Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Funkar klockrent besides CS som vägrar köra i Stretched.
Jag har installerat om drivrutiner för grafikkortet, gjort alla inställningar korrekt, inte ändrat något på skärmen men fortfarande så vill inte skitet få bort blackbarsen. Detta är en skarp deal breaker för mig om det inte går att fixa.

Hade samma problem som dig, men lyckades fixa de genom att kryssa i "Override the scaling mode set by games and programs". I Nvidia kontrollpanelen. Vet ej om de finns nått liknande för AMD men googla så kanske du hittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Nu går det aktivera! Alla lyckas på en och samma gång.

Kan fortfarande inte.. :/

EDIT: NUUUU gick det

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pottfisken:

@Jonas_75: CCC verkar funka fint men raptr har några problem, den är seg och krashar lätt. Även efter en update.

Aj då..
Hoppas de löser det fort. Använder det nästan dagligen för att spela in spel.

Nåväl, lite krasslig så jag orkade inte sitta vid datorn och bråka med uppgradering. Får snällt vänta på att det går via win update, även om tålamod inte är min starkaste sida speciellt med att få iordning hårdvara/programvara. Svårt att släppa saker innan det funkar som jag vill.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd hittills! Uppgraderade först sedan körde jag en återställning för att få en Clean install.
Gillar nya webbläsaren också, perfekt i tiden nu när chrome blivit allt slöare och slöare. Det enda jag saknar är adblocker men jag läste att microsoft kommer tillåta plugins senare under året och då är väl det löst.
Sättet som appar hanteras på är klockrent! Använde aldrig apparna i windows 8.1 men nu känner jag att jag hellre använder apparna än vanliga skrivbordsprogrammen, hoppas de flesta gör så, så att apptillverkarna märker att de används och satsar på uppdateringar så att de buggar som finns fixas osv. Facebook appen borde få ett ansikts-lyft t.ex. Och spotify har inte ens lanserat någon app än, hoppas den kommer också!
Mycket snabbt och snyggt OS!

Permalänk
Medlem

Har en till fråga. hur omvandlar man sin windows 8 nyckel till windows 10??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Någon som gjort en clean installation utan aktiveringsproblem?

Yes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av davveswea:

Någon mer som har problem med att ansluta en andra skärm?? Windows hittar inte skärmen??

Har fått det att funka men ficka starta om datorn 2 gånger innan det ville.
Enda problemet jag har nu är att jag inte kan köra min acer skärm i 144HZ och windows 8 drivisen vill den inte ta så får väl vänta och se om det kommer en nyare drivis för den helt enkelt

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Avstängd

Så det är FUD enligt dig att få ut att Microsoft samlar in allt du skriver på tangenterna och skickar till exempel NSA? Visar reklam i ditt köpta operativ, påtvingar uppdateringar, påtvingar Windows Defender etc.

Skrivet av Solaris:

Jag ser inte vad som är FUD, när det är ett känt faktum att det är en ständigt växande majoritet inte läser igenom användaravtalet. Du kallar det för FUD, jag kallar det för att uppmärksamma.

Precis! Windows 10 innehåller mycket märkliga saker, som ex tvinga på Windows Update, påtvingat Windows Defender, insamling av allt du skriver på tangentbord, etc etc, lika så Cortana som samlas in och analyseras/sparas.

Skrivet av Billy Joe Bob:

Och jag kallar det för foliehatt. De får samla in precis vad fan de vill, skiter i vilket.
Vad ska Microsoft göra, köpa saker i mitt namn på Webhallen?

Hört talas om integritet?
Microsoft har blivit det "nya Google", lika unkna på att samla in data och dela vidare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

mycket nöjd gillar det än så länge efter lite modd o trix ser klart bättre ut än windows 8.1 i mina ögon!

Permalänk
Skrivet av merdique:

Tyvärr inte. Förstår hur du menar då det själv är något jag hade velat se, alltså att kunna fästa program i startmenyn i vänstra panelen, INTE som tiles. Så som det går i Windows 7. Det gick i tidig version av Insider Preview men det ansågs väl för reaktionärt av MS.

Hittade den här guiden http://www.howtogeek.com/197836/8-ways-to-customize-the-windo...
Men det är väl som du säger en tidigare veriasion, hade dock varit underbart om dem hade haft kvar det så....

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davvarn:

Hur blir det med att webbutveckla webbsidor till Edge, gentemot IE? IE har/hade skitdåligt stöd för de mesta grejerna, en sida som ser bra ut i alla andra webbläsare kunde se förjävlig ut i IE. Hoppas någon fattar vad jag menar!

Win10 är ett enormt lyft från ett perspektiv av browserstandards - tvingar ju många IE användare att uppgradera till EDGE. MSEDGE är ju som vilken modern webbläsare som helst, dvs 100x bättre än IE när det gäller moderna features

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talibz:

Hade samma problem som dig, men lyckades fixa de genom att kryssa i "Override the scaling mode set by games and programs". I Nvidia kontrollpanelen. Vet ej om de finns nått liknande för AMD men googla så kanske du hittar.

De enda inställningar som finns är:

Det hjälper inte ett dugg.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

super dum fråga...men om jag nu upgraderar igenom programet, tar den bort windows 8.1 av sig själv sen, eller kommer jag få en dual boot ><?

& samtliga drivers o annat, ska man av-installera det för nya windows 10 (om nu ALLA filer är kvar som vissa verkar påstå,
windows 8.1 drivers är väl inge vidare att att ha på w10 ?)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

alltså Groove Music är 100% Itunes kopia.. helt värdelöst. Köper all musik endå från Trackitdown och lyssnar med winamp.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

löst det? vill göra samma sak ikväll

Nope.

Skrivet av bärplockaren:

Jag gjorde samma sak och får också denna felkod: 0xc004e016

Spännande...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Och jag kallar det för foliehatt. De får samla in precis vad fan de vill, skiter i vilket.
Vad ska Microsoft göra, köpa saker i mitt namn på Webhallen?

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, en IT-konsult som inte vet vad integritet innnebär.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Någon som testat om det går att köra Dual Boot med 7 och 10.
Har i nuläget OS (Win7 x64 Pro) + spel och antivirus, nyttoprogram på C: samt min "studio" (alla musikprogram) på D:.
Min tanke är att ominstallera allt på nytt dvs Win10 på C samt Win7 på D.

Håller på och dra ner 10 i detta nu på en USB-sticka.

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nassuz:

Jeg har 2x Asus Xonar DX i 2 maskiner her nå med windows 10 pro 64bit
Ingen Xonar drivere fungerer på windows 10 ennå ser det ut som.

Må vel bare vente på nye oppdaterte windows 10 drivere ifra Asus.

Har prøvd å kjøre "kompitable med win xp,win 7 og win 8"...its a no go...

Jag kör Xonar DX och det fungerade för mig att köra 8.1 drivarna och ändra cmsetx.dll enlig länken.

https://www.youtube.com/watch?v=HwEDDp1WNu8

//CJ

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Jag har nu uppgraderat till win10 via win update och kan inte aktivera och ser att de sista 5 nuffrorna i nyckeln inte stämmer med nyckeln jag hade på mitt win 8.1 jag uppgraderade ifrån.

Måsta jag ändra till min 8.1 nyckel eller ni bara aktiverade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygienteknikern:

Någon som testat om det går att köra Dual Boot med 7 och 10.
Har i nuläget OS (Win7 x64 Pro) + spel och antivirus, nyttoprogram på C: samt min "studio" (alla musikprogram) på D:.
Min tanke är att ominstallera allt på nytt dvs Win10 på C samt Win7 på D.

Håller på och dra ner 10 i detta nu på en USB-sticka.

Jag kunde inte använda 7:ans nyckel när jag bootade windows 10 från USB, var tvungen att installera genom windows 7.

Kan rekommendera alla nybootade själar att använda Ninite.com för att snabbt och smidigt ladda ner de flesta vanliga programmen.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Avstängd

Någon annan som får boot.wim fattas, och windows update som skriker Code 80240020?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hej!

Jag har nu uppgraderat till win10 via win update och kan inte aktivera och ser att de sista 5 nuffrorna i nyckeln inte stämmer med nyckeln jag hade på mitt win 8.1 jag uppgraderade ifrån.

Måsta jag ändra till min 8.1 nyckel eller ni bara aktiverade?

För mig står det att nyckeln har blivit blockad. Nyckeln slutar på 3V66T och är den nyckeln jag fick efter att ha kört upgrade från windows update.

hm..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Har en till fråga. hur omvandlar man sin windows 8 nyckel till windows 10??

Det händer samtidigt när du startar uppgraderingen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För mig står det att nyckeln har blivit blockad. Nyckeln slutar på 3V66T och är den nyckeln jag fick efter att ha kört upgrade från windows update.

hm..

jag fick också dom siffrorna på slutet efter att uppgraderat till 10:an!

Permalänk
Avstängd

Någon mer som märker att det används mer av grafikminnet.
Jag ligger lätt mellan 3.5-4 gb.i fjuttiga 1920x1080.
I BF4/Hardline.:(

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Ikke glem at Windows 10 deler ditt wifi passord med alle du er venner med, og det uten å spørre deg, sånn jeg har forstått det.

(parodi konto på twittter)

http://krebsonsecurity.com/2015/07/windows-10-shares-your-wi-... (relatert)

Permalänk

Ctrl + V funkar i kommandotolken.

10/10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

hm..

Samma sista siffror som mig fast det kommer upp " Går inte aktivera Windows försök igen senare"

Permalänk

win update

Skrivet av wranzzon:

Jag bara körde via win update och allt fanns kvar efteråt

kör du chrome eller firefox? och isf hade du fortfarande alla flikar uppe när du väl startade chrome/firefox igen?
jag har ett par flikar uppe just nu som jag vill fortfarande ha uppe men jag antar att jag måste spara alla sidorna till en txt fil eller nåt sånt

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bara kört devpreview men det jag såg i senaste builden var sjukligt bra!

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit