Ska köpa ny dator - hjälp önskas

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny dator - hjälp önskas

Hittade den här och den verkar bra, inte för dyr heller, och jag slipper montera någon själv.

http://www.inet.se/produkt/1517091/taurus-experienced-gtx-960...

Är dock rätt okunnig på datorer och teknik, så jag skulle hur som helst uppskatta det ifall någon med lite mer kunskap skulle kunna besvara några av mina frågor.

Är den prisvärd? Har riggen några större brister, saknar den något? Kommer den ha problem med att klara någon (inte nödvändigtvis intresserad av att säg maxa Witcher 3)? Hur länge innan den måste uppdateras? Finns det ev. någon bättre inom samma prisklass (som sagt, inte intresserad av att montera själv)?

Skulle vara perfekt ifall någon ägde den och kunde dela med sig av erfarenheter. Stod i en recession att den tydligen låter lite, hur mycket?

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut. Prestandan duger bra till det mesta och du ska kunna spela de flesta nya spel på ganska höga inställningar i 1080p upplösning. Finns ju utrymme att uppgradera grafikkort, RAM i framtiden också. Det som saknas är att Windows inte är installerat på en SSD som fr.a. gör att datorn och program startar snabbare. Prestandan i spel påverkas inte (om inte spelet är installerat på en SSD men då är det bara laddningstiderna som blir kortare)

Om den låter mycket beror det förmodligen att processorkylaren är Intels standardkylare som är ganska högljudd. Den kan man byta ut mot en billig tredjepartskylare för några hundralappar som t.ex. Cooler Master Hyper Evo 212 som är mycket tystare och kyler bättre. Men då får man montera den själv.

Permalänk
Medlem

@mark501: Tack så mycket för svaret! Då vet jag att jag inte gör någon stort misstag.

Får se ifall den gör något oljud, kan ju alltid köpa en fläkt i efterhand.

Permalänk

Du får ett bättre grafikkort(skiljer 1600 kr mellan de billigaste korten 960 -> 970), en SSD istället för en extra TB HD. Klarar du av att fixa Windows själv på sticka?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8187267/2015-07-15

Du får betala 300 kr mer.