Permalänk

Virusprogram

Hej hej. Är Windows defender allt man behöver? Läste någonstans att den ska vara "uppföljaren" till Microsoft Security Essentials, stämmer detta? Finns det ens andra virusprogram som fungerar på Windows 10 atm?

Permalänk
Medlem

Avast fungerar utmärkt för mig. Defender ska väl dock vara okej, vad jag vet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har 360 Total Security. Fungerar riktigt bra, vet dock inte om det är något "bluff-program", som lägger in mer virus än tar bort. Men programmet är lättnavigerat, bra funktionalitet och har ett bra utseende.
Finns funktioner som;
* Göra en fullkoll: speeda upp datorn, virussökning, rensning och WiFi säkerhetskoll
* Virusskanning i 3 olika utföranden: snabbskanning, fullskanning och anpassad skanning
* Speedup (rensar bort onödiga auto-uppstart av olika program och håller koll på starttiderna och bygger en graf efter de.
* Cleanup: Rensar bort allt skit på datorn såsom skräpresning, plug-in rensning o.s.v
* Toolbox: -> Sandlåda, Webbläsarskydd, Brandvägg

Kanske inte riktigt svar på din fråga, men kan personligen rekommendera detta program. Och slutligen, fungerar bra till Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Jag har klarat mig med Windows Defender ett bra tag nu utan att få virus, men det beror väl lite på vad man gör, man kan ju använda en dator på ett sådant sätt att riskerna för diverse skadlig programvara ökar.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem

Windows egna virusprogram är katastrof:
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Panda cloud eller avast free funkar galant för svensson

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Hej hej. Är Windows defender allt man behöver? Läste någonstans att den ska vara "uppföljaren" till Microsoft Security Essentials, stämmer detta? Finns det ens andra virusprogram som fungerar på Windows 10 atm?

Nej du borde skaffa mer än bara windows egna.

Skrivet av Ytabil:

Jag har klarat mig med Windows Defender ett bra tag nu utan att få virus, men det beror väl lite på vad man gör, man kan ju använda en dator på ett sådant sätt att riskerna för diverse skadlig programvara ökar.

Hur vet du att du klarat dig om du bara har windows defender? Det är ju helt värdelöst och stoppar bara mycket gamla saker.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Eset Nod32 Antivirus funkar bra med WIndows 10

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Om MSE eller defender vore "katastrof" så borde det väl komma larmrapporter stup i ett om hur folks datorer säckar ihop en efter en?
Har kört med det nu i tre fyra år utan problem.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk

Så ni rekommenderar att man laddar ner något, tror det får bli avast då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Om MSE eller defender vore "katastrof" så borde det väl komma larmrapporter stup i ett om hur folks datorer säckar ihop en efter en?
Har kört med det nu i tre fyra år utan problem.

Virus som är ute efter att förstöra datorer har inte varit inne sen 90 talet.
Visst ibland kommer det upp några som krypterar data och håller den gisslan men sno data och joina botnät är vanligare.

Kolla t.ex här https://www.youtube.com/watch?v=ECwkgYxGK7M

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det kommer rapporter men du kanske inte läser dem?

Skrivet av Chrester:

Om MSE eller defender vore "katastrof" så borde det väl komma larmrapporter stup i ett om hur folks datorer säckar ihop en efter en?
Har kört med det nu i tre fyra år utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nej du borde skaffa mer än bara windows egna.

Hur vet du att du klarat dig om du bara har windows defender? Det är ju helt värdelöst och stoppar bara mycket gamla saker.

Av egen erfarenhet är det inte lika vanligt med skadlig programvara som det kan ha varit förr, därför jag nöjer mig med Microsofts egna.

Kan inte 100 säkert säga att min Windows-dator inte är infekterad av något, finns ju en del saker som bara ligger på datorn men inte gör speciellt mycket. Har dock varken märkt någon skillnad i prestanda eller fått något konto hackat, inte heller nätverksanslutningar eller processer visar något annorlunda. Har dock inte startat datorn på länge då jag övergått till OS X.

Är dock ingen expert på antivirus program eller malware så kanske skulle nämt i mitt inlägg att det bara är av egen erfarenhet jag kan ge information.

EDIT: Märkte även att jag skrivit lite fel. Jag har även använt Microsoft Security Essentials.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem

Malwarebytes och AdwCleaner tillsammans är det bästa som man kan ha enligt mig!

Permalänk
Medlem

Kör själv ESET Smart Security 8 men när jag hjälper bekanta med datorer så installerar jag oftast Avira och MalwareBytes då dom är gratis.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Bitdefender Internet Security slår det mesta i min bok, har legat stabilt i toppskiktet under en längre tid.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ytabil:

Av egen erfarenhet är det inte lika vanligt med skadlig programvara som det kan ha varit förr, därför jag nöjer mig med Microsofts egna.

Kan inte 100 säkert säga att min Windows-dator inte är infekterad av något, finns ju en del saker som bara ligger på datorn men inte gör speciellt mycket. Har dock varken märkt någon skillnad i prestanda eller fått något konto hackat, inte heller nätverksanslutningar eller processer visar något annorlunda. Har dock inte startat datorn på länge då jag övergått till OS X.

Är dock ingen expert på antivirus program eller malware så kanske skulle nämt i mitt inlägg att det bara är av egen erfarenhet jag kan ge information.

Som sagt, det är meningen att du inte ska märka att din information försvinner till en server någonstans, eller att datorn gått och blivit en zombie.
Hade man märkt något hade ju inte viruset gjort någon nytta då man genast kan ta bort det.

Skrivet av Danmyr:

Bitdefender Internet Security slår det mesta i min bok, har legat stabilt i toppskiktet under en längre tid.

Håller med, mycket trevligt program.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

F-Secure genom Bahnhof, klagar inte direkt.

Men jag kör Malwarebytes så fort något udda beter sig, när det gäller att rengöra andras datorer så gäller följande:

McAfee Stinger
MalwareBytes
Norton 360 Trial
CCleaner

Stänga av lite autostart på program.
Ta bort kommandorad I IE/Edge som dikterar över startsidans URL.

Räcker i majoritet i dem fall jag har gjort rent datorer.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Danmyr: Bitdefender säckar ju ihop när man gör en full scan. Går snabbt i början men efter ett tag in i scannen så scannar den kanske en fil var femte sekund. Och när du köper programmet så måste du fortfarande köpa till funktioner. Allt¨deras betalda utbud motsvarar gratisversioner av andra antivirus program.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av freedoo:

@Danmyr: Bitdefender säckar ju ihop när man gör en full scan. Går snabbt i början men efter ett tag in i scannen så scannar den kanske en fil var femte sekund. Och när du köper programmet så måste du fortfarande köpa till funktioner. Allt¨deras betalda utbud motsvarar gratisversioner av andra antivirus program.

Då är det något fel på din sida.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tror det är antivirusprogram du är ute efter, just för att slippa virusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Tror det är antivirusprogram du är ute efter, just för att slippa virusprogram.

Precis.

Och vill man sätta sig in i vilket eller vilka program som gäller är det denna sida som gäller tycker jag!
http://www.av-comparatives.org/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Alla verkar ha sin egen favorit, börja köra NOD32 för över 10 år sedan då andra alternativ som Norton Antivirus gjorde datorn väldigt seg.

Jag antar att det kan ändras över från dag till dag vilket som är bäst, men rent logiskt borde ett gratis program vara mycket sämre då det troligen krävs en hel del personal för att skicka ut uppdateringar och sånt.

Kollade precis nu och de gjort hela sex uppgraderingar idag till NOD32 så de ligger knappast på latsidan.

http://www.virusradar.com/en/update/info

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av herakles:

men rent logiskt borde ett gratis program vara mycket sämre då det troligen krävs en hel del personal för att skicka ut uppdateringar och sånt.

Det stämmer inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Installerade precis Panda free antivirus. Dock verkar det inte gå att stänga av defender. Ska man låta båda vara på? Bör jag också installera malwarebytes eller räcker det med Panda? Lite osäker på vad som behövs och vad som bara kommer slöa ner datorn.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Skrivet av herakles:

Alla verkar ha sin egen favorit, börja köra NOD32 för över 10 år sedan då andra alternativ som Norton Antivirus gjorde datorn väldigt seg.

Jag antar att det kan ändras över från dag till dag vilket som är bäst, men rent logiskt borde ett gratis program vara mycket sämre då det troligen krävs en hel del personal för att skicka ut uppdateringar och sånt.

Kollade precis nu och de gjort hela sex uppgraderingar idag till NOD32 så de ligger knappast på latsidan.

http://www.virusradar.com/en/update/info

Även gratis programmen är likvärdiga dom som kostar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Installerade precis Panda free antivirus. Dock verkar det inte gå att stänga av defender. Ska man låta båda vara på? Bör jag också installera malwarebytes eller räcker det med Panda? Lite osäker på vad som behövs och vad som bara kommer slöa ner datorn.

Defender ska stängas av automatiskt så det verkar som att Panda inte är korrekt installerad. Du har väl startat om datorn efter installationen?

Gratisversionen av Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) är inte igång förutom när du låter programmet skanna igenom datorn och därmed slöar det inte ner datorn för jämnan. Det är en bra komplettering till alla antivirusprogram.