Windows 10 har inte admin priveldges?

Permalänk
Medlem

Windows 10 har inte admin priveldges?

Hej! Jag har börjat behöva högerklicka och köra saker som admin bara för o få det o funka mestadels och vissa saker har man inte ens tillgång till om man inte är "W10admin". Har bara 1 user-account på datorn som är admin men ändå kan jag inte nå vissa filer.

Till exempel events00.rbs som ligger i C:\ProgramData\Microsoft\Diagnosis
Denna filen kan jag inte läsa eller ta bort eftersom jag inte är admin tydligen.
Någon som kan läsa/accessa denna filen eller parse.dat som ligger i samma låda?

Provade aktivera det "hidden" real administrator account men hälften av W10 sakerna får inte andvändas i administrator mode. (Cortana,Edge etc)

TL;DR Kan någon ta bort(inte permanently ofcourse)/flytta eller läsa C:\ProgramData\Microsoft\Diagnosis\events00.rbs Eller är ingen admin i Windows10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Hej! Jag har börjat behöva högerklicka och köra saker som admin bara för o få det o funka mestadels och vissa saker har man inte ens tillgång till om man inte är "W10admin". Har bara 1 user-account på datorn som är admin men ändå kan jag inte nå vissa filer.

Till exempel events00.rbs som ligger i C:\ProgramData\Microsoft\Diagnosis
Denna filen kan jag inte läsa eller ta bort eftersom jag inte är admin tydligen.
Någon som kan läsa/accessa denna filen eller parse.dat som ligger i samma låda?

Provade aktivera det "hidden" real administrator account men hälften av W10 sakerna får inte andvändas i administrator mode. (Cortana,Edge etc)

TL;DR Kan någon ta bort(inte permanently ofcourse)/flytta eller läsa C:\ProgramData\Microsoft\Diagnosis\events00.rbs Eller är ingen admin i Windows10?

Hej! Jag kan bara bekräfta att jag är i samma sits. Märker också att det påverkar applikationer.

Min plex server kan inte indexera mappar om jag inte öppnat dem först..

Jag kan inte öppna plexconnect via plex.py utan jag måste skapa en admin CMD prompt och köra programmet via en filväg..

Har googlat lite på detta. Vissa tycks inte ha problemet alls, och avfärdar det. Vissa tycks ha samma problem som oss men jag ser ingen hållbar lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Hej! Jag kan bara bekräfta att jag är i samma sits. Märker också att det påverkar applikationer.

Min plex server kan inte indexera mappar om jag inte öppnat dem först..

Jag kan inte öppna plexconnect via plex.py utan jag måste skapa en admin CMD prompt och köra programmet via en filväg..

Har googlat lite på detta. Vissa tycks inte ha problemet alls, och avfärdar det. Vissa tycks ha samma problem som oss men jag ser ingen hållbar lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror dom som inte har problemet kan så mycket om datorer eller använder program som behöver edita/läsa vissa filer.
Frågade 2 av mina kompisar som också har W10 och dom har exakt samma problem.
Teamspeak etc måste startas som admin annars fungerar det inte i vissa spel, Min local server behöver startas som admin annars kan den inte nå vissa filer etc.

Hittar ingen lösning på problemet :/

Permalänk
Medlem

@nevalopo: Jag har haft detta problem även i tidigare versioner av Windows, men minns dessvärre ej lösningen.
Jag har det inte i Windows 10...