserna skulle fortsätta ner. De har ju tvärtom stått helt stilla i många år. Mellan 30 och 40 öre per GB för de billigaste mekaniska diskarna i Sverige.

Fortsätter de stå stilla är det klart att SSD kommer ifatt ganska snart, inom 4 år kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

När man räknade på det för fyra, fem år sedan så ingick det ju att tro att HDD-priserna skulle fortsätta ner. De har ju tvärtom stått helt stilla i många år. Mellan 30 och 40 öre per GB för de billigaste mekaniska diskarna i Sverige.

Fortsätter de stå stilla är det klart att SSD kommer ifatt ganska snart, inom 4 år kanske.

Har inte den svaga kronan och starka dollarn tillsammans med Copyswede hjälpt till att hålla HDD-priserna uppe trots att priset i tidigare led sjunkit rätt mycket?