Första 5G-nätet gör entré på olympiska vinterspelen 2018

Permalänk
Melding Plague

Första 5G-nätet gör entré på olympiska vinterspelen 2018

Ett 5G-nät ska klara upp till 20 gigabit per sekund – det beslutar den internationella teleunionen. Samtidigt framgår att tekniken får en första publik demonstration tidigt 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas 5G får riktigt låg latens också.

Visa signatur

Intel i5 4670K, GTX 1070, 8gb 1600Mhz, Corsair hx 650.

Permalänk
Entusiast

Så hur många olika standarder blir 5G? Eller har de äntligen efter 30 kommit på att det kanske är smidigt om alla kör med samma standard?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker snarare att dom satsar på fel saker .Jag bor i hus mitt i skogen har 4 g (enda alternativet än så länge jobbar varje dag typ ändå når jag capp får alltid ta det lugnt sista veckan tycker det är tråkigt .Att ha en cap på 30-75 gb är vansinne kan tänka mig att en barn familj med 2-3 barn har väldigt svårt att få det o gå runt .Använder bredbandet till tv tittande och spelande (kommer hem runt kl 20 och vill gärna se vad som hänt (nyheter sen en film ) Väldigt tråkigt att man får skita i det sista veckan typ

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv

max ca. 20gb för en 4k film då om man har grym täckning?

Lite fånigt att påpeka eftersom antagligen mobilen är långt ifrån snabb nog att skriva ner data så snabbt och jag antar att ingen skulle klaga om det tog 40-50 sekunder att ladda ner en 4k film heller. Men man får nog klara sig med rejäl komprimering ifall man ska kunna ladda ner en 4k film på 10 sekunder även om man får ut 20gbit/s

Permalänk
Medlem

Så länge det finns begränsningar i datamängden så är detta bara eyecandy och inget annat.
Jag bor själv på landsbygden med mina barn, och min ända möjlighet till bredband är via det mobila nätet.
Men får ju sitta varje vecka och kolla hur mycket data som är förbrukad så att man inte slår i taket.

Permalänk
Entusiast

Håller med andra om att caps är det värsta...
Finns det någon teknisk möjlighet att data caps försvinner i och med 5G eller kommer det alltid finnas för mobila uppkopplingar och i så fall varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll så länge surf är begränsat? Helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

max ca. 20gb för en 4k film då om man har grym täckning?

Lite fånigt att påpeka eftersom antagligen mobilen är långt ifrån snabb nog att skriva ner data så snabbt och jag antar att ingen skulle klaga om det tog 40-50 sekunder att ladda ner en 4k film heller. Men man får nog klara sig med rejäl komprimering ifall man ska kunna ladda ner en 4k film på 10 sekunder även om man får ut 20gbit/s

Sen är ju det faktum att 1/4 4k film lär ju maxa din data cap.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cocosoft:

Vad spelar det för roll så länge surf är begränsat? Helt värdelöst.

Det är inte höjda hastigheter som är det stora i 5G, det är hur möjligheterna öppnas för t.ex självkörande bilar som varit begränsat tidigare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Delat på 10.000 användare på en mast, taskig mottagning, begränsad surfpott... Jo vi vet hur det här kommer funka i realiteten. Via hade samma lovsånger om 3G, sedan 4G och nu 5G. Mobilt är ett bra komplement om man ur ute och rör sig. Men så länge man är på ett ställe så är trådat helt överlägset.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har alla operatörer i Sverige begränsningar på surf mängden? I Finland är det typ bara Sonera som har det.

Kartell?

Visa signatur

Intel i5 4670K, GTX 1070, 8gb 1600Mhz, Corsair hx 650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragevo:

Har alla operatörer i Sverige begränsningar på surf mängden? I Finland är det typ bara Sonera som har det.

Kartell?

Alla har det i Sverige .Tror dock inte har med kartell o göra utan snarare att folk här inte köper sin telefon .Hade folk betalat den kontant hade inte bolagen kunnat ta så mycket pengar för surf som dom gör. Tänk själv 399 kr i månaden i 3 år och man får 5 GB surf i månaden.Helt sjukt enligt mig.Genom att låsa kunden får man heller inget tryck på priserna som annars hade skett.Heller inget sug efter att öka surf kapaciteten.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Hur ofta sitter man och pekar på skärmen och smajlar? Så tillgjord bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hur ofta sitter man och pekar på skärmen och smajlar? Så tillgjord bild!

Hade jag fått ut ca 1.2Gbit/s trådlöst hade jag nog med dragit lite på groparna 😜 dock så ser ju bilden sjukt tillgjort ut de håller jag med om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det är inte höjda hastigheter som är det stora i 5G, det är hur möjligheterna öppnas för t.ex självkörande bilar som varit begränsat tidigare.

Mjaaa, du får betala för UPP till 20 mil sen kostar varje mil 50Kr extra

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alla har det i Sverige .Tror dock inte har med kartell o göra utan snarare att folk här inte köper sin telefon .Hade folk betalat den kontant hade inte bolagen kunnat ta så mycket pengar för surf som dom gör. Tänk själv 399 kr i månaden i 3 år och man får 5 GB surf i månaden.Helt sjukt enligt mig.Genom att låsa kunden får man heller inget tryck på priserna som annars hade skett.Heller inget sug efter att öka surf kapaciteten.

5GB/mån för 400? Det är nog dags att du byter abonnemang... För det priset får du 50GB surf idag. Tänk på att surfen bara är en del av kostnaden. Alla tjänster som tex sms, mms, samtal, kundtjänst, uppkoppling mot nätet, administration mfl ingår i priset. Och för många ingår även avbetalning på mobilen.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst alla kommentarer om obegränsad surf får jag känslan att jag inte borde skrivit av mitt abonnemang som hade obegränsat utan snarare sålt avtalet, däremot var det fast på 3G. Kunde tanka ner 200GB om jag så ville utan hastighets begränsning.

I vilket fall, jag hoppas 5G inte blir mängdbegränsad, då det kan då bli en verklig konkurrent till koppar uppkoppling även om jag tvekar att latenserna är lika trevliga som bandbredden. Skulle aldrig kunna ersätta hem uppkoppling med något som har begränsad datamängd, sitter hellre då kvar på 17/2 MBit/s och vet att jag får den hastigheten oavsett last.

Börjar ju bli datamängdsbegränsningar i USA på trådad uppkoppling, någonting jag inte hoppas går över till Sverige. Gör dem det så hoppas jag en del av er är med mig i en protest

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragevo:

Har alla operatörer i Sverige begränsningar på surf mängden? I Finland är det typ bara Sonera som har det.

Kartell?

Sonera har inga begränsingar på mobila bredband. http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/nettiyhteydet/liikkuva+n...
Sonera har begränsningar i datamängden i mobilabonnemang.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Efter att ha läst alla kommentarer om obegränsad surf får jag känslan att jag inte borde skrivit av mitt abonnemang som hade obegränsat utan snarare sålt avtalet, däremot var det fast på 3G. Kunde tanka ner 200GB om jag så ville utan hastighets begränsning.

I vilket fall, jag hoppas 5G inte blir mängdbegränsad, då det kan då bli en verklig konkurrent till koppar uppkoppling även om jag tvekar att latenserna är lika trevliga som bandbredden. Skulle aldrig kunna ersätta hem uppkoppling med något som har begränsad datamängd, sitter hellre då kvar på 17/2 MBit/s och vet att jag får den hastigheten oavsett last.

Börjar ju bli datamängdsbegränsningar i USA på trådad uppkoppling, någonting jag inte hoppas går över till Sverige. Gör dem det så hoppas jag en del av er är med mig i en protest

Händer det kommer nog folk börja protestera ordentligt... Vi är ett fritt land, och det är fan inte fritt om internet begränsas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Håller med andra om att caps är det värsta...
Finns det någon teknisk möjlighet att data caps försvinner i och med 5G eller kommer det alltid finnas för mobila uppkopplingar och i så fall varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är helt enkelt att det blir för hög last på nätet totalt sett. Dom skulle kunna släppa surfen fri redan idag, men det skulle på väldigt många håll göra att näten lastades ned så pass att hastigheten skulle bli helkass eller sluta fungera vid vissa tider på dygnet. Den största lösningen på det problemet är small cells. Små basstationer som sätts nära där mycket folk befinner sig. Inne på tågstationer och köpcentrum, på busshållsplatser, i gathörn och på lyktstolpar inne i städerna osv.
Small cell-utbyggnaden har redan påbörjats, men ligger precis i startgroparna för en storskalig utbyggnad. Jag skulle gissa att man nu är ganska klar med den stora utbyggnationen av 4G efter vägnät och i större samhällen. Så nu kommer fokus att viktas över mot small cells.
Med utbyggnaden av small cells kommer man också ha möjlighet att höja begränsningen på surfmängden i takt med utbyggnationen. Det är ju också en stor konkurrensfördel att kunna göra det, så räkna med att det kan gå relativt fort(ca 2år från nu?). Den operatör som kommer kunna höja surfmängden rejält utan att höja priset kommer ju kunna roffa åt sig väldigt många kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Händer det kommer nog folk börja protestera ordentligt... Vi är ett fritt land, och det är fan inte fritt om internet begränsas.

Sen är inte Internet och frihet relaterat. Annars torde allt vara gratis.. och begränsas ? Det de går att surfa obgränsat bara att de kostar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är inte höjda hastigheter som är det stora i 5G, det är hur möjligheterna öppnas för t.ex självkörande bilar som varit begränsat tidigare.

Vadå begränsat?

Permalänk
Avstängd

Om inte ens 4G funkar bra utan att man får något med 4-80 mbit men man betala för 80 mbit undra hur det kommer blir för 5G.

Sen att man bara får använda sig av max 20-100 GB för att sufa med och efter det så får man hur lite mbit som helst undra hur det kommer blir med 5G.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Sen är inte Internet och frihet relaterat. Annars torde allt vara gratis.. och begränsas ? Det de går att surfa obgränsat bara att de kostar.

Nej. Jag pratar om när det går till den gräns att det inte längre går att köpa obegränsat, oavsett pris.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Andersson.M:

Mjaaa, du får betala för UPP till 20 mil sen kostar varje mil 50Kr extra

Antar att du citerade fel inlägg..?

Skrivet av Cocosoft:

Vadå begränsat?

För höga svarstider, t.ex.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Antar att du citerade fel inlägg..?

För höga svarstider, t.ex.

För höga svarstider på 4G? Jag själv ligger på max 30 ms i dagsläget med mitt mobilabredband. Räcker gott och väl till att spela cs. Märker du själv skillnad på 5 ms och 30 ms?

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem

Tur att jag skaffade 4G-Bredband tidigt. Avtalet innebär att de bara har rätt att begränsa uppkopplingen till 10 Mbit när det är belastningstoppar och endast när jag överskridit mina 100 GB/månad. Så oftast är det fullt blås som gäller. Har tankat ner 880 GB som mest och snittar kanske runt 400 GB/månad.

Visa signatur

Arbetsdator: NZXT H2 WHITE | CORSAIR AX 850W | ASUS M4A89GTD PRO USB3 | AMD PHENOM II X6 1100T BE 9MB | NOCTUA NH-D14 | CORSAIR 16GB XMS3 | MSI GTX 560Ti 1GB HAWK | SAMSUNG 840 120 GB | WD Caviar Black 1TB | D-link DWA-556
HTPC: Antec Sonata II | Forton 350W | ASUS M5A78L-M LX 760G AM3+ | AMD PHENOM II X4 | Zalman 9500 | 8GB XMS3 | PowerColor HD 4350 512 MB | Barracuda 3TB | Pinnacle PCTV Stereo

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Exxelent:

För höga svarstider på 4G? Jag själv ligger på max 30 ms i dagsläget med mitt mobilabredband. Räcker gott och väl till att spela cs. Märker du själv skillnad på 5 ms och 30 ms?

Du får ta och läsa vad som skrivs, vi pratade om självkörande bilar som exempel, och då räcker inte 4G.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Du får ta och läsa vad som skrivs, vi pratade om självkörande bilar som exempel, och då räcker inte 4G.

Fast det beror inte på svarstiderna, det beror på att 4G inte når ut så långt, de måste då sätta master tätare och det blir för dyrt, så det gör de inte, landsbygden har nästintill total avsaknad av 4G.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.