Rengöring SNES cartridge

Permalänk

Rengöring SNES cartridge

Hej,

Köpte snabbt och lustigt en SNES cartridge på tradera, den kom idag men visade sig vara sjukt ofräsh. Lite som en blandning av gamla godishänder, ostbåge-händer och eckel på den. Försökte göra rent den med lite ajax universalrengöring (för kök typ) och lite handsprit. Det var väl lite bättre, men inte direkt någon revolution. Har ni några bra tips på rengöring här? Helst som inte har sönder plasten då.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

Denna ska du köra, INTE med massa ajaxmedel och andra saker som kan förstöra.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Suddigummi är också bra att få bort en del avlagringar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Denna ska du köra, INTE med massa ajaxmedel och andra saker som kan förstöra.
...
Suddigummi är också bra att få bort en del avlagringar.

Till mitt försvar tog jag naturligtvis bara Ajax på plasten. Men bra tips där, skall testa bägge i kväll och se hur det går. Tack.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

Isopropanol /isopropylalkohol finns att köpa billigt på apotek, färgaffärer mm är känt för att vara effektivt att rengöra med. Se bara till så den är kemiskt ren för det finns varianter som är doftande mm och då riskerar man att få en kemisk reaktion

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Det är inte att själva plasten har gulnat som du menar?
Eftersom du använde ajax på plasten.

Är det detta som hänt (vilket är extremt troligt) så är det knappt nåt som går att göra nåt åt utom att lacka plasten.
Det går att bleka plasten MEN man bör ta det försiktigt då plasten blir spröd av den blekningen och har den gulnat rejält så är det knappt nån ide alls då det behövs så lång tid i "badet" att plasten blir extremt spröd (tex så kan plasten spricka och kretskortet sitta kvar när du drar ur spelet).

Se tex http://www.retrofixes.com/2013/10/how-to-clean-whiten-yellowe... för mer info och JA det är samma problem med snes kasset som med själva konsollernas plast dvs dom gulnar av solljus.

Enligt mig så är det bättre/billigare/snabbare att lacka än att bleka.
Skuvas isär och en grundlig rengöring (finns det kvar fett/skit vid blekningen så kommer det inte hända nått vid just det stället dvs det lämnas kvar en gul fläck) behövs vid båda metoderna.
Det enda som tar lite mer tid innan man kan börja (5-10min på en snes kasset) är en lättare nedmattning med sandpapper av ytan så färgen fäster bättre.
Sen bör du lägga 2-3 lager för bästa resultat och då är du uppe ungefär samma arbetstid/torktid som det tar för blekningen fast troligen med ett betydligt snyggare slutresultat.
Färg så kör du med vanlig billack på burk som finns på vilken mack/järnaffär som helst.

Det blir troligen billigare att lacka med.
För att öppna kasseten så behöver du ett verktyg som kallas gamebit (finns två storlekar) sök på tradera/blocket/etc så hittar du dom tex http://www.tradera.com/item/301509/201915198/gamebit-4-5mm-3-... har själv handlat från japanspel ett par gånger och dom är ok att ha att göra med.
Själva snes konsollen har en 4,5mm gamebit men om jag inte minns fel så har kassetterna 3,8mm gamebiten (kollar om ett tag hittar inget vid en snabb googling).
Mitt råd köp en sats med båda för ca20:- mer så behöver du inte fundera på vilken som går vart och du kan öppna nes/snes/n64 konsoller/kassetter.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Rester av ostbågar och annat klet tror jag inte går att ta bort på samma sätt som missfärgning p.g.a. flamskyddsmedel. Fast om du ska lacka plasten vill du säkert få den ren först, jag vet inte vilken kemikalie som rekommenderas för att få ren riktigt kladdig plast utan att angripa plasten. Tensider som i diskmedel och för all del universalrengöringen ska väl lösa upp fett, kan vara värt att testa Yes diskmedel om Ajax inte gjorde hela skillnaden och plasten ännu är kladdig.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det blir troligen billigare att lacka med.
För att öppna kasseten så behöver du ett verktyg som kallas gamebit (finns två storlekar) sök på tradera/blocket/etc så hittar du dom tex http://www.tradera.com/item/301509/201915198/gamebit-4-5mm-3-... har själv handlat från japanspel ett par gånger och dom är ok att ha att göra med.
Själva snes konsollen har en 4,5mm gamebit men om jag inte minns fel så har kassetterna 3,8mm gamebiten (kollar om ett tag hittar inget vid en snabb googling).
Mitt råd köp en sats med båda för ca20:- mer så behöver du inte fundera på vilken som går vart och du kan öppna nes/snes/n64 konsoller/kassetter.

Fantastiskt svar, tack! Jag beställde ett par gamebits från kaptenkrok och skall ta tag i det här i helgen. Jag är lite osäker på om det ä plasten som gulnat eller om det är något på den, den ser åldrad ut, men är som lite "mjuk" på ngt vis. Men detta borde ju lösa det oavsett, skall plocka isär, rengöra elektroniken och plasten så separat så gott det går och biter det inte blir det lackning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zapac:

Rester av ostbågar och annat klet tror jag inte går att ta bort på samma sätt som missfärgning p.g.a. flamskyddsmedel. Fast om du ska lacka plasten vill du säkert få den ren först, jag vet inte vilken kemikalie som rekommenderas för att få ren riktigt kladdig plast utan att angripa plasten. Tensider som i diskmedel och för all del universalrengöringen ska väl lösa upp fett, kan vara värt att testa Yes diskmedel om Ajax inte gjorde hela skillnaden och plasten ännu är kladdig.

Ja, det var min tanke med. Därav att jag gick på den med rengöringsmedel. Men har beställt gamebits nu så jag kan öppna den, sen kommer det bli enklare att gå bananas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det plast som gulnat rejält så kan det se rätt grisigt ut typ som att plastbiten hängt över en rökare i 40år varje gång denne tagit en cigg.
Så jag skulle gissa på att det är mest det som det handlar om men släng upp en bild så kan vi kanske säga mer.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det finns en specialblandning som brukar benämnas "Retrobrite" för just sånt här, googla på det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande hydrogen peroxide som är den aktiva ingrediensen i retrobright och det är just det som samtidigt gör plasten skör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns rengörande spriter som inte skadar plats osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av tPelleplut:

Hej,

Köpte snabbt och lustigt en SNES cartridge på tradera, den kom idag men visade sig vara sjukt ofräsh. Lite som en blandning av gamla godishänder, ostbåge-händer och eckel på den. Försökte göra rent den med lite ajax universalrengöring (för kök typ) och lite handsprit. Det var väl lite bättre, men inte direkt någon revolution. Har ni några bra tips på rengöring här? Helst som inte har sönder plasten då.

Jag hittade ett gammalt husmorstips att använda sockerbitar från självaste chefredaktören.

Permalänk
Medlem

Suddgummi funkar bra som alternativ till sockerbit med.
Rengörande och blekande är två helt skiljda metoder och hydrogen peroxide är inte alkohol.

När plast gulnar så är det bromine som finns i plasten som gulnar och även till viss del kryper ut ur plasten (men det är enbart vid väldigt svåra fall som det har krypt ur).
Hurvida alkohol kan lösa upp och få bort bromin OM det har krupit ut vet jag inte MEN alkohol gör absolut ingeting med den gulnande plasten.

Det ENDA som hjälper gulnad plast är att bleka den och det skonsamaste sättet att göra detta på är med hydrogen peroxide och utsätta ytan med hydrogen peroxide på med ultraviolet ljus (heller solen).
Hydrogen peroxide tränger då in i plasten en del (beroende på styrkan och tid) och ultravioletta ljuset gör att det bleks MEN samtidigt gör denna process att plasten förlorar en del egenskaper som tex att flexas utan att spricka.

Tyvärr så räcker det att en liten del av ytan blir mindre flexibel för att hela skiten ska bli betydligt sämre överlag.
Detta för att ytan kommer då att få små sprickor OM plasten behöver flexa lite och har dessa sprickor väl startat så går dom igenom övriga plasten lika fort som den plast som är oflexible.

För tex tv spels kassetter så är detta dåligt främst när man drar i/ur dom.
Nes kassetter tex så ligger kretskortet löst i skalet två små plast flikar hindrar det från att ramla ut blir dessa sköra så går dom sönder efter ett tag av i/ur sättandet och helt plöstligt sitter kretskortet kvar och man står med ett tomt skal i näven.
Snes är lite bättre men även där är dessa flikar utsatta men dom har ofta även ett skruvhål igenom kretskortet MEN detta gör enbart att det inte ramlar ut det kan fortfarande röra sig en del OCH därmed kan dessa flikar gå sönder.

Visa signatur