Elgiganten öppet köp, kräva ersättning för att jag ligger ute med pengar?

Permalänk

Elgiganten öppet köp, kräva ersättning för att jag ligger ute med pengar?

Hej!
Börjar från början.
Köpte en macbook pro på elgiganten för 18k för snart 1,5 månader sedan. Där jag använde en kompis kort för att betala (mitt kort var trasigt).
Använde datorn under öppet köp och lämnade tillbaka den. Då jag lämnade tillbaka den så satte jag i mitt eget kort så pengarna kommer in på mitt konto. Tagit 2 veckor nu utan att jag fått cash och gick tillbaka till elgiganten och sa att jag inte fått mina pengar ännu, då säger dom att jag måste använda samma kort vid återbetalning som vid köptillfälle. Vilket dom inte nämnde när jag lämnade tillbaka datorn.
Jag förklarade min situation och dom vill nu att jag ska komma tillbaka nästa vecka (då någon butikschef är där) med min kompis kort.
Jag erbjöd mig att ta ett presentkort på beloppet istället vilket jag inte fick.

Ligger nu ute med 18000kr i snart 3 veckor och behövt köra fram och tillbaka till butiken för att rätt personal inte funnits på plats.
Kan jag kräva ersättning för detta? Är student och har bara några hundralappar kvar på kontot.

Permalänk

@jgabrielsson: jag tror dessvärre att dom måste föra tillbaka det till samma kort eftersom dom inte vet om någon blir lurad eller tvingad. Med en sån policy kan dom på sätt och vis skydda sina kunder. Därför ska nog butikschefen vara med för att bedöma situationen. Kanske pappersarbete som måste göras tom?

Jag tror dessutom inte att du kan få något nämnvärt skadestånd såvida inte arbete eller studier tagit skada till följd av händelsen. Vill minnas att du måste påverkas direkt ekonomiskt för att något sådant ska ske.

Jag är osäker på vad som faktiskt gäller, men ett symboliskt presentkort är nog säkert rimligt. Jag har fått presentkort av både Siba och Mediamarkt när dom slarvat med olika saker som gjort att jag behövt köra längre sträckor för att lösa problemen. Plus lite plåster på såren har jag fått.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem

Man får tillbaka pengarna på samma sätt som man betalade.
Kontant eller kort.

Förstår inte hur du kan begära kompensation för att du krånglar med andras kort.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Å andra sidan stack han in kortet i kortläsaren vad jag förstår. De måste givetvis informera om sin policy. Är ganska säker på att jag fått pengar tbx på ett annat kort på netonnet, så det är knappast omöjligt. Om återbetalningen inte fungerade direkt lär dom väl informera eller genast höra av sig när ekonomiavdelning ser att det är olika kort? En överföring på 18k sköts säkert manuellt, så när dom upptäcker att det är fel kan väl inte mediamarkt bara låtsas som det regnar.

EDIT: Sen har man väl rätt att använda vilket jävla kort man vill. Knappast krångel om det inte är för att blåsa någon. Visst, ett par dagar extra för att verifiera etc, men tre veckor är orimligt.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara något problem att föra in pengar på ett annat kort om de nu inte har några spärrar i sitt kassasystem lämnade igen ett par hörlurar som jag fått på teknikmagasinet och pengarna fick jag på mitt kort.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Rekordmedlem

De får inte sätta in pengarna till ett annat konto/kort/person än den/det som betalade, gör de det är det ett lagbrott.

Grunden i detta är att det krävs rutiner och regler för de finansiella företagen, likt banker, som i korta drag går ut på att motverka penningtvätt. Dessa finansiella företag är också en del i kedjan mellan dig som konsument och näringsidkaren, tillika företaget, när ett avtal sluts om ett köp av en vara. Därav är det följande av betydelse vid ett återköp, där alltså pengarna återigen ska gå samma väg tillbaka.

Dessa penningtvättsregler finns lagstadgade i lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
http://lawline.se/answers/aterbetalning-endast-till-samma-kor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sist jag var på elgiganten hade de en lapp synligt i kassan som beskrev att pengar vid återköp enbart kan sättas tillbaka på det kort som användes vid köpet pga av penningtvätt och de lagar som finns.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De får inte sätta in pengarna till ett annat konto/kort/person än den/det som betalade, gör de det är det ett lagbrott.

Grunden i detta är att det krävs rutiner och regler för de finansiella företagen, likt banker, som i korta drag går ut på att motverka penningtvätt. Dessa finansiella företag är också en del i kedjan mellan dig som konsument och näringsidkaren, tillika företaget, när ett avtal sluts om ett köp av en vara. Därav är det följande av betydelse vid ett återköp, där alltså pengarna återigen ska gå samma väg tillbaka.

Dessa penningtvättsregler finns lagstadgade i lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
http://lawline.se/answers/aterbetalning-endast-till-samma-kor...

Då är det inte mycket att göra åt att få tillbaka på samma kort, men på mitt kvitto som jag fick efter jag lämnat tillbaka varan står det "återköp sker påå samma kort som vid köptillfället, alternativt erhålls pressentkort på motsvarande belopp" på så sätt undviker man ju denna lag om penningtvätt?

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Man får tillbaka pengarna på samma sätt som man betalade.
Kontant eller kort.

Förstår inte hur du kan begära kompensation för att du krånglar med andras kort.

för att jag inte blev informerad om att man måste använda samma kort, det resulterade i att jag fick ligga ute med pengarna i drygt 2 veckor extra. Även drygt att jag ska behöva fara kors och tvärs över stan för att inte personal finns på plats.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jgabrielsson:

Då är det inte mycket att göra åt att få tillbaka på samma kort, men på mitt kvitto som jag fick efter jag lämnat tillbaka varan står det "återköp sker påå samma kort som vid köptillfället, alternativt erhålls pressentkort på motsvarande belopp" på så sätt undviker man ju denna lag om penningtvätt?

Lagen syftar nog på att samma person som betalade ska få pengarna och att man på något sätt måste fastställa identiteten ("kundkännedom") http://www.fi.se/Regler/Penningtvatt/Fragor-och-svar-om-Penni... sedan vill ju naturligtvis butiken hellre ge dig ett presentkort än pengarna tillbaka för det är mycket mer fördelaktigt för dem så de kanske tänjer på lagen i det fallet, att man inte får göra saker innebär ju inte alltid att alla inte gör det förbjudna och så länge det inte provats i rätten ända till HD så finns inget prejudikat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdall_swe:

@jgabrielsson: jag tror dessvärre att dom måste föra tillbaka det till samma kort eftersom dom inte vet om någon blir lurad eller tvingad. Med en sån policy kan dom på sätt och vis skydda sina kunder. Därför ska nog butikschefen vara med för att bedöma situationen. Kanske pappersarbete som måste göras tom?

Jag tror dessutom inte att du kan få något nämnvärt skadestånd såvida inte arbete eller studier tagit skada till följd av händelsen. Vill minnas att du måste påverkas direkt ekonomiskt för att något sådant ska ske.

Jag är osäker på vad som faktiskt gäller, men ett symboliskt presentkort är nog säkert rimligt. Jag har fått presentkort av både Siba och Mediamarkt när dom slarvat med olika saker som gjort att jag behövt köra längre sträckor för att lösa problemen. Plus lite plåster på såren har jag fått.

Är inget krav längre faktiskt, utan i så fall något vissa butiker kör ändå (hörde det av en när jag lämna tillbaks något och använde mitt kort i stället).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tidigare när jag arbetade i en elektronikbutik och detta hände så var det pga banken som summan spärrades. Därav är det samtal mellan butik o bank som även måste ske samtidigt som du är i butiken för att återköper ska kunna göras korrekt. Är inte helt säker på hur Elgiganten behöver göra men så var vi tvugna att göra i den butiken jag jobbade i.
Ta de bara lugnt så kommer dina pengar komma. De mesta ja kan tänka mig du kan begära i kompensation skulle vara mil ersättning eller ev. Ersättning för bussbiljett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgabrielsson:

för att jag inte blev informerad om att man måste använda samma kort, det resulterade i att jag fick ligga ute med pengarna i drygt 2 veckor extra. Även drygt att jag ska behöva fara kors och tvärs över stan för att inte personal finns på plats.

Å andra sidan antar jag att du vid återköpstillfället inte påpekade för personalen i kassan att kortet du hade var ett annat än det som använts för att köpa datorn, utan du tryckte in ditt kort och trodde att det bara var att köra på?
Det torde vara en bråkdel av de återköp som görs där kunden vill använda annat kort vid återköp än vid köp, så visst vore det bra om personalen påpekade detta men inte underligt om så inte skett. Hade du läst kvittensen du fick hade du också direkt uppmärksammat att det fanns potential för problem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är inget krav längre faktiskt, utan i så fall något vissa butiker kör ändå (hörde det av en när jag lämna tillbaks något och använde mitt kort i stället).

Därför skrev jag policy.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk

Vad händer om jag spärrar mitt kort och får ett nytt av banken med nytt kortnummer? Är ju då inte samma kort som vid betalningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Vad händer om jag spärrar mitt kort och får ett nytt av banken med nytt kortnummer? Är ju då inte samma kort som vid betalningen

Skickades från m.sweclockers.com

Det nya kortet kommer ju ändå vara registrerat på ditt namn samt ditt kontonr vilket banken ser, så då ska det inte vara några problem.

TS: Informerade du dem vid återköpet att du använde din kompis kort när du köpte varan? Låter ändå konstigt att du inte tänkte på detta när du väl returnerade varan, 18k kr från ett bankkonto till ett annat via köp+retur av en vara är en stor summa som öppnar upp vissa frågor om pengatvätt. Tror heller inte att du kan kräva ersättning då det är du som gjort det stora felet med att inte använda kompisens kort vid återköp (och jag är ganska säker på att Elgiganten inte bryr sig om sådant då de brukar hänvisa till att använda deras nätbutike om man bor långt bort). Pengarna kommer du givetvis att få tillbaka, ta bara med kompisen till butiken och prata med deras chef så löser dem det!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jgabrielsson:

för att jag inte blev informerad om att man måste använda samma kort, det resulterade i att jag fick ligga ute med pengarna i drygt 2 veckor extra. Även drygt att jag ska behöva fara kors och tvärs över stan för att inte personal finns på plats.

Det eventuellt skäliga skadeståndskrav du skulle kunna hävda kan ju tänkas bli 2 veckors utebliven ränta på dina 18k, så good luck, det kanske räcker till ett tuggummi.

Kan du inte ringa om du nu inte vill köra runt?

För övrigt tycker jag det är dj*vligt drygt att tjura och vilja ha skadestånd för en sån här liten sketen sak när de faktiskt har låtit dig lattja med en Macbook Pro i två veckor och sen låtit lämnat tillbaka den utan ifrågasättande. Det är typ definitionen av att vara dryg.

Ju längre in på 2000-talet vi kommer desto mer tycks folkvettet rinna ut i Östersjön.

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig pigge_85. Öppet köp vid använd vara är bara knasigt. När (om) elektronikmarknaden stabiliserar sig med sunda intäkter för alla spelare så tror jag daltandet med konsumenter kommer att upphöra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Alltså det är TS som gjort fel. Visst, personalen borde hajat till men antar att dom utgår ifrån att samma person som köpte en vara är samma person som säljer tillbaks den.

Men men min poäng och jag tycker att det är TS som gjort fel, ersättning kan han glömma om jag hade fått bestämma.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Hjälpsam

Ärendehantering såsom garanti, service eller återbetalning skall ske inom rimlig tid. Praxis på rimlig tid för ärendehantering är 4 veckor.

Så TS har inget att klaga på trots att han har strulat och/eller missförstått. Även om personalen inte gett helt rätt info.

Dessutom, med de olika kassa och ekonomisystem jag har jobbat med har jag inte på något ställe sett möjlighet att sätta in pengar på ett kort över huvudet taget, endast reversera transaktioner.

Om köpet är gjort med ett kort som är ogiltigt vid reverseringen får man felmeddelande och utbetalar till bankkontonummer istället.

Ingen idé att försöka fiska cash eller sympati här. Möjligtvis be polaren om en kebab för att han kanske får några öre ränta för att ha haft 18K på kortet under två veckor.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ärendehantering såsom garanti, service eller återbetalning skall ske inom rimlig tid. Praxis på rimlig tid för ärendehantering är 4 veckor.

Så TS har inget att klaga på trots att han har strulat och/eller missförstått. Även om personalen inte gett helt rätt info.

Dessutom, med de olika kassa och ekonomisystem jag har jobbat med har jag inte på något ställe sett möjlighet att sätta in pengar på ett kort över huvudet taget, endast reversera transaktioner.

Om köpet är gjort med ett kort som är ogiltigt vid reverseringen får man felmeddelande och utbetalar till bankkontonummer istället.

Ingen idé att försöka fiska cash eller sympati här. Möjligtvis be polaren om en kebab för att han kanske får några öre ränta för att ha haft 18K på kortet under två veckor.

Hans polare har ju inte fått 18k, ingen har än så länge, så som jag har uppfattat trådstarten iaf. Om något borde ju ts bjuda polaren på en kebab då han får släpa med sig honom till elgiganten igen..

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dakkie:

Hans polare har ju inte fått 18k, ingen har än så länge, så som jag har uppfattat trådstarten iaf. Om något borde ju ts bjuda polaren på en kebab då han får släpa med sig honom till elgiganten igen..

Skulle inte bli förvånad om det sitter 18K på polarens konto just nu... Värt att kolla.

Butiken behöver inte, eller skall inte ens ha använt kort för att göra reverseringen i systemet. Så det är nog redan åter och klart.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Åk med din polare dit och fixa returen och för sedan över pengarna till dig i efterhand. Det spelar ingen roll vad det är för personal i butiken, alla kan fixa detta. Om de börjar joxa är det bara fråga efter butikschefen direkt. Teoretiskt (om de inte informerat om detta) skulle du kunna kräva ersättning men i praktiken är det inte lönt att ens försöka.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skulle inte bli förvånad om det sitter 18K på polarens konto just nu... Värt att kolla.

Butiken behöver inte, eller skall inte ens ha använt kort för att göra reverseringen i systemet. Så det är nog redan åter och klart.

Men om dom har som praxis att det är samma kort eller presentkort som gäller är det ju skitsamma vad dom KAN göra osv, det är dom reglerna dom har och det är dom reglerna kunderna får följa. Denna infon stod med all säkerhet på det ursprungliga kvittot TS fick när hans kompis köpte datorn åt honom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Skulle inte bli förvånad om det sitter 18K på polarens konto just nu... Värt att kolla.

Butiken behöver inte, eller skall inte ens ha använt kort för att göra reverseringen i systemet. Så det är nog redan åter och klart.

Har jobbat i butik i snart 15 år och har bara gjort kortreturer genom att kunden stoppat i kortet i terminalen. Har inte haft krav i de butiker jag jobbat i att det ska vara samma kort. Har även jobbat i butiker som använt det system du nämner, men det har bara använts vid t ex PayPal och liknande betalningar. Så jo, butiker kan behöva ett fysiskt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

lite uppdatering, var in på elgiganten i måndags (10/8) för att höra med butikschefen.
Där sa han att banken har stoppat pengarna för att dem misstänker pengatvätt. Han säger då att dom ska kontakta banken för att få tillbaka sina pengar så att jag kan få tillbaka mina pengar. Och att dom ringer upp när dom vet mer.
Frågar då ifall jag kan ta ett pressentkort istället så slipper jag ligga ute med pengar (då jag börjar plugga och behöver ny dator vid månadsskiftet). Blir nekad detta med argumentet att "vadå är det bättre att vi ligger ute med pengarna istället?".

Edit: eftersom ingen hört av sig och jag hade vägarna förbi butiken så frågade jag om något nytt hade hänt. Då säger samma butikschef att jag måste kontakta min bank för att få tillbaka pengarna på mitt konto. Det lustiga är att jag själv jobbat på telefonbanken för min egna bank (slutade jobba innan sommaren så samma regler är fortfarande aktuella) och jag vet att det inte är "kunden" som ska ringa in till sin bank utan företaget som måste göra detta. pga sekretesslagen.

Permalänk
Medlem

@jgabrielsson: Sa du inte det till honom då ?

Kan ju även vara så att du måste intyga till banken allt detta du gjorde, med kompisens konto osv. För det e ju faktiskt så att detta hände pga att du använde två olika personers kort, det är ju banken som stoppat dina pengar och har dom, inte elgiganten. Butikschefen är ju ingen transaktionsexpert, han är antagligen rädd för att han aldrig kommer se dom 18k igen om han ger dig ett presentkort.

Det är väl bara att ringa banken när du står i butiken så du kan ge telefonen till butikschefen om banken kräver det.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att du absolut kan få ersättning för all ekonomisk skada du lidit till följd av dröjsmålet med återbetalningen.
Visa dem kvitto och/eller annat skriftligt bevis för kostnaden/utgiften bara.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med TS, men jag köpte en TV på Elgiganten, och sen så efter 2 veckor så hittade jag samma tv någon annanstans, så jag kunde gå in till Elgiganten och begära Prisgarantin, men trots att jag betalat med kort så fick jag 7000kr kontant i näven direkt. Där frågade de inte ens om kort för överföring.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Problemet som uppstått beror dessvärre inte på Elgigantens kassasystem eller liknande. Det är banken som spärrat överföringen då det inte finns en betalning från det kortet som matchar returen. Har för mig att det har med "penningtvätt-lagen" och göra. Detta händer inte vid småbelopp men så fort det rör sig om 10tkr+ så riskerar man att överföringen spärras. Butiker måste vara tydliga med att informera om att pengarna ska tillbaks på samma kort då det som hänt dig annars kan hända. Men jag anser inte att Elgiganten är ansvariga i detta fall.. Elgiganten kan inte ge dig presentkort då de redan betalat ut pengarna till dig. Det är banken som spärrat överföringen som du/ni måste ligga på.