Ominstallation av drivrutiner vid uppgradering av Windows?

Permalänk
Medlem

Ominstallation av drivrutiner vid uppgradering av Windows?

Hejsan, jag har Windows 7 nu men funderar på att köpa Windows 8.1 PRO för att testa det. Mest för att sedan kunna uppgradera till Win 10 gratis.

Måste jag ominstallera alla mina drivrutiner på datorn om jag uppgraderar mitt operativsystem? Jag menar typ BIOS framför allt. Alla program försvinner det är jag medveten om.

Min datorn är nämligen 4 år gammal så jag lär nog uppgradera mitt BIOS om det försvinner, minns att jag fick en del problem med spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Hejsan, jag har Windows 7 nu men funderar på att köpa Windows 8.1 PRO för att testa det. Mest för att sedan kunna uppgradera till Win 10 gratis.

Måste jag ominstallera alla mina drivrutiner på datorn om jag uppgraderar mitt operativsystem? Jag menar typ BIOS framför allt. Alla program försvinner det är jag medveten om.

Min datorn är nämligen 4 år gammal så jag lär nog uppgradera mitt BIOS om det försvinner, minns att jag fick en del problem med spel osv.

BIOS har inga drivrutiner och har inget med Windows att göra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ja men moderkortets drivrutiner styr väl BIOS, finns ju nyare och äldre versioner av BIOS

Permalänk
Medlem

Win 7 användare får också Win 10 gratis.

Grafikkortet hittar du drivrutiner till på tillverkarens hemsida.
Moderkortet kan det finnas drivrutiner till. Troligen funkar det mesta ändå.

Köper du nya delar (tex processor, grafikkort) kan du behöva uppdatera bios. Annars kan du strunta i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Win 7 användare får också Win 10 gratis.

Grafikkortet hitta drivrutiner till från tillverkarens hemsida.
Moderkortet kan det finnas drivrutiner till. Troligen funkar det mesta ändå.

Köper du nya delar (tex processor, grafikkort) kan du behöva uppdatera bios. Annars kan du låta det vara.

Precis, jag har köpt nytt grafikkort därför måste jag uppdatera BIOS.

Ja jag vet men man måste ha ett genuint windows 7/8 för att få Win 10.

Permalänk
Medlem

Pilla inte på det som fungerar.
Du behöver inte uppdatera bios för att du bytt grafikkort.
Man uppdaterar oftast bara bios om det är något som inte fungerar med datorn.
Finns stor risk att du brickar ditt moderkort (Aka gör om det till ett dörrstopp)

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Pilla inte på det som fungerar.
Du behöver inte uppdatera bios för att du bytt grafikkort.
Man uppdaterar oftast bara bios om det är något som inte fungerar med datorn.
Finns stor risk att du brickar ditt moderkort (Aka gör om det till ett dörrstopp)

Gammalt och utdaterat synsätt. Moderna moderkort är svåra att bricka.
Och man bör uppdatera BIOS iaf. Ökar stabilitet, kompatibilitet och överklockningsmöjlighet.

Var noggrann bara så att du väljer rätt BIOS till rätt moderkort och att inte uppdatera inifrån Windows, så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Gammalt och utdaterat synsätt. Moderna moderkort är svåra att bricka.
Och man bör uppdatera BIOS iaf. Ökar stabilitet, kompatibilitet och överklockningsmöjlighet.

Var noggrann bara så att du väljer rätt BIOS till rätt moderkort och att inte uppdatera inifrån Windows, så är det lugnt.

Jo precis jag brukar föra över det på en USB-sticka och sen köra det vid uppstarten