[LÖST] Hur använda GDM med xfce4?

Permalänk

[LÖST] Hur använda GDM med xfce4?

Jag har precis installerat GDM (Gnome Display Manager) på mitt Arch Linux xfce4-system. När jag loggar in med GDM så kommer jag in i en annan desktopmiljö än xfce4 som jag har installerat. Alltså måste det ha följt med någon ny desktopmiljö med GDM-installationen. Jag undrar hur jag kan få GDM att logga in på xfce4.

Tack på förhand!

Permalänk

@Samuel_Karlsson:

Blir lättare att hjälpa dig om du dels skriver vad du provat för att lösa det själv hittills, dels om du bifogar lite mer information, t ex vad det är för desktopmiljö som startar upp..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på Xfce:s egna display manager (som körs med startxfce4)? GDM är ju som man ser i namnet, främst för Gnome.

Permalänk
Skrivet av CryingFreeman:

@Samuel_Karlsson:

Blir lättare att hjälpa dig om du dels skriver vad du provat för att lösa det själv hittills, dels om du bifogar lite mer information, t ex vad det är för desktopmiljö som startar upp..

Den startar automatiskt gnome. Jag googlade problemet lite ytterligare och provade denna guide från xfce men det hjälpte inte:

Setting up GDM

If you installed Xfce system-wide and you want to use the GNOME Display Manager (gdm) to start your Xfce session, you will have to create a .desktop file to teach gdm how to start the Xfce session. This is a sample desktop file, Xfce.desktop:

[Desktop Entry] Encoding=UTF-8 Name=Xfce4 Comment=Use this session to run Xfce 4.4 as your desktop environment Exec=/usr/local/bin/startxfce4 Icon=/usr/local/share/pixmaps/xfce4_xicon1.png Type=Application

It is usually enough to simply copy the example file to the Session directory used by gdm; this directory is usually located in /etc/dm/Sessions, /etc/X11/gdm/Sessions, /usr/share/xsessions, /usr/X11/share/gnome/xsessions or some other location, refer to the documentation of your system for details. You need to restart gdm after you created the file.

Dold text

Skrivet av Suero:

Vad är det för fel på Xfce:s egna display manager (som körs med startxfce4)? GDM är ju som man ser i namnet, främst för Gnome.

Önskar att de hade en egen display manager men det är tyvärr inte fallet. Man måste logga in i prompten och manuellt starta xfce4.

Permalänk
Medlem

Har du provat LightDM eller SLiM? Har fått för mig att dom rekommenderas till XFCE.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Har du provat LightDM eller SLiM? Har fått för mig att dom rekommenderas till XFCE.

Skickades från m.sweclockers.com

SLiM får jag inte att funka.. (se min tråd på Arch forums: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=199014)

Provade LightDM nu och det resulterade i att jag vid boot fick upp ett detta: http://i.imgur.com/gx3CSRc.jpg

Här är statusen som de frågar efter:

sudo systemctl status lightdm.service -l ---- �� lightdm.service - Light Display Manager Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/lightdm.service; enabled; vendor preset: disabled) Active: failed (Result: start-limit) since Thu 2015-07-02 11:45:35 CEST; 11min ago Docs: man:lightdm(1) Process: 390 ExecStart=/usr/bin/lightdm (code=exited, status=1/FAILURE) Main PID: 390 (code=exited, status=1/FAILURE) Jul 02 11:45:35 samlaptop systemd[1]: Failed to start Light Display Manager. Jul 02 11:45:35 samlaptop systemd[1]: lightdm.service: Unit entered failed state. Jul 02 11:45:35 samlaptop systemd[1]: lightdm.service: Failed with result 'exit-code'. Jul 02 11:45:35 samlaptop systemd[1]: lightdm.service: Service hold-off time over, scheduling restart. Jul 02 11:45:35 samlaptop systemd[1]: lightdm.service: Start request repeated too quickly. Jul 02 11:45:35 samlaptop systemd[1]: Failed to start Light Display Manager. Jul 02 11:45:35 samlaptop systemd[1]: lightdm.service: Unit entered failed state. Jul 02 11:45:35 samlaptop systemd[1]: lightdm.service: Failed with result 'start-limit'.

Varför blir allt jag gör fel?

Permalänk
Medlem

@Samuel_Karlsson:

Vilken greeter har du?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Problemet löste sig själv nu! Såg att det finns ett litet kugghjul i loginskärmen i GDM där man kan välja vilken skrivbordmiljö man ska logga in på, där fanns "Xfce-session". Tack för er tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Problemet löste sig själv nu! Såg att det finns ett litet kugghjul i loginskärmen i GDM där man kan välja vilken skrivbordmiljö man ska logga in på, där fanns "Xfce-session". Tack för er tid!

Haha, klassiker. Jag gjorde samma misstag efter Funtoo-install häromdagen. Loggade in med default X32 eller vad den heter och var bekymrad. Så glömde jag "greeter" också. Jaja, gött det löste sig. Jag såg din andra tråd på Arch-forumet och det där med att grafiken får panik någon sekund vid inlogg får jag också på Arch Xfce. Dock kan jag leva med det och jag har inga "errors" av betydelse i loggarna. Så det är väl bara hålla andan och tuta och köra.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K