Bristfällig vattentätning och självspickande display Sony Xperia Z1C (verkar vara normalt fel) - Går ej på garanti/reklammation

Permalänk
Medlem

Bristfällig vattentätning och självspickande display Sony Xperia Z1C (verkar vara normalt fel) - Går ej på garanti/reklammation

EDIT: Senaste infon här #15645076

http://www.bazula.se/nyheter/Bazula-AB-tvingat-i-konkurs

Jag har haft telefonen strax över 1år, det är en Sony Xperia Z1 Compact
Klev upp på morgonen så var det en nästintill hårtunn osynlig spricka innanför skärmen från kant till kant.

Jag tror att den har uppståt när jag tog den ur byxfickan, verkar som att många tillverkare eller iaf Sony har problem med det. Det finns fullt med inlägg om detta.

Då ÅF har gått i konkurs så antar jag att jag kontaktar tillverkaren
Gäller reklammation eller garanti över 1år direkt till tillverkare?

Jag antar att Sony kommer att säga nej, så tänkte passa på att kolla vad som gäller.

Min telefon är rätt repig/bruksskick, men själva sprickan synns knappt och ser ungefär ut som på vänstra delen av bilden (inte bild på min telefon)

Permalänk
Medlem

Sony lämnar 2år garanti.
Som du säger är det nog svårt att få igenom sprucken skärm på garanti/reklamation.
Men du skall absolut försöka, kolla med Sony vad de säger.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Tack

Skickade ett mail, såg också att dom i uk, har accepterat det som ett ursprungsfel om sprickan ser ut ungefär som min, verkar däremot som att det är många som inte har lyckats få igenom det och vissa har fått reparera skärmen ett flertal gånger.

Permalänk
Medlem

@lappen81:

Ja men då finns det ju hopp

Permalänk
Medlem

Jaha tanken var att om ett år byta till en ny Xperia, men nej tack, finns det något att tänka på om man går via ARN?
Bakgrunden är att jag köpte en telefon för 5000, den har fått en hårtunn spricka på insidan av skärmen utan att tappas (synns knappt) / touch slutade fungera

Svar från Sony

REPARATIONSOFFERTGiltig till 2015-12-01
Utbytesenhet
Det är inte ekonomiskt försvarbart att reparera enheten. Vi kan erbjuda en funktionellt motsvarande enhet.

2,900.00 SEK
Frakt150.00 SEK
TOTALT3,050.00 S

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill ha några mer genomtänkta svar så får du nog börja med att lägga upp bilder på din egen telefons skador och inte någon annans.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Telefonen är ju redan inskickad? Men jag kan göra det omvända och be Sony dokumentera avslaget med bilder, återkommer när/om jag behöver råd. Och om dom nu orkar bemöda sig med att dokumentera anledningen till avslaget

Tack

Permalänk
Medlem

Sony svarar att telefonen är totalskadad, vattenskada och spricka

Jag vill alltså vara helt tydlig nu så att jag slipper massa gnäll, den marknadsfördes som tuff, tålig, och vattentät. Telefonen har inte tappas, sprickan fanns där på morgonen, jag har använt den i regn men kan väll tycka att den borde klara det.
Telefonen har också fungerat fram till sprickan

EDIT: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2426767 Ytterligare recensioner fler människor som har fått samma "själv spricka" kolla recensioner med 1 stjärna verkar uppstå efter 7-14månader samt problem med vattenskador

Citat:

Den undersökning som serviceverkstaden har gjort visar inte på hur skadan har uppstått. Detta kan en servicetekniker aldrig avgöra när skadan redan är skedd. Vad serviceteknikern däremot kan se och även har konstaterat i det här fallet är att telefonens skador inte är ett garantifel, dvs. felet är inte ett fabrikationsfel.
En servicetekniker kan med andra ord inte se exakt hur din telefon har fått sin skada utan endast att skadan finns där och att den inte har uppkommit till följd av ett konstruktionsfel.
Den 24-månadersgaranti som kommer med telefonen täcker endast fabrikationsfel vilket innebär fel som uppstår pga. undermålig konstruktion.
Alla skador som tillkommer till följd av yttre kraft (t.ex. tapp-, kläm- eller krosskador) anses inte vara ett fabrikationsfel då skadan kommer utifrån. Dessa skador täcks då inte av garantin.

Bilder från verkstan

Samma spricka som är beskrivet och hanterats som ursprungsfel av sony i vissa fall (det finns beskrivet lite här och där att displayen kan självspricka, det verkar faktiskt inte helt ovanligt för xperia serien). Man har alltså gjort skillnad i tapp/kross/kläm skador och "self cracking displays" på insidan den infon jag har hittat så tillhör jag gruppen self cracking
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406928.a...

Dom kollar vattenskador antar jag,
Displayen såg fin ut när jag skickade in den men inte på deras bilder tyvärr. Antingen har dom pillat sönder den eller så är det ett senare resultat av sprickan som inte fanns när jag hade den, oavsett så känner jag mig rätt körd pg av det här. Svårt att bevisa annat
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406929.a...
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406930.a...
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406931.a...
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406941.a...

Känner mig rätt vilsen just nu, har jag svara okej eller sabbat allting? Var också förhoppningsfull fram till att verkstan tog dom bilderna på displayen som ser rent sagt förjävlig ut. Nu känns det som att jag har brännt 5000 på skit

Mitt svar till Sony

Citat:

Som jag skrev så är det inte åverkan från min sida, erat formulär begränsar också beksrivningen ni kan inte lasta mig för att ha otilräckliga felrapporteringssystem!

Bild 1: Initiala sprickan är på insidan, en kläm/tapp/kross skada bör vara på utsidan
Bild 2/3/5/6? Antar att man kollar vätskeskada? Enheten har fungerat och inte använts i vatten men än vanligt användande isåfall har väll tätningen inte fungerat som avsett
Bild 4: Bilden på displayen såg bra ut när jag skickade in den, dock uppstog en till hårtunn spricka som inte finns på bild när jag försökta stänga av den resulterade i att hela touch slutade fungera. Det som synns på bild 4 är väll ett vidare resultat av att displayen har spruckit men alltså inte något som fanns när jag skickade den

Arbete som utförs Totalskadad enhet. (Vätskeskadad och spricka i display.) Kostnadsförslag avser utbyte av ny enhet.

Ytterligare

Telefonen har fungerat till sprickan, vätskeskadan har isåfall funnits länge men har ej använts i vatten mer än normalt användande, har förväntat mig att den ska klara av regn. Isåfall har väll tätninge på telefonen inte fungerat.

Gällande den hårtunna sprickan på insidan (som bara synns om man lyser på displayen vid en viss vinkel) telefonen fungerade jag tog upp den ur fickan gick och la mig och på morgonen fungerade inte en del av touchskärmen. Jag försökte stänga av den, det gick inte såg ingenting lyste på skärmen, såg den hårtunna sprickan. Ytterligare försök att stänga av resulterade i att touch slutade fungera helt och hållet såg då en till hårtunn sprick i högra hörnet. Jag har inte använt våld.

-Jag bestrider vätskeskada då enheten har fungerat, om det används som ett argument bestrider jag att tätningen har fungerat då enheten marknadsförs som vattentät.
-Jag bestrider tapp/kross/kläm skada av anlednigar beskrivna innan (inte tappad/klämd/krossad), och att telefonen marknadsfördes som tuff och reptålig
-Jag bestrider att det inte är ett ursprungsfel och hittade detta nu http://www.xperiablog.net/2013/11/08/sony-will-repair-certain... och skadan ser ut som min telefon, här gör man skillnad på tapp/kross/kläm och självspricka , vidare googling visar att det inte är ett ovanligt problem
"It is quite clear that since the Xperia Z has launched there have been various reports of people suffering from cracked display issues. What has been worrying for some is that these issues have occurred randomly even though the phone has not been subject to an accidental fall. "

Jag bryr mig alltså inte vad man tror jag köpte en telefon för 5000 som nu uppenbarligen är mycket ömtåligare än en 99:- telefon på biltema och har sämre garanti/reklammations skydd. Hade kallt räknat med att den skulle bytas ut och förstår inte varför man nekar reklammation?

Jag vill alltså att ni tittar på det igen, gärna skyndsamt
Har också för avsikt att gå via ARN om det behövs då jag verkligen inte anser att det är mitt fel, eller att telefonen har hanterats på ett sätt den inte borde klara av. Går jag via ARN köper jag en ny telefon, sparar kvittto och yrkar på ersättning i efterhand

Permalänk

Hade precis fått nekad garanti på en mobil pga. att de hittade oxidering på en kant i telefonen och det blev tvär nej på garanti eftersom vattenskador kan orsaka fel efteråt.

Som det ser ut på bilderna är din telefon vattenskadad, troligtvis pga. att luckan inte var helt stängt vid kontakt med vatten. Glöm garanti, de har bevisat vattenskadan och därmed har du inget att komma med. Ta det på hemförsäkringen istället.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

@Kosh of Vorlon: Visste inte att man kan göra det, tack för tipset

Permalänk
Medlem

I och med att telefonen är över 1 år blir det avdrag på ca 50% samt självrisk 1500kr om du inte har bättre villkor än i normalfallet. Så det blir inte så mycket ersättning från hemförsäkringen direkt.

Om sprickan uppstod av sig själv är det ju ett tillverkningsfel och bör gå under garantin, men i och med att fuktspärrarna har löst ut så är du körd tyvärr. Även om telefonen marknadsförs som "vattentålig" så måste man ju ha luckorna stängda, och det enda Sony har att gå på är deras fuktspärrar.

Trist men det blir nog till att köpa en ny telefon.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jo, det roliga är ju att många utöver sprickor verka ha haft problem med att fuktspärrarna har löst ut, jag brukar vara noga och har inte badat den så det känns ju inte helt okej. Men som du säger blir det svårt att bevisa

Får se vad dom svarar, anmäler till ARN, köper en billigare telefon "inte sony" nästa gång så blir det inte lika kännbart.

Permalänk
Medlem

Det du måste tänka på om du går till ARN är att det förmodligen inte är Sony du ska rikta dina anspråk mot. Eftersom att butiken har gått i konkurs så är det nästa led i leverantörskedjan som tar över reklamationsansvaret mot dig som kund. Sony har troligtvis inte sålt den här telefonen till det företag du köpte den av, utan det är en distributör som gjort det. Sony har således inga juridska skyldigheter mot dig, då deras garanti endast gäller under deras villkor och de har avslagit din ansökan, vilket är helt i linje med deras garantivillkor då produkten visar tecken på yttre åverkan.

Som ett exempel så hade de kunnat skriva in att garantin endast är giltig om det är fullmåne planeterna står på rad. Den är alltså helt frivillig att lämna och man får ha vilka villkor man vill, du har ingen rätt som konsument till en garanti.

Din garanti är således värdelös och du får sätta hoppet till den 3-åriga reklamationsrätten, något som bakomliggande led i försäljningskedjan av din telefon nu är ansvarig för. Troligtvis INTE Sony.

Vill bara säga det här så att du inte går igenom en lång process i onödan.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ajdå, återförsäljaren hänvisar enbart till Sony på deras hemsida så det blir ju inte helt rätt att rådda i. Får kolla om jag hittar något

Förhoppningen är att Sony inte orkar bråka om jag nu anmäler , "inte att dom anser att jag har rätt"

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Ajdå, återförsäljaren hänvisar enbart till Sony på deras hemsida så det blir ju inte helt rätt att rådda i. Får kolla om jag hittar något

Förhoppningen är att Sony inte orkar bråka om jag nu anmäler , "inte att dom anser att jag har rätt"

Du kan glömma ersättning ifrån Sony och helt ärligt så ser det ut som du haft telefonen i fickan och kanske haft lite väl tighta jeans när du satte dig vilket gör att mobilen viker sig och skärmen spricker precis sådär , ett annat scenario är att du satt dig på telefonen( ren spekulation ) .
Det är extremt många som har sönder sina displayer nuförtiden oavsett märke då telefonerna som görs numera oftast är väldigt tunna och har stora skärmar med väldigt liten ram.
Jag har själv haft flera telefoner ifrån xperia z serien jag tappade förövrigt min xperia z i en damm vi har på gården där fick den ligga i över 12 timmar i väntan på att det skulle bli ljust så jag kunde leta åt den bland all dy , och hör och häpna telefonen funkade prima.
Nu med min z3 så pratar jag när jag duschar ,har med den under jakt och fiske vilket nästan alltid gör att den får bada lite.
Med detta sagt så skulle jag vilja intyga om att dessa telefoner är riktigt bra när det gäller fukt/vatten tålighet!
Stänger man inte luckorna för laddning , kort mm så är det klart att telefonen inte är vattentät.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

@DominatorPC: Dina spekulationer är oväsentliga, men om vi ska spekulera då detta verkar vara ett vanligt fel så tror jag att du varken jagar äger en xperia, eller har tappat telefonen. Wham inte konstigt att den är hel

Självklart går telefonen sönder om man behandlar den som skit

Permalänk
Skrivet av lappen81:

@DominatorPC: Dina spekulationer är oväsentliga, men om vi ska spekulera då detta verkar vara ett vanligt fel så tror jag att du varken jagar äger en xperia, eller har tappat telefonen. Wham inte konstigt att den är hel

Självklart går telefonen sönder om man behandlar den som skit

Haha ?
Jag har svårt att förstå vad det är du skriver , vänligen omformulera!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

OT: Finns det mobiler med ip67 klassning som blivit nekad hjälp av tillverkare på grund av påstådd vattenskada?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Haha ?
Jag har svårt att förstå vad det är du skriver , vänligen omformulera!

Du kommer med ett ogrundat antagande, gör ett ställningstagande baserat på egna erfarenheter och kokar ihop det till ett påstående.

Permalänk
Medlem

Fick svar från reklamationsavdelningen soom står bakom verkstaden men man verkar ha ändrat det till att telefonen är fuktskadad och nämner ingenting om displayen.

Man har bett mig återkomma om jag har frågor

Jag har kontaktat sony igen då jag inte har fått några svar överhuvudtaget, och då man verkar ha backat på displayen så tolkar jag det som att den går på garantin. Har bett dom byta ut displayen då telefonen var fullt funktionsduglig då den skickades in.

Förtydligade också att jag fortfarande ville ha svar om varför fuktspärr inte har fungerat på en telefon som inte har använts i vatten och som samtidigt är marknadsförd som vattentät (filmning foton under vatten)
Frågade också om trycktest på telefonen då det inte verkar ha gjorts.

Bad också om svar på tidigare obesvarade frågor då dom hittils inte har gett mig några svar.

Permalänk
Medlem

@DominatorPC: Här tar BBC upp problemen med självspräckande skärmar för xperia https://www.youtube.com/watch?v=CnDZe9KEWyY och sony erkänner också problemet.

Permalänk
Inaktiv

Orkar inte med en telefon som säger sig vara vattentät, men med luckor som slits vid varje laddning. Z3+ är den enda telefon där du inte dagligen behöver öppna/stänga luckan för att ladda då usbporten är vattentät. (Jag vet att de andra xperia z modellerna har en magnetport.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Min telefon är rätt repig/bruksskick,"

Där har du anledningen bakom varför den sprack. Små repor gör att det höga jontrycket inuti glasets struktur ändras, och med en repa djup nog, eller flera medeldjupa repor, kan en spricka komma fram utan att du rör telefonen efter det att repan skapats.

Nu är det ju faktiskt så att glasskärmen i Z1 är mer ömtålig än Corning Gorilla glass, men de spricker inte av sig själv utan det är på grund av hur telefonen har hanterats. Jag hade själv en Z1:a och hade inga problem som helst med den, inte ens ett tvåmetersfall i duschen rakt ner i stengolv tog kål på glaset. Där hade jag nog en hel del tur, men glaset är inte riktigt så dåligt som många får det att verka som.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

"Min telefon är rätt repig/bruksskick,"

Där har du anledningen bakom varför den sprack. Små repor gör att det höga jontrycket inuti glasets struktur ändras, och med en repa djup nog, eller flera medeldjupa repor, kan en spricka komma fram utan att du rör telefonen efter det att repan skapats.

Nu är det ju faktiskt så att glasskärmen i Z1 är mer ömtålig än Corning Gorilla glass, men de spricker inte av sig själv utan det är på grund av hur telefonen har hanterats. Jag hade själv en Z1:a och hade inga problem som helst med den, inte ens ett tvåmetersfall i duschen rakt ner i stengolv tog kål på glaset. Där hade jag nog en hel del tur, men glaset är inte riktigt så dåligt som många får det att verka som.

Tack för att du kontaktade support

Tyvärr kan vi inte hjälpa dig

Du får kontakta Sony i england och berätta om dina upptäckter, dom har redan erkänt att det är ett problem, det är många som har råkat ut för det och det tas på garantin där.

https://www.youtube.com/watch?v=CnDZe9KEWyY o

läs tråden innan du kommenterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Orkar inte med en telefon som säger sig vara vattentät, men med luckor som slits vid varje laddning. Z3+ är den enda telefon där du inte dagligen behöver öppna/stänga luckan för att ladda då usbporten är vattentät. (Jag vet att de andra xperia z modellerna har en magnetport.)

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp har oftast använt magnetladdare, men jag håller med dig det blir inte en sony nästa gång. Får bli någon billigare variant som man har råd att byta ut om något händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Tack för att du kontaktade support

Tyvärr kan vi inte hjälpa dig

Du får kontakta Sony i england och berätta om dina upptäckter, dom har redan erkänt att det är ett problem, det är många som har råkat ut för det och det tas på garantin där.

https://www.youtube.com/watch?v=CnDZe9KEWyY o

läs tråden innan du kommenterar

Lugn, jag HAR läst tråden, däremot undrar jag om du har läst mitt inlägg.

"Nu är det ju faktiskt så att glasskärmen i Z1 är mer ömtålig än Corning Gorilla glass, men de spricker inte av sig själv utan det är på grund av hur telefonen har hanterats."

Ja, det är ett problem att glasen är ömtåligare än vad de flesta är vana vid då Corning har bättre glashärdningsteknik än Asahi Glass, men det som utlöser sprickorna som "kommer fram av sig själv" är i slutändan användaren av mobiltelefonen.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Lugn, jag HAR läst tråden, däremot undrar jag om du har läst mitt inlägg.

"Nu är det ju faktiskt så att glasskärmen i Z1 är mer ömtålig än Corning Gorilla glass, men de spricker inte av sig själv utan det är på grund av hur telefonen har hanterats."

Ja, det är ett problem att glasen är ömtåligare än vad de flesta är vana vid då Corning har bättre glashärdningsteknik än Asahi Glass, men det som utlöser sprickorna som "kommer fram av sig själv" är i slutändan användaren av mobiltelefonen.

Jag är lugn tack, men ta inte det här med mig jag håller inte med dig, Sony England håller inte med dig och det framgår i tråden. Telefonen bör täckas på garantin enligt Sony själva. Även Sony Sverige "reklammationsavd" verkar ha backat på sprickan och ändrat det till vattenskada
Jag har bestridit och det är upp till Sony Sverige varför dom anser annorlunda, och ge mig adekvat svar det har dom inte gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag är lugn tack, men ta inte det här med mig jag håller inte med dig, Sony England håller inte med dig och det framgår i tråden. Telefonen bör täckas på garantin enligt Sony själva.
Jag har bestridit och det är upp till Sony Sverige varför dom anser annorlunda, och ge mig adekvat svar det har dom inte gjort

Så återigen om du förväntar mig att jag ska låta dom springa iväg med 5000 för en defekt produkt för att du har andra hypoteser så tror du fel. Och jag tänker inte debattera det, om du är sugen på att debattera tycker jag fortfarande att det är bättre att ta det med Sony

Det är inte det jag argumenterar för, det är ju klart att det är Sonys fel - eller snarare underleveratören av glaset - men du förstår var jag menar. Glaset ska ju klart vara bättre, särskilt på en mobiltelefon som ska tåla en hel del.

Lite smålöjligt att det är olika policies i olika länder och att de inte tar hand om din telefon på garanti, det håller jag med om till fullo.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@XFTality: Ber om ursäkt ifall jag missuppfattade

Permalänk
Medlem

Sony har fortfarande inte gett mig några svar alls, dom har bett mig kontakta ARN vilket är bra då slipper jag gå via någon underleverantör som någon skrev.

-Det jag hoppas ligger till min sak är att Sony UK har erkänt det som en defekt som bör gå på garanti
-Det som ligger till nackdel är fuktskada och ytterligare problem artefakter som har uppstått efter att telefonen skickades in.
-Det som jag hoppas ligger till min sak är att Sony inte vill göra ett trycktest då dom säger "med andra valda ord" att en spricka förstör fuktspärren, och då kanske man kan motivera med deras ord igen att dom inte kan se när eller hur en skada har uppstått då kan den lika gärna ha uppstått efter sprickan.
-Det som ligger till nackdel är även att fuktindikatorn på USB har löst ut

Detta är vad jag hade tänkt skicka till ARN? Är det någon som är lite byråkratisk av sig och kan korta ner det och få fram det som är viktigt? PDF'er på mail bifogas i samband med anmälan

Citat:

Självsprickande display nekad på reklammation

Xperia™ Z1 from Sony - Waterproof smartphone - TV Ad: https://www.youtube.com/watch?v=x09iroEd63Y
Published on Sep 19, 2013
Capture your best moments, even underwater, with Xperia™ Z1 from Sony. The world's first ultra high resolution† camera in a waterproof smartphone from Sony can take photos and record underwater, up to 1.5 metres below the surface for up to 30 minutes.

BBC Watchdog tar upp problemet, Sony UK erkänner att det är ett problem och tar det på garanti.
http://www.xperiablog.net/2014/05/30/bbcs-watchdog-investigat...
Jämföresler vad som borde gå på garantin och inte, min enhet ligge in warranty
http://www.xperiablog.net/2013/11/08/sony-will-repair-certain...

Det finns en community på facebook för xperia serien (inte enbart Z1) vilket är rätt unikt.
https://www.facebook.com/pages/Xperia-Z-Cracked-Screens/37075...

Det finns också mycket mer information om detta problem

Enheten har fungerat för mig fram tills att displayen sprack av sig själv
Jag har inte använt den oaktsamt eller under vatten.
Sprickan uppstog antingen när jag tog ut från framficka lössittande jeans eller över natten när den har stått på vardagsrumsbordet.
Enhteten kostade nästan 5000 och är marknadsförd som vattentät och tuff

*Verkstaden har nekat på garanti och reklammationsavdelningen har nekat med motivering att man står bakom verkstadens beslut.
Man har inte svarat på några av mina frågor, inte kontaktat mig mer än att jag har fått tjata. (enbart standardsvar)
- Jag har gett dom information om att det är deras ansvar att kontakta mig då deras felhanteringssystem bara tillåter några tecken

* Sony Svarar

"Den undersökning som serviceverkstaden har gjort visar inte på hur skadan har uppstått. Detta kan en servicetekniker aldrig avgöra när skadan redan är skedd. Vad serviceteknikern däremot kan se och även har konstaterat i det här fallet är att telefonens skador inte är ett garantifel, dvs. felet är inte ett fabrikationsfel.
En servicetekniker kan med andra ord inte se exakt hur din telefon har fått sin skada utan endast att skadan finns där och att den inte har uppkommit till följd av ett konstruktionsfel.
Den 24-månadersgaranti som kommer med telefonen täcker endast fabrikationsfel vilket innebär fel som uppstår pga. undermålig konstruktion.
Alla skador som tillkommer till följd av yttre kraft (t.ex. tapp-, kläm- eller krosskador) anses inte vara ett fabrikationsfel då skadan kommer utifrån. Dessa skador täcks då inte av garantin."

"Som tidigare nämnt kan verkstaden endast undersöka enheten i nuvarande skick.
Hade denna skada gått att härleda till ett fabrikationsfel hade vi självklart tagit det på garantin.
Ifall du önskar bestrida detta beslut ber vi dig att skicka en kopia på ditt inköpskvitto. Detta för att vi ska kunna föra ärendet vidare till vår reklamationsavdelning. De kommer då granska ifall verkstaden gjort en korrekt bedömning."

"Vi beklagar om du är missnöjd med beslutet.
Enheten är tät ifall den uppnår vår IP-klassning, alltså att den inte är fysiskt skadad och alla luckor är stängda. Vi kan omöjligt svara på när enheten utsattes för vatten samt när den sprack utan endast undersöka den i nuvarande skick. Då enheten är sprucken klarar den inte verkstadens trycktest.
Önskar du ta det vidare ber vi att kontakta ARN."

Jag har bestridit och gett dom information angående
- Sony UK har erkänt självsprickande skärmar som ett problem och att skärmen går på garanti i UK.
- Att enheten inte har hanterats oaktsamt, hänvisat till BBC's bilder och att det inte är "tapp-, kläm- eller krosskador" och att min display ser ut exakt som dom enheter som borde tas på garanti. Att enheter med tapp/kross/kläm skador har tecken på yttre åverkan min enhet har spruckit på insidan
- Jag har aldrig haft problem med telefonen, bilder som verkstaden har skickat tillbaka visar på fuktskador, och även bilder i drift visar stora artefakter på skärmen. Dessa fanns inte när jag skickade in telefonen och att den har fungerat fram tills sprickan.

Gällande displayen påstår Sony att dom inte vet hur skadan har uppkommit, och att yttre skador inte tas på garanti. Jag har påvisat att det inte är en yttre skada och att det är ett vanligt problem med xperia serien. Dom svarar att dom inte kan visa hur en skada har uppstått. Dom svarar heller inte på några av mina frågor
Displayen ska vara av en typ som är mycket starkare än glas, rep och stöttålig

Jag förstår inte varför dom kollar en vattenskada på en vattentät telefon, när den är reklammerad för en spricka i skärmen mer än att ytterligare en möjlighet att neka på garanti, men dom skriver i alla fall att enheten är vattenskadad och den går inte på garanti. Jag har inte satt mig in så mycket i detta men det verkar som att det även är ett vanligt problem på Xperia serien.
Jag har alltså utöver bestrida sprickan bestridit vattenspärren på telefonen, men inte fått något svar där heller, jag har också bett om trycktest men då displayen har spruckit så skriver Sony att telefonen inte klarar av ett trycktest vilket innebär att Sony själva säger att sprickan sabbar vattentätningen på telefonen och gör det hela ännu mer förvirrande.
Det här är en telefon som både i film och text marknadsförs som en vattentät telefon för både foto och film till ett djup på 1.5meter upp till 30min.

Då telefonen är en high end telefon som ska tåla tuffa tag (eller rättare sagt även om det hade varit en billig telefon)
- Kan jag med säkerhet säga att sprickan inte är en orsak av yttre åverkan och bör täckas på garanti, man bör isåfall motivera varför man nekar och varför man har en annorludna policy än Sony UK
- Kan jag med säkerhet säga att jag inte har använt telefonen i en sån miljö att den borde ha fått så stora fuktskador, då Sony inte kan säga när och varför det har uppstått så kan man med det omvända säga att då dom själva skriver att sprickan sabbar fuktspärren så kanske den har uppstått efter. Sannolikheten är nog att det har hänt innan men då har nog annan spärr inte fungerat. Då telefonen också har fungerat förutom sprickan fram tills att verkstaden öppnade upp den (se verkstadens bilder med artefakter) så bör det vara rimligt att anta att dom problem har uppkommit som ett resultat av deras hantering och sprickan.
- tycker också att dom bör se över sina processer för hantering av felrapporter.
- Sony och reklammationsavdelningen har också haft möjligheter att svara men man har avstått, mer än standard svaret.

Bilder från verkstaden

Spricka på insida av skärmen, samma som BBC tar upp och Sony UK erkänner som defekt
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406928.a...

Fuktindikator utlöst på USB? Ingen kommentar från min sida, det är ingenting jag har varit medveten om jag har inte badat med den men dom kan tydligen lösa ut om man laddar telefonen bara det är fuktigt inomhus.
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406929.a...

Artefakter som inte fanns innan jag skickade in telefonen
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406930.a...
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406931.a...

?
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406941.a...