Samsung utvecklar 11K-upplöst mobilskärm

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Du blandar ihop två helt olika saker. En 1440p skärm är sällan samma sak som en 3 tumms mobil skärm ellr ? Sätter du 1440p på en 3 tums mobil skärm för att jämföra den med en 720p skärm på 3 tum kan ja lova dig att du inte kommer se någon skillnad annan det du tror för att du just köpt något "nytt, dyrt" man kan också kalla det placebo effekten.
Däremot sätter du 1440p på en 27 tumms skärm jämför den med en 27tumms skärm med 1080p så kommer du se skillnad. Förstår du logiken i detta ?

Du missförstod mig. Jag pratar inte om datorskärmar, jag snackar om min Galaxy Note 4:a som har 1440p-upplösning. Och jag menar att man ser skillnad om man är relativt nära.

Permalänk
Medlem

Minns när jag spelade Super Mario på min NES och tyckte upplösningen var alldeles tillräcklig... seriöst, vad alla ska klaga på #framtiden här alltså...

Tacka vet jag Samsung, de kan man lita på! VR-skärmar och senare till annat :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

vet inte om någon redan skrivit det, men är inte det här med upplösningar ren idioti när det gäller mobilerna? för det första så kan man inte se någon skillnad överhuvetaget och sen bör det inte dra massa mer batteri pga att gpun och cpun får jobba hårdare???

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

Ja, 112 640 × 63 360 (860 gånger mer än UHD) är verkligen vad vi behöver på en 50″-TV. Hur nära tänker du sitta egentligen?

Riktigt nära och jag vill ha "analog upplösning" på skärmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Har du fullgod syn är det en klar skilnad på 720, 1080 och 1440p iaf.

Såg du att jag skrev små skärmar ? Tror inte det.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill inte se skärmar med högre pixeldensitet.
Jag vill se mer energieffektiva skärmar med lägre strömförbrukning.

Högre intensitet kan dock vara bra för VR och AR.

Ja, jag instämmer. Hade varit roligt med mer framsteg på området energieffektivitet. Ökade intervaller mellan laddningen på mobilen hade varit av mer godo, för mig, än upplösningen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Riktigt nära och jag vill ha "analog upplösning" på skärmen.

Har du provat några av Coconut Audios produkter? Helt otrolig skillnad. Överaskande faktiskt.
Jag har fyra kristaller runt bioförstärkaren och både ljudet och bilden blir mer analogt och "klarare" liksom.
Prova själv! Helt klart, värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvsylta:

Förstår inte. Apple tillverkar ju inte några skärmpaneler.

Det är väl LG som gör Apples skärmar? I alla fall till telefonerna/plattorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jättebra att tekniken går frammåt och att Samsung vägrar ge efter för gnällspikar. Även hipp hurra för ökat ljusgenomsläpp och mer realistisk VR!

Säger han som med näbbar och klor vägrar använda nyare OS än Windows 7

Själv tycker jag att 1080p är overkill på en mobil, men jag bryr mig inte nämnvärt om det kommer mobiler med högre upplösning. Kul för de som gillar ultrahöga upplösningar antar jag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Såg du att jag skrev små skärmar ? Tror inte det.

Det gjorde jag, kanske dags att kolla upp synen om du inte sker någon skillnad på dessa olika upplösningar på 5"

Vi är ganska många här i tråden som ser skillnad och du håller vid att man inte ser någon skillnad alls. Ett tips till dig då är att gå till närmaste återförsäljare och plocka upp en galaxy alpha och en S6 och gå in på valfri hemsida och titta. Märker du ingen skillnad då är det direkt till närmaste optiker för dig.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att displayport och HDMI får ett ordentligt kliv. Känns redan förlegade med dagens itterationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Säger han som med näbbar och klor vägrar använda nyare OS än Windows 7

Själv tycker jag att 1080p är overkill på en mobil, men jag bryr mig inte nämnvärt om det kommer mobiler med högre upplösning. Kul för de som gillar ultrahöga upplösningar antar jag.

En anledning är som sagt ljusgenomsläppet, som ökar med högre upplösningar eftersom komponenterna som inte lyser blir mindre och finmaskigare och släpper in mer ljus

Angående att inte använda nyare än Windows 7 kan jag meddela att jag siktar på att bli först med Windows 10 så fort det släpps

Det jag har vägrat som du säger är Windows 8, och tittar man på användarstatistik är jag knappast ensam om det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Heh lustigt att kalla det för en "mobil".

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

Om man ska prata om onödiga saker ,så klaga på det som bl.a. Georg Simon Ohm pysslade med. D.v.s att sitta och leka med elektricitet som det inte finns några vettiga användningsområde till utanför laborationssalarna.

Nå som det står i artikeln så kan dessa högupplösta skärmar få många områden, t.ex VR som nämnts flera gånger. Så jag är positivt, min fundering på kort sikt är att detta kan bidra till högre andel fungerade små fullhdskärmar om de använder sig av lärdomarna för att göra ännu högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

vet inte om någon redan skrivit det, men är inte det här med upplösningar ren idioti när det gäller mobilerna? för det första så kan man inte se någon skillnad överhuvetaget och sen bör det inte dra massa mer batteri pga att gpun och cpun får jobba hårdare???

Jo,det har redan skrivits och det står faktiskt i nyheten:

"Samsung medger att skärmens extrema upplösning är väl över vad konsument kan tänkas behöva, men tillägger att de tekniska framstegen kan appliceras på andra områden än just mobiltelefoner.
Rapporten gör dock samtidigt gällande att den skyhöga upplösningen kan göra nytta i mobiltelefoner, där den höga punkttätheten kan användas för att skapa optiska illusioner och effekter liknande 3D-skärmar
"

Och, det viktiga, årtalet:

Elektronikjätten hoppas kunna ge tekniken en första offentlig demonstration under de olympiska vinterspelen 2018

T v å t u s e n a r t o n Shit man, det händer mycket på tre år i teknikens värld!

Det vet väl alla här (hoppas jag)

Helt ärligt så fattar jag inte varför medlemmar här på Swec gråter, detta är ju en sak som kommer att gynna många olika områden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Jo,det har redan skrivits och det står faktiskt i nyheten:

"Samsung medger att skärmens extrema upplösning är väl över vad konsument kan tänkas behöva, men tillägger att de tekniska framstegen kan appliceras på andra områden än just mobiltelefoner.
Rapporten gör dock samtidigt gällande att den skyhöga upplösningen kan göra nytta i mobiltelefoner, där den höga punkttätheten kan användas för att skapa optiska illusioner och effekter liknande 3D-skärmar
"

Och, det viktiga, årtalet:

Elektronikjätten hoppas kunna ge tekniken en första offentlig demonstration under de olympiska vinterspelen 2018

T v å t u s e n a r t o n Shit man, det händer mycket på tre år i teknikens värld!

Det vet väl alla här (hoppas jag)

Helt ärligt så fattar jag inte varför medlemmar här på Swec gråter, detta är ju en sak som kommer att gynna många olika områden.

Bara jag som tänker på virtual reality head-mounted? den upplösningen på VRS. WOOOOOWW grafik

Hoppas verkligen att fps vrs spel har ett slags löparband där man måste springa, ducka, ligga för att göra det så verkligt anpassad som möjligt. Snacka om dator-spel världen kommer förändras om man måste springa etc i ett spel. Alla spel nördar kommer ha värsta konditionen

Permalänk
Medlem

Jag tycker artikeln är väldigt vilseledande och missvisande.

Av huvudrubriken att döma tror man ju det endast handlar om mobilskärmar, vilket inte alls stämmer. Det handlar ju om teknisk framgång/utveckling till skärmar i allmänhet, som kan förbättra nuvarande skärmar i allting, inte BARA mobilskärmar. Det är inte fören man läser sista stycket som det framgår att så är fallet, där dom t.o.m poängterar att denna upplösning är långt över vad mobilkonsument marknaden behöver, vilket mer eller mindre t.o.m bekräftar att vi INTE kommer få se mobilskärmar med 11k upplösning. Och ändå skriver ni "Samsung utvecklar 11K-upplöst mobilskärm". Liksom va?

Seriöst Sweclockers, känns lite Nyheter24 varning på detta.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Smutt med extremt hög upplösning. Det närmar sig ju att man inte kan se skillnad mellan verklighet och bild.
Behöver bara öka ljusstyrkan så kan man bo i en grotta med fönster av LCD-paneler Och det är frid och fröjd.

Permalänk

Varför, bara varför. Snart kommer telefonerna ha så mycket onödig hårdvara och grejjor att batteritiden blir en knapp timme från fulll laddning..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Avstängd

Längtar efter o få se en nyhet angående mobiler där de presenterar en ny "LITEN" mobil.

Tror ni vi någonsin får se små och smidiga mobiler igen?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Löjligt.

Permalänk
Medlem

Samsung medger att skärmens extrema upplösning är väl över vad konsument kan tänkas behöva, men tillägger att de tekniska framstegen kan appliceras på andra områden än just mobiltelefoner.

Permalänk

vi börjar nå Futurama med paneler som har högre upplösning en verkligheten.

Permalänk
Avstängd

11k skärm, 11 minuter batteritid.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Märkligt att så många tycker att skärmtillverkare ska göra batterier. Många av er inom IT som bakar bröd till försäljning också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chamoxzqt:

bevisar än en gång samsung ligger steget före "Apple" mycket imponerad!

steget före? Kan inte minnas att apple utvecklat speciellt mycket själva, särskilt inte bildskärmar.

Nog kan det bli att man slänger lite pengar över till samsung och köper första batchen o kallar de " apple true retina "screen eller nåt liknande o påstår att man är innovativ samtidigt som man kompenserar kostnaden genom att suga ut sina isheep kunder ännu hårdare.

Så vem som är steget före är svårt att avgöra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Samsung medger att skärmens extrema upplösning är väl över vad konsument kan tänkas behöva, men tillägger att de tekniska framstegen kan appliceras på andra områden än just mobiltelefoner.

Sämsta lögnen hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

steget före? Kan inte minnas att apple utvecklat speciellt mycket själva, särskilt inte bildskärmar.

Nog kan det bli att man slänger lite pengar över till samsung och köper första batchen o kallar de " apple true retina "screen eller nåt liknande o påstår att man är innovativ samtidigt som man kompenserar kostnaden genom att suga ut sina isheep kunder ännu hårdare.

Så vem som är steget före är svårt att avgöra

Blir lite nyfiken – vilka tillverkare "utvecklar mycket själva" jämfört med Apple menar du (och ni andra här i tråden som verkar tycka ni har koll på detta)?

Skärmpaneler är det väl rätt få tillverkare som utvecklar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePancakerizer:

Så länge du inte är en PR-person för Ubisoft så ser man (så länge detta refererar till en normal person) skillnad mellan 720p och 1080p även på små skärmar. Jag har själv en 1440p-skärm och jag skulle inte vilja gå tillbaka till min gamla 720p S3:a.

Däremot har ju alla olika prioriteringar, och om man inte vill ha en jättehögupplöst skärm om man inte tycker det är värt det behöver man ju inte det. Fast av någon anledning verkar folk få utvecklingsfobier så fort det nämns upplösning. Om de kan tillverka en 11k-skärm till vettigt pris kan de förmodligen tillverka en 720p-skärm för mycket mycket mindre, så vad är problemet?

En sak du bör tänka på är att din S3 kör pentile vilket gör att skärmen ser sämre ut än en bra 1280x720 skärm. Men visst kan man se skillnad på upplösningarna om man anstränger sig men jag tycker inte det märks i dagligt bruk för min del i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

bevisar än en gång samsung ligger steget före "Apple" mycket imponerad!

Verkigen. Framförallt när det gäller kylskåp och tvättmaskiner. Där är "Apple" riktigt kassa alltså.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia