Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Bara jag som är imponerad över när man gör en ren installation? Köpte W10 till min stationära och behövde inte installera en enda drivrutin till datorn.

Blev först irriterad eftersom jag tyckte datorn betedde sig lite konstigt, Windows reagerade inte riktigt som jag ville och kändes segt. Men vips så funkade allt som vanligt efter en liten stund och alla drivisar som jag funderade på var redan installerade. Like magic....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Men snälla, min åsikt behöver väl inte nödvändigtvis reflekteras i mitt arbetsliv? Det går faktiskt att hålla dem skilda.

Tja, dina personliga åsikter kommer påverka dina chanser att få jobb. Oavsett hur mycket du vill att man ska hålla isär dina åsikter med ditt arbetsliv.

Det är så verkligheten ser ut.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Bara jag som är imponerad över när man gör en ren installation? Köpte W10 till min stationära och behövde inte installera en enda drivrutin till datorn.

Blev först irriterad eftersom jag tyckte datorn betedde sig lite konstigt, Windows reagerade inte riktigt som jag ville och kändes segt. Men vips så funkade allt som vanligt efter en liten stund och alla drivisar som jag funderade på var redan installerade. Like magic....

Riktigt skönt om man har en gammal sliten laptop Min Asus EEE 10.1 dator är kry som satan nu efter W10.

Hade lite problem med Nvidia till 760 kortet annars är allt en fröjd för ögat och hjärnan

Permalänk
Medlem

Hittills har Windows 10 lyckats sabotera min internetanslutning så till den milda grad att ingen uppdatering hjälper, varken att ta bort nätverkskortet från Enhetshanteraren eller att installera senaste drivers från Intels hemsida. Suger!!

Nu sopar jag rent hela datorn och börjar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av herakles:

Ja, men det verkar precis vid uppstart av Windows 10 har inte NOD32 hunnit starta upp ordentligt då kan man få felmeddelande om antivirus fick det två gånger som jag fick gå och trycka bort manuellt en stor ruta med rött kryss, stod något om Windows Defender i åtgärdscenter.

Nu har jag alltså avaktiverat appen på riktigt, går inte att starta den längre utan då står det den här appen har avaktiverats av en grupprincip och nu har jag hittills inte fått några felmeddelanden, hade liknande i Windows 7 men där slapp man gå in i registret och ändra. I Windows 10 går det nämligen bara att stänga av Windows Defender tillfälligt om man går via de vanliga inställningarna.

Det är alltså ingen jättestor grej men jag tycker det är fult att behöva klicka bort en massa felmeddelanden varje gång man startar datorn, men det var väl lite vad jag räknade med när jag signade upp som betatestare åt Microsoft

Jag kör också med NOD32 och jag har inte en enda gång fått upp någon ruta om Windows Defender vid start, varken under tiden i TP och nu när den är på RTM build. Så lite fundersam varför det hänt dig.

Personligen tycker jag det är utmärkt att de lagt in Windows Defender som icke-borttagbart program, lite som de har Windows brandvägg. Den kanske inte är det bästa antivirus-programmet (även om jag inte vet hur denna version är) men med tanke på hur många som kör utan antivirus alls så känns det som en bra idé för att få de som inte orkar bry sig att ändå ha antivirus medan de av oss som har lite koll enkelt kan välja något annat.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min 8.1 till 10 men skärmen blev bara svart och ett par omstarter senare återställde den till 8.1 igen.. Bara surf/media dator så vet inte om jag pallar felsöka ens. Orkar iaf inte uppdatera nå bios eller liknande. Då får det va tillsvidare. Nu vet jag inte om jag vågar köra uppdateringen på min speldator. Pallar inte med att den ska strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Riktigt skönt om man har en gammal sliten laptop Min Asus EEE 10.1 dator är kry som satan nu efter W10.

Hade lite problem med Nvidia till 760 kortet annars är allt en fröjd för ögat och hjärnan

Får inte du upp en ruta med saknad drivrutin

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

Hittills har Windows 10 lyckats sabotera min internetanslutning så till den milda grad att ingen uppdatering hjälper, varken att ta bort nätverkskortet från Enhetshanteraren eller att installera senaste drivers från Intels hemsida. Suger!!

Nu sopar jag rent hela datorn och börjar om.

Var det en uppgradering eller ny installation? Finner många problem med att lägga windows 10 över windows 8.1

Permalänk
Medlem

Uppgraderat från Windows 7 och helt ärligt märker jag ingen större skillnad.
Vi har fått en ny aktivitetshanterare och gränssnittet är lite annorlunda men prestandamässigt är det ungefär samma sak, något långsammare uppstart jämfört mot Windows 7 men det är väl också allt.

Hade en del strul med att få Win10 att hitta mina USB3 enheter vilket i Win7 inte var några som helst problem efter installation av drivrutiner, i Win 10 installerade och avinstallerade jag drivrutinerna 5-6 gånger innan varningstrianglarna i enhetshanteraren försvann och diskarna hittades.

Inte heller haft några som helst problem med drivrutinerna för mitt NVIDIA kort som flera verkar ha haft.

Edit: uppgraderade en ren Win7 installation (hade Win7 Enterprise innan och inget av de fulhacks för att nedgradera från Enterprise till Ultimate funkade för mig), ej gjort en ren Win10 installation och känner ingen mening med det just nu heller då det var ett helt rent system jag uppgraderade, får göra en ren installation om jag märker att det strular.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Inte heller haft några som helst problem med drivrutinerna för mitt NVIDIA kort som flera verkar ha haft.

Det verkar oftast bero på att folk fått drivrutinen via windows update men försökt att installera den från nvidia ungefär samtidigt eller utan att starta om emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Ändå visade sig ca 10 stora buggar första dagen

Skrivet av Boozfob:

Jag har använt Windows 10 i ca 2 dagar nu och måste säga att jag inte märker någon skillnad direkt. Visst, vissa saker ser lite annorlunda ut men mycket mer än så har jag inte märkt.
Att Nvidia drivrutinen är skit hjälper inte heller, förut (i tex Windows 8.1) så har jag inte behövt starta om datorn när drivrutinen har kraschat, då har det räckt med Firefox och spelet jag spelar, men nu i Windows 10 så går kortet i ca 700Mhz efter drivrutinskrasch, tills jag startar om datorn. Visserligen så brukar jag konstigt nog kunna fortsätta spela direkt när jag klickar upp spelet, men det funkar ju oftast inte så bra pga klocken.

Skrivet av Fronix:

Nu orkar jag inte inte skriva alla men de jag själv stött på är följande

1. Vissa spel går ej att köra i window mode alls när man försöker crashar spelet (WoW, GTA och Warframe är de jag stött på änsålänge) antar att det är grafik drivisar men oavsett är det en stor bugg.
2. Stora FPS dropps i GTA, LoL, WoW m.m.
3. En del filer försvann under uppdateringen som låg på en helt annan hårddisk än vad OSet låg på, även det väldigt skummt.
4. Startmenyn buggade ur ett tag sen försvann det, oklart vad som skedde.

(har två datorer uppdaterade den ena för att se hur det funkade)

För att nämna några, finns även en del till men bara för att tusentals har testat win10 så betyder inte det att den är buggfri och jag rekommenderar inte att uppdatera än utan vänta en månad eller så. Man missar inte speciellt mycket utan du får bara en bättre upplevelse istället för att behöva dras med massa konstiga buggar som kanske sker.

Utan att försoka starta något ffanboy krig... så verkar de flesta som har grafiska problem med windwos 10, köra med Nvidia kort. är det pågrund av drivrutiner eller otur låter jag vara osagt. men jag anser att man inte ska beskylla Windows 10 för det....

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Gillar det änsålänge! Någon som vet hur jag får "permission" till alla mina mappar som default? Har tagit bort AUC men måste ändå klicka manuellt på varje mapp...

Permalänk
Skrivet av issue:

det här med privacy och stänga av lite saker, hittar man allt settings\privacy eller har jag missat något då? tycker att folk pratat om fler saker än det jag hittar där.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_...

Kan vara intressant att veta:

http://thenextweb.com/microsoft/2015/07/29/wind-nos/

https://jonathan.porta.codes/2015/07/30/windows-10-seems-to-h...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det verkar oftast bero på att folk fått drivrutinen via windows update men försökt att installera den från nvidia ungefär samtidigt eller utan att starta om emellan.

Kan instämma på ditt påstående. På de 5 minuterna det tog för mig att tanka nvidia drivern hade Windows update redan tankat och installerat vilket resulterade i felmeddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Än är det dock mycket kvar att ändra tyvärr.

Det är tyvärr mer och mer man upptäcker som är dåligt hanterat. Det mesta verkar gå att få till, men det är trist att man ska behöva pilla med sådant här.

Skulle browsa några bilder i en mapp. Då upptäcker jag att det inte går längre. Windows Photo Viewer som var ett enkelt men bra verktyg i Windows 7 och 8, är nu på något sätt avstängt.

Som tur var fanns det tips strax ovanför i denna tråd
#15573902

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Med lite småfix så blir man mer nöjd iallafall...

Trivs bättre med den gamla kalendern/klockan
http://i.imgur.com/c1oWqo6.png

... volymkontrollen, upp - ner ska det vara och inte vänster - höger

http://i.imgur.com/flgGHt2.png

samt lite färg på titelraden och tydligare kontrast mellan aktivt/inaktivt fönster

http://i.imgur.com/m0KEir9.png

Än är det dock mycket kvar att ändra tyvärr.

Det är kul hur man uppfattar saker olika. Min första tanke om klockan/kalendern var att de äntligen gjort något åt den gräsliga designen, samt att jag är så nöjd med den minimalistiska och rena stilen på fönstren.

Jag håller dock med om att volymen känns bättre upp - ner, även om jag föredrar designen på den nya slidern precis som på klockan. Dock använder jag alltid volymknapparna på tangentbordet och då får man ju en upp - ner-slider uppe i vänstra hörnet så jag behöver inte göra något åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är tyvärr mer och mer man upptäcker som är dåligt hanterat. Det mesta verkar gå att få till, men det är trist att man ska behöva pilla med sådant här.

Skulle browsa några bilder i en mapp. Då upptäcker jag att det inte går längre. Windows Photo Viewer som var ett enkelt men bra verktyg i Windows 7 och 8, är nu på något sätt avstängt.

Som tur var fanns det tips strax ovanför i denna tråd
#15573902

Det har jag inte haft något problem med. Bilderna öppnas med Photos och där kan jag bläddra mellan alla med antingen piltangenterna eller med musen via pilar på sidorna av fönstret. Enda skillnaden jag märker där mot gamla Photo Viewer är att övergången mellan bilderna är animerad. Konstigt att det kan skilja sig.

Edit: En skillnad till. Photos klarar animerade gif:ar, vilket inte Photo Viewer gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det har jag inte haft något problem med. Bilderna öppnas med Photos och där kan jag bläddra mellan alla med antingen piltangenterna eller med musen via pilar på sidorna av fönstret. Enda skillnaden jag märker där mot gamla Photo Viewer är att övergången mellan bilderna är animerad. Konstigt att det kan skilja sig.

Edit: En skillnad till. Photos klarar animerade gif:ar, vilket inte Photo Viewer gjorde.

Vet inte vad som skiljer, men jag kan inte göra det hos mig i alla fall. Sökte och jag har kvar Photos installerad.

Möjligt att vi använder olika sätt att aktivera browsningen. Jag har ett bildprogram installerat som är associerat med att öppna filer, men jag kunde alltid högerklicka och ta View på en bild om jag ville browsa dem i mappen med gamla Photo Viewer.

Körde igång Photos nu och den verkar bra, snabb och kan browsa bilder med scroll. Enda nackdelen är att fullscreen F11 inte fungerar. Hitta inget sätt att få fullscreen utan Slideshow, och jag vill ha manuell browsning i fullscreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vet inte vad som skiljer, men jag kan inte göra det hos mig i alla fall. Sökte och jag har kvar Photos installerad.

Möjligt att vi använder olika sätt att aktivera browsningen. Jag har ett bildprogram installerat som är associerat med att öppna filer, men jag kunde alltid högerklicka och ta View på en bild om jag ville browsa dem i mappen med gamla Photo Viewer.

Körde igång Photos nu och den verkar bra, snabb och kan browsa bilder med scroll. Enda nackdelen är att fullscreen F11 inte fungerar. Hitta inget sätt att få fullscreen utan Slideshow, och jag vill ha manuell browsning i fullscreen.

Då har vi nog skillnaden klar, även om jag inte vet varför det ska fungera olika för det. Manuell fullscreen har jag dock inte heller så där går nog Photos bet.

Permalänk
Medlem

@Mimematis:

Classic Shell har betydligt färre inställningar, jag tycker det är generellt sämre än Start10.
Det är såklart en personlig åsikt, men då har jag också använt båda två längre perioder.

Permalänk
Inaktiv

Kul att bli av med aktivitetsvyn som alltid poppa upp (översta bilden) så fort man drog ett fönster mot ett av sidohörnen.

Permalänk
Medlem

Blackscreen efter ca 1 minut om jag använder utorrent eller nån annan bitorrent, hyffsat märkligt.
Nån annan med detta fenomenet ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender
Använder qBittorrent och har inga liknande problem. Rekommenderar ingen att använda varken u- eller bit-torrent av flera skäl.

Till alla som snackar om foto visaren. Jag fick lack på animeringarna (orkar inte ens kolla om det går att stänga av) efter någon minut så bytte tillbaka till det jag har kört ett bra tag, ImageGlass. Fungerar riktigt bra och rekommenderar det starkt.

I övrigt är min upplevelse utav Win10 helt OK än så länge. Tar däremot några veckor för mig att få en ordentlig insikt i hur bra det faktiskt är. Ett operativ system är ingen liten sak.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Blackscreen efter ca 1 minut om jag använder utorrent eller nån annan bitorrent, hyffsat märkligt.
Nån annan med detta fenomenet ?

µTorrent funkar bra här, kör inte senaste dock, p.g.a. att den inte är whitelistad på vissa sidor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Allt verkar funka, förutom Crossfire i Far Cry 4... NPC's och en del andra saker blir rosa och gröna. Och mappen är trasig på något sätt, blinkar och blir uppdelad i fyrkanter.

Har senaste drivrutinen 15.7.1 (290x &290 i cf)

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raklödder:

http://i.imgur.com/cv4z6j4m.jpg
Kul att bli av med aktivitetsvyn som alltid poppa upp (översta bilden) så fort man drog ett fönster mot ett av sidohörnen.

Var hittade du den inställningen, vore bra att veta?

Skrivet av GaMeR2K5:

Med lite småfix så blir man mer nöjd iallafall...

Trivs bättre med den gamla kalendern/klockan
http://i.imgur.com/c1oWqo6.png

... volymkontrollen, upp - ner ska det vara och inte vänster - höger

http://i.imgur.com/flgGHt2.png

samt lite färg på titelraden och tydligare kontrast mellan aktivt/inaktivt fönster

http://i.imgur.com/m0KEir9.png

Än är det dock mycket kvar att ändra tyvärr.

Du får gärna berätta hur du ändrade det så vi andra kan få det lika fint, tack

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

En fråga

Skrivet av GaMeR2K5:

Med lite småfix så blir man mer nöjd iallafall...

samt lite färg på titelraden och tydligare kontrast mellan aktivt/inaktivt fönster

http://i.imgur.com/m0KEir9.png

Än är det dock mycket kvar att ändra tyvärr.

En fråga: Hur ändrar man färg på titelraden? Jag har försökt hitta detta men det är tydligen inte samma som i Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hur ändrar jag bakgrundsbilden på loginskärmen? Notera att jag inte menar lock-skärmen. Den har jag avstängd via gpedit.msc.

Det finns vad jag vet inget enkelt sätt. Det är inte bara en bild som lockscreenen eller gamla loginrutan från windows 7 utan det krävs litet ändringar i en binär.
Jag gjorde det med ett program jag hittade på reddit.
https://github.com/PFCKrutonium/Windows-10-Login-Background-C...
Men varning, det har varit en massa idioter som bundlat det med malware så var försiktig att du tankar från rätt ställe.
https://www.reddit.com/r/windows/comments/3f85aw/psa_dont_dow...

Permalänk
Medlem

Tack för den, var faktiskt en sak jag inte hade tänkt på med i den tråden. (Att man kunde blockera windows spioneriservrar direkt i hostfilen.)

Permalänk

Min startmeny försvann och jag är tillbaka till den tidigare pop upp menyn som win8 hade.

nån som har några ideer?

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO