Permalänk

Ergonomiskt vs mekaniskt Keyboard?

Hej!
Jag har just nu ett gammalt Hp tangentbord som jag vill uppgradera.

Jag är 15 år och har en budget på ca. 1000kr skulle jag säga.

Det mesta jag gör på min dator är att lyssna på musik,surfa skriva skolprojekt och skriva blogg.
Jag spelar inte så har inget behov av makro tangenter och "programmerbara knapptryckningar".
Vill helt enkelt ha ett keyboard att skriva på med helst media knappar, för musik och sånt, fast det finns nog på det flesta.

Nu har jag inte kollat runt så mycket men det här keyboardet verkar intressant:

https://www.komplett.se/microsoft-sculpt-ergonomic-desktop/79...

Tycker det är väldigt nice med separerat number pad som jag använder till wolfram alpha, men ganska onödigt eftersom jag kommer köpa en miniräknare om ett par månader.

Nackdelen är nog själva tangenterna. Det är förmodligen laptop tangenter men det kanske inte går med vanliga membran tangenter eller mekaniska tangenter pga. böjningen. Vet inte heller hur länge tangenterna håller, vill ha ett tangentbord som håller i ca. 4 år problemfritt.
Men samtidigt är tangenterna bra för att det är lätt att rengöra tangentbordet.
En annan nackdel är musen. Har inget behov av en mus så den drar nog upp priset.

Edit:
Bryr mig inte ifall trådlöst eller inte.

Jag skriver i vanliga fall runt 40-50 ord i minuten då jag är avslappnad, när jag verkligen tar i, i t.ex. typeracer så når jag cirka 70 ord per minut, men så skriver jag inte i vanliga fall.

Edit: hastighet

Permalänk

Det finns tangentbord som är både ergonomiska och mekaniska:
https://www.trulyergonomic.com/store/index.php

Dock spräcks din budget ganska rejält...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Eftersom du klarar upp mot 70 ord/minut förstår jag att du inte använder pekfingervalsen, så då behöver du inte varningen angående brutna tgb.

Jag har kört med MS natural ergo keyboard sedan det kom och dess föregångare innan dess. Det tar mig ca 6-8 år att slita ut dem på jobbet (där jag skriver relativt mycket), och då är det stödbenen som går sönder. Hemma slits de inte alls lika hårt.

Jag har kört brutet tgb i 15 år och går inte tillbaka så länge det finns alternativ. Av den anledningen är inte ett mekaniskt en fråga för mig.

Fast jag har använt tangentbord i snart 30 år och ser egentligen inget skäl att gå tillbaka till de gamla tangentborden heller. Visst finns det en trygghet i det klickade ljudet och ljudet är en skön feedback när skrivandet flyter, men det är inte lika skönt när det är sent, eller om man har någon hos sig som behöver sova. Och i ärlighetens namn går det bra att skriva i takt med musiken på ett normalt tangentbord också.

Till syvende och sist är det dock viktigast att du får ett tangentbord du inte stör dig på. Ett som inte är ivägen och som kan hålla samma tempo som du. Annars kommer du snart att leta nytt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om du funderar mellan vanligt membran/rubber dome och mekaniskt skulle jag nog rekommendera att du testar ett mekaniskt först, kolla om någon butik i närheten har exemplar ute som du kan testa. Testa lite olika brytare, t.ex. röda, bruna samt blåa.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Eftersom du klarar upp mot 70 ord/minut förstår jag att du inte använder pekfingervalsen, så då behöver du inte varningen angående brutna tgb.

Jag har kört med MS natural ergo keyboard sedan det kom och dess föregångare innan dess. Det tar mig ca 6-8 år att slita ut dem på jobbet (där jag skriver relativt mycket), och då är det stödbenen som går sönder. Hemma slits de inte alls lika hårt.

Jag har kört brutet tgb i 15 år och går inte tillbaka så länge det finns alternativ. Av den anledningen är inte ett mekaniskt en fråga för mig.

Fast jag har använt tangentbord i snart 30 år och ser egentligen inget skäl att gå tillbaka till de gamla tangentborden heller. Visst finns det en trygghet i det klickade ljudet och ljudet är en skön feedback när skrivandet flyter, men det är inte lika skönt när det är sent, eller om man har någon hos sig som behöver sova. Och i ärlighetens namn går det bra att skriva i takt med musiken på ett normalt tangentbord också.

Till syvende och sist är det dock viktigast att du får ett tangentbord du inte stör dig på. Ett som inte är ivägen och som kan hålla samma tempo som du. Annars kommer du snart att leta nytt tangentbord.

Jag kan inte skriva i 70 hela tiden, utan i kanske max 300 ord, för jag måste trycka så himla hårt på tangenterna. Vill ha något lättare.
Tänker samma sak att ergonomiskt är bättre. Jag är bara lite tveksam på 800kr från komplett, då musen är onödig.
Men jag måste erkänna att keyboardet ser extremt snyggt ut. Nog det snyggaste keyboardet jag sett efter apple keyboard.
Det här kanske låter dumt, men tycker du jag borde köpa Microsoft Natural Ergo keyboard 4000? Den ser bekväm ut också men ful och jag vet inte hur mycket tryck man måste ha.

Skrivet av Beta:

Om du funderar mellan vanligt membran/rubber dome och mekaniskt skulle jag nog rekommendera att du testar ett mekaniskt först, kolla om någon butik i närheten har exemplar ute som du kan testa. Testa lite olika brytare, t.ex. röda, bruna samt blåa.

Nja, chiclet tangenter+ ergonomiskt eller mekaniskt + icke ergonomiskt. Mekaniskt + Ergonomiskt är svindyrt, och Kineses ser väldigt konstig ut.