Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fast vid BIOS/moderkort skärmen vid start av dator

Permalänk
Medlem

Fast vid BIOS/moderkort skärmen vid start av dator

Hej! Sedan jag kom hem från LAN för ett tag sen så har jag fått ett problem. Vid uppstart så kan datorn fastna i den rutan som visas kort med vilken knapp man ska trycka för att komma in i BIOS. Det fungerar inte att trycka DEL för att komma in i BIOS utan den är helt låst. Håller jag in powerknappen och sedan startar datorn igen så går datorn igång som vanligt förutom att denna rutan inte visas överhuvud taget denna gången. Vanligtvis så brukar den visas i ca 1 sek.

Detta problemet är inget jättestort problem då datorn går igång som riktigt efter andra försöket men lite småirriterad blir jag över att behöva starta datorn två gånger. Så jag ber då efter hjälp, vad detta problemet kan bero på och hur jag kan lösa det?

Tack så mycket på förhand!

Med vänlig hälsning
Johan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

öppna burken och kolla så att alla kablar sitter som dom ska samt dina ram stickor. kan vara en kabel eller något som lossnat när du har konkat runt med datorn.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

öppna burken och kolla så att alla kablar sitter som dom ska samt dina ram stickor. kan vara en kabel eller något som lossnat när du har konkat runt med datorn.

Har kollat lite snabbt, men får ta en mer noggrann titt för säkerhets skull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan också vara grejer och kablar du kopplat till datorn ute och inne eller porten de kopplats till. Nästan allt som folk tror inte spelar roll är ökända för att orsaka start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Koppla därför ur allt som inte behövs för att få bild för det kan lika gärna vara USB kablar, mus, tangentbord mm.

Sen så räcker det inte att bara titta och känna. Man måste också ta loss. Passar på att kolla kontakter, portar, hållare ser ok ut innan man sätter tillbaka dom. Även om du inte ser eller känner något fel kan det lösa det.