Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu så ger ju Microsoft bort W10 under 1 års tid, dock kan man tycka att Microsoft borde ge W10 gratis när man "uppgraderar", oavsett okm det sker inom 1 år eller 2-4 år till nästa version, ex som Apple gör, och har gjort sedan 2013, och 2012 så var det ca 150 kr det kostade att få nya versionen. Så på den sidan så ligger Microsoft efter.

Är verkligen OSX gratis/billigare än Windows, eller har Apple bara en annan affärsmodell för att ta betalt för sin programvara?

Skrivet av Oliver91:

vill kunna välja själv när jag vill uppdatera, finns inget jag hatar mer än när något ligger och drar resurser i bakgrunden.. det är det jag gillar med windows 7 att man kan stänga av de mesta och köra en så "ren" upplevelse som möjligt väldigt likt hur man kunde köra xp förut..

Det låter som att du är rädd för förändring, snarare än att det är något fel på Windows. Jag förmodar att du har en tio år gammal dator, med mekanisk hårddisk, eftersom du är rädd att du ska märka av de minimala resurser som används av Windows Update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jag tror att W7 kommer bli "nya Windows XP" på så sätt att företag, kommuner, landsting, försvar etc kommer sitta kvar på W7 även efter supporten för W7 stängts, och övergått till "om du betalar några hundra miljoner kronor så kan ni få support" som det är med Windows XP, ex som en del företag och exempelvis USA´s militär gör, de köper support av Microsoft så de får uppdateringar även i fortsättningen. Vilket de får betala ca 250 miljoner kronor för under 2 år (till början av juli 2017), troligen förlängs det säkert efter det med.

Tar gärna en källa på detta.

Skrivet av PowerNet:

Dx12 är inget "revolutionerande" alls egentligen, det är ett marknadsföringstrick från Microsoft och alla sväljer det utan problem, det DX12 gör är inget annat än vad ex Vulkan gör, och där har Vulkan större chans än DX12, då Vulkan stöd finns till både Windows, Linux och OS X, och är då således ett mer självklart val för spelutvecklare att utveckla mot Vulkan API än mot DX12, och då bara nå en bråkdel av alla (oh få mer jobb) än att utveckla mot Vulkan direkt, och de kan nå betydligt fler användare på mindre jobb.

Haha! Nu är du ju för rolig! Windows har över 90% av användbasen på världens persondatorer, hur är det en "bråkdel"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Netforce:

windows 10 blir ett måste kommer komma spel som kräver windows 10 och Direct X 12. DX12 fungerar ej på Win 7/8

Just därför borde spelutvecklare satsa på Vulkan som grund istället, så de kan nå hela kundkretsen än att nå 10-20% efter 3-5 år (Om man ser till W8/8.1 siffrorna, som är ca 16% efter 3år).

Skrivet av Stenfan:

EA kommer inte gå ut och dementera det där, oavsett vad du skriver här eller inte, och gissningsvis lär också EA släppa sina spel på det vis som han beskriver, eftersom Johan Andersson är just "Teknisk Direktör" och därmed kan fatta den typen av beslut. Sedan huruvida det beslutet är "betalt" eller inte kan vi spekulera om i timmar, men det kommer inte förändra vad som kommer att ske.

Windows 10 är ett, i mångt och mycket, bättre operativsystem än både win7/win8/8.11, det är baserat på empiriska fakta. Det är, t ex betydligt bättre multi-monitor stöd i win8 över win7, vilket också följer med in i win10. Win10 kommer också kunna hantera 4K upplösningar bättre vilket gör en sådan arbetsstations-lösning praktisk. Det är den inte i dagsläget. Win10 kommer också med andra funktioner som förbättrar arbetsflödet när man multitaskar, såsom window snapping i 4 delar av skärmen på ett snabbt, enkelt sätt via tgb. Det finns dessutom avsevärt bättre snabbkommandon via tgb i win 8.11 över win7, återigen, saker som är bättre för arbetsflödet. Det är dessutom Gratis att uppgradera till, för slutanvändare, förutom då, den tid som måste läggas ned i en sådan åtgärd. (inom loppet av ett år). Det är främst av dessa anledningar som jag väljer att uppgradera, mest aktuellt för min del är praktiskt 4k-stöd samt windowsnapping i 4 delar, vilket kommer underlätta när jag arbetar hemifrån avsevärt.

Klart de inte kommer gå ut och dementera det, då EA säkert fått tillräckligt med pengar av Microsoft för att "höja DX12 till skyarna"....
Ochinget i W10 är något "wow, det måste jag ha", man kan ha multi-monitor nu med, så det är inget nytt heller för den delen.
W10 är endast ett W8.2 uppdatering, inget nytt men lägger till mycket skräp, påtvingar uppdateringar (W10 Home), låser DX12 till W10 exklusivt etc.
W10 ger inga nya funktioner som känns "wow, det där måste jag ha" utan är mer som ett desperat försök från Microsoft att stoppa Vulkan´s framgångar.

Skrivet av Wasted Hobbit:

varför skulle alla hoppa över till OpenGL imorgon när det inte har gjort det de senaste 20 åren?

Just för att Vulkan är cross plattform och då innebär mindre jobb av utvecklare att utveckla spel till Windows, Linux och OS X samt spelkonsoler?

Skrivet av Wasted Hobbit:

Prisfördelen med ett PS3 mot en Blu-ray spelare vara bara sant i början, tog bara något år tills det jämna ut sig. Sen så sålde PS3 ruskigt dåligt i början, vart totalt överkörd av 360 och Wii.

Tog längre än något år innan blu-ray spelare gick ned i pris, sen att PS3 sålde mindre i början var ju grundat i att PS3 var rätt dyr vid starten, men var ju egentligen den bästa konsolen i den generationen (Likt PS4 är det nu).
Men ser man till spel så har ju Xbox 360 / Xbox One ett visst övertag, med titlar som ex Halo serien (Som Microsoft fick när de köpte upp Bungie och gjorde det Xbox exklusivt....), men PS sidan har ju med stora titlar som ex Uncharted serien.

Skrivet av Sveklockarn:

Är verkligen OSX gratis/billigare än Windows, eller har Apple bara en annan affärsmodell för att ta betalt för sin programvara?
Det låter som att du är rädd för förändring, snarare än att det är något fel på Windows. Jag förmodar att du har en tio år gammal dator, med mekanisk hårddisk, eftersom du är rädd att du ska märka av de minimala resurser som används av Windows Update?

Ja, OS X uppdateringarna är helt gratis sedan 2013 (2012 tog de en mindre summa), så där ligger Microsoft långt efter att inte ens ge W10 gratis till användare (eller ja, de gör det under 1 år, sen vet ingen om Microsoft går till likt Office 365 som prenumeration för W10).
Sen så kan man diskutera om man betalar för nya operativ via hårdvaran eller inte hos Apple, och det kan man ju inte säga, köper man en dator så köper man den datorn, det operativsystemet, sedan att man får nya versioner i flera år efter är en "bonus".

Nej, är inte rädd för förändringar, utan det handlar om hur Microsoft beter sig, tvingar på användarna saker de inte vill ha (Ex Metro), lika så låser DX12 till W10 exklusivt, när de utan problem kunde släppa DX12 till W7 och framåt med, men då hade ju ni som tror på Microsofts marknadsföringssiffror om att DX12 "kommer med guld och gröna skogar" i förbättring i spelen, när det i själva verket är mindre förbättring som sker.

O nej, har ingen 10 år gammal dator alls, och vem har mekaniska diskar idag i sin dator?.....

Skrivet av Sveklockarn:

Tar gärna en källa på detta.
Haha! Nu är du ju för rolig! Windows har över 90% av användbasen på världens persondatorer, hur är det en "bråkdel"?

http://www.zdnet.com/article/us-navy-pays-out-millions-to-mic...
http://www.businessinsider.com/microsoft-signs-91-million-dea...
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.632261/windows-xp-fortfarand...

Bara googla på "usa navy windows xp" så får du upp fler resultat.

Nu tänkte inte du igenom vad som stog före du svarade, eller hur?
"utveckla mot Vulkan API än mot DX12, och då bara nå en bråkdel"

Det spelar ingen roll om Windows har 90%, när det är kanske 10-20% av världens datorer som kör W10 efter 3-5 år (i jämförelsevis med W8/8.1 som har 16% efter 3 år).

Så ja, det är en bråkdel som de kan nå med DX12 i jämförelse mot om de satsar på Vulkan så kan de nå från XP och framåt, och Linux och OS X.

Du vet, det är bra om man läser vad som står före man besvarar

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är verkligen OSX gratis/billigare än Windows, eller har Apple bara en annan affärsmodell för att ta betalt för sin programvara?
Det låter som att du är rädd för förändring, snarare än att det är något fel på Windows. Jag förmodar att du har en tio år gammal dator, med mekanisk hårddisk, eftersom du är rädd att du ska märka av de minimala resurser som används av Windows Update?

mm, därför äger jag inte en enda mekaniska HDD, jag vill inte ha något som ligger och drar BANDWIDTH i bakgrunden av min internet uppkoppling och jag vill inte att microsoft ska bestämma vilka drivrutiner jag ska ha till mina komponenter, kör modifierade drivrutiner till mitt ljudkort t.ex. och original drivrutinerna skulle fucka upp allt och om det stämmer så kommer dessa installeras hela tiden automatiskt.. hoppas verkligen detta kommer gå att blockera på något sätt men de kommer ju säkerligen gå efter ett tag

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bara för att Vulkan finns till Windows XP garanterar det ju inte att spelutvecklare anpassar sina spel till det. Varför skulle dom bry sig om en plattform utan stöd? Eller Linux, där spelmarknaden är minimal? Det räcker ju inte med att koda för ett visst grafik-API, det är lite fler saker än så som behövs för att stödja en viss plattform. Att sen jämföra det minimala stödet för DX11.1/11.2 där fördelarna är marginella, med en såpass stor förändring/förbättring som DX12 är, är bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det spelar ingen roll om Windows har 90%, när det är kanske 10-20% av världens datorer som kör W10 efter 3-5 år (i jämförelsevis med W8/8.1 som har 16% efter 3 år).

Så ja, det är en bråkdel som de kan nå med DX12 i jämförelse mot om de satsar på Vulkan så kan de nå från XP och framåt, och Linux och OS X.

Du kan omöjligt veta hur stor spridning Windows 10 kommer att ha, att jämföra med W8 som allmänt anses blivit en flopp är ju knappast relevant. Sen ska det ju till mer än bara koda för ett API för att få ett spel att köras på gamla härken till OS eller plattformar där spelmarknaden knappt finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zidern:

Bara för att Vulkan finns till Windows XP garanterar det ju inte att spelutvecklare anpassar sina spel till det. Varför skulle dom bry sig om en plattform utan stöd? Eller Linux, där spelmarknaden är minimal? Det räcker ju inte med att koda för ett visst grafik-API, det är lite fler saker än så som behövs för att stödja en viss plattform. Att sen jämföra det minimala stödet för DX11.1/11.2 där fördelarna är marginella, med en såpass stor förändring/förbättring som DX12 är, är bara dumt.

Nej det är klart, men om de går mot Vulkan så kan de potentiellt nå alla kunder, medans om de går mot W10 så handlar det om en bråkdel av marknaden som de når.
Så vilket är bäst, att kunna nå hela marknaden eller att endast nå 10-20% efter 3-5 år på marknaden?

Skrivet av Zidern:

Du kan omöjligt veta hur stor spridning Windows 10 kommer att ha, att jämföra med W8 som allmänt anses blivit en flopp är ju knappast relevant. Sen ska det ju till mer än bara koda för ett API för att få ett spel att köras på gamla härken till OS eller plattformar där spelmarknaden knappt finns.

Eftersom W10 är ett W8.2, och är en mindre uppdatering men med många brister kvar från W8/8.1 så är det rätt stor chans att W10 kommer bli ett Vista / W8/8.1 till.
Och W7 är inte ett "gammalt härke till OS", utan det som är mest använt i dagsläget, och kommer säkerligen så förbli under många år framöver med. Så att utvecklarna "hoppar över" merparten av marknaden om de går på DX12 är rätt korkat i så fall, än om de skulle gå mot Vulkan och kunna nå alla oavsett plattform, eller operativ.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Sen så kan man diskutera om man betalar för nya operativ via hårdvaran eller inte hos Apple, och det kan man ju inte säga, köper man en dator så köper man den datorn, det operativsystemet, sedan att man får nya versioner i flera år efter är en "bonus".

Apple säljer egen PC-hårdvara, det gör inte Microsoft.

The navy runs a number of "legacy applications" that require Windows XP, which it is in the process of replacing.

Efterblivet, men typiskt statliga institutioner som inte klarar att anpassa sig i tid trots miljardbudgetar.

Skrivet av PowerNet:

Nu tänkte inte du igenom vad som stog före du svarade, eller hur?
"utveckla mot Vulkan API än mot DX12, och då bara nå en bråkdel"

Det spelar ingen roll om Windows har 90%, när det är kanske 10-20% av världens datorer som kör W10 efter 3-5 år (i jämförelsevis med W8/8.1 som har 16% efter 3 år).

Det är ju helt meningslöst att jämföra med spridningen av Windows 8, inser du inte det själv?

Skrivet av PowerNet:

Så ja, det är en bråkdel som de kan nå med DX12 i jämförelse mot om de satsar på Vulkan så kan de nå från XP och framåt, och Linux och OS X.

Det verkar som att ca 15% av alla PC-användare kör XP fortfarande, vilket är helt efterblivet, men det säkert kan förklaras med gamla datorer som fortfarande står och tuggar med skräpet. De datorerna sjunger dock sannolikt på sista versen. Sen finns det ju alltid en andel bakåtsträvare (med ECDL) som ska köra någon gammal obsolet Windows-version, men de tillhör nog en försvinnande liten minoritet. Att utveckla spel till Linux är ämnat för hobbymakare och titlar som OpenTTD (förvisso baserat på ett av världens bästa spel), i synnerhet som 99 av 100 PC-användare inte kör det.

Hur vet du förresten att Vulkan ens kommer gå att använda under t.ex. Windows XP?

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Just därför borde spelutvecklare satsa på Vulkan som grund istället, så de kan nå hela kundkretsen än att nå 10-20% efter 3-5 år (Om man ser till W8/8.1 siffrorna, som är ca 16% efter 3år).
Klart de inte kommer gå ut och dementera det, då EA säkert fått tillräckligt med pengar av Microsoft för att "höja DX12 till skyarna"....
Ochinget i W10 är något "wow, det måste jag ha", man kan ha multi-monitor nu med, så det är inget nytt heller för den delen.
W10 är endast ett W8.2 uppdatering, inget nytt men lägger till mycket skräp, påtvingar uppdateringar (W10 Home), låser DX12 till W10 exklusivt etc.
W10 ger inga nya funktioner som känns "wow, det där måste jag ha" utan är mer som ett desperat försök från Microsoft att stoppa Vulkan´s framgångar.
Just för att Vulkan är cross plattform och då innebär mindre jobb av utvecklare att utveckla spel till Windows, Linux och OS X samt spelkonsoler?
Tog längre än något år innan blu-ray spelare gick ned i pris, sen att PS3 sålde mindre i början var ju grundat i att PS3 var rätt dyr vid starten, men var ju egentligen den bästa konsolen i den generationen (Likt PS4 är det nu).

Men ser man till spel så har ju Xbox 360 / Xbox One ett visst övertag, med titlar som ex Halo serien (Som Microsoft fick när de köpte upp Bungie och gjorde det Xbox exklusivt....), men PS sidan har ju med stora titlar som ex Uncharted serien.
Ja, OS X uppdateringarna är helt gratis sedan 2013 (2012 tog de en mindre summa), så där ligger Microsoft långt efter att inte ens ge W10 gratis till användare (eller ja, de gör det under 1 år, sen vet ingen om Microsoft går till likt Office 365 som prenumeration för W10).
Sen så kan man diskutera om man betalar för nya operativ via hårdvaran eller inte hos Apple, och det kan man ju inte säga, köper man en dator så köper man den datorn, det operativsystemet, sedan att man får nya versioner i flera år efter är en "bonus".

Nej, är inte rädd för förändringar, utan det handlar om hur Microsoft beter sig, tvingar på användarna saker de inte vill ha (Ex Metro), lika så låser DX12 till W10 exklusivt, när de utan problem kunde släppa DX12 till W7 och framåt med, men då hade ju ni som tror på Microsofts marknadsföringssiffror om att DX12 "kommer med guld och gröna skogar" i förbättring i spelen, när det i själva verket är mindre förbättring som sker.

O nej, har ingen 10 år gammal dator alls, och vem har mekaniska diskar idag i sin dator?.....

http://www.zdnet.com/article/us-navy-pays-out-millions-to-mic...
http://www.businessinsider.com/microsoft-signs-91-million-dea...
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.632261/windows-xp-fortfarand...

Bara googla på "usa navy windows xp" så får du upp fler resultat.

Nu tänkte inte du igenom vad som stog före du svarade, eller hur?
"utveckla mot Vulkan API än mot DX12, och då bara nå en bråkdel"

Det spelar ingen roll om Windows har 90%, när det är kanske 10-20% av världens datorer som kör W10 efter 3-5 år (i jämförelsevis med W8/8.1 som har 16% efter 3 år).

Så ja, det är en bråkdel som de kan nå med DX12 i jämförelse mot om de satsar på Vulkan så kan de nå från XP och framåt, och Linux och OS X.

Du vet, det är bra om man läser vad som står före man besvarar

OpenGl har väl alltid varit öppet och funnits på alla plattformar inklusive konsol stöd i över 20 år? Nä något bättre än så får du nog dra som anledning.

Nja bäst och bäst, det har det objektivt det långsammaste interfacet av alla de konsolerna, de har otroliga problem för att de kör med "Cell", har en rätt kass minnesuppdelning som inte var omtyckt av industrin på någon nivå. Den kosta runt 10000 kronor att tillverka men sålde för runt 6000 kronor i början vilket var ett massivt misstag. sen visst så pendlade priset ett tag på vad som var mest värt, ett PS3 eller en gedigen Blu-ray spelare men jag kan säga att ingen sprang och massinköpte PS3 för att den hade Blu-ray, majoriteten har inte ens haft behov av det, det är inte som PS2 och DVD som sålde som smör, där kan man snacka om prisvärd maskin.

360 hade sin rrod som Microsoft försökte slingra sig undan, en bättre onlinetjänst men som kostade pengar, bättre multiplattforms stöd, kasst hårddisks lås.

Wii var svagast i racet, hade dåligt tredjeparts stöd, nästan allt körde med "motion controlls" vilket var drygt att koda, deras online tjänster var i stort sätt obefintliga.

När det kommer till spel är nästan allt subjektivt, om man gillar Nintendo spel så kommer Wii vara den bästa konsolen i den generationen osv. Själv gillar jag spelen som fanns på PS3 mest av dem konsolerna men hårdvarumässigt så är PS3 intressant men ett kolossalt misslyckande. 360 var rätt rakt fram och funkade riktigt bra men hårddisks låset och att den hade en viss tendens att brinna till höger och vänster gör att den inte var någon riktigt vinnare den heller. Wii,s hårdvara var bara tråkig och med en massa gimmicks, dock var det konsolen som gick sönder minst av dem tre.

Nuvarande konsolerna är inte direkt något att hänga i granen det heller. PS4 är starkast (starkast i en hög av mediokra maskiner) och har bäst multiplattforms stöd om man räknar bort den överklockade processorn i Xbone vilket utvecklarna inte gör kan jag säga. Xbone har mer tjänster med det beror ju på om man har behöv av det, samt bakåtkompatibilitet. Wii u är helt enkelt en misfit byggd för att tävla med 360 och PS3 alldeles för sent. Så mellan Xbone och PS4 är det inte mycket skillnader, handlar helt enkelt om exklusiva titlar och som jag sa tidigare det är subjektivt. Om man gillar Nintedos spel mest så är dock Wii U bäst osv.

Rent i försäljning så kom Wii först förra generationen men kollar man på tredjeparts mjukvara så blir det en annan historia. Den nuvarande ledaren är PS4 när det kommer till försäljning men enligt mig så finns det nästan inga exklusiva titlar på varken Xbone och PS4 så det är nästan ett dött lopp där.

Edit: DirectX har har varit låst till olika Windows versioner så länge jag kan minnas men det har inte stoppat det från att totalt dominerat sedan XP tiden även fast OpenGl alltid har funnits på fler plattformar så har det inte haft en sportkeps i jämförelse. Så jag undrar varför skulle det ändras idag och speciellt så fort som du säger? Har du en lista över AAA spel som kommer ha Vulcan/OSX/Linux stöd från scratch? DirectX 12 spel är redan på G och kommer om någon månad och vissa bolag överväger att köra tvång på DirectX 12 om något år. Är det något sådant snack om Vulcan? Ens i närheten? Inte vad jag vet i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Apple säljer egen PC-hårdvara, det gör inte Microsoft.
The navy runs a number of "legacy applications" that require Windows XP, which it is in the process of replacing.

Efterblivet, men typiskt statliga institutioner som inte klarar att anpassa sig i tid trots miljardbudgetar.
Det är ju helt meningslöst att jämföra med spridningen av Windows 8, inser du inte det själv?

Det verkar som att ca 15% av alla PC-användare kör XP fortfarande, vilket är helt efterblivet, men det säkert kan förklaras med gamla datorer som fortfarande står och tuggar med skräpet. De datorerna sjunger dock sannolikt på sista versen. Sen finns det ju alltid en andel bakåtsträvare (med ECDL) som ska köra någon gammal obsolet Windows-version, men de tillhör nog en försvinnande liten minoritet. Att utveckla spel till Linux är ämnat för hobbymakare och titlar som OpenTTD (förvisso baserat på ett av världens bästa spel), i synnerhet som 99 av 100 PC-användare inte kör det.

Hur vet du förresten att Vulkan ens kommer gå att använda under t.ex. Windows XP?

Apple säljer Mac datorer, likväl som Microsoft har egen hårdvara (ex Surface Pro) och får betalt av datortillverkarna för licenser, och det är ju från tillverkarna Microsoft får in en hel del pengar på licenserna, precis som de får in från volymlicensiering mot företag/kommuner/statliga verk.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Nja bäst och bäst, det har det objektivt det långsammaste interfacet av alla de konsolerna, de har otroliga problem för att de kör med "Cell", har en rätt kass minnesuppdelning som inte var omtyckt av industrin på någon nivå. Den kosta runt 10000 kronor att tillverka men sålde för runt 6000 kronor i början vilket var ett massivt misstag. sen visst så pendlade priset ett tag på vad som var mest värt, ett PS3 eller en gedigen Blu-ray spelare men jag kan säga att ingen sprang och massinköpte PS3 för att den hade Blu-ray, majoriteten har inte ens haft behov av det, det är inte som PS2 och DVD som sålde som smör, där kan man snacka om prisvärd maskin.

Nuvarande konsolerna är inte direkt något att hänga i granen det heller. PS4 är starkast (starkast i en hög av mediokra maskiner) och har bäst multiplattforms stöd om man räknar bort den överklockade processorn i Xbone vilket utvecklarna inte gör kan jag säga. Xbone har mer tjänster med det beror ju på om man har behöv av det, samt bakåtkompatibilitet.

Rent i försäljning så kom Wii först förra generationen men kollar man på tredjeparts mjukvara så blir det en annan historia. Den nuvarande ledaren är PS4 när det kommer till försäljning men enligt mig så finns det nästan inga exklusiva titlar på varken Xbone och PS4 så det är nästan ett dött lopp där.

PS3´s interface var ju knappast långsamt, utan det är ju rappt i jämförelse mot Xbox One´s till och med.
Och ja, Sony sålde PS3 med förslut, vilket även Microsoft gjorde på Xbox 360, likväl som de gör på PS4 och Xbox One med, det är inte på konsolerna de får in pengarna, utan på kringtjänster/tillbehör/spelen.

Och Xbox One har inte bakåtkompatibilitet än, utan det kommer först i höst, medans PS4 har det via Playstation Now (eller vad tjänsten heter). SÅ där ligger de lika med.

Och ser man till exklusiva titlar på PS4 vs Xbox One så finns det exklusiva titlar på båda plattformarna, vilket bara kommer öka framöver med nya släpp av ex Halo, Forza, Uncharted, Gran Turmiso mfl.

Mne ja, Wii / Wii U ligger långt efter både xbox 36/one och PS3/PS4.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och vem har mekaniska diskar idag i sin dator?.....

Jag har

Och det finns säkert fler här.

SSD på alla datorer med O S på.

Alla datorer har för övrigt ett gäng mekaniska hårddiskar, allt från 500GB till 3TB mekaniska diskar. Allt som allt rör det sig om ca 20st.

På min server har jag en SSD och 4st 3TB hårddiskar.

Det finns två olika sorters nördar när det gäller lagring har jag märkt, dom som vill snabbt och lite lagring, och dom som vill ha snabbt och mycket lagring

Får väl ge dig lite kudos PowerNet, då du har tuggat emot så mycket i tråden här, och ändå står på dig, fast du blir överbevisad, så ger du dig inte.
Du vet, det är helt ok att erkänna att man har fel ibland, det händer alla. Såklart är det skillnad på att tycka o veta

felstavning & radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Apple säljer Mac datorer, likväl som Microsoft har egen hårdvara (ex Surface Pro) och får betalt av datortillverkarna för licenser, och det är ju från tillverkarna Microsoft får in en hel del pengar på licenserna, precis som de får in från volymlicensiering mot företag/kommuner/statliga verk.
PS3´s interface var ju knappast långsamt, utan det är ju rappt i jämförelse mot Xbox One´s till och med.
Och ja, Sony sålde PS3 med förslut, vilket även Microsoft gjorde på Xbox 360, likväl som de gör på PS4 och Xbox One med, det är inte på konsolerna de får in pengarna, utan på kringtjänster/tillbehör/spelen.

Och Xbox One har inte bakåtkompatibilitet än, utan det kommer först i höst, medans PS4 har det via Playstation Now (eller vad tjänsten heter). SÅ där ligger de lika med.

Och ser man till exklusiva titlar på PS4 vs Xbox One så finns det exklusiva titlar på båda plattformarna, vilket bara kommer öka framöver med nya släpp av ex Halo, Forza, Uncharted, Gran Turmiso mfl.

Mne ja, Wii / Wii U ligger långt efter både xbox 36/one och PS3/PS4.

Ser ut som du aldrig har suttit i PS3 store, långsammaste jävla skit jag har behövt ha att göra med på konsol, samt att de hade problem att ens starta för vissa och krävde att man formatera om konsolen ibland, samt tar år att ladda appar.

Nej så vitt jag vet så säljer de inte Xbone och PS4 med förlust utan med +-0, det är stor skillnad. Nintendo försöker alltid sälja sina konsoler med vinst vilket inte har funkat så bra denna generation.

Playstation Now är en streaming tjänst som kräver prenumeration och andre kostnader för att få tjänsten och då är inte streamade spel riktigt där än medans Xbones stöd är direkt i mjukvaran, bara kasta i en 360 skiva så funkar det. Sen kommer frågan vilket länder finns Playstation Now? USA och Kanada. När har det planer på att bygga ut systemet? Finns inga officiella planer i alla fall och inget vet vilka länder som står på tur men om man ska vara helt ärlig så har Sony skitigt i deras Online funktioner i EU medans USA har fått special behandling av både Sony och Microsoft.

Halos uppföljare (speciellt av 343 studios) är populära ja men är inte direkt någon kvalitets stämpel på långa vägar. Forza har det kört med riktigt fula "microtransaction" taktiker, rent utav vidriga. GT Finns nog i pipelinen men om jag känner det bolaget rätt så kommer det dröja runt fyra år till innan det når butikerna. Uncharted ser intressant ut i alla fall, dock tycker jag att Naughty Dog borde göra som de gör bäst, kasta det gamla och börja på något nytt istället för att klämma ut uppföljare efter uppföljare.

Jämför vi med PC denna generation så är utbudet av exklusiva titlar skrattretande (Om man inte heter Nintendo) då majoriteten av de "exklusiva spelen" får en PC release då det endast är exklusivt bland konsolerna. Den enda gången jag har sett det tidigare på senaste tiden var med Halo 1&2 och det var inte igår.

Sen har jag hört att både Xbone och Wii U har rätt slöa interfaces jämfört med PS4 men det var inte det jag jämförde det med. Testa att starta upp online store på alla tre förra generationens konsoler samt spel och appar och jämför, då är PS3 med stor marginal den långsammaste av dem.

Haha nej Wii ligger långt före förra generationen i försäljning och denna med runt 120 miljoner enheter medans PS3 och 360 ligger på runt 70 miljoner var och PS4 ligger på runt 20 Miljoner. Sen har Wii flest exklusiva titlar den generationen om man allmänt bara räknar spel som endast finns på den konsolen då de inte direkt var roliga att porta för att de stora populära var ägda av Nintendo + att "Wii motes" gjorde det inte lätt eller ens värt det att porta spelen. Går man "by the numbers" så är Wii en klar vinnare oavsett folk säger men en rätt fet marginal.

Edit: By the way, Alla Wii,s sålde Nintendo med en trevlig vinst vilket inte är helt fel när man säljer enheter i volymer på 120 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eftersom W10 är ett W8.2, och är en mindre uppdatering men med många brister kvar från W8/8.1 så är det rätt stor chans att W10 kommer bli ett Vista / W8/8.1 till.
Och W7 är inte ett "gammalt härke till OS", utan det som är mest använt i dagsläget, och kommer säkerligen så förbli under många år framöver med.

W10 är långt ifrån ett W8.2, och det var XP jag menade var ett gammalt härke till OS, även om 7'an också har ett antal år på nacken nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Okej, då kan ju du berätta vad som är "revolutionerande" med DX12?

Vill du veta en hemlighet?
Dx12 är inget "revolutionerande" alls egentligen, det är ett marknadsföringstrick från Microsoft och alla sväljer det utan problem, det DX12 gör är inget annat än vad ex Vulkan gör, och där har Vulkan större chans än DX12, då Vulkan stöd finns till både Windows, Linux och OS X, och är då således ett mer självklart val för spelutvecklare att utveckla mot Vulkan API än mot DX12, och då bara nå en bråkdel av alla (oh få mer jobb) än att utveckla mot Vulkan direkt, och de kan nå betydligt fler användare på mindre jobb.

Så nej, DX12 är inget "revolutionerande" och ger inget mervärde alls.
Kolla bara på DX11.1/DX11.2 (Exklusiva för W8/W8.1), om utvecklarna skulle satsa på DX11.1/DX11.2 så skulle de nå en bråkdel av alla användarna som de vill nå, därför så finns det knapp några DX11.1/DX11.2 byggda spel alls, utan det är DX9, DX10 och DX11 i grunden för att nå den största massan.

Tror du då att spelutvecklarna skulle satsa på DX12 när de kan satsa på Vulkan som kommer fungera på alla de stora plattformarna, och således innebära betydligt mindre jobb för utvecklare och ett bättre slutresultat?

Men snälla... I princip 100 % av spelmarknaden för PC ligger hos Windows. Linux och osx är totalt ointressanta för spelutvecklare. Detta är inget som Vulkan kommer att ändra på.

Att många spel inte utnyttjar dx11 är pga konsolerna. Detta kommer säkert även framöver att begränsa tyvärr, men iom att Xbone får DX12 finns det ju goda chanser att fler utvecklare vågar lägga in nyare funktioner.

Sedan är det VR. Revolutionen som är på gång. Win10 och DX12 innehåller enormt mycket förbättringar för just VR.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

På min server har jag en SSD och 4st 3TB hårddiskar.

Får väl ge dig lite kudos PowerNet, då du har tuggat emot så mycket i tråden här, och ändå står på dig, fast du blir överbevisad, så ger du dig inte.
Du vet, det är helt ok att erkänna att man har fel ibland, det händer alla. Såklart är det skillnad på att tycka o veta

Nu så räknas ju inte server som "dator" i den bemärkelsen, där är det en helt annan del, på serversidan dominerar mekaniska diskar fortfarande, och kommer säkert göra under en överskådlig framtid med, ävne om SSD enheter börjar komma in där mer och mer.

Och jag överbevisad? Har inte kommit ett enda bevis i hela tråden som talar för DX12´s fördel mot ex Vulkan, som funkar på alla plattformar, och inte som DX12 som är låst till endast ett enda operativsystem...

Skrivet av Wasted Hobbit:

Ser ut som du aldrig har suttit i PS3 store, långsammaste jävla skit jag har behövt ha att göra med på konsol, samt att de hade problem att ens starta för vissa och krävde att man formatera om konsolen ibland, samt tar år att ladda appar.

Nej så vitt jag vet så säljer de inte Xbone och PS4 med förlust utan med +-0, det är stor skillnad. Nintendo försöker alltid sälja sina konsoler med vinst vilket inte har funkat så bra denna generation.

Haha nej Wii ligger långt före förra generationen i försäljning och denna med runt 120 miljoner enheter medans PS3 och 360 ligger på runt 70 miljoner var och PS4 ligger på runt 20 Miljoner.

Aldrift haft problem med store på konsolerna alls, det enda som kan vara "slött" är vissa nerladdningar, men det gäller både Sony och Microsoft.
Och ja, PS4 och Xbox One säljs med förlust, även om det inte är så mycket som det var på 360/PS3 tiden, men still med förlust.
Och nej, Wii ligger inte framför varken PS3 eller Xbox 360, ja de sålde mer, men hade inte intressanta titlar/dåligt utbud, dålig teknik i grunden osv. Så totalt sett så vart PS3 och Xbox 360 vinnare, likt PS4 och Xbox One vinner över Wii U denna generationen, och totalt sett så vinner PS4 över både Xbox One och Wii U i försäljning mm.

Skrivet av Zidern:

W10 är långt ifrån ett W8.2, och det var XP jag menade var ett gammalt härke till OS, även om 7'an också har ett antal år på nacken nu.

Nej, 10 är i princip W8.2, lite förändringar, men Microsoft kallar det "nytt" operativ och då således W10, även om det i grunden skulle kunna varit ett Service Pack för W8/8.1....

Skrivet av Hulle:

Men snälla... I princip 100 % av spelmarknaden för PC ligger hos Windows. Linux och osx är totalt ointressanta för spelutvecklare. Detta är inget som Vulkan kommer att ändra på.

Att många spel inte utnyttjar dx11 är pga konsolerna. Detta kommer säkert även framöver att begränsa tyvärr, men iom att Xbone får DX12 finns det ju goda chanser att fler utvecklare vågar lägga in nyare funktioner.

Sedan är det VR. Revolutionen som är på gång. Win10 och DX12 innehåller enormt mycket förbättringar för just VR.

/Hulle.

Ja och?
Spelar noll roll om nästan 100% av marknaden på PC för spel liggerp å Windows, när utvecklarna kommer nå 10-20% mot att nå 100% om de skulle satsa på Vulkan, som stödjer både W7, W8, och W10, samt Linux och OS X.

Och DX12 på Xbox One kommer inte göra någon större skillnad där heller, då Xbox One redan kör low level api för grafiken (Precis som DX12 / Vulkan är).

Och för VR så är Vulkan bra, då ex Oculus VR är med och utvecklar/stödjer Vulkan.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Såklart är det skillnad på att tycka o veta

Angående DirectX 12 är det väldigt mycket tyckande just nu.

Det lär dröja ett bra tag innan vi får se hur DirectX 12 i verkligheten står sig mot tidigare version. Det är väl inga spel släppta ännu? Windows 10 och DX12 är ju inte släppt ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, 10 är i princip W8.2, lite förändringar, men Microsoft kallar det "nytt" operativ och då således W10, även om det i grunden skulle kunna varit ett Service Pack för W8/8.1....

Ja dom kallar det ett nytt operativsystem, för att det ÄR ett nytt operativsystem. Tillräckligt nytt för att dom till och med skippar version 9. Det är mer skillnad på W10 och W8 än mellan W7 och Vista, och inte tusan är W7 ett Vista SP1. Kom tillbaka när du vet vad du snackar om..

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Och jag överbevisad? Har inte kommit ett enda bevis i hela tråden som talar för DX12´s fördel mot ex Vulkan, som funkar på alla plattformar, och inte som DX12 som är låst till endast ett enda operativsystem...

Aldrift haft problem med store på konsolerna alls, det enda som kan vara "slött" är vissa nerladdningar, men det gäller både Sony och Microsoft.
Och ja, PS4 och Xbox One säljs med förlust, även om det inte är så mycket som det var på 360/PS3 tiden, men still med förlust.
Och nej, Wii ligger inte framför varken PS3 eller Xbox 360, ja de sålde mer, men hade inte intressanta titlar/dåligt utbud, dålig teknik i grunden osv. Så totalt sett så vart PS3 och Xbox 360 vinnare, likt PS4 och Xbox One vinner över Wii U denna generationen, och totalt sett så vinner PS4 över både Xbox One och Wii U i försäljning mm.

DirectX har grovt övertag och det kommer de med störst sannolikhet fortsätta vara så, fördelar eller ej. Sen om det har några speciella fördelar vet jag inte.

Har haft grova problem med både PS3 och 360 men inte med Wii, Wii är den enda konsol som har funkat felfritt för mig.

Förlusten måste vara minimal då de inte har råd med det överhuvudtaget. Tror knappast att produktions kostnaderna ligger upp mot 6k på PS4 med tanke på vad som sitter i den.

Vad som satt i Wii är irrelevant i frågan om den vann i försäljning eller inte, ekonomiskt var Wii den stora vinnaren hur man än vrider och vänder på det. Utbudet på tredje part var kasst men hade en stor hög med riktigt bra Nintendo spel sen om du inte tycker det är intressant är en subjektiv sak och hör inte hemma i den diskussionen. Dock dumpade Nintendo sitt Wii relativt fort och slutade släppa några speciella spel i slutet men då hade de redan kramat ur pengarna från alla Svenssons, men Microsoft gjorde samma sak med 360. När senast såg man ett bra utbud av Microsoft exklusiva titlar till 360 mellan 2010-2014? Det är inte hårdvaran som bestämmer vinnaren utan det är spelutbud och försäljningssiffror samt popularitet.

Kolla bara på PS2, näst sämst hårdvara den generationen men sålde i runda slängar 150 miljoner enheter! Det är de nuvarande rekordet.
Den låg alltså bakom Gamecube och Xbox i de flesta sakerna gällande "top of the line hardware".

Wii var den enda konsolen som gick med brak vinst denna generationen, resten gick i stort sätt förlust ända till typ 2011 då de börja få pengarna tillbaka men inte tillräckligt.

Du baserar vinsten totalt av subjektiva anledningar, visst PS3 och 360 var en fin vinst för tredjepart men för SONY och Microsoft så var det mer än en turbulent generation. Kollar man på hårdvaran var alla tre stor misslyckanden. Ingen ville utveckla på PS3 för cell och delat minne, 360 hade 25-60% rrod på alla sina enheter av de första generationernas 360, Wii var strulig att jobba med samt tråkig hårdvara. Störst variation av spel har 360 och PS3, störst vinst av tredje part är 360 och PS3, störst vinst av moderbolaget Nintendo, gällande hårdvara kan alla tre gå och dö med ett undantag för 360 slim och framåt då de inte hade ens i närheten av samma rrod problem och glöm inte PS3,s ylod. Sen tycker jag det är roligt att du säger att Wii hade dålig teknik i grunden när PS3 kör på en specialiserad server processor som funkar bäst i vetenskapliga uträkningar och är inte särskilt bra för spel och att 360 hade runt 50% failrate.

Samt var inte för snabb att utse vinnare av generationer när de knappt har börjat. Just nu är PS4 i ledningen med Xbone hack i häl och Wii U ensamt där bak och det ser ut som det kommer vara så den närmaste framtiden men det är dumt att konstatera redan nu.

Vilka som hade bäst spel är helt totalt subjektivt om vi inte snackar tekniska aspekter av spelens mekanik, eller om du vill ha ett generellt värde så har du ju Metacritic men jag skulle inte ta i dem ens med tång. Vill du snacka speldesign och "bästa" spelet så gör jag gärna det men det skulle bli lite off topic mer än det redan är i denna tråd.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Ja och?
Spelar noll roll om nästan 100% av marknaden på PC för spel liggerp å Windows, när utvecklarna kommer nå 10-20% mot att nå 100% om de skulle satsa på Vulkan, som stödjer både W7, W8, och W10, samt Linux och OS X.

OpenGl har alltid varit öppet och det är lika dant idag som då och det har inte förändrats på över 20 år så vad är det som är så annorlunda? Vad är det som kommer göra att alla spel helt plötsligt har stöd till OSX och alla populära Linux distros, det har alltid gått att fixa men ingen gör det nu och antagligen kommer ingen att göra det sen.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är inte närmare Mantle, för att Mantle har gått upp i Vulkan, och således ersätter Mantle, då AMD donerat den mesta koden till Khronos Group.

Och jo, det är sagt att Vulkan ska stödja Xp, W7, W8/W8.1 (och säkerligen W10), och såklart Linux och OS X.

Jo, att Microsoft inför en flopp till förstår jag helt klart, sen att några få utvecklare hakar på Microsofts fula marknadsföring med trixande siffror med mera är rätt korkat, då de kommer nå 10-20% efter 3-5 års tid, mot om de satsar på Vulkan så kan de potentiellt nå 100% av användarna direkt vid släpp. Vilket är bäst för företagen? Att nå 10-20% efter 3-5 år eller att nå 100% direkt vid släppet av ett spel? Utan tvekan så är det bäst att satsa på Vulkan, då man inte låser spelet till just DX12 (W10) utan låter alla oavsett operativ kunna spela spelet, med samma grund.

Så ja, jag har läst tillräckligt om DX12 och det har inte presenterats en så bra lista som Khronos Group gjort om vilka utvecklare som stödjer Vulkan, där ligger Microsoft också efter, den enda större utvecklaren som pratat är EA, och det är inte ens officiellt utan en anställd på EA som "vill" att alla spel 2016 ska vara DX12 (Undra hur många miljoner Microsoft betalat till honom?)
Johan Andersson på EA (Teknisk direktör):
"Would like to require Win10 & DX12/WDDM2.0 as a minspec for our holiday 2016 games on Frostbite, likely a bit aggressive but major benefits"

Det där uttalandet borde EA officiellt gå ut och dementera och säga att de inte kommer ställa de kraven.

Men EA är ju inte de smartaste bolaget, så det skulle inte förvåna mig om EA skulle ställa de kraven, men de är rent ut sagt urdåliga krav, och endast för att Microsoft betalar till EA för att de ska promota W10 och DX12 till vägens ände, Microsoft är så rätta för att W10 ska bli en Vista 3.0 (W8/8.1 är Vista 2.0) flopp, och som det ser ut nu så är det mycket som tyder på att W10 blir just en flopp, begränsa DX12 till endast W10 (likt som de låste DX11.1/11.2 till W8/8.1) är korkat, och det är endast för att de vill få över användarna till W10.

Men de som har läst på lite och ser vad som är vettigt och inte ser just att det är bara marknadsföringsknep från Microsoft, för att just få över användarna till W10 för att det krävs för DX12, när de utan några problem kunde släppt DX12 (och DX11.1/11.2) till W7 med, men då hade ju inte lättlurade personer haft "anledning" att "uppgradera" till ett sämre operativ (W10).

Så om spelföretagen vill nå ut till största massan så är det Vulkan som gäller, annars kommer DX12 exklusiva spel inte bli några större försäljningsframgångar, likt det knappt finns några DX11.1/11.2 spel ute på marknaden direkt.

Det svartmarkerade är det samma som att säga vulkan ligger närmare mantle på ett annat sätt.

DX11.1/11.2 är ingenting, det var inga stora förändringar, DX12 tar ett stort steg, det följer grunden som mantle lade, och det är inget marknadsföringstrick.

Det här låter kul: "Och jo, det är sagt att Vulkan ska stödja Xp, W7, W8/W8.1 (och säkerligen W10), och såklart Linux och OS X." Var står det att vulkan ska stödja Xp, W7, W8/W8.1? Det kommer att stödja win10 först och främst, men det är du osäker på. Desuttom är det som det alltid har varit med OpenGL, inget nytt under solen.

Sen är det värt att upprepa igen: OpenGL har alltid varit öppen och har alltid varit en konkurrent till DX. Anledningen till att du är upphetsad över vulkan är att du tror att de kommer med någonting nytt - vulkan följer den grund som mantle lade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är en rättvis jämförelse, då Microsoft får betalt från datortillverkarna för licenserna de skeppar med på sålda datorer.
Så även där får Microsoft in pengar, och det är det som många ser som anledning till att Microsoft nu släpper W10 under 1 år gratis (sen får man se hur de gör), för att det mesta pengarna från licenser kommer just på nya sålda datorer, eller från företagsmarknaden (som inte omfattas av fria uppgraderingen).

Så Apple ligger inte alls efter, utan ligger flera år före Microsoft på både affärsmodell, och egentligen på att använda sitt egna operativsystem själva, för bästa upplevelsen för konsumenterna.

Ditt argument är ologiskt och modellen du beskriver liknar inte alls Apples modell utan liknar modellen för linux distributioner (som säljer sin OS-support till stora organisationer medan gemene man kan få systemet gratis).
Tänk på vad du precis sa: "Microsoft får betalt ... för licenserna".
Min poäng var just att de måste ta betalt för licenserna eftersom de inte säljer hårdvaran själva (det gör datortillverkarna).
Du har upprepat exakt vad jag sa.

Min poäng var ju att hårdvaran är en mycket större summa pengar än mjukvaran och ditt perspektiv är helt skevt eftersom vi alla vet att Mac-hårdvara är generellt sett dyrare än PC-hårdvara, vilket egentligen betyder att om man kollar på den större bilden så är idén att deras OS är billigare bara en illusion och Apple tar mycket mer betalt än vad Microsoft + PC-tillverkare gör tillsammans - vilket är motsatsen till det du försöker argumentera för. (Det är som att ge bort gratis mat i en konservburk som bara går att öppna med ett speciellt öppningsverktyg som kostar tusentals dollar - och du måste köpa ett nytt verktyg med några års mellanrum för det blir utslitet med tiden.)

Ur ett företagsperspektiv har du alltså helt rätt i att Apple ligger före Microsoft eftersom de kan konkurrera på samma marknad fast ta mer betalt och tjäna mer pengar. Apple == mindre pengar i konsumentens plånbok == Apple wins.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zidern:

Ja dom kallar det ett nytt operativsystem, för att det ÄR ett nytt operativsystem. Tillräckligt nytt för att dom till och med skippar version 9. Det är mer skillnad på W10 och W8 än mellan W7 och Vista, och inte tusan är W7 ett Vista SP1. Kom tillbaka när du vet vad du snackar om..

Nej, det är inte därför. De skippar Windows 9 för att äldre program skulle sluta fungera då de skulle identifiera Windows 9 som Windowos 95/98, på grund av äldre kod som lever kvar i många program, och drivrutiner.
Och nej, det är inte mer skillnad på W10 mot W8/8.1 än det var mellan W8/8.1 och W7 egentligen, den mesta skillnaden är rent grafiskt i utseendet, vilket de med W10 går tillbaka mer mot W7 och tidigare versioner, genom att återinföra en startmeny, även om den inte är lika bra som i de tidigare versionerna.
Så jag vet precis vad det pratas om.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Förlusten måste vara minimal då de inte har råd med det överhuvudtaget. Tror knappast att produktions kostnaderna ligger upp mot 6k på PS4 med tanke på vad som sitter i den.
Sen tycker jag det är roligt att du säger att Wii hade dålig teknik i grunden när PS3 kör på en specialiserad server processor som funkar bäst i vetenskapliga uträkningar och är inte särskilt bra för spel och att 360 hade runt 50% failrate.
Samt var inte för snabb att utse vinnare av generationer när de knappt har börjat. Just nu är PS4 i ledningen med Xbone hack i häl och Wii U ensamt där bak och det ser ut som det kommer vara så den närmaste framtiden men det är dumt att konstatera redan nu.

Vem har sagt att de ligger mot 6k i produktionskostnad?
De går med förlust på försöljningarna av PS4 och Xbox one, sen så är det inte lika stor förlust som på PS3 och Xbox 360 tiden.
Och PS4 leder stor över Xbox One, PS4 har ca 24 miljoner sålda enheter, mot Xbox One som ligger på knappa 13 miljoner sålda enheter. Det är ett rätt stort försprång, PS4 har även bättre förutsättningar för att lyckas (PS4 är mer kompetent, bätre gui etc) även om Xbox One kommer få nytt gui till hösten/vintern som ändrar på det, som troligen hjälper Xbox One i försäljningen, då Xbox One gui som det är nu är rätt rörigt, och segt, då det bygger på Microsofts "Metro" tänk, att alla enheter ska ha samma sorts gui oavsett om det är lämpligt eller inte.

Skrivet av Wasted Hobbit:

OpenGl har alltid varit öppet och det är lika dant idag som då och det har inte förändrats på över 20 år så vad är det som är så annorlunda? Vad är det som kommer göra att alla spel helt plötsligt har stöd till OSX och alla populära Linux distros, det har alltid gått att fixa men ingen gör det nu och antagligen kommer ingen att göra det sen.

För att Vulkan har ett bredare stöd i grunden?
DX12 är låst till ett enda operativ, vilket är W10, tror du då själv att utvecklarna är direkt villiga att satsa på ett låst api (DX12) som endast 10-20% efter 3-5 år kommer kunna använda, mot att satsa på ett öppet api (Vulkan) och kunna nå 100% av kunderna direkt?
Så det går inte att jämföra DX12 och Vulkan rakt av, då det är helt olika förutsättningar.
DX12 är W10 exklusivt, medans Vulkan är cross platform, vilket ger ett övertag för utvecklare att kunna nå fler användare, med mindre arbete, än att både utveckla mot DX12, DX10/DX11, och Vulkan.
Så vilket är bäst för utvecklare? Att utveckla för 4 olika standarder, eller att utveckla mot Vulkan endast och då nå alla direkt?

Skrivet av riporto:

DX12 tar ett stort steg, det följer grunden som mantle lade, och det är inget marknadsföringstrick.
Det här låter kul: "Och jo, det är sagt att Vulkan ska stödja Xp, W7, W8/W8.1 (och säkerligen W10), och såklart Linux och OS X." Var står det att vulkan ska stödja Xp, W7, W8/W8.1? Det kommer att stödja win10 först och främst, men det är du osäker på. Desuttom är det som det alltid har varit med OpenGL, inget nytt under solen.

Sen är det värt att upprepa igen: OpenGL har alltid varit öppen och har alltid varit en konkurrent till DX. Anledningen till att du är upphetsad över vulkan är att du tror att de kommer med någonting nytt - vulkan följer den grund som mantle lade.

Jo, mycket bakom DX12 är ren marknadsföring, som en artikel Sweclockers skrev där DX12 "ökade prestandan med 820%", vilket är felaktigt och grovt överdrivet, skillnaden kommer inte vara en bråkdel av det ens.
Och jag har redan länkat till vart det står att Vulkan kommer till XP, Vista, W7, W8 och W10, så det är inte "kommer stödja w10 i första hand" alls, utan Vulkan kommer satsa på alla versioner, oavsett, vilket ger ett bra övertag till utvecklarna att kunna utveckla mot Vulkan och nå alla mottagare direkt, än att utveckla mot DX12 och nå 10-20% efter 3-5 år.

Skrivet av dpom86:

Ditt argument är ologiskt och modellen du beskriver liknar inte alls Apples modell utan liknar modellen för linux distributioner (som säljer sin OS-support till stora organisationer medan gemene man kan få systemet gratis).
Tänk på vad du precis sa: "Microsoft får betalt ... för licenserna".
Min poäng var just att de måste ta betalt för licenserna eftersom de inte säljer hårdvaran själva (det gör datortillverkarna).
Du har upprepat exakt vad jag sa.

Microsoft säljer med hårdvara, olika telefoner, surfplattor (Surface), och licenser via tillverkarna av PC datorer, så det är ingen skillnad på Apple och Microsoft i det fallet, förutom att Apple kör helt eget på både hårdvara och mjukvara, medans Microsoft säljer licenser för mjukvaran till tillverkarna, och såklart egen hårdvara.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är klart, men om de går mot Vulkan så kan de potentiellt nå alla kunder, medans om de går mot W10 så handlar det om en bråkdel av marknaden som de når.
Så vilket är bäst, att kunna nå hela marknaden eller att endast nå 10-20% efter 3-5 år på marknaden?
Eftersom W10 är ett W8.2, och är en mindre uppdatering men med många brister kvar från W8/8.1 så är det rätt stor chans att W10 kommer bli ett Vista / W8/8.1 till.
Och W7 är inte ett "gammalt härke till OS", utan det som är mest använt i dagsläget, och kommer säkerligen så förbli under många år framöver med. Så att utvecklarna "hoppar över" merparten av marknaden om de går på DX12 är rätt korkat i så fall, än om de skulle gå mot Vulkan och kunna nå alla oavsett plattform, eller operativ.

@PowerNe Har läst igenom en hel del av dina poster här och är lite rädd att hälla bensin på elden, men låt gå...
Vulcan har klart potential, men just där är problemet.... "potentiellt". Detta ord återkommer gång på gång från dig, och jag har sett, läst och även varit de som förespråkat OpenGL på den tiden det var aktuellt. Men jag har gett upp, då fördelarna är för få för att fungera.

Utgår nu från detta:
http://store.steampowered.com/hwsurvey?l=swedish
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_system...

Om vi tittar rent potentiellt så finns där ca 75% Windows 7/8 64-bit i steam och ca 70% i desktop segment.
Majoriteten av dessa kommer kunna uppdatera till Win 10 om ca 1 månad, och kan göra så upp till ca 1 år.
Så vi kan spekulera om och om igen hur många som kommer göra detta, men jag vågar lätt säga 50% av de som kan (Gratis är gott och MS har hype:at rätt bra, som du själv säger).
De enda som inte kommer eller kan är troligen företag, och de spelar rätt lite spel.... då det är hemanvändare vi pratar om till största %.

Om vi tittar på steams listor, som trots allt är väldigt spel inriktade (vilket är vad vi pratar om, antar jag), så ser man att där har detta usla Win 8 floppen ändå över 30% (bara 64-bit) av användarna. Där är ungefär lika många som spelar på Windows XP fortfarande som OSX (ca 3%) och 8.0..., och Linux är så lågt att du lika gärna kunde kalla det utanför feltoleransen på ynka 0,87%.
Om de sitter på XP vågar jag påstå att de inte direkt sitter på modern hårdvara som stöder Vulkan eller DX12, så dessa "potentiella" kunder är nog rätt värdelösa, då de inte kan använda det fullt ut ändå (kanske hårdvarumässigt, men inte prestandamässigt)

Vet inte hur Vulkans OSX stöd är, men om det fungerar så är där nog några % att hämta, notera dock att de troligen inte har nya nog kort (då Apple både låter alla uppgradera gratis, samt att folk inte köper ny mac varje år pga priset).
Dock om man läser följande:
http://www.extremetech.com/gaming/207767-apple-brings-its-met...
Så är Vulkan ute ur leken för Apple.

Det mest ironiska är... 1,02% Win 10... Alltså där är redan fler Win 10 användare än Linux, INNAN OSet har släppts!

Så vilket är det mest troliga här?

Spelutvecklarna kommer överge DX helt, köra på Vulkan (som kommer kräva rätt modern hårdvara precis som DX12), i hopp om att nå de extra % användare som:
1. Inte har Win 7/8 och inte kommer uppgradera gratis.
2. Kommer köra ett OS som inte stöds av DX12, men har hårdvara bra nog att köra det.
3. Kör OSX på Apples hårdvara som har modern nog mjukvara (Vilket är lite osannolikt med tanke på Apple gör eget)

Eller:
Uppdatera sina DX11 motorer till att stöda båda DX12 och DX11 (som den redan gör) och då nå nästan samtliga 90+% av Windows användarna. Den dessutom med DX12 kunna nå potentiellt 75% (upp till 90%) av användarna som trots allt enligt denna statistik kan gratis uppgradera, eller redan kör Win 10.
Även om vi bara räknar 50% av dessa kommer uppgradera, så är det betydligt mer troligt att det är 50% som har modern hårdvara nog att köra detta.

Sen ska man inte glömma att Vulkan, aka Mantle grunden, är mest optimal på moderna AMD kort. Och tittar man på Steams hårdvara igen (vilket du även kan titta på marknadsdelar), så har NVidia mellan 50-70% av maknaden (beroende på var man tittar). Detta är klart negativt för Vulkan vs DX12, då Nvidia har jobbat nära DX12 från början, men inte är optimerade för Vulkan på så sätt, även om detta kanske skulle gå att ordna. Men vi har ändå världens största grafikkort tillverkare som förespråkar just... DX12. Ganska svårt för en spelindustri att ignorera.

Dock har de faktiskt bra bakåt stöd där det jag kunnat hitta kräver:
OpenGL 3.3 or later compliant dedicated video card + 2GB Video RAM or more
Anledningen till varför det tar så lång tid att gå mellan DX versioner normalt är pga folk måste hinna uppdatera sin hårdvara, och just DX12 ska via DX11.3 kunna stöda extremt mycket gammal hårdvara, vilket även det är ett enormt plus.

Problemet jag ser med Vulkans krav är just 2GB VRAM... detta är inte så vanligt på äldre kort, så även om de stöder kodningen så är det nog endast några få highend kort i 500-600 serien och senare, som kommer stöda det, och DX12 har inte detta krav officiellt iaf, utan kommer stöda så långt bak som 400 serien tydligen.
AMD sidan är alla 7xxx kort om jag förstått det rätt för DX12 och Vulkan bör stöda 6xxx kort med 2GB.
Dock verkar Nvidia ha delvis övergett 600/700 serien med optimeringar, då en del får använda äldre drivare för att det ska fungera. Samma kan sägas om AMDs 6xxx kort, och delvis 7xxx kort (dock pga mycket nyare kort bygger på dem så har de ändå delvis stöd)
Frågan är ju som sagt, hur bra allt fungerar på dessa äldre saker, och det får tiden avgöra tror jag.

Sen vill jag gärna se MS monopol brytas också, så OM du har rätt, märker vi inom 1 år. För först då vet vi hur många som uppgraderat till Windows 10, och kan lite basera på hur många som är DX12 möjliga. (Men att redan det är 1% på steam säger en del...)

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju inte bara räkna hur många som totalt sett kör ett visst OS heller, utan hur många som spelar på det. Hur många det än är som fortfarande kör Windows XP så lär knappast nån sitta och lira några nyare spel på det, och då är det knappast relevant att ett API för nya spel stödjer det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

@PowerNe Har läst igenom en hel del av dina poster här och är lite rädd att hälla bensin på elden, men låt gå...
Vulcan har klart potential, men just där är problemet.... "potentiellt". Detta ord återkommer gång på gång från dig, och jag har sett, läst och även varit de som förespråkat OpenGL på den tiden det var aktuellt. Men jag har gett upp, då fördelarna är för få för att fungera.

Utgår nu från detta:
http://store.steampowered.com/hwsurvey?l=swedish
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_system...

Om vi tittar rent potentiellt så finns där ca 75% Windows 7/8 64-bit i steam och ca 70% i desktop segment.
Majoriteten av dessa kommer kunna uppdatera till Win 10 om ca 1 månad, och kan göra så upp till ca 1 år.
Så vi kan spekulera om och om igen hur många som kommer göra detta, men jag vågar lätt säga 50% av de som kan (Gratis är gott och MS har hype:at rätt bra, som du själv säger).
De enda som inte kommer eller kan är troligen företag, och de spelar rätt lite spel.... då det är hemanvändare vi pratar om till största %.

Det mest ironiska är... 1,02% Win 10... Alltså där är redan fler Win 10 användare än Linux, INNAN OSet har släppts!

Uppdatera sina DX11 motorer till att stöda båda DX12 och DX11 (som den redan gör) och då nå nästan samtliga 90+% av Windows användarna.

Men vi har ändå världens största grafikkort tillverkare som förespråkar just... DX12. Ganska svårt för en spelindustri att ignorera.

Problemet jag ser med Vulkans krav är just 2GB VRAM... detta är inte så vanligt på äldre kort, så även om de stöder kodningen så är det nog endast några få highend kort i 500-600 serien och senare, som kommer stöda det, och DX12 har inte detta krav officiellt iaf, utan kommer stöda så långt bak som 400 serien tydligen.

Nu så är det ju stor skillnad på OpenGL vs DX10/DX11 och DX12 vs Vulkan.

Ser man Vulkan mot DX12 så har Vulkan helt klart ett övertag det är både cross plattform, och även kommer till äldre Windows versioner, vilket DX12 inte gör, fast de skulle kunna släppa DX12 till ex W7/W8/8.1 med egentligen, men Microsoft valde att låsa ute majoriteten av användarna genom att låsa DX12 till W10 endast, vilket är en stor nackdel för Microsoft, och spelarna att inte få mjukvaran (DX12),vilket de får om spelutvecklarna satsar på Vulkan, så kommer det alla till gagn och inte bara som på DX12 att det är endast W10 användare som DX12 gagnar.

Och angående Nvidia så är de med i Vulkan utvecklingen med, så de stödjer Vulkan med.

Och att de har ett krav på 2GB är inte ett problem, då majoriteten av de korten som är ute på marknaden sedan rätt lång tid är 2GB kort (eller mer), det är rätt få kort som sålts som är under 2GB som används idag, sen finns det ju vissa undantag men som sagt, de flesta korten är 2GB+, vilket följer en "naturlig" uppgradering av hårdvara med 3-4 års mellanrum bland "svenssons".

Som sagt, jag tror varken att DX12 eller W10 kommer bli en hit, dels då DX12 är W10 exklusivt, och W10 inte kommer med några "wow, detta måste jag ha" nyheter. Mne det kan ju såklart vara fel, men det är vad jag tror om man ser i dagsläget.

Dels så tro jag att de som kommer uppdatera till W10 främst är de som sitter på W8/8.1 för att få mindre "Metro" påtvingat, och de användarna som sitter på W7 som gått på Microsofts marknadsföring om hur "guld och gröna skogar" DX12 är i prestanda ökning, genom manipulerade siffror.

Sen att W8/8.1 på senare tid växt upp till ca 16% beror ju främst på att det är nu "vanliga svenssons" böjrat byta ut datorer, och de levereras då med W8/8.1 och de flesta vet inte att man kan installera W7 istället för W8/8.1 som kommer som standard (förutsatt att drivrutiner finns, vilket finns till en hel del hårdvara).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Microsoft säljer med hårdvara, olika telefoner, surfplattor (Surface), och licenser via tillverkarna av PC datorer, så det är ingen skillnad på Apple och Microsoft i det fallet, förutom att Apple kör helt eget på både hårdvara och mjukvara, medans Microsoft säljer licenser för mjukvaran till tillverkarna, och såklart egen hårdvara.

Jag gillar att du lyckas säga emot dig själv i en enda mening...

Tillåt mig att göra en simpel metafor:
Om datorer (för det är vad vi i huvudsak snackar om - inte mobiler eller surfplattor där Microsoft i vilket fall är väldigt, väldigt små i jämförelse) är som bilar, och operativsystem är som chaufförer (som bara kan köra bilar, inget annat, det är inte människor, de kan inte ha ett beach-party, de kan inte klippa din gräsmatta, de kan bara köra bilar) så kan vi konsumenter vara passagerare som inte kan köra bil.

Denna metafor hoppas jag du håller med om att den är simpel och korrekt, för den har följande egenskaper som helt överensstämmer med verkligheten (hårdvaran, mjukvara, användare):
1. Hårdvaran är inte användbar utan mjukvaran (bilen - föraren).
2. Mjukvaran är inte användbar utan hårdvaran (föraren - bilen).
Dvs passageraren (användaren) behöver både en bil och en förare för att ta sig någonstans.

Apple erbjuder gratis chaufförer, väldigt trevligt av dem, men dessa chaufförer är specialutbildade och har bara kompetensen att köra en typ av bil - den lyxiga och dyra MacBil. Ibland blir Apples chaufförer bättre (vidareutbildar/-utvecklar dem) och detta får köparna av en lyxig MacBil del av gratis, precis som tidigare, men även om föraren blir bättre och bättre så känns din gamla MacBil ändå inte lika rolig att åka omkring i längre efter ett tag och du behöver en ny bil modell (att föraren blev bättre gjorde bara så mycket - bilen blir snart den begränsande faktorn i alla fall). Apple säljer bilar och erbjuder chaufförstjänst på köpet.

Microsoft är en chaufförskonsultfirma, de erbjuder chaufförer vilka är väldigt kompetenta och kan köra nästan vilken bil som helst. Eftersom alla passagerare behöver både en bil och en förare, och eftersom Microsofts förare kan köra de flesta biltillverkares bilar, så har biltillverkarna och Microsoft ingått ett samarbete där man kan köpa ny bil och chaufförtjänst som ett paketerbjudande. Kunden måste betala en mindre summa till chaufförskonsultfirman Microsoft om de vill uppgradera till en mer kompetent chaufför, men i gengäld ges passageraren större frihet i valet av bil och hur mycket de vill spendera när det blir dags att uppgradera bilen, vilket totalt sett ändå blir billigare. Microsoft erbjuder bara chaufförstjänst, de säljer inga bilar.

Och där tar metaforen slut.
Till syvende och sist vill jag bara påminna om att diskussionens kärna var pengar - mer specifik hur mycket vi som kund behöver betala för att kunna använda en dator (eller som i metaforen: åka någonstans). För det är väll hur mycket vi som kund betalar som är det huvudsakliga, och där blir Apple dyrare, oavsett personliga åsikter om affärsmodellers vara eller icke vara. Om du inte håller med ber jag dig tydligt formulera vad poängen med dina argument är. Det är en sak att argumentera för att päron är sötare än äpplen, men vad är det argumentets poäng? Försöker vi maximera sockerhalten för att göra läsk? Eller är det en dålig egenskap för att vi vill dra ner på sockerintaget. Påminn mig om vart du ville komma med diskussionen ifall det inte var att spara pengar som konsument.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Jag gillar att du lyckas säga emot dig själv i en enda mening...

Det är så du tolkade det, det är inte att säga emot något alls.
Både Microsoft och Apple säljer både egen hårdvara och mjukvara, skillnaden är att Apple säljer sin egna mjukvara (Final Cut, Garageband mfl) endast på sin egna plattform, medans Microsoft säljer sin mjukvara till OS X sidan med, så där är det en viss skillnad.
Och Microsoft säljer även licenser för Windows, till tillverkarna (indirekt konsumenter), till företag, kommuner, landsting etc och där får in rätt grova stålar, så de kan utan någon större förlust ge bort W10 till slutkund utan kostnad, likt Apple gör, då dels Microsoft inte tjänat några större summor på uppgraderingar (Det är få som uppgraderar endast sitt os, utan att byta hårdvara/köpa ny dator) och då så är det inget som de förlorar på direkt.

Så ja, både Microsoft och Apple säljer både hård och mjukvara, skillnaden är att Microsoft säljer licenser för sitt OS till andra tillverkare, medans Apple behåller sitt OS internt inom Apple själva, och ger bort nya versioner till användarna utan kostnad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu så är det ju stor skillnad på OpenGL vs DX10/DX11 och DX12 vs Vulkan.

Ser man Vulkan mot DX12 så har Vulkan helt klart ett övertag det är både cross plattform, och även kommer till äldre Windows versioner, vilket DX12 inte gör, fast de skulle kunna släppa DX12 till ex W7/W8/8.1 med egentligen, men Microsoft valde att låsa ute majoriteten av användarna genom att låsa DX12 till W10 endast, vilket är en stor nackdel för Microsoft, och spelarna att inte få mjukvaran (DX12),vilket de får om spelutvecklarna satsar på Vulkan, så kommer det alla till gagn och inte bara som på DX12 att det är endast W10 användare som DX12 gagnar.

Eftersom de erbjuder dig, gratis, att få DX12, så ser jag inte detta som ett problem. Du måste bara välja att vilja ha det...
Detta kommer som sagt inte alla göra, men väldigt många. Och även om 50% gör det (vilket är rätt troligt) så blir det ändå många 100-tals miljoner maskiner. Men som jag sa tidigare, vi får se när OSet har varit ute ett tag, för allt annat är ren spekulering.

Skrivet av PowerNet:

Och att de har ett krav på 2GB är inte ett problem, då majoriteten av de korten som är ute på marknaden sedan rätt lång tid är 2GB kort (eller mer), det är rätt få kort som sålts som är under 2GB som används idag, sen finns det ju vissa undantag men som sagt, de flesta korten är 2GB+, vilket följer en "naturlig" uppgradering av hårdvara med 3-4 års mellanrum bland "svenssons".

Jag tror du behöver få din fakta rätt här, så jag tänkte hjälpa dig:
http://in2gpu.com/2015/06/10/steam-hardware-statistics-june-2...
Amount of VRAM:

1024 MB 32%
2047 MB 22.78%
512 MB 10.65%

Mao, knappt 25% av steams användare kommer kunna köra Vulkan... oavsett OS.
Nu är inte den statistiken perfekt, men åter, den speglar användare som spelar... vilket är vad DX12/Vulkan ska utvecklas för i största drag iaf. Ser man detta så behöver inte många hoppa på DX12 och Win 10 för att fler faktiskt ska kunna använda det mot vulkan. Så din hypotes om att "alla kan använda det" behöver nog lite mer kött på benen.

Tänk på att majoriteten av folk inte kör värsting titans eller ens 680/780/970... De flesta sitter än på äldre midrange game kort, eller ännu värre,... Intel inbyggda.
De flesta "gaming desktop" som man ser Svennson köpa på Mediamarkt/Elgignaten är ju för tusan 630/730 kort...

Skrivet av PowerNet:

Dels så tro jag att de som kommer uppdatera till W10 främst är de som sitter på W8/8.1 för att få mindre "Metro" påtvingat, och de användarna som sitter på W7 som gått på Microsofts marknadsföring om hur "guld och gröna skogar" DX12 är i prestanda ökning, genom manipulerade siffror.

Exakt samma siffror som Mantle och Vulkan har... så, du säger att vi ska stanna på DX11?

Skrivet av PowerNet:

Sen att W8/8.1 på senare tid växt upp till ca 16% beror ju främst på att det är nu "vanliga svenssons" böjrat byta ut datorer, och de levereras då med W8/8.1 och de flesta vet inte att man kan installera W7 istället för W8/8.1 som kommer som standard (förutsatt att drivrutiner finns, vilket finns till en hel del hårdvara).

Kan ju också vara att 8.1 med tex Classic Start är ett bra OS, och har många fördelar, även för spel. Så varför ska de byta om de nu inte direkt vill det och det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eftersom W10 är ett W8.2, och är en mindre uppdatering men med många brister kvar från W8/8.1 så är det rätt stor chans att W10 kommer bli ett Vista / W8/8.1 till.
Och W7 är inte ett "gammalt härke till OS", utan det som är mest använt i dagsläget, och kommer säkerligen så förbli under många år framöver med. Så att utvecklarna "hoppar över" merparten av marknaden om de går på DX12 är rätt korkat i så fall, än om de skulle gå mot Vulkan och kunna nå alla oavsett plattform, eller operativ.

Du missar en rad faktorer som är relevanta i prognosen. Först har vi fenomenet att Windows 7 var väldigt omtyckt, vilket gör det mindre troligt att man uppgraderar vidare till det som kommer efteråt. Det är mer troligt att man hoppar över en version om den efteråt inte gör något stort hopp, medan en senare uppgradering blir troligare pga att två versioner överlag innebär större skillnader samt att den versionen man sitter på inte kommer ha full support.

Vi har sedan att Windows 8 blev väldigt kontroversiellt genom att det saknade startmenyn. Det har begränsat spridningen än mer och Windows 10 kommer på sin höjd endast ha problemet med att startmenyn återigen ser lite annorlunda ut än tidigare.

W10 kommer, till skillnad från W8, att ha något specifikt att locka gamers med (just diskuterade DX12) vilket såklart kommer kunna påverka hur många av skaran spelare som får för sig att uppgradera nu. Det är ju också endast användarna som bryr sig om funktionerna i DX12 och Vulkan (eller åtminstone spel som kommer nyttja det) som är relevanta i jämförelsen. Att dra in statistik som inkluderar de som inte spelar är missvisande i sammanhanget då speltillverkare inte är så korkade att de inte förstår att söka sig efter sin potentiella kundbas.

W10 får också fördelen av att vara en gratis uppdatering, vilket såklart är ytterligare ett hinder som elimineras.

Det är helt enkelt inte speciellt trovärdigt att göra en prognos för W10 genom att endast se till hur det gick för W8.