Fractal Design Newton R3 600W

Permalänk
Medlem

Fractal Design Newton R3 600W

Hej!

Jag tänkte köpa en ny dator nu i höst och jag hade tänkt mig ett Fractal Design Newton R3 600W som nätagg men ni verkar inte ha det inne längre.
Hur kommer det sig?
Ni har 1000-watts modellen men det är onödigt mycket jämfört med mina behov...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Välj en annan nätdel än den du försöker få tag i

EVGA eller XFX Pro

Varför?
EVGA kostar lika mycket men är bara Gold certifierat medan Fractal är Platinum.
XFX Pro kostar också lika mycket men är bara Bronze certifierat och känns inte alls värt pengarna.

Båda är enligt mig sämre val och bland alternativen så finns det andra som är mer intressanta.
Men just Newton 600 är det prisvärdaste och bästa nätagget i klassen som jag ser det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Hej!

Jag tänkte köpa en ny dator nu i höst och jag hade tänkt mig ett Fractal Design Newton R3 600W som nätagg men ni verkar inte ha det inne längre.
Hur kommer det sig?
Ni har 1000-watts modellen men det är onödigt mycket jämfört med mina behov...

varför har du snöat in dig på exakt det agget?
kör på evga g2/gs istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

varför har du snöat in dig på exakt det agget?
kör på evga g2/gs istället

Därför att det är platinum certifierat, semi-passivt och har fått väldigt bra omdömen.
Dessutom har jag väldigt bra erfarenheter av Fractal Designs support och kundkontakt.

Varför tycker du att EVGA-aggen är bättre?

EVGA Supernova G2 550W är ett alternativ jag har tittat på men jag hade hellre haft ett Fractal Design platnium agg.
Eller finns det någon anledning som jag inte känner till?
Jag är inte jätteinsatt nuförtiden...

Permalänk
Medlem

@Kilroy:

EVGA g2 har 10 års garanti, fått absoluta toppbetyg det är semipassivt, det är så liten skillnad i effektiviteten max 3% mellan gold och platnium.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

En aspekt som alltid glöms bort är väl huruvida man vill gagna svenska företag eller inte. Har ju ingenting med kvalitén att göra eller så men ändå

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Kilroy:

EVGA g2 har 10 års garanti, fått absoluta toppbetyg det är semipassivt, det är så liten skillnad i effektiviteten max 3% mellan gold och platnium.

Det står 7 år på Inet, och deras hemsida är nere. Är det 7 eller 10 år?

Visst är det liten skillnad i effektivitet, men om dom båda kostar lika mycket, varför inte välja det som har bättre?
Framförallt tänker jag på effektiviteten vid väldigt låg belastning som väl är högre krav i platinum än i gold?
Nu är EVGA agget riktigt bra även vid låg load för att vara ett guld-agg.

EVGA agget verkar jättebra och en stark kandidat när jag tittar runt.
Men det är sämre effektivitet med lite längre garanti.
Jag väljer isåfall effektivitet.

Det är inte så att jag absolut MÅSTE ha just det agget, men det är det som verkar bäst i klassen för mig.
Hade gärna velat se bättre jämförelser vid låg last, så om du känner till något sånt så tipsa gärna.

Permalänk
Medlem

@Kilroy:

Det är 10 års garanti,

http://www.sweclockers.com/test/16111-fractal-design-newton-r... testa av r3

http://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-w... test av evga g2, som du ser har evga g2 bättre rippelvärden, även bättre linor där den inte svajar på -12v som det gör på r3. Vid 50% är det som max 3 % skillnad och sedan ca 1 %. Överlag är helt enkelt g2 bättre men någon 1% sämre effektivitet, nyare plattform också.

Toppklass på g2, utmärkt på r3, 10 års garanti på evga

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Kilroy:

Det är 10 års garanti,

http://www.sweclockers.com/test/16111-fractal-design-newton-r... testa av r3

http://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-w... test av evga g2, som du ser har evga g2 bättre rippelvärden, även bättre linor där den inte svajar på -12v som det gör på r3. Vid 50% är det som max 3 % skillnad och sedan ca 1 %. Överlag är helt enkelt g2 bättre men någon 1% sämre effektivitet, nyare plattform också.

Toppklass på g2, utmärkt på r3, 10 års garanti på evga

Ja, jag har också läst sweclockers recensioner.

Jag prioriterar effektivitet över rippel.
Och som jag sade handlar det mest om effektivitet vid låg last, där har jag inte hittat några jättebra och jämförbara siffror men verkar som att FD har klart bättre där.

Permalänk
Medlem

@Kilroy:

Så 1 % på 25% och 2% på 50% load, är "klart bättre" är tillräckligt övertygande för att få ökat rippel som kan skada dina komponenter? Gör som du vill men hade inte valt r3 i detta fallet, jag diskuterar inte mer nu, lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Kilroy:

Så 1 % på 25% och 2% på 50% load, är "klart bättre" är tillräckligt övertygande för att få ökat rippel som kan skada dina komponenter? Gör som du vill men hade inte valt r3 i detta fallet, jag diskuterar inte mer nu, lycka till.

Det hjälper om du faktiskt lyssnar när du diskuterar.
När jag säger låg load menar jag <10% last...

Och såpass lågt rippel som FD har är inte skadligt, det är fortfarande ganska bra jämfört med vad standarden kräver. Det är relativt högt i klassen men hur ofta skadas ens komponenter av det?
Är det vanligare än vad jag känner till?
Upplys mig gärna, men du får komma med något lite mer konkret isåfall...

Och som sagt, EVGA agget ligger nära till hands också...

Permalänk
Avstängd

Kan ju tro att du ska köpa en bil eller nåt..herregud

Kör på det här istället: http://www.inet.se/produkt/6909967/seasonic-platinum-660w-xp2

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Kan ju tro att du ska köpa en bil eller nåt..herregud

Kör på det här istället: http://www.inet.se/produkt/6909967/seasonic-platinum-660w-xp2

Vad menar du med det?

Bra agg, men 5-600 kronor dyrare än vad jag tänkt mig.