Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Windows 10 är riktigt kasst. Min personliga lista:
1.Platt och fult, och väldigt svårt att använda med min synnedsättning (Windowblinds funkar inte ens än)
2.Kontrollpanelen är fortfarande helt hopplöst dålig med.
3.Sökfunktionen är lika dålig som Vista (kanske lite bättre och mindre resurskrävande, men det är förtfarande komplicerat att till exemepel söka i en mapp efter ordet "version" i endast .h filer)
4.Task Managern visar inte alla processer vilket är ett stort problem när man letar malware. (Även ett problem med Win 8).
5.Såååå mycket skräp installerat från default som inte går att ta bort ordenligt. (Candy Crush, Project Spartan, osv.)
6.OneDrive integrationen är mycket dålig och syncar hela tiden helt i onödan och går ej att stänga av eller avinstallera längre som i PR.

Det är bara några av sakerna som jag ogillar med W10 efter ha använt det efter endast en dag, så det blir väl köra Windows 7 fram tills microsoft fixar dessa problem eller 3djepartsprogram finns tillgängliga för att lösa dem.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av emmisapp:

Min touchpad fungerar inte när man ska scrolla har efter jag la in windows 10 clean install det är en asus rog dator med elantec touchpad någon som har fått det att fungera ?

Har en Asus Ultrabook med elantech touchpad som fungerar som innan. Har du installerat Elan pointing device?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

@herakles:

Hehe Modernare? Det ser ju ut som Windows 2.01. =D

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

1.Platt och fult, och väldigt svårt att använda med min synnedsättning (Windowblinds funkar inte ens än)
3.Sökfunktionen är lika dålig som Vista (kanske lite bättre och mindre resurskrävande, men det är förtfarande komplicerat att till exemepel söka i en mapp efter ordet "version" i endast .h filer)
4.Task Managern visar inte alla processer vilket är ett stort problem när man letar malware. (Även ett problem med Win 8).
5.Såååå mycket skräp installerat från default som inte går att ta bort ordenligt. (Candy Crush, Project Spartan, osv.)
6.OneDrive integrationen är mycket dålig och syncar hela tiden helt i onödan och går ej att stänga av eller avinstallera längre som i PR.

Det är bara några av sakerna som jag ogillar med W10 efter ha använt det efter endast en dag, så det blir väl köra Windows 7 fram tills microsoft fixar dessa problem eller 3djepartsprogram finns tillgängliga för att lösa dem.

4, 5 och 6 går att fixa.

4: Tryck på pilen i vänstra hörnet så du får mer information, kan även gå till details tabben. Task Managern sen Windows 8 är längder bättre än Windows 7.

5: http://winaero.com/blog/how-to-remove-a-specific-bundled-app-...

6: Har du Windows 10 Pro kan du stänga av OneDrive i Group Policy. (Administrative Template > Windows Components > OneDrive > Enable)

Nr1 är bara din personliga åsikt. Jag själv älskar hur Windows 10 UI ser ut det behöver bara poleras en del.

Permalänk
Medlem

Tycker det gick oväntat bra, fick googla fram ett regedit för att komma förbi update "failed". Som förväntat blev det ännu fulare än 7, plattare och kantiga hörn osv. Vista var helt klart deras snyggaste OS. Saknar analog klocka, hur får jag en sådan permanent på skrivbordet hette väl vidget clock i Vista och 7?

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallow:

Är det någon som använder Kaspersky Internet Security och har lyckats installera det?

Jag upplevde samma problem när jag tänkte testa Kaspersky lite...

Har inte orkat lusläsa hela tråden ifall du har fått en lösning, men här tankade jag v16 (allt jag hittade innan var v15.******):
http://www.kaspersky.com/trials
(Räcker med att mata in vilken mail som helst tex: adasas@asdajw.se, ifall man inte vill ge ut sin riktiga)

Tydligen är det den gamla versionen på den vanliga sidan av någon märklig anledning (igår iallafall).

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Avstängd

Varför Wi-Fi Sense inte är en säkerhetsrisk:
http://www.zdnet.com/article/no-windows-10s-wi-fi-sense-featu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Kontrollpanelen är exakt som vanligt..Högerklicka på startmenyn så hittar man den som man gjorde i win 8.1

Verkar som användare med windows 8 har lättare att lära sig hur windows 10 fungerar är inte så stor skillnad mellan 8 och 10 på så sätt.

Går man från 7 an till 10 an så blir det genast mycket mer att komma underfund med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kan man få tillbaka den gamla bilduppspelning? Där kunde man trycka pil höger eller vänster för att fortsätta titta på nästa bild. Här måste jag ju stänga nuvarande bild och sedan öppna ny

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Vart har du funnit DX12 för i Windows 10 är det bara DX11.2 än så länge?
Kör DXDIAG på sökmenyn så ser du vilken DX version du har installerat.

@Huge-Raven

Det står att jag har Directx 12 i DXDIAG.

Det jag menade var att när det väl kommer spel/lägger till möjligheten att köra DX12 så blir det intressant att se vilka prestandaförbättringar det ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Kan man få tillbaka den gamla bilduppspelning? Där kunde man trycka pil höger eller vänster för att fortsätta titta på nästa bild. Här måste jag ju stänga nuvarande bild och sedan öppna ny

Menar du Windows Photo Viewer?
http://winaero.com/blog/how-get-windows-photo-viewer-working-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tycker också de kunde använt mer färger i tex kontrollpanelen. Nu får man bara gå på form eftersom allt har samma färg. Hade blivit mer lättnavigerat för de flesta.

Citat:

Visar den inte alla processer under details fliken i aktivitetshanteraren? Känns ju inte tryggt när man letar tex virus eller felsöker

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Visar den inte alla processer under details fliken i aktivitetshanteraren? Känns ju inte tryggt när man letar tex virus eller felsöker

Tror inte ens han kollat, klagar bara för att klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Start10 är i beta stadiet inte helt färdigt och kostar pengar.

StartIsBack finns också men den med kostar pengar de har 30 dagar demo:
http://startisback.com/#download-tab

Classic Shell är enda som inte kostar:
http://www.classicshell.net/

Det kostar ~45kr, det är värt den kostnaden.
Även om det är i BETA så har jag inte stött på några som helst problem med det än så länge.

Permalänk
Medlem

Fått lite högre temps sen uppgraderingen...vet ej varför.

Sen vad AUXTIN eller TMPIN3 är vet jag ej...men deras angivna max temp verkar ju skyhög, vilket jag betvivlar är korrekt.
Har 2st 140mm Phobya Nano-G PWM i fronten samt en Enermax 140mm PWM baktill

Utöver detta så sitter 2st Enermax UCMA12A 120mm (på full fart)som intag under botten radiatorn(XT45 240) och 3st NB-eLoop 1300rpm som utblås på topp radiatorn (XT45 360).

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Kan dela med mig av felet nedan som dök upp när jag skulle uppgradera. Hade bra med utrymme på C:\ närmare 60gb eftersom jag flyttat gta. Efter lite google-fu verkade det bero på att den lilla partitionen innan Windows var för liten så jag utökade den med ett program som hette minitool partition-wizard. Tycker uppgraderingsverktyget borde löst det själv

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Tror inte ens han kollat, klagar bara för att klaga.

Ja det verkar lite som att han inte verkar var så uppdaterad. Vart är Candy Crush t.ex. och Project Spartan när hette Edge det senast?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ja totalen är 4gb men 0.5 är så långsamt så det funkar inte att använda i spel. Det är endast 970 som inte har 4GB ram som kan användas (av de snabba grafikkorten) det är därför många tycker att detta är ett "skräpkort" som inte borde säljas. (i dagens spel så optimera man spelgrafiken till 4GB och har du inte 4GB så måste du sänka inställningarna även om du har ett snabbt grafikkort)

Det vet vi redan om eftersom det var grunden i min poäng i diskussionen.

Att spelen är optimerade för 4 GB stämmer inte om man inte pratar högre upplösningar än 1080p. Jag kör i princip allt på max (även hög inställning på Hairworks) i Witcher 3 i 1080p, vilket även rekommenderas av GeForce Experience, på ett GTX 970 och jag var inte ens nära att maxa grafikminnet. Har inte testat i Windows 10 än men någon skrev tidigare i tråden att han sett minskat användande av grafikminne i spel jämfört med tidigare OS.

Går man upp till 1440p med ett GTX 970 i samma spel behöver man bara sänka Hairworks lite, annars kör man rätt lika inställningar. Så knappast någon större brist i dagsläget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeVvE:

Jag själv älskar hur Windows 10 UI ser ut det behöver bara poleras en del.

Min erfarenhet av polering är att man kan polera bort hela ytan om man håller på länge nog, när man gjort det kan man sen göra en ny mer funktionell ytbehandling, tex AERO V2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

microsoft solitaire collection suger verkligen i windows 10 .
Har en storspelare i familjen som inte gilla det för fem öre .
varför kunde dom inte ha det som i windows 7 .
korten hänger ju inte ens med .
tråkigt.

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Min erfarenhet av polering är att man kan polera bort hela ytan om man håller på länge nog, när man gjort det kan man sen göra en ny mer funktionell ytbehandling, tex AERO V2.

Vill inte ha tillbaka Aero som det var i Windows 7 där det klagar hela tiden så fort man spelar ett spel.

Det som ska "poleras" i mitt tycke i Windows 10 är all "pixel imperfection", saker överallt som har en pixellinje här och där med fel färg etc eller är inte är rätt riktat.

Permalänk
Medlem

Aero och fönstergränssnittet i Windows 8 ser väldigt klumpiga ut i jämförelse med den slimmade design som är i Windows 10. Jag tycker det ser mycket fräscht ut och medan W7 redan såg förlegat ut så misstänker jag att jag kommer tycka samma när jag sätter mig vid W8, bara efter ett par dagars vana med W10.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är AERO V2? Aero finns ju redan i Windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte så roligt att se FPS-resultatet i Dragon Age Inquisition. Hoppades på bättre resultat eller iaf inte sämre men istället för 35 minimum och 47 avarage ligger jag på 15-20 minimum och 43-45 avarage. Gjort det 3 gånger men får samma kassa resultat. Hur kan minimum vara så kasst nu? Ligger Win 10 Catalyst efter Win7 i optimering?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vill inte ha tillbaka Aero som det var i Windows 7 där det klagar hela tiden så fort man spelar ett spel.

Det som ska "poleras" i mitt tycke i Windows 10 är all "pixel imperfection", saker överallt som har en pixellinje här och där med fel färg etc eller är inte är rätt riktat.

Heh, jag lämnade faktiskt feedback på detta under Insider Preview.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

@Hymer: Sorry; "Är det någon som lirar csgo och kan få fps att gå över 150?".

Jag har bättre FPS med W10 än W8.1.

Permalänk
Medlem

@Oneone:
Allt är fint och uppdaterat
alla vcredist_x64 uppdatering hjälpte inte alls
FICK leta efter enstaka .dll på nätet och stappa in i Windows32/system... i ett ny win10 build
Konstigt men nu fungera alla spel
Utom unigine benchmark... både Valley och Heaven får "browser_x86.exe application error" krasch

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Heh, jag lämnade faktiskt feedback på detta under Insider Preview.

Jag också men Microsoft prioriterar det nog väldigt lågt då inget är fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kan dela med mig av felet nedan som dök upp när jag skulle uppgradera. Hade bra med utrymme på C:\ närmare 60gb eftersom jag flyttat gta. Efter lite google-fu verkade det bero på att den lilla partitionen innan Windows var för liten så jag utökade den med ett program som hette minitool partition-wizard. Tycker uppgraderingsverktyget borde löst det själv
http://i.imgur.com/U16aSwT.png

Fick också samma fel, ett av tre fel vid min uppgradering (partitionen, inget ljud och problem med grafikdriver från windows update).

Körde också Minitool Partitionwiz för att expandera den. Nu kommer det roliga. Jag kollade med diskhanteraren hur mycket ledigt jag hade, och min var 97MB/100MB, dvs 3MB ledigt. Så expanderade den till 400MB. Efter installation kollade jag igen. Nu har jag 97MB/400MB vilket innebär att det är exakt lika mycket använt som innan. Haha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Taft:

Du måste lägga dom i mina bilder mappen.