Hur kyler ni era serverrack?

Permalänk
Medlem

Hur kyler ni era serverrack?

Har börjat noja mig för livslängden på mina maskiner nu på sommaren när temperaturen i mitt garage översteg 30° igår. Har bergvärme i huset så är inne på att införskaffa en kylkonvektor (tror jag de heter) på 500-1000w.

Funderar på om jag ska kyla hela garaget eller kapsla in 42u racket och konvektorn på nått sätt.

Hur gör ni nu på sommaren när de är så stekande hett?

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Hur gör ni nu på sommaren när de är så stekande hett?

Det här vill jag också veta.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har ett rack där vi kör med "frikyla" dvs med platsremsor (sånna som finns i luftslussar etc) så stänger vi in all varm luft bakom racket och suger ut med en stor fläkt. Har inte märkt någon temperaturskillnad de senaste dagarna faktiskt. Tillför alltså ingen kylning utan ser till att få ut den varma luften så ny sugs in på framtiden av racket.

Permalänk
Medlem

Men om jag skulle göra de i garaget skulle de ändå vara 25 grader. Nu när jag stängt av maskinerna så är de 25 grader på morgonen. Jag funderar på om jag ska kapsla in rack och kylutrustning eller om jag ska kyla hela garaget. De blir i mitt fall också "frikyla" då kylan kommer 180m ner i berget där de är 4°. Fått info om att mitt borrhål bör klara ~4kw kyla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Någon som vet om elektronik pallar 30-35° rumstemperatur på sommarhalvåret? Jag vet att diskars lifslängd minskar när tempen på diskarna går över typ 40 eller nått sånt, statisktik som dyker upp här ibland. Men de andra komponenterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Känns ju rätt så ineffektivt att kyla hela garaget, om du inte har annat där i som du vill ha kylt.

ang. 35C inluft på sommaren, det som kommer att ta en del stryk blir batterier till ex. Raidkort vilket kanske inte är 100% om du kör volymer med batteribackad cache. (speciellt databaser).
Sen gäller det ju också att som "Jonaz" skriver få ut den varma luften med på ett hyfsat effektivt sätt.
Har råkat ut för att Dell servers råkar ut för felmeddelanden i stil med "The adapter has recovered, but cached data was lost" efter att tidigare ha orsakat blåskärm när dessa haft kassa batterier, som sagt inte helt kul om det samtidigt har resulterat i datakorruption av diverse slag. (Dells PERC kort, men förväntar mig att de flesta andra märken ger liknande beteende när batteripacket går åt skogen)

Jag har ett kylagg för att kyla mitt (men för tillfälle inget i drift eftersom jag är upptagen med andra projekt)

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk

jobbar med datorhalls kyla & UPS till dagligdags, och mitt tips för ett hemmabygge som du beskriver så skulle jag med största sannolikhet kapsla in det. Det finns smarta skåp där det ganska enkelt kan distribueras kall luft fram och suga in varm luft bak.

Det du skall tänka på att det är helt ovidkommande hur varmt det är i "varma" sidan, det ända som egentligen är viktigt är hur kallt det är vid insuget. Där skall det helst inte vara mer än 27,
Ref till bibeln gällande dylika frågor: http://tc99.ashraetcs.org/documents/ASHRAE_Extended_Environme...

Vet ju som sagt inte vad du tänkt lägga ner i pengar på skåpet, men även om du bygger själv så försök koncentrera på insuget, tolleransen för "varm" sidan är väldigt hög.

Med det sagt så har du ett 4 grader borrhål skulle jag lätt installlerat en inverterkyla (som kan stegra upp/ned vid ökat/minskat behov) dock skullle jag köpt mer än 1000W för att inte låsa fast sig om man råkar sätta in mer utrustning.

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

jobbar med datorhalls kyla & UPS till dagligdags, och mitt tips för ett hemmabygge som du beskriver så skulle jag med största sannolikhet kapsla in det. Det finns smarta skåp där det ganska enkelt kan distribueras kall luft fram och suga in varm luft bak.

Det du skall tänka på att det är helt ovidkommande hur varmt det är i "varma" sidan, det ända som egentligen är viktigt är hur kallt det är vid insuget. Där skall det helst inte vara mer än 27,
Ref till bibeln gällande dylika frågor: http://tc99.ashraetcs.org/documents/ASHRAE_Extended_Environme...

Vet ju som sagt inte vad du tänkt lägga ner i pengar på skåpet, men även om du bygger själv så försök koncentrera på insuget, tolleransen för "varm" sidan är väldigt hög.

Med det sagt så har du ett 4 grader borrhål skulle jag lätt installlerat en inverterkyla (som kan stegra upp/ned vid ökat/minskat behov) dock skullle jag köpt mer än 1000W för att inte låsa fast sig om man råkar sätta in mer utrustning.

Så köpa kylutrustningen har jag redan bestämt mig för att göra. Men när jag funderade på att kapsla in så tänkte jag på att bygga ett slutet skal runt racket, men med din input så kanske de är lättare att bara se till att kylan går in i skåpet där fram och så suger jag ut varmluften där bak (ut i garaget igen). Att göra hål i husväggen för att suga ut luften till utsidan av garaget är jag inte så sugen på.

Intressant med pdf-rapporten var ju att in-temperaturen inte bör överstiga 27°C. De låter ju ganska högt, trodde mer att de skulle stå 22 eller nått i den stilen.

Kylinstallationen kommer kosta 30-40k och då installerar jag en 6kw kylare på övervåningen i samma veva. Kylaren till garaget kostar 4k. Tänkte lägga en tusenlapp eller två för att få de lite bättre. Kan ta lite kort när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Går också i tankar att skaffa kylning, Dock är rummet jag har racket i bara drygt 8kvm så jag tänker kyla hela rummet. Det enklaste verkar vara att köpa en enkel luft/luft värmepump och kör den på kyla med lagom temp, Behöver inte kyla så extremt, endast så att man slipper värmetopparna som blir nu under sommaren, Så man ligger på kanske 24-25c i rummet.

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här med fyra fläktar i mitt 42U skåp. http://www.mbdes.se/Exego.aspx?p_id=274&pr_id=70. Dock typ noll cirkulation i förrådet annars, men lite skillnad gör det.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Jag har en sådan här med fyra fläktar i mitt 42U skåp. http://www.mbdes.se/Exego.aspx?p_id=274&pr_id=70. Dock typ noll cirkulation i förrådet annars, men lite skillnad gör det.

Men de gör ingen skillnad om vi redan har 32° som intemperatur. En fläkt i skåpet är nog bra om man vill forcera luften i en viss riktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD