Windows 10 Home-användare påtvingas automatiska uppdateringar

Permalänk
Medlem

Skrämmande nyhet.
Antar att Windows 10 Home användare på löpande basis kommer med hjälp av Firewalls blockera Windows Update servrarna så man själv kan styra lite bättre över sina omstarter.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

tror detta kommer hjälpa en okunnig windows användare extremt mkt men kommer att skada alla andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raklödder:

Jag tar tillbaka det jag sa tidigare om att dual-boota med Windows till hösten och nöjer mig med Linux.

Ja, för Linux är ju ett sånt bra alternativ till Windows?

Skrivet av lastninja:

Antar att Windows 10 Home användare på löpande basis kommer med hjälp av Firewalls blockera Windows Update servrarna så man själv kan styra lite bättre över sina omstarter.

Skulle inte tro det, med tanke på att säkert 98% av alla noobs där ute kör just Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroge:

Hoppas uppdateringarna håller sig på rimlig nivå storleksmässigt.
Svärmor kör mobilt bredband med 1 gig/månad. Hon klarar
sig gott och väl idag, förrutom när win 8.1 släpptes då räckte det inte.
Uppdateringar brukar hon fixa på mitt wifi annars.

Kan man ångra sig för Win 10? Hon har reserverat det redan.

Japp!

http://winsupersite.com/windows-10/successfully-cancelling-yo...

Visa signatur

HLSE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, för Linux är ju ett sånt bra alternativ till Windows?

Ja? Vad klarar du inte av att göra ifall du använder Linux istället för Windows?

Säg sedan att personen ifråga inte har något som helst intresse av detta... är Linux då ett sämre val?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Ser snabbt en massa roliga scenarion. Att datorn tvångs startar om när man köra något tidskrävande medans man sover så att det blir förstört. Tvingas på drivrutiner som är trasiga och dödar ens grafikkort, eller som ser till att man får blå skärm, så återställer man systemet och i bakgrunden uppdaterar den igen till en ny blåskärm och så kör man så i en oändlig cirkel tills det har kommit mer stabila uppdateringar. Låter ju awesome! Varför gnälla liksom?

Permalänk
Medlem

Med min 7 Mbit/s nedladdning har jag då rakt inte lust med att Windows Update ska få för sig att dra ned uppdateringar och tvärdöda all bandbredd. Än värre om flera datorer gör det samtidigt.

Förstår inte varför folk vill ha mindre val då det inte gör någon annan skilldnad mot idag bara datorerna står på att automatiskt bli uppdaterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja? Vad klarar du inte av att göra ifall du använder Linux istället för Windows?

Spela GTA V?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Spela GTA V?

Nej för spel är Linux inte förstahandsvalet.

Men för t.ex. film-/fotoredigering, animering, programmering, webbutveckling och i övrigt vanligt vardagligt datorarbete.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Förstår inte varför detta skulle vara något dåligt? Svenssons där ute har en stor tendens att inte uppdatera sitt OS alls. Detta är bara positivt i mina ögon.

jobbigt bara när jag kör en 48 timmars rendering och update tvångsomstartar min dator medan jag sover..

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Detta kan bli ett enormt problem för Microsoft om de inte tänker igenom detta riktigt noga. Med tanke på hur många som faktiskt sitter med mobilt bredband och har små dataplaner så borde ju Microsoft ta sig en funderare om detta verkligen är rätt väg att gå. Har du otur så försvinner ju 200-300 MB bara så där.

Har hon otur så kan en uppdatering ta upp emot 100-200 MB.

att vara medlem i ett botnät för man sitter på ett os med kända säkerhetshål kan också sluka en del bandbredd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

att vara medlem i ett botnät för man sitter på ett os med kända säkerhetshål kan också sluka en del bandbredd...

Precis.

En möjlig lösning vore kanske att ISPs helt enkelt förhindrar klienter med allvarliga säkerhetsproblem från att ansluta till Internet. Då skulle gemene man automatiskt bli lite mer intresserade av säkerhet än vad de är idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Med min 7 Mbit/s nedladdning har jag då rakt inte lust med att Windows Update ska få för sig att dra ned uppdateringar och tvärdöda all bandbredd. Än värre om flera datorer gör det samtidigt.

Förstår inte varför folk vill ha mindre val då det inte gör någon annan skilldnad mot idag bara datorerna står på att automatiskt bli uppdaterade.

Windows 10 har en funktion som gör att dina datorer bara behöver ladda hem uppdateringar en gång, sen kopieras de automatiskt till övriga datorer via LAN och du behöver inte slösa mer bandbredd om du har 100 datorer hemma istället för 1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra ide för nu slipper man alla "vanliga" datoranvändare som kommer till mig med sina ouppdaterade windows.Spenderar många timmar med såna användare.Oftast vågar dom ej trycka på update då det poppar upp för att vara säker på att det verkligen är från microsoft ringer dom mig och frågar.Nu slipper dessa användare den huvudvärken.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Summan av kardemumman jag verkar se på de flesta poster här är följande:

- "Home" användare vill inte betala för mer funktioner.
- "Pro" version är mer för datorkunniga, vare sig du använder allt eller ej.
- Där verkar finnas lösningar (Register fix, brandväggar mm)
- Okunniga behöver dessa automatiska patcher då de annars ska störa tekniker.
- Okunniga/Oroliga spelare och användare får panik för att deras dator ska uppdatera medan de spelar/jobbar...

Helt ärligt. Det är bra att det kommer krävas lite kunskap för att stänga av detta i Home, och det bör gå. Om inget annat kan man regga det som vissa företag/OEM gör. Men notera att även Pro versionen MÅSTE ha detta på, dock kan de skjuta upp det. Om de skjuter upp det för länge kan de inte alls uppdatera något tills de gör de gamla.
Detta gör att MS slipper bråka med tonvis med ouppdaterade maskiner som är extremt sårbara 2 år efter fixet är släppt.

Okunniga "Home" användare ska inte ha något val. Punkt slut.
De kan välja att ge fan i Win 10 om de så önskar, men efter det ska de krävas uppdatera för att hålla maskinen uppdaterad. Det är lite som att även du som inte är mekaniker måste ändå låta bilen gå in på service, vare sig du vill eller ej, enligt tillverkarens krav, annars åker alla garantier.

Sen att duktiga/kunniga personer (som troligen de flesta av er som läser detta är) kommer kunna stoppa/gå runt detta är inget förvånande, och inte heller ett problem, tvärt om. Det behövs alltså lite kunskap för att kunna stänga av dem, och då har du troligen också nog med vett att själv uppdatera. Du är då inte okunnig, utan sköter det själv och då är det lugnt.

Sen undrar jag varför folk kritiserar att Home inte har "alla funktioner". Har alla program bara en licensnivå?
Bilar har olika utrustningsnivåer och även själva datorerna har olika utrustningsnivåer.
Det ska självklart finnas ett säljargument för MS att sälja Pro. Vill du inte ha extra utrustningen, låt bli, men då får du helt enkelt inte den. Det är trots allt tillverkaren som bestämmer vad de vill sälja och hur. Passar det inte så låt bli och visa missnöjet med plånboken (en rad som ofta kommer upp på Sweclockers).

De ger Win 10 gratis... ni har inte ett skit att klaga på!
Passar det inte, ge fan i att uppdatera... det är trots allt frivilliga att ta emot denna fria uppdatering, och dessa krav.
Om ni köper det, så ja.. ställ krav. Men hur många här hade tänkt gå ut och handla en Win 10 Retail licens???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Windows 10 har en funktion som gör att dina datorer bara behöver ladda hem uppdateringar en gång, sen kopieras de automatiskt till övriga datorer via LAN och du behöver inte slösa mer bandbredd om du har 100 datorer hemma istället för 1.

Hur fungerar detta i praktiken?

Vad bestämmer att just den eller den datorn ska ladda ned uppdateringarna så inte alla datorerna laddar ned dem? Det kräver att datorerna är påslagna samtidigt också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför det är ett sånt problem att låta en välja? På windowsburken har jag alltid kört med "ladda ned men låt mig välja" som alternativ. Av den enkla anledningen att jag vill välja NÄR något ska köras in. Jag planerar inte mitt användande runt datorn, den skall serva mig. Inga popuprutor om att systemet startas om, inga "förskjut i fyra timmar" med en liten räknare tills den tvångsomstartas.
Medans jag använder datorn så skall windows update knipa igen. Uppdateringarna körs in när jag går och lägger mig eller far till jobbet och då stänger av datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Ändrar inte det faktum att Microsoft inte tänkt igenom detta i huvud taget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur fungerar detta i praktiken?

Vad bestämmer att just den eller den datorn ska ladda ned uppdateringarna så inte alla datorerna laddar ned dem? Det kräver att datorerna är påslagna samtidigt också.

Jag vet inte exakt hur det fungerar rent tekniskt, men det fungerar. Datorerna får väl helt enkelt prata med varandra. Alla datorerna behöver inte vara påslagna samtidigt, det räcker att en dator som redan har laddat hem uppdateringarna är det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De ger Win 10 gratis... ni har inte ett skit att klaga på!
Passar det inte, ge fan i att uppdatera... det är trots allt frivilliga att ta emot denna fria uppdatering, och dessa krav.
Om ni köper det, så ja.. ställ krav. Men hur många här hade tänkt gå ut och handla en Win 10 Retail licens???

Men vadå, menar du nu att de som är berättigade till en gratis uppgradering i princip inte har något att säga till om, medan de som köper det har? De som uppgraderar gratis får väl även de en fullgod licens, inte sant?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Men vadå, menar du nu att de som är berättigade till en gratis uppgradering i princip inte har något att säga till om, medan de som köper det har? De som uppgraderar gratis får väl även de en fullgod licens, inte sant?

Betoning på får...

Om du får en sak, kan du välja att låta bli att ta emot den, eller vara tacksam att du får den.
Men skulle jag ge dig en present och det första du gör är klagar på att den inte uppfyller "dina krav" hade jag gett dig på truten och tagit tillbaka den. Otacksamhet...

Ingen, och jag menar, ingen tvingar dig till att ta emot den.
Sen visst, ha en åsikt, men om MS vill sälja lite funktioner och inte ge bort dem, så är det deras val.

Permalänk
Medlem

Jahaja... Blir ominstallation av win7 då istället.
Å andra sidan lutar det mer och mer mot hackintosh samt dualboot med steamOS.
För ljud och bildproduktion duger helt enkelt inte Windows, alldeles för struligt med ljud.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Betoning på får...

Om du får en sak, kan du välja att låta bli att ta emot den, eller vara tacksam att du får den.
Men skulle jag ge dig en present och det första du gör är klagar på att den inte uppfyller "dina krav" hade jag gett dig på truten och tagit tillbaka den. Otacksamhet...

Sen visst, ha en åsikt, men om MS vill sälja lite funktioner och inte ge bort dem, så är det deras val.

Ni fanatiker skiljer er inte åt vare sig det är religion eller Microsoft. Ger du bort en produkt som du inte har något emot används att spionera igenom är det inte du som skall ha rätt att dela ut smällar. NSA samarbetar med Microsoft och är därmed samma skit. Innan Snowden avslöjade NSA och Microsofts lömskheter så var det ramaskri från er Microsoft och Bill Gates fanatiker om hur det aldrig skulle hända från Microsoft.

Permalänk
Inaktiv

Homeversionen saknar till och med domänstöd för oss som har lite bättre hemmanätverk, så det blir allt Pro för mig. (win7 och win8 var likadan även om det gick att kringgå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Betoning på får...

Hade varit en sak om man kunde köpa home-versionen för att slippa detta, men nu måste man köpa pro.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tycker det är en bra ide för nu slipper man alla "vanliga" datoranvändare som kommer till mig med sina ouppdaterade windows.Spenderar många timmar med såna användare.Oftast vågar dom ej trycka på update då det poppar upp för att vara säker på att det verkligen är från microsoft ringer dom mig och frågar.Nu slipper dessa användare den huvudvärken.

Jag ger dej +1 för ditt inlägg eftersom jag själv är så trött på dessa samtal, men nu får man kanske istället räkna med att samma folk ringer och klagar på att datorn startade om helt spontant när dom satt i andra rummet och käkade middag och så ska du då alltså argumentera ner deras tro på att det måste innebära att ett virus tog kontroll och startade om. Sånt där folk med deras skumma problem tenderar att bli påfrestande oavsett hur enkelt OS'et är.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!

Permalänk

Skulle inte win10 vara någon form av "slutversion"? Rätt uppenbart att de gärna ser att folk uppdaterar så de vet att folk får de senaste features och säkerhetsfixar. Sedan känns det att eftersom de tvingar på en update så kommer datorn inte bara random starta om sig utan kanske mer "Nästa gång du stänger av datorn kommer det ta lite tid då vi ska installera uppdateringar"

Permalänk
Hjälpsam

Så det innebär att detta val blir obligatoriskt, bra tycker jag.

Lägg märket till att det står att uppdateringar laddas ned automatiskt, om datorn är ansluten till internet som inte använder datapriser.
Passar inte tidpunkten för installationen, tex på grund av spelande, borde man kunna välja att installera i förväg, eller en annan underhållsperiod, det kan man nu.
Vill ni inte uppdatera era drivrutiner automatiskt, väljer ni i dag bort detta under enheter och skrivare, hoppas att det valet flyttas hit.

Mycket av gnällandet här, påminner mig om när UAC dök upp i Vista, fullständigt obefogat även där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

men nu får man kanske istället räkna med att samma folk ringer och klagar på att datorn startade om helt spontant när dom satt i andra rummet och käkade middag och så ska du då alltså argumentera ner deras tro på att det måste innebära att ett virus tog kontroll och startade om.

rubriken var iof automatiska uppdateringar, inte automatiska omstarter.

det har funkat fint med Linux, de få gånger en uppdatering faktiskt efterfrågar omstart.

Skrivet av Pallevante93:

Skulle inte win10 vara någon form av "slutversion"? Rätt uppenbart att de gärna ser att folk uppdaterar så de vet att folk får de senaste features och säkerhetsfixar. Sedan känns det att eftersom de tvingar på en update så kommer datorn inte bara random starta om sig utan kanske mer "Nästa gång du stänger av datorn kommer det ta lite tid då vi ska installera uppdateringar"

ja, som Mint DE ungefär.

men jag är skeptisk att det håller ens på kortare sikt. om de trodde på det borde de ju isf rimligen kallat det "Windows" istället helt kort.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

rubriken var iof automatiska uppdateringar, inte automatiska omstarter.
[...]
men jag är skeptisk att det håller ens på kortare sikt. om de trodde på det borde de ju isf rimligen kallat det "Windows" istället helt kort.

Automatiska uppdateringar i Windows i default-läge har hittills inneburit automatisk omstart om man inte lurpassar på datorn och skjuter upp dessa omstarter. Men ja, vi får ju hoppas att dom skärpt till sej på den punkten iaf.

Jepp det är lite sjukt att man landar på just versionsnummer 10 också. Det känns fasligt efterapande av Mac OS X.
Nu ska alltså både MS och Apple ha versions nummer på 10.x

Visa signatur