Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sifear:

Du kan stänga Wifisense. Dock kommer vanliga svensson säker älska funktionen.

"Super lätt att ge tillgång till wifi för alla gäster. Inge mer leta krångliga nycklar på baksidan av routern. Bara att vara vänner på facebook så funkar allt på en gång. Super smidigt"

Just Facebook fungerar dock inte om du inte specifikt godkänt det i inställningarna. Men Skype/Outlook delas automatiskt tror jag. Grymt najs och smidigt

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Efter ha läst runt lite: alla får generic keys, efter att man har gjort en uppgradering kan man gör en ren ominstallation utan problem, ens maskin ID har lagrats som "uppgraderad maskin" hos Microsoft så det är bara använda någon av de publika nycklarna, ska även gå uppdatera hårdvara (kan behöva kontakta Microsoft). Dock kommer problem uppstår om ett år, när erbjudandet utgår - då måste man antingen köpa en "riktig" Windows 10 nyckel eller nedgradera till sin tidigare version av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, det är en horribel funktion. Ofta befinner jag mig i ett hus med 20 andra personer med ett tvådelat WiFi nät, en admin del och en gäst del. Varför ska denna information delas med andra mot min vilja? Tappar helt kontrollen som användare.

Och du har varenda en utav dom på Skype eller Outlook? Och ingen information delas, det låter dom bara använda Wifit automatiskt.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Lustigt, så allt som krävdes för att windows 8 skulle bli bra är en startmeny och att inte köra appar i fullskärm. För inget annat är ju nytt egentligen.

Eller det kanske var så att folk brydde sig inte ens om att testa windows 8 utan läste på forumen, och nu är allt som fanns i windows 8 skitbra med en startmeny.

Ungefär som Vista vs Windows 7, var ingen större skillnad men Windows 7 var skitmycket bättre av någon anledning.

Jag hade inga större problem med Win8.1, och ser mer Win10 som en finslipning.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Kan svara på några av dina frågor. Jag hade också stora problem att ansluta till min samba-filserver. Det gick helt enkelt inte. Stod nått i stil med att jag inte har permission att ansluta till nätverksenheter. WTF?! Detta löste mitt problem: http://www.dedoimedo.com/computers/windows-10-network-share-a... Efter det funkade det perfekt. Måste ju vara en bugg eller? Så ska det fan inte vara, inte ens kunna ansluta till en nätverksenhet...

Som svar på din startmeny-fråga: https://www.stardock.com/products/start10/ Jag gillar dock den nya startmenyn.

Edit: Gratis-alternativ: http://www.classicshell.net/ tror det finns en RC för Windows 10

Fast mina shares är inte anonyma. Man ska logga in på dem med samma användarnamn och lösen som på windowsmaskinens lokala konto är tanken. Men tack för tipset, jag ska se om det spelar någon roll.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Vet du om man kan stänga av dessa två "dela wifi blablabla" efter installationen? Dessa var de enda sekretessvalen jag valde ha PÅ (fråga mig inte varför, suck). Fan orkar inte formatera om.

På min egna dator är det självklart att det skulle vara av. Men det betyder inte att det inte skulle dyka upp andra där, kanske det behövs admin support på plats när jag själv inte är där och någon bekant rycker in med sin Ultrabook med Windows 10? Vips, så är nätverket äventyrat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Ditt första problem har jag en lösning på. Blir som i Windows 7.

1. Open Registry Editor.

2. Navigate to the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

3. In the right pane, modify the value of the EnableLUA DWORD value and set it to 0

Detta gör underverk, allt körs som administratör. För att se om det fungerar efter att du startat om så skriv CMD i startmenyn och starta detta genom att bara klicka på den. Står det då "Administratör" i rubriken för kommandotolken så har det fungerat.

Visst det fungerar, men märkte nu att om man gjort detta och försöker starta Edge så fungerar det inte.
Tydligen så kräver Edge att UAC är aktiverat...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk

Tycker om det väldigt mycket, det har gått mycket mer åt det håller jag har velat från första början.

De spel jag testat hittils flyter på som förut, ingen direkt skillnad. Kanske högre FPS med fast samtidigt mer stutter? Ska inte överanalysera.

Tyvärr kan jag inte installera något via Store? Applikationen stänger ner sig när jag försöker nagivera. Jag antar att deras servrar går varma nu.
Hade dock varit kul att få testa Netflix, VLC och lite annat via store.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jag tycker det är riktigt bra! Sjukt smidigt att uppdatera med, dock verkar det sällsynt att man inte stöter på problem.

Jag har inte gjort något extra alls, gick från WIN 7 64-bit pro. Windows 10 dök upp via Windows Update, sedan tankade jag hem typ 2.7GB. Fick hem allt direkt, tryckte installera. Tog typ 20 min att installera sedan var jag igång. Startade om datorn 2 gånger för alla saker att uppdatera sig.

Det enda jag var tvungen att göra var att ladda hem och installera en clean install av nvidia geforce drivers till windows 10. Sedan var allt klart. Det hela tog kanske 1h. Inga problem so far alls, älskar win 10

Rappare OS, bättre fps i spel, smarta funktioner osv. Bra jobbat Microsoft!

När du installerade, valde du att ha kvar alla filer och program osv eller gjorde du en så att säga clean install?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Sitter på Win 10 nu. Grymt bra OS och det absolut snabbaste och smidigaste installationen som jag har vart med om. Kommer dock att installera om det med en formatering då jag nu har uppgraderat, känns betydligt bättre att börja om på scratch

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Fått uppgraderat till win 10 nu via region, språk, cmd kommando etc.

Hur bli av med windows.old?
Samt är det lugnt att ta bort $Windows.~BT ?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Ett tips/annan väg för er som inte får ert W10 aktiverat eller som behöver en produkt nyckel, hittade denna tråden i mitt desperata försök till aktivera W10: https://www.reddit.com/r/Piracy/comments/3f1m9y/clean_source_...

Kan säga att kmspico funkar till 100%. Har testat själv!

ville höra om dtta är lagligt . blir det en piratkopia ? inte så kul kanske

edit: var lite snabb kanske . du menar säkert kommandotolken grejen . det verkar vara lagligt .....

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk

Nån som har testat bredbandskollen? har 100/100 upp är kanon, men ner ligger jag på 6-10Mbit/s ..Låg innan win10 uppgraderingen på c:a 95 Mbit/s. Nån mer som har det som jag? Undra vad problemet är

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX™ 4070 SUPER DUAL EVO OC Edition | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Hur får man "Skaffa Windows 10"-loggan att dyka upp? Har installerat dessa:
KB3035583
KB2952664

...samt har inga uppdateringar att installera (förutom språkpaket), Windows aktiverat. Är medlem i ett hemnätverk (tydligen relevant).

Har GWX-mappen i system32, men händer absolut 0, när jag trycker på GWX.exe.

Jag hade loggan uppe innan jag blev tvungen att installera om Win 7 pga mediacreationtool som jag fick black screen av. Installerat alla uppdateringar etc.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av BonoBono:

Jodå, fungerar fint.

Men behöver jag då inte ett giltigt licens?
Hur går jag tillväga

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommytuffing:

Tack!

körde något liknande jag hittade på tenforums.com men saknade tydligen några kommando i den bat filen, fick väck det med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Gissar att den virtuella lådan är skapad innan W10. Därav att namn/GUID på det NIC som den är bunden mot inte längre finns. Testa om du kan ta bort/ändra nät-inställningar. Spara, öppna igen o välj tillbaks, så att du får in namnet på NIC:et från Win 10.

// Lazze

Jag lyckades fixa det. Av någon anledning hittade inte programmet den senaste uppdateringen. Jag hade version 4.3.någonting. Jag kollade sedan på https://www.virtualbox.org/ och då såg jag att version 5 fanns ute. Provade det och nu verkar det fungera utan några konstigheter. Tack ändå!

/Davvarn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hur får man "Skaffa Windows 10"-loggan att dyka upp? Har installerat dessa:
KB3035583
KB2952664

...samt har inga uppdateringar att installera (förutom språkpaket), Windows aktiverat. Är medlem i ett hemnätverk (tydligen relevant).

Har GWX-mappen i system32, men händer absolut 0, när jag trycker på GWX.exe.

Jag hade loggan uppe innan jag blev tvungen att installera om Win 7 pga mediacreationtool som jag fick black screen av. Installerat alla uppdateringar etc.

Prova att avinstallera KB3035583 och sedan installera den igen. Det fungerade för mig.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Förstår inte, Min nyckel är inte unik VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T och mitt OS är aktiverat. Och även när jag skriver in denna nyckel igen står det att mitt är äkta? Har varit insider också förut på denna dator så kanske är därför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Men behöver jag då inte ett giltigt licens?
Hur går jag tillväga

Hade också en piratat Windows 7 och jag uppgraderade med: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Står iaf att Windows 10 är aktiverat.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att aktivitetsfältet är väldigt mörkt och tråkigt. har inte hittat någon inställning till att byta färg på den, finns det någon annan som har lyckats med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Funkar väl ok. Har varit insider länge men har alltid gått tillbaka till 8.1.

Två riktigt stora problem för mig som har en Surface Pro 3.
1. Tangentbordet dyker ibland inte upp när jag startar datorn och ska logga in. Det går inte att få upp det hur jag än gör. Då har jag två val. Trycka fram skärmtangentbordet via hjälpmedelsikonen (det är inte det vanliga som dyker upp) och logga in eller 2, vika fram tangentbordet och knappa in koden där. Har sett att folk haft detta problem tidigare och MS påstår väl att det skulle vara fixat. Det är det INTE.

2. Eftersom att jag ofta använder min Surface som surfplatta med pektangentbordet så använder jag det rätt mycket. Det har iom uppgraderingen gått tillbaka till en mycket äldre version. Det trycker tex inte upp Chrome när jag klickar fram det så det lägger sig över sidan jag är inne på. Om jag skriver något så ser jag inte om det blir rätt eftersom att tangentbordet döljer fälten. För att se vad tusan jag skriver så måste jag haka loss tangentbordet och flytta runt det. Innan så har de fönster man har haft öppna blivit storleksändrade så att tangentbordet inte täcker något av innehållet på skärmen.

3. OneDrive har "uppgraderats" till en sämre version och det finns inte längre stöd för smart files. I Windows 8.1 så visas samtliga filer i OneDrive-mappen oavsett om de finns lokalt eller online. Nu måste man istället välja vilka mappar som ovillkorligen synkas och man ser inte längre "onlinefiler" i strukturen. MS förklarar detta med att det var mycket problem med smart files. Personligen så har jag aldrig haft några som helst problem med dem.

4. Många appar kraschar ofta. Man har tagit bort dialogrutor som berättar att appen har kraschat. Den stänger sig bara plötsligt.

Alltså jag vet inte men allt känns ofärdigt. Dessa fel är saker som visar sig på alla mina Windows 10-maskiner. Uppdaterade från 7 och 8.1 till RTM.

Jag har en surface 2 pro och har exakt samma fel som du. Hade dessa fel på min Surface RT och den löste Microsoft i efter 2 år fick tillbaks pengarna då dom inte kunde fixa problemen. Är rädd att de blir samma på denna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

någon där ute med ett Asus Xonar Essence STX som får den till att funkar på windows 10???

har skickat förfrågan till asus om drivers men de har inte hunnit att svara än...

Skrivet av headphone.ninja:

Använd de bättre UNi Xonar Drivers som du hittar via google. Vet att de officiella fungerar inte för mig heller på W10.

Har skickat PM på en lösning som fungerade för mig med win 8.1 drivers.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast mina shares är inte anonyma. Man ska logga in på dem med samma användarnamn och lösen som på windowsmaskinens lokala konto är tanken. Men tack för tipset, jag ska se om det spelar någon roll.

Det är inte mina heller. Lösenordsskyddade med samma inloggningsuppgifter som till Windows. Men det funkade inte så testade de jag länkade och efter det funkade det perfekt, anslöt direkt. Var det jag menade...

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BonoBono:

Hade också en piratat Windows 7 och jag uppgraderade med: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Står iaf att Windows 10 är aktiverat.

Samma här, fast jag körde Windows 8.1

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Någon som tycker Edge kan ersätta chrome?

Jag är inte alls övertygad. Första känslan av Edge är att jag inte gillar det, men jag ska ge det en ärlig chans.

Gällande W10 överlag har jag blandade känslor. Designen och funktionerna är okej, men kanske en gnutta trist. Uppdateringen funkade över förväntan och allt funkar till synes lika bra som W8.1 och det är ju kanon. Däremot blir jag lite fundersam kring alla sekretessrelaterade funktioner, har stängt av en uppsjö av datainsamling på diverse olika ställen i operativsystemet.

Permalänk

Jag har fortfarande flaggan men det går inte att installera 10:an. "OK,meddela mig när det är klart" står det bara.

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med Samsung Magician och rapid mode? Det stängdes helt plötsligt av för mig och "enable" är ej klickbar. SM verkar inte känna igen W10 då det står "Error in obtaining info" under Actual OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isacholm:

Bara jag som tycker att aktivitetsfältet är väldigt mörkt och tråkigt. har inte hittat någon inställning till att byta färg på den, finns det någon annan som har lyckats med det?

Inställningar --> Anpassning --> Färger
"Visa färg i Aktivitetfältet och Åtgärdscenter" välj "På"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic