Ordna XenDesktop med vCenter, AD, DNS. Många problem...

Permalänk
Medlem

Ordna XenDesktop med vCenter, AD, DNS. Många problem...

Jag har försökt att få detta fungera med nästan all min vakna tid utanför jobbet i flera veckor nu o orkar snart inte mer.
Det jag vill göra är att ordna en server med XenDesktop, för att göra detta behöver jag en annan server med vCenter installerat, o för att installera båda dessa behöver jag en server med DNS o som e domain controller.
Har försökt att sätta upp den sistnämnda i några dagar nu, har installerat tjänsterna o lagt till en domän o har lagt till ip o sedan connectat med de andra servrarna till denna o loggat in o skapat konton för dem på dns/as servern. Jag kan pinga o så från dns till de andra, men inte från de andra till varandra. Jag ser heller dem inte i listan som visas när man klickar på dns /as ds eller vad det nu förkortas till.
Portalen för XenDesktop klagar på att den inte är tillagd i ett active directory, trots att den är det.
Jag e helt jävla slut, finns det någon som har några minuters erfarenhet med att ordna detta som kan hjälpa till? Alla guider som finns på det vida internet antar att allt fungerar perfekt o sedan är uppkonfat o att man spenderat 5 år på universitetet o pluggat server. Det e helt sjukt.

Använder VMWare vSphere ESXI på min server o har sedan virtuella W2012 servrar på den.
Vill bara få detta o fungera så att jag vet att det är möjligt att sedan connecta till ett XenDesktop med en Raspberry Pi så jag kan spara ett tjugotal tusen på en ny kontorsmiljö.

Permalänk
Medlem

Har du fått upp ett AD med fungerande DNS. Har du lyckats joina någon maskin till domänen.

Försök förtydliga din fråga lite gen att lista dina servrar och IP adresser. Kan vara fiktiva namn om du inte vill visa din miljö. Under lättar för de som vill hjälpa dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tre virtuella servrar som kör Windows Server 2012, en som bara har tjänsterna(som finns i wserver) för DNS/AD, en som bara kör Citrix XenDesktop o dess grejjer, o en som bara kör VMWare vCenter o dess grejjer.

Jag har lagt till alla servrarna i DNSen, lagt till forward o backward(eller vad man nu kallar det), så att dns tolkas till ip o vice versa, jag kan pinga ip o komma fram, från servern med dns.
Jag har också lagt till alla servrarna genom att lägga till dem i domänen o lagt till nya namn, här har jag loggat in så jag vet att de kommit fram o fungerar.

Men, på dnsservern kommer de två andra servrarna inte upp när jag klickar på flikarna för AD o DNS, endast dnsservern kommer upp.
På vCenter servern har jag lyckats installera vCenter som krävde dns/domän för att installeras, vilket jag inte lyckades med innan jag tog bort o installerade om alla servrar fräsht, men på XenDesktop servern har jag inte lyckats med att configa då den säger att den inte är med i en active directory, det konstiga är att jag kom förbi detta steget på min förra installation, men där tod det stopp när configen istället krävde vCenter istället för vSphere som jag hade installerat.

Permalänk
Medlem

Hej,

Känns som du är ny till denna värld. Så jag vill börja med att välkomna dig.

Man lägger inte till records manuellt i en DNS som används för ett AD. (Undantag finns så klart.)
Har du gjort en "next,next,finish" installation för AD/DNS så bör din DNS vara konfigurerad för "secure dynamic update only" samt ad-integrerad. Denna innebär att när en domänansluten dator har kontakt med din DNS kommer den att uppdatera sin A-pekare automagiskt.

Jag tolkat det också nästan som att du har skapat ett dator-objekt i ditt AD manuellt? Detta ska man inte heller göra (Ja, det går om man vet vad man gör. Men krävs fortfarande att servern ansluts till domänen.)då även detta skapas när du lägger med datorn i domänen. "Add-Computer -domainname 'domain.local' "

Ifall jag har fel och att du har lagt till dina servrar korrekt i domänen så är felet troligtvis att inte är inloggad som domain-admin på din XenDesktop server.

PS: ICMP echo reply v4 är inaktiverat per standard standard. Jag tycker du ska sluta använda ping då detta är "old school". Börja använda "test-networkconnection" istället. Då denna kan få kontakt även fast icmp inte är aktiverat.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Inaktiv

Att sätta upp XenDesktop det gör man inte på en kvart, jag har arbetat med Enterprise IT i sådär 10 år och får säga att jag behärskar allt det du har problem på rätt hög nivå.

MEN att då kan jag säga att de problem du har nu är bara en bråkdel av saker som kan dyka upp när du ska köra XenApp/Desktop. Det är ganska mycket att konfiguera och de som pysslat med Citrix vet att det är ungefär på samma nivå som Sharepoint och Exchange, tillsammans.

Nu när det är sommar så skulle jag tipsa om att läsa en god Active Directory bok, jag skulle skrota både Xen och Vmware vcenter (till att börja med) och se till att din domän fungerar, att du kan joina klienter, skapa konton, skapar rättigheter och läsa eventloggar, lära dig dcdiag mm.

Sen kan du lägga på vmware, jag skulle INTE göra vmware vcenter i windows, det är mycket enklare att köra embedded versionen, när du får allt detta att fungera, dvs har adderat din ESXi host, kunnat logga in i webbgränssnittet (Ingen kör klienten längre)

Sen skulle jag lära mig lite SQL då XenDesktop är beroende på av detta, sätta upp en MSSQL server.

När jag lärt mig det skulle jag testa med Terminal Services, MS variant av "XenDesktop", enklare att komma igång med, inte så bra för 3D men blir bättre för varje dag.

När jag lärt mig alla dessa delar skulle jag titta på XenDesktop, så om 6-12 månader kanske.

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet nu, men svarar lite snabbt.

Taljin:
Jo, e rätt ny. Har tidigare bara använt servern som spel o git server. Men då farsan tänkte köpa nya datorer o sådant till sitt kontor o det skulle gå på en mängd kronor frågade han mig ifall jag visste vad man kunde göra istället. O då kom jag o tänka på att dra ut en tunn klient med XenDesktop o nå dessa med hjälp av Raspberry Pi's vilket då skulle dra ner kostnaderna rejält då du inte behöver stationära datorer o så vidare.

I de klipp på youtube jag har sett så lägger de till a-records manuellt, så det är det jag gjort. Har även för mig att de lagt till datorer manuellt, men är inte säker på hur jag gjorde där, men har iaf gjort det någon gång, om det var på denna eller förra jag gjorde det vet jag inte.

Antar att det kommandot är lika det som sker när man manuellt skriver in den nya domänen på datorn? (Istället för workgroup saken)

Jag har loggat in som admin på dns servern på de båda andra servrarna DNS/Administrator eller vad det nu är.
Har inte testat det där andra istället för ping, får försöka när jag kommer hem, har ju hela helgen på mig...

studiox_swe:

Ser så enkelt ut när jag ser på youtube o läser deras pdf'er, men de har ju aldrig några fel o har färdigkonfigurerade servrar o datorer...

Är inte intresserad av att bli proffs på detta, bara att få det att fungera, kommer att ta bort grejjerna så fort vi ser att det är möjligt att köra så som jag tänkt mig. Är att läsa böcker den enda vägen att lyckas inom rimlig tid?

Hur installerar jag det embedded?

Googlade lite o såg att det var möjligt att köra Terminal Services på Raspberry Pi också, så får ta o kolla vidare på det. Är som tidigare sagt ny på serverområdet, tog ju ett tag innan jag ens visste vad det jag ville ha hette. Det enda jag vill ha är möjligheten för användare att logga in på sitt skrivbord varifrån som helst, med XenDesktop kan du ju göra det från paddor o allt möjligt med, vet inte hur det e med terminal services dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pether:

Jo, e rätt ny. Har tidigare bara använt servern som spel o git server. Men då farsan tänkte köpa nya datorer o sådant till sitt kontor o det skulle gå på en mängd kronor frågade han mig ifall jag visste vad man kunde göra istället. O då kom jag o tänka på att dra ut en tunn klient med XenDesktop o nå dessa med hjälp av Raspberry Pi's vilket då skulle dra ner kostnaderna rejält då du inte behöver stationära datorer o så vidare.

De stora kostnaderna ligger inte i datorer, det är en piss i havet, för att kunna köra VDI måste du köpa licenser från Microsoft, dessutom tror jag du behöver kolla vad XenDesktop kostar, det är inte gratis.

Skrivet av Pether:

Är inte intresserad av att bli proffs på detta, bara att få det att fungera, kommer att ta bort grejjerna så fort vi ser att det är möjligt att köra så som jag tänkt mig. Är att läsa böcker den enda vägen att lyckas inom rimlig tid?

Vem ska drifta det sen då?

Skrivet av Pether:

Hur installerar jag det embedded?

Laddar hem den från vmware på samma sätt som du laddade hem server, det är ett OVF paket

Skrivet av Pether:

Googlade lite o såg att det var möjligt att köra Terminal Services på Raspberry Pi också, så får ta o kolla vidare på det. Är som tidigare sagt ny på serverområdet, tog ju ett tag innan jag ens visste vad det jag ville ha hette. Det enda jag vill ha är möjligheten för användare att logga in på sitt skrivbord varifrån som helst, med XenDesktop kan du ju göra det från paddor o allt möjligt med, vet inte hur det e med terminal services dock.

XenDesktop kan du köra på de flesta enheter med hjälp av Citrix Reciver, dock har även Microsoft släppt remote desktop till de flesta plattformar.

Du bör dock, innan du labbar ta reda på vad sakerna kostar och kanske be din far ta in en konsult, jag lovar dig han kommer skratta när han inser att en dator är småpengar i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Något som kan bli fel är att man loggar in med det lokala adminkontot även efter man joinat en server mot domänen. Man måste skriva domän\administrator

Sedan måste alla lokala datorer som ska arbeta mot domänen ha domänkontrollanten som DNS. Vanligt nybörjarfel.

Tror det blir svårt att spara pengar på lösningen. Fördelen är att man bara behöver hantera en maskin med patchar, program osv. Men samtidigt är ofta licenserna för terminalbaserat system mycket dyrare och dör servern kan ingen jobba.

Microsofts lösning är enklare att sätta upp och tror den är billigare än xen till få användare. Men har inte kollat upp det med fakta.

Permalänk
Medlem

Hur många användare rör det sig om? Det är ganska mycket licenskostnader involverade i en sån här lösning. Den enda lösning som är ekonomisk för ett lutet företag är Windows server 2012 r2 essential.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahlgren:

Den enda lösning som är ekonomisk för ett lutet företag är Windows server 2012 r2 essential.

Fast RDS är inte supportat i essentials, om jag inte minns fel.