Skrivet av thulin82:
@vexxan
Det där förstod jag inte riktigt, testa att beskriva i ord istället för formler.
Hehe, misstänkte nästan att det skulle bli lite missförstånd
Okej, får ta på pedagoghatten och köra igen.
Jag har ett kalkylblad, "Blad1". I bladet finns data om när olika personer har köpt mat. Man kan ha köpt antingen Korv, Pizza eller Bärs. Varje instans av matinköp görs två gånger (värde 1, värde 2) och totalen adderas ihop i total.
Exempelvis har vi David; Han har köpt mat vid fem tillfällen (vilket blir totalt 10 köp):
- En gång köpte han korv med värdena 25 och 2253 (totalt 2278)
- En gång köpte han Pizza med värdena 545 och 423 (totalt 5877)
- En gång köpte han Bärs med värdena 324 och 545 (totalt 869)
- En gång köpte han Bärs med värdena 2343 och 324 (totalt 2667)
- En gång köpte han Korv med värdena 454 och 4 (totalt 458)
Förutom mitt datablad så har jag ett till kalkylblad, "Blad2". Målet med detta bladet är att räkna ut vilka matinköp som är mest lönsamma, oavsett vem som gör det. Är det Pizza, Korv eller Bärs? Jag vill kunna jämföra båda matinköpen för de olika instanser och totalen.
Hur lönsamt har det då varit att handla de olika maträtterna?
Om vi tittar på Bärs till att börja med. I cellen B3, alltså "Värde 1" för Bärs, vill jag hitta medeltalet för alla förstainköp av Bärs oavsett vem som har gjort det.
Fredric köpte Bärs vid två instanser vilket betyder att han har gjort fyra stycken köp totalt. Två av dessa är "förstaköp" och hittas i cellerna B3 och B6 (från blad 1). David köpte också Bärs vid fyra instanser vilket resulterar i fyra köp. Två av dessa är "förstaköp" och hittas i cellerna G5 och G6 (från blad 1). Erik var lite lurig och köpte Bärs tre gånger vilket resulterar i sex köp. Tre av dessa är "förstaköp" och hittas i cellerna L3, L6 och L7 (från blad 1).
Det genomsnittliga värdet av alla personernas förstaköp av Bärs blir alltså (data hämtas från blad 1) (b3+b6+g5+g6+l3+l6+l7)/7.
Om man tittar på det genomsnittliga värdet för "andraköpet" av Bärs så blir det väldigt likt. Den enda skillnaden är att vi tar de olika värdena "värde 2 kolumnen" istället för "värde 1". Alltså får vi (data hämtas från blad 1) (c3+c6+h5+h6+m3+m6+m7)/7.
För att räkna ut genomsnittligt värde av den totala kostnaden per instans av Bärs-köp (vilket jag lite ologiskt kallade värde 3) får man istället ta (data hämtas från blad 1) (d3+d6+i5+i6+n3+n6+n7)/7.
Samma uträkning kan sedan göras för Pizza och Korv och vi kan jämföra de genomsnittliga värdena med varandra som i detta fall är en jämförelse av kostnad på "förstaköp", "andraköp" och "Totalt" beroende på vilken vara som har köpts oberoende på vem som har köpt det.
MEN...
Det vore ju väldigt enkelt att sitta och klicka i vilka celler som ska adderas med vilka och skriva vilket tal summan ska dividera med.
Jag vill ha en separat formel för varje cell i kalkylbladet för uträkning som letar upp en utvald typ av mat och ett värde från databladet och dividerar med antalet instanser som hittas. Anledningen är att jag vill kunna lägga till fler instanser av matköp utan att ändra om formeln.
Exempelvis vill jag att cellen för "Värde 3, Bärs" (D3) ska hitta följande från Blad1:
- I kolumnen A3:A30 står ordet Bärs i cell A3 och A6, de tillhörande värdena för "Totalt" är 173 och 302
- I kolumnen F3:F30 står ordet Bärs i cell F5 och F5, de tillhörande värdena för "Totalt" är 869 och 2667
- I kolumnen K3:K30 står ordet Bärs i cell K3 K6 och K8, de tillhörande värdena för "Totalt" är 1384, 180 och 698
- Totalt förekom ordet Bärs sex gånger och medeltalet blir därför (173+302+869+26670+1384+180+698)/7
Alltså, när ordet Bärs förekommer i någon av cellerna A3:30, F3:F30 eller K3:K30 hämtar vi tillhörande värden från "Totalt" i cellerna D3:D30, I3:I30 och N3:N30.
Det blir en väldigt lång förklaring, hoppas att den inte är för snurrig denna gång igen
/Fredric