SSD-enheter spås nå samma prisnivå som hårddiskar 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Önskedröm, priser på hårddiskar faller ju också så 2016 kanske du får 5TB HD för 500 spänn. Tror inte SSD kommer ikapp förrän 2020.

"Faller" - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2167793 / http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2171882 / http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1661129

Permalänk
Medlem

Sjukt dålig analys, ingen verklighetsförankring som helst. Men självklart kommer priserna sjunka. Men sjunkande priser kommer snabbt göra att fler och fler väljer SSD i stället för HDD, så tillverkningsvolymerna måste öka för att prisenra ska fortsätta minska, detta kommer ske, men inte så snabbt att SSD är billigare än HDD nästa år.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med en SSD på flera TB till när man ändå inte bör lagra på en SSD? 90% av oss vanliga konsumenter är väl knappast i behov av såpass mycket lagring för C:? Visst tar spel etc mycket mera plats idag där ett spel kan vara på nästan 60GB men inte behöver vi flera TB stor SSD för det?

Eller har det ändrats angående att man inte bör lagra på en SSD, tänker torrent osv?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk

Låter bra. Själv tänkte jag köpa ny när det finns en vettig modell med 500 gb för under tusenlappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Vart så himla glad igår när jag såg Dustins annons komma upp på Sweclockers ang Intel´s nvme SSD 750 för enbar 3 tusingar, klickade omgående men till min stora förvåning gick den inte längre att beställa. För 4.5k gick den såklart att beställa fortfarande men för 3k hade varan utgått enligt Dustin, finns i lager än idag faktiskt så måste ju ha varit nån kampanj med ytterst få till detta special pris eller?

Surt sa räven, krokodiltårar till sömns men men här kommer iaf bra nyheter så får väl ta och stå ut ett tag till då för 4.5k i Svensk butik tänker jag inte betala av ren princip.

Permalänk
Medlem

Man kan göra selektiva val: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1457350

Men visst, trenden du visar på finns.
Men då ska man tänka på svag krona, stark dollar och copyswede i den prisutvecklingen vi ser här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Egentligen är väl inte prisutvecklingen på SSD särskilt imponerande ur ett traditionellt perpektiv. Däremot står det ju helt still för mekaniska. Vi har samma pris/GB som för över fyra år sedan, vilket är riktigt lång tid i sammanhanget.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...
Då är det ju snarare självklart att SSD kommer ikapp till slut. Jag hade gärna sett lite lägre pris/GB även för mekaniska.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Man kan göra selektiva val: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1457350

Men visst, trenden du visar på finns.
Men då ska man tänka på svag krona, stark dollar och copyswede i den prisutvecklingen vi ser här i Sverige.

Selektivt och selektivt, tog de tre diskar jag tippade var de mest populära 4TB diskarna.
Toshiba disken har alltså gått ner 60kr i pris på 12 månader, visst har priset gått ner kan man påstå att priset *faller*?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har inte den svaga kronan och starka dollarn tillsammans med Copyswede hjälpt till att hålla HDD-priserna uppe trots att priset i tidigare led sjunkit rätt mycket?

Ja, det har ju knappast hjälpt, men Copyswede är ju ändå en engångssmäll så att säga, och kronan har försvagats sedan i höstas, men innand ess så var den ju starkt, dessutom har den legat ganska stilla senaste tiden.

Så, njae. HDD-priserna verkar minskat mycket långsammare sedan 2009 för att nu närmast ligga stilla senaste åren.
http://www.mkomo.com/cost-per-gigabyte-update

Permalänk
Medlem

Så.. Rent teoretiskt så innebär detta att jag skulle kunna köpa en 5TB SSD för 1599:- (under förutsättning att det skulle finnas) ?

"I'm not buying it".

Edit:
Då skulle jag snarare se förbättrade tekniker så SSD:er diggar lagring bättre.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att artikeln som hänvisas till talar om kostnad per effektiv lagringsyta för data center och inte priset för enstaka enheter för konsumentmarknaden.

Med faktorer som bl.a. deduplicering och komprimering ska man med SSD komma till en datatäthet på 4 gånger så hög som för HDD för att närma sig i prisläge.

"Capacity flash with compression and sharing is now close to at $225/TBe. Wikibon expects capacity flash using data reduction and sharing to be lower cost that capacity disk in 2016."
http://www.storagenewsletter.com/rubriques/market-reportsresearch/capacity-ssds-cheaper-than-capacity-hdds-in-2016-wikibon/

Att dra slutsatsen att detta betyder att en 8 TB SSD kommer att ha samma pris som en 8 TB HDD är att misstolka analysen en del.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Vad ska man med en SSD på flera TB till när man ändå inte bör lagra på en SSD? 90% av oss vanliga konsumenter är väl knappast i behov av såpass mycket lagring för C:? Visst tar spel etc mycket mera plats idag där ett spel kan vara på nästan 60GB men inte behöver vi flera TB stor SSD för det?

Eller har det ändrats angående att man inte bör lagra på en SSD, tänker torrent osv?

Det går att ha allt på SSD, kolla tech-reports test (kontinuerliga skrivningar dygnet runt tills de kraschade), den sämsta klarade flera hundra TB innan den strulade. 200TB motsvarar 100 Gigabyte skrivningar om dagen i 5 år. De flesta klarade mycket mer.
http://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experime...

Iofs så är SSD lite känsliga att vara utan spänning för länge (månader), de kan tappa datan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimpen:

..data center och inte priset för enstaka enheter för konsumentmarknaden

Låter rimligare, ja.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Utan ström ska man kan man inte lagra på SSD då data börjar tappas efter x mängd tid, minns inte hur länge. Medans den används har jag ingen aning vad som skulle hindra dig från att lagra saker på en SSD... Problemet med torrents skulle väl vara att det blir många read/writes men det har ju inget med lagring att göra.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aloysius:

Ja, det har ju knappast hjälpt, men Copyswede är ju ändå en engångssmäll så att säga, och kronan har försvagats sedan i höstas, men innand ess så var den ju starkt, dessutom har den legat ganska stilla senaste tiden.

Så, njae. HDD-priserna verkar minskat mycket långsammare sedan 2009 för att nu närmast ligga stilla senaste åren.
http://www.mkomo.com/cost-per-gigabyte-update

Det beror på att densiteten inte har rört på sig på samma tid. En hårddisk blir inte magiskt billigare för att tiden går. Den blir billigare när du kan öka lagringsdensiteten på skivorna vilket inte riktigt har hänt. Det verkar inte vara ekonomiskt försvarbart att pressa nuvarande teknik så mycket mer utan det krävs något nytt. Varje enskild bit är ju en liten magnet och de kan inte göras hur små som helst och samtidigt hålla kvar sin magnetism, speciellt inte om de ska gå att skriva om. Vi har ju inte sett något nytt sedan de gick från longitudinal recording till perpendicular recording för 10 år sedan. Efter det har de bara jobbat på att göra varje bit mindre. Det finns en anledning till att de börjat fylla diskarna med helium. Eller ja, det har börjat hitta ut diskar med SMR (shingled Magnetic Recording) fast de är inte så lämpliga för vardagligt användande då deras bitar överlappar, därav namnet. Det betyder att man måste skriva över ett större område för att ändra en bit vilket kan påverka prestandan kraftigt beroende på vilken typ av last det är. Du kan se skrivhastigheter ner på 30 MB/s om du har otur. Så de har sin plats för att hantera backuper där densitet är viktigare än prestanda. För mer vardagligt användande verkar det som att HAMR (Heat-Assisted Magnetic Recording) blir det som gäller. Då värmer du upp området som ska skrivas med en laser för att kunna krympa bitarna ännu mer. Senaste tidsplanerna jag såg var fungerande enheter i slutet av året och lansering i början av nästa år. Lär dröja ett år eller två innan de trillar ner i rimliga priser också för de brukar börja på enterprise och arbeta sig neråt. I teorin kan man öka densiteten med en faktor 100.

För övrigt en liknande anledning till att SSD inte har gått ner i pris lika snabbt längre. De har slagit i en vägg av hur mycket billigare man kan göra det med mindre tillverkningsteknik. I början var det lugnt, bara att krympa men nu under 20 nm så krävs det så mycket extrakapacitet och så mycket mer komplicerade styrkretsar att det äter upp delar av vinsten med själva krympningen. När väl 3D-NAND tar fart så kommer priserna sjunka rätt snabbt igen. Samsungs senaste version verkar ligga nära deras billigaste TLC i pris. Så en generation till från Samsung och det blir fart på priserna där. Speciellt när fler tillverkare får ut enheter och det verkar som att de börjar med högre densitet än Samsung gjorde. Så de börjar inte på "ruta ett" när det gäller 3D-NAND.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Från artikeln "SSD-enheter fortfarande kostar i runda slänger tio gånger mer än en mekaniska hårddisk per gigabyte"

Det är väl en överdrift...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det går att ha allt på SSD, kolla tech-reports test (kontinuerliga skrivningar dygnet runt tills de kraschade), den sämsta klarade flera hundra TB innan den strulade. 200TB motsvarar 100 Gigabyte skrivningar om dagen i 5 år. De flesta klarade mycket mer.
http://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experime...

Iofs så är SSD lite känsliga att vara utan spänning för länge (månader), de kan tappa datan då.

V-NAND ger typ x10 högre endurance på samma tillverkningsprocess och eftersom densiteten även öka x32/x64 kan man hoppa upp typ 2 steg i litografin, vilket ger ännu högre endurance.

TLC kommer bli legit i och med V-NAND.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PeanutPowerz:

Från artikeln "SSD-enheter fortfarande kostar i runda slänger tio gånger mer än en mekaniska hårddisk per gigabyte"

Det är väl en överdrift...

Ta en titt på prisjakt och sortera efter pris/GB.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893&o=eg_2741&rev=1#pro...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358#rparams=m=s22550509...

De billigaste SSD-erna ligger på runt 3,50 kr per GB. Du kan ta bort de två allra billigaste för den översta finns bara i en butik och nästa har orimligt lågt pris i en butik utan hemsida så det är inte ett realistiskt pris. Titta sedan på hårddiskar så ser du många 3 och 4 TB som ligger runt 0,35 kr per GB. Så det skiljer faktiskt ganska exakt en faktor 10 på priset mellan SSD och HDD idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

1TB för 800 runt emellan.

Make it real!

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ta en titt på prisjakt och sortera efter pris/GB.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893&o=eg_2741&rev=1#pro...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358#rparams=m=s22550509...

De billigaste SSD-erna ligger på runt 3,50 kr per GB. Du kan ta bort de två allra billigaste för den översta finns bara i en butik och nästa har orimligt lågt pris i en butik utan hemsida så det är inte ett realistiskt pris. Titta sedan på hårddiskar så ser du många 3 och 4 TB som ligger runt 0,35 kr per GB. Så det skiljer faktiskt ganska exakt en faktor 10 på priset mellan SSD och HDD idag.

Jävlar du
Jag tänkte på mina diskar. En 500gb hdd för 500kr = 1kr/gb. En 250gb ssd för 1000kr = 4kr/gb. Då är faktorn 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Om nyheten stämmer så kostar en 500GB SSD ca 400 kronor om ca 6 månader, då känns det väldigt bortkastat att betala 2000kr idag.

Att det om sex månader släpps SSDer som kostar 1600 spänn mindre än konkurrenternas modeller kommer inte att hända. Det är oerhört naivt att tro på sådant för att någon idiot skriver det på nätet.

Det ska tas för vad det är - bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Om detta någonsin kommer att hända, då blir det verkligen att man lägger över alla sina spel för att få lite snabbare laddningstid och stabilitet...

Har redan tagit det steget, skrotade min mekaniska HDD 2012 och har ännu inte haft problem med utrymme, brukar ha max 3 spel installerade åt gången på steam samt att jag har 1gbit fiber så om jag vill ha något speciellt laddar jag ner de på några minuter

sparfiler och inställningar för spel jag har avinstallerat sparar jag undan på ett usb minne på 4gb och har väl runt 50 olika "spel" på det och det tar upp typ 400mb totalt så det är ju en lösning man kan köra på om man har bra uppkoppling

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Vart så himla glad igår när jag såg Dustins annons komma upp på Sweclockers ang Intel´s nvme SSD 750 för enbar 3 tusingar, klickade omgående men till min stora förvåning gick den inte längre att beställa. För 4.5k gick den såklart att beställa fortfarande men för 3k hade varan utgått enligt Dustin, finns i lager än idag faktiskt så måste ju ha varit nån kampanj med ytterst få till detta special pris eller?

Det var ett begränsat antal exklusivt för SC. Det påpekades i fynd-tråden i onsdags, men jag vill minnas att jag sett det tidigare än så. Du hade nog helt enkelt bara lite otur och missade kampanjen precis, du får hålla bättre koll på fynd-tråden i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Önskedröm, priser på hårddiskar faller ju också så 2016 kanske du får 5TB HD för 500 spänn. Tror inte SSD kommer ikapp förrän 2020.

På ett helt år har priserna på interna hdds inte sjunkit ett jota. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2167793 snarare höjts med 200kr för en 4TB. Kommer kosta lika mycket 2016 samma datum. Skåda sanningen om ett år.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var ett begränsat antal exklusivt för SC. Det påpekades i fynd-tråden i onsdags, men jag vill minnas att jag sett det tidigare än så. Du hade nog helt enkelt bara lite otur och missade kampanjen precis, du får hålla bättre koll på fynd-tråden i framtiden

Jo misstänkte det men men man kan inte alltid få allt antar jag.

Tack för länken ska ha lite koll ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClowneN:

För långtidslagring lämpar sig inte SSD:n om de inte ändrar tekniken så den klarar av att ligga spänningslös under en längre tid.

Men idag är den suverän som temp-disk för nedladdning.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Skönt att man kan byta ut de gamla vinkelsliparna mot riktigt silicon inom rimlig tid!
Halleluja!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

För långtidslagring lämpar sig inte SSD:n om de inte ändrar tekniken så den klarar av att ligga spänningslös under en längre tid.

Men idag är den suverän som temp-disk för nedladdning.

För oss som var med på kassettbandets och 3,5" diskettens tidevarv, med magnetism som försvann, antingen med tiden eller av misstag/olycka. Så är förlorande av data ett gammalt och känt fenomen.

Skulle gärna vilja stoppa in en 1TB SSD i både bärbara datorn och Netbooken... För stationära datorerna är det mindre viktigt med stor SSD lagring men över 250GB som System disk skulle sitta fint.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Tror jag på när jag ser det.

Permalänk
Medlem

HDD's kommer däremot fortfarande vara överlägsna för längre lagring även om HDD's data livstid är också rätt kort.
Detta innebär inte döden för HDD's, bara det att SSD's kommer vara avsevärt mycket intressantare för konsumenter som OS/spel disk samt för belastade server diskar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.